Gripen E/F

Minä muistelen lukeneeni että uuden Tempest-koneen odotetaan lentävän 2035. Eikös tämä ole laajempi vaatimus kuin pelkkää teknologioiden kehittämistä nykyhävittäjiin?
No lentäminen nyt on keksitty aika kauan sitten. Sitä muuta debugataan helposti vuosikymmeniä.
 
No lentäminen nyt on keksitty aika kauan sitten. Sitä muuta debugataan helposti vuosikymmeniä.

Lentäminen on keksitty kauan sitten, mutta ei ihan heti onnistunut naapurin JAS:iltakaan silloin kun Suomi 1900-luvun lopulla oli valitsemassa koneitaan.

Toisaalta mielenkiintoista nähdä minkälaisia uusia asioita esim. F-35 verrattuna eurooppalaiset aikovat seuraaviin koneisiinsa rakentaa.
 
Aerodynaamisia layoutteja on rajallinen määrä. On ihan tavallista, että eri koneet, erityisesti eri muotoilututkielmat saattavat muistuttaa toisiaan kovastikin.

On hankala pelkästään niiden perusteella sanoa, kuka on mahdollisesti lainannut tai saanut apua mistäkin.

Jos kuitenkin korjataan aikajanalle muutamia asioita.
  • Gripenin peruskonstruktio lyötiin lukkoon 1982.
  • EF projekti alkoi 1983.
  • Gripen-hanke oli valmis 1990-luvun alussa.
  • Bae tuli mukaan 1995 viemään Gripeniä maailmalle.
  • Bae tuli mukaan vähemmistöomistajaksi Saabiin 1998.
  • Suhde kuitenkin heikkeni 2004 ja loput Saabin osakkeet Bae myi 2011.

Saab ei siis ollut Baen omistuksessa, kun Gripeniä kehitettiin.

Toki, on hyvinkin mahdollista, että Baella on voinut olla erilaisia tutkielmia pitkin 1970-lukua. Mutta aika paljon lisää konkretiaa pitäisi löytyä sille, että ne olisivat olleet Gripenin pohjana.

Ja pelkästä "nenäliinapiirustuksesta" on vielä pitkä matka hävittäjän suunnitteluun joka tapauksessa.

Tähän unohtui vastata...BA:lla ja Saabilla oli yhteistyötä jo ennen ysäriä. BA osallistui Gripenin komposiittirakenteiden suunnitteluun ja valmistukseen koska Ruotsissa ei ollut tämän alan osaamista vielä 80-luvun alussa.
British Aerospacen osuus Gripenin suunnittelussa on käsittääkseni mainittu mm. Roy Bootin muistelmissa. Mikään suuri salaisuus se ei ole koskaan ollut. Kuten on todettu, hyviä aerodynaamisia layoutteja joissa on myös riittävä sisäinen tila laitteistolle ja polttoaineelle, ei ole niin vain helppo vetäistä Scanburgerin paperiliinalle vaan nekin pitää tutkia, laskea ja testata tuulitunnelissa. Vaikka se on vain suunnittelun aloituspiste niin sekin vaatii paljon duunia. Ja Saabilla oli kiire koska muuten hallitus olisi tilannut ulkomaisen koneen. Saabilla ei 70-luvulla ollut Viggenin seuraajaa paperilla. He uskoivat myyvänsä ilmavoimille joko Viggen-kehitelmä A 20:n, tai sitten kevyemmän B3LA:n - tai tuurilla kummatkin. Oli järkytys kun hallitus hylkäsi molemmat.
Tuosta alkaa Fligth Globalin artikkeli v. 1978, jossa Ruotsin ilmailuteollisuuden optioita ruoditaan.
BA ei ollut ainoa firma jonka kanssa oli yhteistyötä, ainakin Rockwellin kanssa piirrettiin yksi variantti jossa oli HIMAT-tyylinen nuolisiipi. Sitä ei kuitenkaan valittu.

Toiseen ketjuun linkatusta Viggen-kirjasta poimin muuten tämän hintavertailun Viggenin ja Gripenin hintakehityksestä:
viggenpris.gif

Viggenin hinta nousi kehittelyvaiheessa kaksinkertaiseksi. Sen jälkeen hintakehitys saatiin kuriin, mutta vahinko oli jo tapahtunut - arvioitu tilausmäärä putosi alle puoleen. Ja koneesta tuli liian kallis menestyäkseen vientimarkkinoilla, se oli melkein kaksi kertaa kalliimpi kuin Draken. Gripenissä oli tavoitteena ettei se maksaisi juurikaan Viggeniä enempää, mutta senkin hinta sitten pompsahti 50%.
 
First Brazilian Gripen E noted

The very first Saab JAS39E Gripen for the Força Aerea Brasileira (FABr, Brazil Air Force) was seen recently with Saab AB at Linköping-Vårdsberg. The Gripen, in Brazil named the F-39 is registered 4100.

The Brazilian Gripen NG (Next Generation) programme called for two prototypes, a single-seat to be finished in July 2019 and a two-seat aircraft, to be finished in October 2021. That planning slipped a bit, and the first flight is now to take place somewhere this month.

The Gripen will eventually be delivered to the 1º Grupo de Defesa Aérea 'Jaguar' belonging to Ala 2 at Anápolis near the capital Brasilia in 2021. As you may know, Ala 2 is also the first operator of the EMBRAER KC-390.

On 24 October 2014, Brazil and Sweden signed a USD 5.5 billion contract for 28 Gripen E and eight Gripen F aircraft to be delivered from 2019 to 2024 and maintained until 2050. At least fifteen aircraft are to be assembled in Brazil, and Brazilian companies are to be involved in the full production run. The Gripen Fs are to be delivered later.

68613352_2983198238373357_6455302680150540288_n.jpg

Photo credit: Christian O. Schoch via Saab 39 Gripen

 
On kyllä tyylikkäästi koristeltu yksilö.
20190826-en-3394084-1.jpg


Sanoisin, että kunniakas operaatio: kuusi ja puoli vuotta ohjelman virallisesta tilauksesta, hiukan vajaa kuusi vuotta Brasilian sopimuksesta, ja nyt on ensimmäinen tuotantokone ilmassa. Pohjatyötä oli toki jo tehty jokunen vuosi.
 
Viimeksi muokattu:
Viimeksi muokattu:
Lisäksi vielä kuvamaininta 39-9 protosta, joka käväisi paikallisessa lentonäytöksessä. Siinä oli myös IRST asennettuna keulaan. Päällisin puolin lentävästä varustuksesta puuttuu vielä 360° UV-sensorit sekä Harrisin PMEL -ejektorit, joiden pitäisi tulla asiakkaalle tämän vuoden aikana.
Siellähän taitaa kirjoitella pesunkestävä Saabin myyntimies. :unsure:
 
Siellähän taitaa kirjoitella pesunkestävä Saabin myyntimies. :unsure:
Eikun Harrisin myyntimies em. linkin takana, tsekkaapa ; ) Mukava nähdä, kun hanke edistyy ja aikataulussa.

(Minulla ei ole mitään tekemistä minkään asevalmistajan kanssa, olen ihan täysin muulla alalla. Pidän vain suuressa arvossa erityisesti Ranskan ja Ruotsin ponnistuksia tällä alalla, joka sattuu muutoin kiinnostamaan. Valinnanvara on aina hyvä asia. Lähinnä voi kuvailla, että kavahdan konsolidoitumista ja munien laittamista yhteen ainoaan koriin. Siksi meillä pitäisi myös taistelukoneita olla kahta merkkiä kahdesta maasta, IMO. Toinen maa saa olla USA, mutta ei Venäjä eikä Kiina.)
 
Eikun Harrisin myyntimies em. linkin takana, tsekkaapa ; ) Mukava nähdä, kun hanke edistyy ja aikataulussa.

(Minulla ei ole mitään tekemistä minkään asevalmistajan kanssa, olen ihan täysin muulla alalla. Pidän vain suuressa arvossa erityisesti Ranskan ja Ruotsin ponnistuksia tällä alalla, joka sattuu muutoin kiinnostamaan. Valinnanvara on aina hyvä asia. Lähinnä voi kuvailla, että kavahdan konsolidoitumista ja munien laittamista yhteen ainoaan koriin. Siksi meillä pitäisi myös taistelukoneita olla kahta merkkiä kahdesta maasta, IMO. Toinen maa saa olla USA, mutta ei Venäjä eikä Kiina.)
Ranskan tuossa kontekstissa ymmärrän, mutta Ruotsi?

General Electricin moottori ja suurin osa elektroniikasta Iso-Britanniasta on kyllä sellainen cocktail että en uskaltaisi ko koneen muista riippumattomuutta hirveästi hehkuttaa.
 
Ranskan tuossa kontekstissa ymmärrän, mutta Ruotsi?

General Electricin moottori ja suurin osa elektroniikasta Iso-Britanniasta on kyllä sellainen cocktail että en uskaltaisi ko koneen muista riippumattomuutta hirveästi hehkuttaa.
Joo eipä ole Ruotsi kovin omavarainen valtio, mutta katsotaan nyt miten tässä lähivuosina rajat ja allianssit paukkuu laajemmin. Voi olla ettei Britanniakaan ole ikuisesti nykyisen muotoinen. Saattaa englantilaispojat kantaa yön pimeydessä tehtaita Skotlannista eteläänpäin, jos kova brexit rupeaa korpeamaan skotteja tarpeeksi. Ranskan ulkopuolelta voi olla vaikeaa löytää länsikalustoa, jossa ei olisi jotain brittiläistä sisällä. Muistelen, että Gripen olisi muotoiltu niin, että EJ2000 mahtuisi sen sisään, mutta ei sekään pikkuoperaatio olisi. Eikä vailla brittiosia. Ehkä oleellista tässä on se, kuinka kauan kalusto toimii hyllyyn hankituilla osilla ja saaduilla teknologiasiirroilla. Manner-Euroopasta löytyy vielä muutamia firmoja, jotka kykenevät tuottamaan kovan tason taistelukonekomponentteja. Mutta ei kauaa, jos kaikki liukuvat ostamaan pelkkää amerikkalaista. (Tää on tätä puolustuspolitiikkaa, jota toisaalla sivuttiin aiemmin.)
 
Viimeksi muokattu:
Milloinkohan Brasilia ajattelee tilaavansa ne 72 Gripeniä siitä heidän optiostaan. Kun heidän tarkoitus on tilata 108 Gripeniä. Sinänsä auttaisi jo kovaa Gripenin tilannetta. Sitten jos voittavat Kanadan kilpailun, niin siinähän on jo 108+88 Gripeniä+60-70 Gripeniä Ruotsiin.
 
Eikun Harrisin myyntimies em. linkin takana, tsekkaapa ; ) Mukava nähdä, kun hanke edistyy ja aikataulussa.

(Minulla ei ole mitään tekemistä minkään asevalmistajan kanssa, olen ihan täysin muulla alalla. Pidän vain suuressa arvossa erityisesti Ranskan ja Ruotsin ponnistuksia tällä alalla, joka sattuu muutoin kiinnostamaan. Valinnanvara on aina hyvä asia. Lähinnä voi kuvailla, että kavahdan konsolidoitumista ja munien laittamista yhteen ainoaan koriin. Siksi meillä pitäisi myös taistelukoneita olla kahta merkkiä kahdesta maasta, IMO. Toinen maa saa olla USA, mutta ei Venäjä eikä Kiina.)
Mikäli ymmärsin oikein, Gripen E:n tulee nuo pneumaattiset kannattimet vain rungon keskilinjalle (3 kpl). Siivissä siis perinteiset?
 
Ranskan tuossa kontekstissa ymmärrän, mutta Ruotsi?

General Electricin moottori ja suurin osa elektroniikasta Iso-Britanniasta on kyllä sellainen cocktail että en uskaltaisi ko koneen muista riippumattomuutta hirveästi hehkuttaa.
Niin monestakos eri maasta ne f-35:sen osat tällä hetkellä tulee ?
 
Niin monestakos eri maasta ne f-35:sen osat tällä hetkellä tulee ?
Hyvä pointti. F-35 ei myöskään ole täysin amerikkalainen. Jos halutaan täysin amerikkalainen vaihtoehto, se on Super Hornet. Ja jos taas halutaan täysin ei-amerikkalainen vaihtoehto, se on Dassault Rafale.

Tosin F-35:n kanssa ei muilla mailla ole samanlaista ITAR-lauseketta estää Suomeen koneiden/varaosien myynti niin kuin Amerikalla on esim. Gripenissä ja Typhoonissa.
 
Back
Top