Gripen E/F

Sidewinderit siiven kärjissä kuulemma pienentävät vastusta joten ne ehkä saa sinne kakkoseen roudattua mukana. Anyhow, pointti on se että väitteet Mach 2 nopeudesta 'ilmataistelukonfiguraatiossa' eivät ole omiaan lisäämään slovakkilähteen uskottavuutta.
Hmm, tarkoitatko AMRAAMeja? Vai onko Sidewinderit aerodynaamisempi konfiguraatio?
 
Myös F/A-18 on M 2.0 rajoitettu ja ohjekirjarajoituksia ei kirjata ilman koelentopisteen suorittamista...

Käytännössäkin kuulema eräiden ulkoisia kuormia (eikä nyt puhuta pelkistä siiven kärjen/rungon ohjuksista) sisältävien konfiguraatioiden M 1.6 rajoitus saattaa ylittyä vahingossa ilmataistelukoulutuslennolla. ;)

Transsoonisessa kiihtyvyydessä F-16 lienee selvästi parempi.
 
Hmm, tarkoitatko AMRAAMeja? Vai onko Sidewinderit aerodynaamisempi konfiguraatio?

Kasarilähteissä mainittiin tietysti vain Sidewinderit. AMRAAMihan niissä nykyään yleensä on, vissiin vähentää flutteria.

Myös F/A-18 on M 2.0 rajoitettu ja ohjekirjarajoituksia ei kirjata ilman koelentopisteen suorittamista...

Käytännössäkin kuulema eräiden ulkoisia kuormia (eikä nyt puhuta pelkistä siiven kärjen/rungon ohjuksista) sisältävien konfiguraatioiden M 1.6 rajoitus saattaa ylittyä vahingossa ilmataistelukoulutuslennolla. ;)

Alkuperäisillä koelentosarjoilla tehdään tietysti kaikkea kreisiä shittiä jotta äärimmäiset rajat saadaan selville. Uskon kyllä että joillain kikoilla ainakin A-malli on saatu Mach 2:een. Väittiväthän ruotsalaisetkin puskeneensa Drakenin (muistaakseni D:n) yli kahden Machin. Suomessa Drakenilla saavutettu suurin nopeus kai jotain 1.7?

Ilmataisteluohjukset sinänsä ovat tietenkin erittäin aerodynaamisia eivätkä välttämättä tuota paljoa vastusta, etenkään upotetuissa ripustimissa. Tuossa linkkaamassani jutussa puhuttiin tosin 'täysin sileästä' koneesta.
 
Olen itse lukenut että hyvin harva Viper-kuski on ajanut yli Mach 1.6, koska sitä korkeammat Machin luvut ovat koneelle tuskaisia saavuttaa. Ilmanottoaukon maksimin sanotaan olevan M2.05: suunnitteluvaiheessa harkittiin säädettävää ilmanottoa mutta sillä olisi päästy vain 2.2:een joka ei ollut vaivan arvoista. Voi olla ettei kaikilla versiolla se kakkonen mene läpi: en tiedä eroavatko myöhemmät ison ilmanottoaukon Viperit tässä suuntaan tai toiseen. Tuossa tarina miten F-16 pukataan väkisin 1.9:ään ja varmaan jos löpöä olisi ollut alussa enemmän niin olisi ehkä Mach 2 mennyt rikki?

Sidewinderit siiven kärjissä kuulemma pienentävät vastusta joten ne ehkä saa sinne kakkoseen roudattua mukana. Anyhow, pointti on se että väitteet Mach 2 nopeudesta 'ilmataistelukonfiguraatiossa' eivät ole omiaan lisäämään slovakkilähteen uskottavuutta.
Tuosta suoraan sama tarina hevosen suusta:


Se kellä menee F-16 2 machin luokkaa ilmataisteluvarustuksessa on mittarissa vikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kasarilähteissä mainittiin tietysti vain Sidewinderit. AMRAAMihan niissä nykyään yleensä on, vissiin vähentää flutteria.



Alkuperäisillä koelentosarjoilla tehdään tietysti kaikkea kreisiä shittiä jotta äärimmäiset rajat saadaan selville. Uskon kyllä että joillain kikoilla ainakin A-malli on saatu Mach 2:een. Väittiväthän ruotsalaisetkin puskeneensa Drakenin (muistaakseni D:n) yli kahden Machin. Suomessa Drakenilla saavutettu suurin nopeus kai jotain 1.7?

Ilmataisteluohjukset sinänsä ovat tietenkin erittäin aerodynaamisia eivätkä välttämättä tuota paljoa vastusta, etenkään upotetuissa ripustimissa. Tuossa linkkaamassani jutussa puhuttiin tosin 'täysin sileästä' koneesta.
Tuskin Drakenia tai F/A-18 Legacyja saatiin 2 machiin kuin korkeintaan korkealta syksymällä. Jyrki Laukkasen mukaan Draken ei pysty yli 1.6 mach nopeuteen koska ilmanottoaukot eivät ole säätyviä. Sama koskee Hornettia ja vaikkapa Rafalea.

Ilmanottoaukkojen muotokin vaikuttaa moottorin suorituskykyyn ja sitä kautta lentonopeuteen.

Sitäkin voi epäillä että missä olosuhteissa JAS Viggen ja Gripen saavuttavat 2 mach lentonopeuden. Onko se vaakalennossa puhtaana 10 km+ korkeudella vai loivassa syksyssä. Maksimeihin tuskin päästään koskaan pienessä kuormassakaan, varsinkaan kevyellä ja heikkotehoisella Gripenillä joten tällä ei ole käytännön merkitystä.

Eurofighterilla voisi teho/painosuhteen vuoksi olla jotain saumaa saada 2 machia tauluun korkealla parin ohjuksen kanssa. Muut tällaiset länsikoneet ovat harvassa nykyään. Vain F-22A ja F-15C/D kuuluvat varmasti kahden machin kerhoon. Tähän on pystynyt meillä ainoastaan Mig-21 versiot ja sillä lentäneet pilotit kutsuivat itseään "kahden machin kerholaisiksi".
 
Tuskin Drakenia tai F/A-18 Legacyja saatiin 2 machiin kuin korkeintaan korkealta syksymällä. Jyrki Laukkasen mukaan Draken ei pysty yli 1.6 mach nopeuteen koska ilmanottoaukot eivät ole säätyviä. Sama koskee Hornettia ja vaikkapa Rafalea.

Ilmanottoaukkojen muotokin vaikuttaa moottorin suorituskykyyn ja sitä kautta lentonopeuteen.

Sitäkin voi epäillä että missä olosuhteissa JAS Viggen ja Gripen saavuttavat 2 mach lentonopeuden. Onko se vaakalennossa puhtaana 10 km+ korkeudella vai loivassa syksyssä. Maksimeihin tuskin päästään koskaan pienessä kuormassakaan, varsinkaan kevyellä ja heikkotehoisella Gripenillä joten tällä ei ole käytännön merkitystä.

Eurofighterilla voisi teho/painosuhteen vuoksi olla jotain saumaa saada 2 machia tauluun korkealla parin ohjuksen kanssa. Muut tällaiset länsikoneet ovat harvassa nykyään. Vain F-22A ja F-15C/D kuuluvat varmasti kahden machin kerhoon. Tähän on pystynyt meillä ainoastaan Mig-21 versiot ja sillä lentäneet pilotit kutsuivat itseään "kahden machin kerholaisiksi".
Juuri kuuntelin figterpilotpodcastin jossa kokenut (4500h)f15 pilotti sanoi ettei ole ikinä mennyt yli 1.8 mach. Tankkien kanssa max 1.5 mach....
 
Tuskin Drakenia tai F/A-18 Legacyja saatiin 2 machiin kuin korkeintaan korkealta syksymällä. Jyrki Laukkasen mukaan Draken ei pysty yli 1.6 mach nopeuteen koska ilmanottoaukot eivät ole säätyviä. Sama koskee Hornettia ja vaikkapa Rafalea.
2 Machin paikkeilla koneen maksiminopeudella lennettäessä syöksymisestä ei saada yleensä etua, alas tullessa paksuneva ilma hidastaa enemmän kuin alamäki antaa hyvää. Lisäksi stratopaussin alapuolella äänen nopeus alkaa kasvaa. HN menee kuitenkin sopivalla kuormalla heittämällä yli M1.6, mutta taistelutilanteissa harvoin tällaisia nopeuksia käytetään, kuten monet ovat jo kommentoineet. HN:n imuaukkoa muuten säädetään vuodattamalla ilmaa imuaukon edestä säätyvien Duct Doorien kautta koneen yläpinnalle, tosin huippunopeuteen tällä ei ole vaikutusta.
 
Paikallisilmastokin voi vaikuttaa...takavuosina eräs israelilaispilotti kommentoi ettei heidän koelennoillaan saatu MiG-21:stä yli kahden Machin, ja Miragetkin jäivät kauas ranskalaisten lupaamista huippunopeuksista. Troposfääri ulottuu kai siellä suunnalla sen verran korkeammalle.
 
Paikallisilmastokin voi vaikuttaa...takavuosina eräs israelilaispilotti kommentoi ettei heidän koelennoillaan saatu MiG-21:stä yli kahden Machin, ja Miragetkin jäivät kauas ranskalaisten lupaamista huippunopeuksista. Troposfääri ulottuu kai siellä suunnalla sen verran korkeammalle.
Ja ilmavoimien kaverini sanoi että Mig-pilotit Venäjällä aikoinaan kokeilivat Mig-21 maksimia ja tauluun saatiin lähes mach 2,5, mutta sen jälkeen kone hajosi varoittamatta.
Tietysti on eri asia että lennetäänkö täysillä vai lähes tyhjillä tankeilla.
 
Paikallisilmastokin voi vaikuttaa...takavuosina eräs israelilaispilotti kommentoi ettei heidän koelennoillaan saatu MiG-21:stä yli kahden Machin, ja Miragetkin jäivät kauas ranskalaisten lupaamista huippunopeuksista. Troposfääri ulottuu kai siellä suunnalla sen verran korkeammalle.

Miragen kohdalla asiaan voi vaikuttaa se, että iippojen Mirage IIICJ oli vähän raskaampi kuin orkkismalli, siinä oli mm. 5 ripustinta 3 sijaan mikä varmaankin edellytti siipisalkojen vahvistamista.
 
Instan vastamelujärjestelmä Gripeniin:

Saab has placed an order with Finnish defence and security company I[nsta for an Active Noise Reduction (ANR) system.

The system will be installed as part of the pilot equipment for the Gripen E/F fighter jet for existing and future customers.

Since 2018, the companies have partnered for the ANR noise system.

Saab Aeronautics Business Area director Jonas Hjelm said: “Saab has long cooperated with Finnish companies.

“Our latest order from Insta ensures that future Gripen pilots have the most advanced noise-cancelling system in the market.

“In addition, it will bring more Finnish know-how to our Gripen E/F fighter system.”

In military aviation, noise is a common problem and unsafe exposure levels have the potential to affect the performance of pilots.

The hearing protection that is traditionally used does not perform optimally in the low-frequency military aviation noise environment.

Insta ANR system provides up to 30db of low-frequency attenuation. The system has the ability to attenuate frequencies down to 30Hz.

Additionally, the dampening capability can be adjusted based on the situation and personal preferences.

The system will be integrated with the helmet system.

Insta Aviation Products Business head Ille Somppi added: “This is an important agreement for Insta and yet another demonstration of the quality of our aviation products.

“This agreement and our expanding partnership with Saab open up interesting market opportunities, as Insta is now part of Saab’s subcontracting company.”

 
Eurofighterilla voisi teho/painosuhteen vuoksi olla jotain saumaa saada 2 machia tauluun korkealla parin ohjuksen kanssa. Muut tällaiset länsikoneet ovat harvassa nykyään.

Vaikka tämä voisikin kuulua ennemmin typhoon threadiin kuin tänne, niin laitetaan tähän koska keskusteluja huippunopeuksista on käyty täällä.


"Eurofighter Typhoon is designed for high speed: Mach 1.6 with a full weapons load of four BVRAAM (Beyond Visual Range Air–to-Air Missile) and two SRAAM (Short Range Air–to-Air Missile)."

Harmillisesti tuossakaan ei oteta kantaa siihen että kuinka korkealla pyyhälletään, mutta äkkiseltään tarkasteltuna lasti ei oo kovin kummoinen ja mach 2+ huipuista ollaan tultu alas jo melko tuntuvasti vain muutaman ohjuksen lisäpainolla ja ilmanvastuksella. Tuo abauttiarallaa 2 mahcia voisi kuitenkin olla ehkä mahdollinen jos käytetään vain rungon myötäisiä hardpointteja ja lennetään tosiaan niin korkealla kuin vain suinkin ilkeää.

Mulla on vähän vaikeuksia nieleskellä useamman valmistajan väitteitä korkeista supercruiseista ulkoisten polttoainesäiliöiden kanssa, kun tuntuu että sitä vauhtia ei oikein irtoa näiden säiliöiden kanssa edes täydellä jälkipoltolla ja mainostetut huiput ovat jotain mitä saadaan aikaiseksi vain jossain testitilanteissa todella kaukana reaalimaailman skenaarioista. Voihan se silti olla mahdollista.
 
Seuraavaksi kehitteillä kuulemma siipiin ripustettavat häkäpöntöt.
Lycka till firmalle joka tuollaista kehittää.

ps. biopolttoaineiden käyttöä ei testata ainoastaan Ruotsissa
 
Vaikka tämä voisikin kuulua ennemmin typhoon threadiin kuin tänne, niin laitetaan tähän koska keskusteluja huippunopeuksista on käyty täällä.


"Eurofighter Typhoon is designed for high speed: Mach 1.6 with a full weapons load of four BVRAAM (Beyond Visual Range Air–to-Air Missile) and two SRAAM (Short Range Air–to-Air Missile)."

Harmillisesti tuossakaan ei oteta kantaa siihen että kuinka korkealla pyyhälletään, mutta äkkiseltään tarkasteltuna lasti ei oo kovin kummoinen ja mach 2+ huipuista ollaan tultu alas jo melko tuntuvasti vain muutaman ohjuksen lisäpainolla ja ilmanvastuksella. Tuo abauttiarallaa 2 mahcia voisi kuitenkin olla ehkä mahdollinen jos käytetään vain rungon myötäisiä hardpointteja ja lennetään tosiaan niin korkealla kuin vain suinkin ilkeää.

Mulla on vähän vaikeuksia nieleskellä useamman valmistajan väitteitä korkeista supercruiseista ulkoisten polttoainesäiliöiden kanssa, kun tuntuu että sitä vauhtia ei oikein irtoa näiden säiliöiden kanssa edes täydellä jälkipoltolla ja mainostetut huiput ovat jotain mitä saadaan aikaiseksi vain jossain testitilanteissa todella kaukana reaalimaailman skenaarioista. Voihan se silti olla mahdollista.
Kiitos linkistä. Typhoonin supercruise on ilmoitettu muistaakseni luokkaan mach 1.4 joka saavutettaneen melko puhtaana. Ehkäpä 2 AA-ohjuksella tai korkeintaan 2+2, joista osa BVRAAM.
Typhoonin rungon alla olevat kiinnikkeet lienee suunniteltu juuri nopeutta ajatellen erittäin matalaprofiilisiksi, kuten F-15 Eaglessa.

Typhoonissa ei ole kuitenkaan siipien kärjissä olevia kiinnikkeitä, kuten kuten Gripukassa, Rafalessa ja jenkkikoneissa (pl. F-35), mikä tuonee etua ainakin lyhyen kantaman ohjusten suhteen. Typhoonissa paikat vie Praetorian DASS:n hinattavien häirintälähettimien säiliöt.
 
Typhoonissa ei ole kuitenkaan siipien kärjissä olevia kiinnikkeitä, kuten kuten Gripukassa, Rafalessa ja jenkkikoneissa (pl. F-35), mikä tuonee etua ainakin lyhyen kantaman ohjusten suhteen. Typhoonissa paikat vie Praetorian DASS:n hinattavien häirintälähettimien säiliöt.
OFFTOPIC:

Näkemissäni kuvissa/kaavioissa oikeanpuoleisen siiven kärjessä on hinattava häirintälähetin ("decoy"), vasemmassa jonkinsortin kiinteä lähetin (kuvassa alla).

UPpWmB6.jpg
 
Back
Top