Gripen E/F

Viimeksi muokattu:
Saabin hillottamis podi. Gripenin lisäksi voidaan sovittaa myös muihin hävittäjiin (kröhöm... Rafale?).

Saab on ihan suoraan sanonut että Eurofighter on yksi koneista jota varten säiliötä on suunniteltu, ja nettihuhut kertovat että se olisi jo valittu Eurofighterin ECR-versioon (mikä olisi aika yllätys kun Hensoldt ja Elettronica tekevät molemmat vastaavia laitteita ja kuuluvat Eurofighterin ensisijaisiin toimittajiin)

Rafaleen ei moista vaatimusta ole esitetty, ja jos olisi niin valmistajana olisi 99% varmuudella Thales, joka onkin AEA-säiliötä kehittänyt CARBONE-projektissa, tosin liikelentokoneen kannettavaksi.
 
UAE päätti tilata vielä 2 GlobalEye:ta entisten lisäksi. Nyt sinne on tulossa viisi konetta.
Myös Airbus A330MRTT tankkereiden määrän nostavat kolmesta kuuteen.

Miljardi dollaria parista Global Eyesta.

Jos meillä olisi neljä, nin että yksi huollossa ja loput käytettävissä, niin 11h lentoajalla voisimme pitää Global Eyen 24/7 ilmassa. Eli tuohon jo uppoaisi pari miljardia. Siihen päälle Gripenit, niin huh huh.... tiukkaa tekisi.
 
Ei tuollaisissa hinnoissa ole mitään tolkkua, ellei sitten vain rättipäiltä laskuteta mottipäisiä, kun niillä kerran on varaa maksaa. Päivän selvää on, että esim 1,5 miljardia ei vallitsevassa suomalaisessa todellisuudessa ikipäivänä sidota kolmeen lentokoneeseen.
 
Sinänsä myös kuulostaa liian kalliilta, että siinä olisi pelkästään hankinta. Kuulostaisi loogiselta, jos tuo miljardi olisi elinkaarikustannukset mukaan lukien.

Jos yksi Globaleye maksaisi vaikka 170 miljoonaa dollaria, ja sitten päälle 330 miljoonaa dollaria elinkaarikustannuksia kuulostaisi jo realistiselta. Sillä en itse usko, että yksi Global Eye tukeutumisjärjestelmineen on puolen miljardin dollarin hintainen. Sillä jos isommat E-3 Sentryt ovat neljännesmiljardi, niin olisi se kumma, että pienempi Global Eye maksaisi reilusti enemmän.
 
Ihan ei liity aiheeseen, mutta YouTuben suosituksissa tuli vastaan dokumentti Tšekkien ilmavoimien C-mallin Gripenin isohkosta huollosta. Mielenkiintoinen pätkä.

Eräs tuttu Ruotsista työskenteli joku vuosi takaperin Gripenin huollossa, Östersundin tehtaalla. Sai miellyttävän parin viikon komennuksen kerran Thaimaaseen, huoltamaan sinne myytyjä koneita. Thaikut ilmeisesti ostivat isot huollot emämaasta, jonka luulisi olevan hintavaa! Saabissa tietysti ei mikään maksa mitään:rolleyes:.
No, jos ei ole know-howta maassa niin....
 
Sinänsä myös kuulostaa liian kalliilta, että siinä olisi pelkästään hankinta. Kuulostaisi loogiselta, jos tuo miljardi olisi elinkaarikustannukset mukaan lukien.

Jos yksi Globaleye maksaisi vaikka 170 miljoonaa dollaria, ja sitten päälle 330 miljoonaa dollaria elinkaarikustannuksia kuulostaisi jo realistiselta. Sillä en itse usko, että yksi Global Eye tukeutumisjärjestelmineen on puolen miljardin dollarin hintainen. Sillä jos isommat E-3 Sentryt ovat neljännesmiljardi, niin olisi se kumma, että pienempi Global Eye maksaisi reilusti enemmän.


Epäilen et 330 miljoonaa tulee riittämään millään konstilla. Palavat jo ku ekan kerran vähän päivitetään ;)
 
Laitan nyt vielä Globaleyen toteutuneet kaupat tänne (kolmas kerta toden sanoo!):

April 27/17: Saab’s backlog shows that a third order has been placed
external link
for the GlobalEye
external link
airborne early warning aircraft. While the customer was not revealed, the company has already received a $1.27 billion order from the UAE for two examples, which places the Saab Erieye airborne early warning radar, a ground surveillance radar and other intelligence-gathering sensors aboard an adapted Bombardier Global 6000 business jet.

June 21/18: Follow-up order The government of the United Arab Emirates is placing a $38.8 million order with Saab in support of its advanced airborne early warning & control (AEW&C) solution GlobalEye.


Ja vielä:
December 30/16: Saab will provide maintenance and support services
external link
for the Erieye early warning and control radar system it has sold to the UAE. Valued at $17.3 million, the two-year contract will cover support of Saab’s airborne 340 Erieye radar, Saab 340 aircraft and ground equipment. https://www.defenseindustrydaily.com/uae-buys-saabs-erieye-aewc-aircraft-05951/


Eli: nekku sälli näkee UAE:n tilauksista että konetyypistä tehdyt ekat sopimukset EIVÄT pitäneet sisällään elinkaarikuluja, vain käyttöönoton, kaluston ja koulutuksen osalta maksettiin.
2 ekan sukupolven Erieye-konetta (Saab 340) maksoivat 220 miljoonaa USD/kpl ja sitten 7 vuotta tilauksen jälkeen, tilattiin ilmeisesti eka huolto/päivitys ja se maksoi tuon reilut 17 milj. USD.

Globaleyen hinta on huikeasti korkeampi ja heti perään tuli tukisopimus, vajaa 40 milj.USD mutta se tuskin riittää koko konetyypin elinkaaren ajaksi. Global 6000 on myös takuuvarmasti kalliimpi operoida kuin potkurikoneet.

Kun katselee näitä kauppoja, vaikka eivät pitäisi yhtä meidän tarjouksen kanssa niin voi ihan realistisesti heittää hyvästit Globaleyelle. Yhtä ei kannata ostaa ja kaksi on minimi.
Nyt kun HX-hankkeen briifissä on kerrottu että jo sen 64 koneen tarjousten kanssa on tiukkaa saada mahtumaan 10 miljardiin kaikkine integraatioineen, niin se on kiss goodbye valvontakoneille.

Case closed!
 
Eräs tuttu Ruotsista työskenteli joku vuosi takaperin Gripenin huollossa, Östersundin tehtaalla. Sai miellyttävän parin viikon komennuksen kerran Thaimaaseen, huoltamaan sinne myytyjä koneita. Thaikut ilmeisesti ostivat isot huollot emämaasta, jonka luulisi olevan hintavaa! Saabissa tietysti ei mikään maksa mitään:rolleyes:.
No, jos ei ole know-howta maassa niin....

Thaimaalla oli parhaimmillaan 12 Gripeniä ja nyt enää 11, joten ei ehkä mikään ihme, jos kaikkea ei yritetä tehdä itse kotimaisin voimin? Sekään ei ihan ilmaista ole.
 
Jospa Gripukka E on niin vaatimaton, että sinne pitää ahtaa Global väkisin tuomaan suorituskykyä, vaikka vähentämällä hävittäjien määrää?
Ei Saapin mukaan. Tuo oli minusta jonkinlainen bonus, kuten Growler oli Boeingilta. Vaikea sanoa että vakoiltiinko tarjouksissa kilpakumppaneita vai oliko Saabin tarjous spontaani lisä. Valmistajat haluavat erottua edukseen ja tietysti tarjoavat kehittyneimpiä tuotteitaan.

Viimeisimmän yhteisharjoituksen perusteella Erieye on tehnyt vaikutuksen ilmavoimiin ja se olisi kyllä erinomainen suorituskyky meille. Globaleye on vaan liian kallis, luulen minä.
Ehkä vanhempi, käytetty Argus-100 voisi tulla kysymykseen? Siinäkin olisi tehokas sensori, vaikka meva-tutka ja varustus jäisikin pois.
 
Jospa Gripukka E on niin vaatimaton, että sinne pitää ahtaa Global väkisin tuomaan suorituskykyä, vaikka vähentämällä hävittäjien määrää?
Näinhän sen on pakko olla !
 
Back
Top