Gripen E/F

Juttua Gripen E:n käyttöönotosta Ruotsissa.
Konekäännetyssä versiossa luki mm.

"Jas 39 C / D Gripen forms the basis for the air force's capability and training activities throughout the 2020s. Jas 39 C / D Gripen will continue to be an important part of the continued military flight training system. From 2026, they will be the Air Force's Advanced Trainer Aircraft, ATA."

 
Mitenkäs nyt vasemmistolaiset Geipenin takaluukkua nuolevat politiikot laittavat suuta? Ruotsissa ihan haluttiin pelkästään sotaan syynä omien hävittäjien markkinointi.
Ei vasuria faktat kiinnosta, ei koskaan eikä missään asiassa.
Juuri siksi vasurit ovat, niitä vasureita.

Itse kannattaisin Greippiä JOS se olisi alusta asti kehitetty yhdessä Suomen kanssa ja kumpikin maa sitoutuisi tilaamaan niitä ainakin 200 kpl. Siihen kun vielä vähän vientikauppaa ilman vasemmiston miinoittajia niin meillä varmaan olisikin kohtuu kustannuksin suorituskyvyltään uskottavat Ikea-ilmavoimat vaikkeivat ne niitä läpinäkymättömiä jopa yliääninopeudella hetken lentäviä murican ihmekoneita olisikaan. Ei niitä ole vihollisellakaan. Koko juttu oli tietenkin täyttä sci-fiä koska Arjalainen rotu ei tee koskaan yhteistyötä alemman, turaanisen rodun kanssa, tai se "yhteistyö" on aina sitä että turaani maksaa ja Arjalainen nauttii.
 
Toisessa teknologiassa Saab käyttää hyväksi amerikkalaisen Maxar Technologiesin tuottamaa 3d-satelliittidataa. Yrityksen satelliitit ovat kuvanneet koko maapallon, ja tuloksema on maastomalli, jonka absoluuttinen tarkkuus on kolme metriä.

Tätä satelliittien tuottamaa mallia verrataan sitten ilma-aluksen kameran tuottamaan kuvaan.
Laitetaan potentiaalisen maalin suojaksi hyökkäysvaroituksen tullessa ilmalla täytettävä maastoeste, niin kameran kuva onkin erilainen kuin maastomallissa.
 
Ei vasuria faktat kiinnosta, ei koskaan eikä missään asiassa.
Juuri siksi vasurit ovat, niitä vasureita.

Itse kannattaisin Greippiä JOS se olisi alusta asti kehitetty yhdessä Suomen kanssa ja kumpikin maa sitoutuisi tilaamaan niitä ainakin 200 kpl. Siihen kun vielä vähän vientikauppaa ilman vasemmiston miinoittajia niin meillä varmaan olisikin kohtuu kustannuksin suorituskyvyltään uskottavat Ikea-ilmavoimat vaikkeivat ne niitä läpinäkymättömiä jopa yliääninopeudella hetken lentäviä murican ihmekoneita olisikaan. Ei niitä ole vihollisellakaan. Koko juttu oli tietenkin täyttä sci-fiä koska Arjalainen rotu ei tee koskaan yhteistyötä alemman, turaanisen rodun kanssa, tai se "yhteistyö" on aina sitä että turaani maksaa ja Arjalainen nauttii.
Kyllä ne kaikki HX-ehdokkaat, ja jokainen muukin lentokone mitä ikinä valmistettu on, ovat läpinäkymättömiä.
 
Laitetaan potentiaalisen maalin suojaksi hyökkäysvaroituksen tullessa ilmalla täytettävä maastoeste, niin kameran kuva onkin erilainen kuin maastomallissa.
Muistaakseni tällä viikolla luin että jonkun uudemman länsimaisen ohjuksen kohdalla toimittiin niin, että maastomalli muodostetaan ohjusta kantavan lentokoneen tutkalla ja siirretään ohjukseen lennon aikana ennen laukaisua. Silloin tuo naamiointi olisi osa maastomallia. En tiedä miten hyvin nuo ohjukset on erityyppisillä naamioinneilla huijattavissa. Meneekö kohteeseen etukäteen tiedusteltujen koordinaattien perusteella jos maasto näyttää oudolta?
 
Viimeksi muokattu:
Maastomallilla ensijaisesti korjataan inertian virhettä matkalennon aikana, loppuhakeutumiseen käytetään sitten kuvaa kohteesta tms. Loppuhakeutumista voi hyvinkin hämätä vaikka puhallettavilla maastouttamisvälineillä, jos vain tietää milloin maalin kuva on otettu ja milloin ohjus tulee - muutos kun pitää tehdä tuolla välillä. Tällöinkin pitää tulevan ohjuksen hakupään ominaisuudet tuntea hyvin, että sen saa harhautettua väärään paikkaan vs. osuminen aiottuun koordinaattipisteeseen.

Reitillä tuollaisella hämäämisellä ei ole merkitystä. Jos maastomalli ei jossain kohtaa vertaudu muistissa olevaan malliin, jatketaan inertialla vähän edemmäs ja yritetään uudestaan. Voihan siinä olla vaikka pilvi välissä.
 
Koko juttu oli tietenkin täyttä sci-fiä koska Arjalainen rotu ei tee koskaan yhteistyötä alemman, turaanisen rodun kanssa, tai se "yhteistyö" on aina sitä että turaani maksaa ja Arjalainen nauttii.
Tässähän melkein pitäisi sitten laittaa hävittäjä projekti pystyyn unkarilaisten kanssa. Kokoaminen sitten jossain Volgan mutkassa.
 
Sweden has mapped out initial plans for the Saab Gripen E entry into service, identifying the type's first operating station.

With deliveries of the first of 60 Gripen Es set to begin in 2022, Saab announced on 1 October that the Swedish Air Force (SwAF) has decided the first aircraft will be assigned to Skaraborg Wing (F7), located at Satenas in the southwest of Sweden.

F7 is one of three SwAF fighter wings, with the other two being Blekinge Wing (F17) at Ronneby, in the far south of Sweden, and Norrbotten Wing (F21), also in the south of the country. A fourth wing, Uppsala Wing (F16), also located in southern Sweden, will be stood up from 2022. Each wing is equipped with two squadrons, which are 71 and 72 for F7...
 
 

Liitteet

  • 9156411b-e94e-5940-944c-d44a05857102.png
    9156411b-e94e-5940-944c-d44a05857102.png
    352.4 KB · Luettu: 15
Back
Top