Gripen E/F

Aika monta vuotta painostusta Yhdysvalloilta tuohon keskeytykseen kuitenkin vaadittiin.

? Kauppa jäädytettiin heti Krimin valtauksen jälkeen. USA:n viranomaiset eivät tosin kannustaneet kauppaan ennen Krimin valtaustakaan. Toki tärkein tekijä oikeasti ovat öljy- ja kaasukaupat. Jos EU:lla ja USA:lla olisi ollut munaa, olisi Venäjä asetettu öljyn ja kaasunviennin ostoboikottiin jo 2008, viimeistään 2014 jonka jälkeen voisi pohtia millaista suurvaltaa voisi maa rakentaa.

Fakta on, että vielä 2008-2014 länsimaissa oli laaja luulotauti siitä, että Venäjän kehitys olisi menossa vielä hyvään suuntaan ja sortovalta olisi tilapäistä. Sen takia mitä erilaisimpia turvallisuuden ja kaupan yhteishankkeita laitettiin laajalti liikkeelle.

Toisaalta, kuten mainittu, hekotukialuksen myynti Venäjälle euroina maksettavana on hyvä juttu, resurssit menevät oikeasti hyödyllisestä kamasta suurvaltafantasioihin. Jos Trump päättäisi myydä Ford-luokan tukialuksen Venäjälle markkinahintaan olisin riemuissani - se olisi todellakin deal of the Century...
 
Viimeksi muokattu:
? Kauppa jäädytettiin heti Krimin valtauksen jälkeen. USA:n viranomaiset eivät tosin kannustaneet kauppaan ennen Krimin valtaustakaan.
Kyllä siellä tarkoitus oli laivat toimittaa vielä Krimin tapahtumien jälkeenkin:
Nuo kommentit kesäkuulta, Krimi lähti helmi- maaliskuussa.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä siellä tarkoitus oli laivat toimittaa vielä Krimin tapahtumien jälkeenkin:
Nuo kommentit kesäkuulta, Krimi lähti helmi- maaliskuusa.

Muistin järjestyksen väärin, toimitus jäädytettiin alkusyksystä 2014, joka tapauksessa hyvissä ajoin ennen toimitusta. Taka-ajatuksena on (voinut olla) toimituksen käyttäminen positiivisena neuvotteluruuvina, eihän alkuvaiheessa kukaan uskonut Venäjän toimien jäävän pysyviksi.
 
Typhoon putosi Kanadan kilpailusta pihalle.

Itse asiassa tässä vaiheessa toivon, että Kanadan kisan voiton veisi Gripen. Ottaen huomioon kuinka Boeing vinku Bombardierille jäätävät tullimaksut, ja USAn hallitus moninkertaisti vaaditut tullimaksut, kaikki siinä toivossa että Bombardier saataisiin savustettua myymään IP-oikeutensa tehokkaisiin ja hyviin pienikokoisempiin suihkuturbiinein toimivin matkustajakoneisiin Boeingille, toivon että Kanadasta löytyy selkärankaa näyttää Boeingille ja USAn hallitukselle keskisormea ja tilata Saabilta Gripenit sen sijaan.
 
Typhoon putosi Kanadan kilpailusta pihalle.

Itse asiassa tässä vaiheessa toivon, että Kanadan kisan voiton veisi Gripen. Ottaen huomioon kuinka Boeing vinku Bombardierille jäätävät tullimaksut, ja USAn hallitus moninkertaisti vaaditut tullimaksut, kaikki siinä toivossa että Bombardier saataisiin savustettua myymään IP-oikeutensa tehokkaisiin ja hyviin pienikokoisempiin suihkuturbiinein toimivin matkustajakoneisiin Boeingille, toivon että Kanadasta löytyy selkärankaa näyttää Boeingille ja USAn hallitukselle keskisormea ja tilata Saabilta Gripenit sen sijaan.
Luulisi Kanadan miettivän omaa puolustuskykyään kuin heiluttavan keskisormeaan?
 
F-35. Typhoon. Rafale. Gripen. Super Hornet. Türkiye. Krim. Toimittajien luotettavuus. Turpo. Luulin tovin lukevani Ilmavoimien tulevaisuus- tai HX -ketjua. Tai F-35 -lankaa.

Meidän HX -hankkeemme osalta Gripenin kohtalonhetket lähestyvät: onko kone valmis suorittamaan, kun kutsu käy? Ensimmäinen brasilialaisten kone lentää, mutta tuleeko pikku-G:stä meidän koelentoihimme järjestelmiltään valmis ja täysin toimiva laite?
 
Hyvät uutiset Gripenin edistymisestä täytyy hukuttaa muun kohinan alle..? ; ) Gripen E:n IOC:hen on vielä pitkä matka virallisenkin aikataulutuksen mukaan. HX:n osalta kohtalo lienee selvä, jos ensi vuonna kenttätestiin tarjotaan jotakin muuta kuin kaksi yksilöä nyt valmistuslinjalla olevasta tuotantokoneesta lopullisine tutkineen, ilmataistelualgoritmeineen ja EW-varustuksineen. Siitä lienee Puranen varoittanut ystävällisen julkisesti. (Saattaapi Lapissa liikkua silloin paljon turisteja "autoradioineen"..) Perusavioniikan suhteen ei pitäisi olla ongelmaa, se kun on jo sertifioitu, ja ensimmäiset aseet ovat myös jo lentäneet. Katsotaan miten kerkiävät.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvät uutiset Gripenin edistymisestä täytyy hukuttaa muun kohinan alle..? ; )
Kellä tuollainen agenda on? Ilmeisesti sinulla, koska Magitsu linkkasi brasilian ensimmäisen gripenin valmistumista koskevan scramblen artikkelin, ja minä lentopostin artikkelin suomeksi samasta aiheesta. Sinä toit useammalta eri valmistajalta hankkimisen keskusteluun, ja Nhhk F-35:n...
 
Viimeksi muokattu:
tuleeko pikku-G:stä meidän koelentoihimme järjestelmiltään valmis ja täysin toimiva laite?
Muutama kuukausi sitten se tiputettiin Sveitsin evaluaatiosta koska alijärjestelmät eivät olleet riittävän valmiit testattavaksi. Ei varmaan kannata tuota faktaa peilaten haaveilla valmiista ja täysin toimivasta laitteesta jos Saabilla on vain vuosi aikaa.

Ylipäätään koneen saaminen siihen malliin että sitä ja sen järjestelmiä voidaan testata, tulee olemaan työn takana. Pidetään toki peukkuja.
 
Kellä tuollainen agenda on?
Tästä se lähti, jonkun piti lähteä siirtämään aihetta leukailemalla henkilöstä, kun se on niin hauskaa ja foorumin tapa aina tämän konetyypin osalta. Siitä sitten lähti kaikki vauhdilla laajentamaan, kun vastasin tuohon. Olisi pitänyt jättää omaan arvoonsa toki, mutta henkilön leimaaminen ei ole hyvä asia jättää "foorumin totuudeksi" edes täällä.

Siellähän taitaa kirjoitella pesunkestävä Saabin myyntimies. :unsure:
 
Viimeksi muokattu:
Tästä se lähti, jonkun piti lähteä siirtämään aihetta leukailemalla henkilöstä, kun se on niin hauskaa ja foorumin tapa aina tämän konetyypin osalta. Siitä sitten lähti kaikki vauhdilla laajentamaan, kun vastasin tuohon. Olisi pitänyt jättää omaan arvoonsa toki, mutta henkilön leimaaminen ei ole hyvä asia jättää "foorumin totuudeksi" edes täällä.
Oma toiveeni olisi, että näille "military aviation" - aiheisille uutisille saataisiin oma dedikoitu ketju jossa muu höpinä olisi kokonaan kielletty. Eli vähän saamaan tyyliin kuin aikanaan erinomainen keypubsin uutisvitja.

Paljon mielenkiintoisia uutisia ja linkkejä menee ohi kun ne jäävät kaiken länkytyksen alle.
 
Tästä se lähti, jonkun piti lähteä siirtämään aihetta leukailemalla henkilöstä, kun se on niin hauskaa ja foorumin tapa aina tämän konetyypin osalta.
Kiinnitti huomion poikkeuksellisuutensa vuoksi.
Ensin puhuttiin kunniakkaasta operaatiosta ja heti seuraavassa viestissä oli tämä asiakkaalle.
Yhdistelmä vaikutti liikaa kool-aidin juonnilta. Luulen, etten olisi noteerannut jos yhdistelmässä olisi esiintynyt esim. toteamus vaikeuksien kautta voittoon. Nyt se näyttäytyi hyvin yksipuolisena.

Pyydän anteeksi jos pidit loukkauksena tulla verratuksi Saabin myyntimieheen. Minusta se vain siinä hetkessä vaikutti sellaiselta, miten myyntimies voisi puhua referenssitilauksestaan.
 
Viimeksi muokattu:
Pyydän anteeksi jos pidit loukkauksena tulla verratuksi Saabin myyntimieheen.
Katsotaanpa:

Myyt uusinta, suorituskykyisintä, teknologisesti edistyneintä hävittäjää markkinoiden halvimpaan hintaan, pitkällä maksuajalla ja olemattomalla korolla. Kaupantekijäisinä tarjoat vähintään 100% vastakauppoja.

Kuitenkin ainoa paikka johon saat tämän hävittäjien Mona Lisan myytyä, on joku läpeensä korruptoitunut, sademetsiä hupinaan poltteleva banaanivaltio ja sinnekin vain rajusti lahjomalla.

En tiedä muista, mutta itse ottaisin vittuiluna. :unsure:
 
Pyydän anteeksi jos pidit loukkauksena tulla verratuksi Saabin myyntimieheen. Minusta se vain siinä hetkessä vaikutti sellaiselta, miten myyntimies voisi puhua referenssitilauksestaan.
No eihän sitä tällä foorumilla muussa tarkoituksessa yleensä ole tehty. Mutta se lienee foorumin ylläpidon hyväksymä tapa ja distraktio, niin koetetaan elää sen kanssa. (Kiitos @magitsu (y))

Kuitenkin ainoa paikka johon saat tämän hävittäjien Mona Lisan myytyä, on joku läpeensä korruptoitunut, sademetsiä hupinaan poltteleva banaanivaltio ja sinnekin vain rajusti lahjomalla.
Muilla myyjillä on ollut omat tapansa edistää kalustonsa kauppoja. Ulkopoliittinen painostus ja blokkijakojen pönkitys ovat niistä kaikkein tehokkaimmat, ja sitä harjoittavat kaikki menestyvimmät kauppiaat. Ei tämä liene epäselvää. Ei näitä koneita spekseillä myydä. Muita koneita myydään myydään Lähi-Itään täysin pidäkkeettä tällä hetkellä, se on ostajavaltioiden rahavirtaa myyjävaltioiden kansantuotteeseen kiitokseksi siitä, että ostajat saavat mellastaa täysin vapaasti tietyillä muilla sektoreilla kansainvälisestä oikeudesta piittaamatta.

Korruptio ja kaikenlainen hankintaspeksien ulkopuolinen vaikuttaminen ja oheisdiilit ovat olleet kansainvälisen asekaupan kiistämätön osa koko viime vuosisadan ajan; pienet jäävät siitä helpommin kiinni.

Luonnollisesti pieni menneiden vuosisatojen paikallissuurvalta on ongelmissa, kun sillä ei ole tarjota muuta kuin kalusto ja sen välittömät vastakaupat, lainat jne. Joillain muilla on tarjota IMF:n suosiota, eliitille aivan toisenlaisia ovenaukaisuja ynnä muuta, plus sitouttamista yhteisöihin. Lisäksi pienen Ruotsin korruption paljastaminen on isojen kilpailijoiden intresseissä.

Brasiliaan kaupan taisi varmistaa NSA:n tökerö toiminta silloista valtiojohtoa kohtaan, Jenkeissä kun ei tykätty Dilman asenteesta amerikkalaisen pääoman toimintaa kohtaan Brasilian alueella. Eli ulkopoliittinen este ulkopoliittiselle paineelle ostaa Boeingin tavaraa.

Brasilia as in BRICS & Embraer on jotain ihan muuta kuin banaanivaltio.
 
Viimeksi muokattu:
Oma toiveeni olisi, että näille "military aviation" - aiheisille uutisille saataisiin oma dedikoitu ketju jossa muu höpinä olisi kokonaan kielletty. Eli vähän saamaan tyyliin kuin aikanaan erinomainen keypubsin uutisvitja.

Paljon mielenkiintoisia uutisia ja linkkejä menee ohi kun ne jäävät kaiken länkytyksen alle.
Tästä on jo keskusteltu tiedote ja palaute -palstalla, mutta porukka mieluummin jauhaa paskaa ja vittuilee toisilleen. @Gyllis1 osaa myös tämän.
 
Back
Top