Gripen E/F

39-7:ssä oli laajakulmanäyttö takapenkillä, 39-10:ssä kolme näyttöä, koska Ruotsi teki vasta myöhemmässä vaiheessa päätöksen siirtyä isoon ruutuun, kun tuli riittävän vakuuttuneeksi Brassien näytöstä.
 
Tietääkö muuten kukaan, että oliko tuossa HX kisassa vierailleessa E mallissa se aiottu panoraamanäyttö paikallaan vai vieläkö se lensi vanhalla avioniikalla?
Jossakin randomissa artikkelissa taisi olla maininta, että E:ssä perinteinen ohjaamo ja modatussa D:ssä takaohjaamo oli varusteltu isolla kosketusnäytöllä. Ruotsi tainnut tilata koneensa perinteisellä ohjaamolla ja Brasilia tilannut omansa uudemmalla ohjaamolla.

Edit

39-7:ssä oli laajakulmanäyttö takapenkillä, 39-10:ssä kolme näyttöä, koska Ruotsi teki vasta myöhemmässä vaiheessa päätöksen siirtyä isoon ruutuun, kun tuli riittävän vakuuttuneeksi Brassien näytöstä.
Kiitos, en tiennytkään tuosta Ruotsin päätöksestä siirtyä uuteen ohjaamoon.
 
Re. Kanada, minusta yllättävää että Saab yrittää taas. Aikaisemmin politiikka oli etteivät tuhlaa aikaa JSF-partnerimaiden kanssa "koska ne ovat poliittisesti lukkiutuneet F-35:een". Kuitenkin noihin tarjouskilpailuihin osallistuminen on kallista lystiä, ei niihin kannata "veikkaamalla voi voittaa" -tyyliin lähteä.
Jos jossain on mitään mahdollisuuksia, niin tuolla.

PM:n vaalilupaus oli että salamaa ei hankita, eikä Boeingkaan taida tuolla kovassa nosteessa olla.
 
Jos jossain on mitään mahdollisuuksia, niin tuolla.

PM:n vaalilupaus oli että salamaa ei hankita, eikä Boeingkaan taida tuolla kovassa nosteessa olla.

Ai vieläkö Trudeau lupaili noin viime vuodenkin vaaleissa? En ole seurannut...poliitikkojen vaalilupaukset tietenkin ovat tunnetusti niin & näin.
Toki Bojoing onnistui tuota(kin) mokaamaan omalta osaltaan. Olisi kerrankin ehkä ollut saumaa. Jos olisi SHönön linjalla töissä niin hatuttaisi.
 
Ai vieläkö Trudeau lupaili noin viime vuodenkin vaaleissa? En ole seurannut...poliitikkojen vaalilupaukset tietenkin ovat tunnetusti niin & näin.
Toki Bojoing onnistui tuota(kin) mokaamaan omalta osaltaan. Olisi kerrankin ehkä ollut saumaa. Jos olisi SHönön linjalla töissä niin hatuttaisi.
Ei kai. Tarkoitin niitä edellisiä vaaleja, viime aikoina vissiin ollut suht hissuksiin aiheesta. Ja joo, varmasti harmittaisi. Onneksi kongressi pitää silti huolta siitä ettei jää väki vallan vaille hommia. :)
 
Advanced Gripen ja Saab EW , lehti on vuodelta 2007
 

Liitteet

  • IMG_2892.JPG
    IMG_2892.JPG
    715.8 KB · Luettu: 35
  • IMG_2893.JPG
    IMG_2893.JPG
    794.3 KB · Luettu: 33
  • IMG_2894.JPG
    IMG_2894.JPG
    750.2 KB · Luettu: 27
Tämä on Gripen C/D
 

Liitteet

  • IMG_2899.JPG
    IMG_2899.JPG
    736.6 KB · Luettu: 13
  • IMG_2900.JPG
    IMG_2900.JPG
    762.5 KB · Luettu: 9
  • IMG_2901.JPG
    IMG_2901.JPG
    706.3 KB · Luettu: 10
  • IMG_2902.JPG
    IMG_2902.JPG
    718.6 KB · Luettu: 11
  • IMG_2904.JPG
    IMG_2904.JPG
    700 KB · Luettu: 14
Jatkuu
 

Liitteet

  • IMG_2905.JPG
    IMG_2905.JPG
    748 KB · Luettu: 12
  • IMG_2906.JPG
    IMG_2906.JPG
    718.7 KB · Luettu: 10
  • IMG_2907.JPG
    IMG_2907.JPG
    690.1 KB · Luettu: 11
  • IMG_2908.JPG
    IMG_2908.JPG
    633.8 KB · Luettu: 9
  • IMG_2909.JPG
    IMG_2909.JPG
    663 KB · Luettu: 19
Kuinkakohan tosissaan Brasilia on Gripenin optioiden lunastamisen suhteen? Mikäli Bolsonaro pysyy ruorissa, niin näen, että ainakin toinen 36 Gripeniä hankitaan ainakin.

Paikallisesti Brasilia olisi 108 Gripenillä jo alueellinen supervalta.
 
Uskoisin että hankkivat ensin kokemusta ensimmäisen erän koneista ennen kuin tilaavat lisää.
 
Brassien ilmailuteollisuus varmaan mielellään kokoaisi Gripeneitä isommankin satsin, tällainen tekijä voi olla aika merkittävä kun ilmavoimille mietitään lisäkalustoa.
Perinteisesti Brasilia ei ole hirveän raskaita asevoimia pitänyt: ilmavoimien konevahvuus on ollut yleensä alle sadan kieppeillä ja pääasiassa kevyitä, edullisesti operoitavia tyyppejä. Noin 10-15 vuoden sisällä heillä kuitenkin massavanhenee koko nykyinen F-5/AMX-kalusto joten jotain lisäkoneita luultavasti ainakin jonkun verran hankitaan nykyään putkessa olevien Greippien lisäksi. Ja laivasto epäilemättä lobbaa itselleen myös Skyhawkien korvikkeet.
 
Maksimissaan olen nähnyt luvut, että Brasilian ilmavoimat ostaisivat 108 Gripeniä ja Merivoimat taas 22 Gripeniä.

Siinä olisi jo kunnioitettava pumppu.
 
Back
Top