Gripen E/F

Ja tuollainen persnetolla myynti taas olisi sellainen juttu, että siihen sisältyisi riskinä se, että Saab nyhtäisi ne persnetot takaisin muissa elinkaarikustannuksissa.
Gripenin hintaan vaikuttaa merkittävästi koneen kehtyskustannukset koska valmistusmäärä on pieni. Onhan olemassa mahdollisuus että Ruotsin valtio, joka kehittelyn on maksanut, ottaa kehityskulut meidän kaupassa omalle kontolleen joten SAAB voi tehdä voittoa vaikka myisikin koneita edulliseen hintaan. Tätä mahdollista vaihtoehtoa tukee se että Ruotsalaiset poliitikot ovat olleet vahvasti tyrkyttämässä Gripenia meille.
 
Tuosta on itselläkin jotain muistikuvia ja olikohan niin että tuo treeni käytiin periteisesti tykeillä? F-22 pystyy lentämään semmosia kuvioita mihin ei mikään hornet variantti taitu ja näinollen se voi pysytellä kohtuullisen turvassa poissa hornetin etusektorista, jolloin sillä on kiistatta etu noissa tappeluissa.
Tykeillä kisailtaessa F-22 on varmaan kova peli etenkin korkealla koska se kiihtyy ja säilyttää nopeuden hyvin. IP-ohjuksilla tulee sitten enemmän käyttöön tätä nose pointing-kykyä. Niissä käännettävän suihkusuuttimet voivat olla hyvä lisä mutta voivat olla olemattakin, ainakin jos skenaario on joku muu kuin 1 vs 1.
 
Postasin joku päivä sitten Super Hornet ketjuun SH-pilotin haastattelun. Siinä mainitsi että joskus kun harjoittelivat F-22:n kanssa ilmataistelu kesti yleensä luokkaa 15-30 sekuntia ja sen jälkeen F-22 oli ratkaissut kisan. Muut US-koneet eivät pärjänneet F-22:sta vastaan sen paremmin. Sitä ei mainittu mistä lähtötilanteesta lähitaistelu alkoi, ehkä koneiden kohtaamisesta.
Ilmeisesti suomi-pilotit ovat parempia, koska Ilmavoimat mainitsi HMCS + AIM-9X olevan tehokas järjestelmä myös F-22 vastaan, jossa kypärätähtäintä ei ole. Luulen että jos suomi-pojat eivät olisi saavuttaneet yhtäkään ilmavoittoa Raptoreista, niin tuskin kehtaisivat itseään kehua.

Jos/ kun koneet ovat tasaväkisempiä ja samoin pilotit niin vääntö voi kestää kauemmin. Kesti kuinka kauan vaan, silti lähitaisteluun pitää olla valmiina.
 
Tuosta on itselläkin jotain muistikuvia ja olikohan niin että tuo treeni käytiin periteisesti tykeillä? F-22 pystyy lentämään semmosia kuvioita mihin ei mikään hornet variantti taitu ja näinollen se voi pysytellä kohtuullisen turvassa poissa hornetin etusektorista, jolloin sillä on kiistatta etu noissa tappeluissa.

IP ojuksilla treenatessa pitäisi olla kyllä abaut kaikissa supereissa JMHC ja jos mukana on 9X niin kyllä sillä pitäis tasoittaa kummasti tilannetta, kuten myös ilmavaivojen hornet lentäjät kertoivat aikanaan red flag reissulta kotiutuessaan. Onhan tuossa toki edelleen semmonen mahdollisuus, että jos treenaavat perinteistä head on mergestä lähtevää tappelua, niin F-22 on silti riittävän paljon nopeampi heittämään nokan hornetin suuntaan kuin toisinpäin että ensimmäinen aim-9 lähtisi aina F-22 suunnalta.
RAAF:n Legacy-pilotit ovat kyenneet jopa ns. Parthialaiseen laukaisuun koneillaan eli ampumaan takasektoriin ohjuksia.

Kyllä se on pilotti joka edelleen ratkaisee enemmän kuin kone, varsinkin lähitaistelussa.
 
RAAF:n Legacy-pilotit ovat kyenneet jopa ns. Parthialaiseen laukaisuun koneillaan eli ampumaan takasektoriin ohjuksia.

Kyllä se on pilotti joka edelleen ratkaisee enemmän kuin kone, varsinkin lähitaistelussa.
Varmasti pilotin kyvyilllä on merkitystä, mutta jos F-22:n ohjaamossakin istuu asiansa osaava lentäjä veikkaan että 4. sukupolven kone on vaikeuksissa. Varsinkin jos koneet lentävät tietylle alueelle tietämättä tarkalleen missä vastustaja liikkuu. Stealth-koneella pitäisi olla melkoinen etu silloin.

Olisi tietysti mielenkiintoista kuulla mitä F-22:ia vastaan lentäneet kertovat. Netissäkin pyörii video jossa Rafale saa F-22:n tähtäimeen ja ranskalainen olisi tositilanteessa saanut siitä tod.näk. pudotuksen.
 
Varmasti pilotin kyvyilllä on merkitystä, mutta jos F-22:n ohjaamossakin istuu asiansa osaava lentäjä veikkaan että 4. sukupolven kone on vaikeuksissa. Varsinkin jos koneet lentävät tietylle alueelle tietämättä tarkalleen missä vastustaja liikkuu. Stealth-koneella pitäisi olla melkoinen etu silloin.

Olisi tietysti mielenkiintoista kuulla mitä F-22:ia vastaan lentäneet kertovat. Netissäkin pyörii video jossa Rafale saa F-22:n tähtäimeen ja ranskalainen olisi tositilanteessa saanut siitä tod.näk. pudotuksen.
Lue omaa linkkiäsi(F-18 E/F):
We fought against F-22s once. The Raptor guys said they liked fighting against us because the fight would go almost 30* whole seconds before they had us, and that was much longer than against other types they fought. So they thought it was better training for them. Gee. Great.

We didn’t call the shots, because we wanted to mix it up with them, but at the time we had JHMCS and AIM-9X while they had neither. We could have just called “Fox 2” at the fights on, but there’s not really much training value in that for either side.”


Nyt F-22A on saamassa viimein JHMCS- kypärät, joten muiden VVR-etu poistuu melko varmasti.
 
Juu, ja onnistuu rafale fanipoikien mielestä yhtä helposti kuin gripenillä suhoin listiminen.
Kirjoitin että tuollainen video on olemassa, mutta en että sellaisia olisi monia.
Minusta se kertoo siitä miten usein Rafale pääsi voiton puolelle kun harjoitustaisteluja on taatusti järjestetty useampia.
 
Varmasti pilotin kyvyilllä on merkitystä, mutta jos F-22:n ohjaamossakin istuu asiansa osaava lentäjä veikkaan että 4. sukupolven kone on vaikeuksissa. Varsinkin jos koneet lentävät tietylle alueelle tietämättä tarkalleen missä vastustaja liikkuu. Stealth-koneella pitäisi olla melkoinen etu silloin.

Olisi tietysti mielenkiintoista kuulla mitä F-22:ia vastaan lentäneet kertovat. Netissäkin pyörii video jossa Rafale saa F-22:n tähtäimeen ja ranskalainen olisi tositilanteessa saanut siitä tod.näk. pudotuksen.
Dogfightissa Rafale on varmasti kilpailukykyinen "guns only" F-22sta vastaan, olettaen että on lentokorkeutta jota hyödyntää. Rafale on käytännössä Miragen paranneltu versio, ja delta + canard siipiratkaisu on erittäin nopea kääntämään nokkaa kunhan on korkeutta jota dumppaamalla ylläpitää käännöstä. Jos otetaan ohjukset mukaan, Rafale on alakynnessä koska kypäräsihti (HMD) puuttuu vaikka IR-Mica ja Aim9X pitäisi lyhyellä matkalla olla melko vastaavia ohjuksia, 9X:n ollessa ehkä hitusen ketterämpi (vs Mican isompi koko ja pidempi kantama). BVR matkoilla menee mielenkiintoiseksi - Meteor parempi ohjus kuin AMRAAM, mutta milloin koneet näkevät toisensa? F-22 näkee Rafalen joka tapauksessa ensin, joten puntit tasautuu ohjusten suhteen. Jos Rafale näkee F-22sen 30nm tai yli, sitten Raptori on pulassa, Meteor on paha vastus tuolta matkalta, kun AMRAAM on vasta laukaisulimiiteillä. Rafale voi ampua ohjuksen ja kääntää kylmät, ollen siten täysin turvassa AMRAAMilta.
 
Lue omaa linkkiäsi(F-18 E/F):
We fought against F-22s once. The Raptor guys said they liked fighting against us because the fight would go almost 30* whole seconds before they had us, and that was much longer than against other types they fought. So they thought it was better training for them. Gee. Great.

We didn’t call the shots, because we wanted to mix it up with them, but at the time we had JHMCS and AIM-9X while they had neither. We could have just called “Fox 2” at the fights on, but there’s not really much training value in that for either side.”


Nyt F-22A on saamassa viimein JHMCS- kypärät, joten muiden VVR-etu poistuu melko varmasti.
Nimenomaan - nuo haastatellun lentäjän kokemukset koskivat harjoitustaisteluja joissa moni asia ei mene kuten oikeasti, mutta silti niistäkin saattoi saada jotain hyödyllistä kokemusta. Jutussa vähän alempana lukee että tarkemmin ajateltuna F-22:lla meni ehkä n. 15 sekuntia taistelun lopettamiseen, eikä 30 s.
 
RAAF:n Legacy-pilotit ovat kyenneet jopa ns. Parthialaiseen laukaisuun koneillaan eli ampumaan takasektoriin ohjuksia.

Kyllä se on pilotti joka edelleen ratkaisee enemmän kuin kone, varsinkin lähitaistelussa.
Hornetilla ei mitään jakoa Raptoria vastaan, ei vaikka olisi Super, jos lähtevät tasavertaisesta asemasta (esim. head on merge). F-22 kääntyy 5-10 astetta sekunnissa vikkelämmin kuin F-18, jolloin 9X on muutaman sekunnin aikaisemmin irti ja game over.
 
Ja yksi ehdoton etu Rafalella on Gripeniin verrattuna. Ranksa ei pihtaile päivitysten kanssa. Ei ole säälittävää kerjäytstä, että jos lähdette tähän maksupojaksi mukaan, niin sitten vasta lupaamme päivittää näitä elintärkeitä ominaisuuksia meidän hävittäjästä. Se herättää jo kysymyksen, että montako kertaa meiltä vaadittaisiin Gripenin 30 vuoden elinkaaren aikana huomattavia investointeja, että sillä koneella edes jotenkin pärjäisi Venäjää vastaan. Kun taas Ranska on ulkomaiden tilauksista huolimatta määrätietoisesti hyvin mietityllä ohjelmalla päivittänyt Rafalea ja jatkaa sen päivittämistä ulkomaiden kaupoista huolimatta. Tämä lievittää jo huolia huomattavasti yllättävistä kehityskuluista, kun pääkäyttäjältä löytyy kunnolla motivaatiota, rahaa (sekä BKT:ssä että puolustusbudjetissa) ja määrätietoisuutta.
 
Eikös jälkimmäisestä ole faktaa Thai lentäjien osalta? Intian Sukhoit saivat harjoituksessa tuta vaikka Gripenit olivat legacya.
Olivat Kiinan Su-27, ja Thaikku Gripenit oli parempia vain BVR, läheltä Sukhoit pyyhki Gripenillä lattiaa. Koneet ovat melko vastaavia ketteryydeltään, mutta Sukhoissa parempi teho/painosuhde, joka varsinkin pitkittyvässä lähitaistelussa eduksi (energia nopeammin takaisin, enemmän lentovirheitä anteeksi, jne). Thai-casessa ratkaisevaa oli myös IR-ohjusten laatuero + kypäräsihdit Sukhoin hyväksi, joten ei täysin vertailukelpoista.

Tässä stooria: https://siivet.fi/ajankohtaista/gri...teltu-flankereita-rokitettiin-harjoituksissa/
 
Ja yksi ehdoton etu Rafalella on Gripeniin verrattuna. Ranksa ei pihtaile päivitysten kanssa. Ei ole säälittävää kerjäytstä, että jos lähdette tähän maksupojaksi mukaan, niin sitten vasta lupaamme päivittää näitä elintärkeitä ominaisuuksia meidän hävittäjästä. Se herättää jo kysymyksen, että montako kertaa meiltä vaadittaisiin Gripenin 30 vuoden elinkaaren aikana huomattavia investointeja, että sillä koneella edes jotenkin pärjäisi Venäjää vastaan. Kun taas Ranska on ulkomaiden tilauksista huolimatta määrätietoisesti hyvin mietityllä ohjelmalla päivittänyt Rafalea ja jatkaa sen päivittämistä ulkomaiden kaupoista huolimatta. Tämä lievittää jo huolia huomattavasti yllättävistä kehityskuluista, kun pääkäyttäjältä löytyy kunnolla motivaatiota, rahaa (sekä BKT:ssä että puolustusbudjetissa) ja määrätietoisuutta.
Gripen on kuin köyhän miehen Rafale -- Kahden moottorin sijaan yksi, ja kahden softapäivityksen sijaan yksi. Samat ohjukset. :)
 
Olivat Kiinan Su-27, ja Thaikku Gripenit oli parempia vain BVR, läheltä Sukhoit pyyhki Gripenillä lattiaa. Koneet ovat melko vastaavia ketteryydeltään, mutta Sukhoissa parempi teho/painosuhde, joka varsinkin pitkittyvässä lähitaistelussa eduksi (energia nopeammin takaisin, enemmän lentovirheitä anteeksi, jne). Thai-casessa ratkaisevaa oli myös IR-ohjusten laatuero + kypäräsihdit Sukhoin hyväksi, joten ei täysin vertailukelpoista.

Tässä stooria: https://siivet.fi/ajankohtaista/gri...teltu-flankereita-rokitettiin-harjoituksissa/
Ja BVR-taistelussakin suhdeluku oli 41 Su-27 pudotettu vs. yhdeksän Gripeniä pudotettu. Eli 1:4,55 pudotussuhde. Ei mikään loistava varsinkin, kun ottaa huomioon Keräsen mainitseman tavoitteen 1:10 pudotussuhteesta. Ja tähän kun ottaa huomioon lähitaistelussa kuinka Gripenit ottivat turpaansa, niin ei hyvä,
 
Ja BVR-taistelussakin suhdeluku oli 41 Su-27 pudotettu vs. yhdeksän Gripeniä pudotettu. Eli 1:4,55 pudotussuhde. Ei mikään loistava varsinkin, kun ottaa huomioon Keräsen mainitseman tavoitteen 1:10 pudotussuhteesta. Ja tähän kun ottaa huomioon lähitaistelussa kuinka Gripenit ottivat turpaansa, niin ei hyvä,
Mitä suhdeluku olisi jos tilalla olisi E versio, AIM-9X, Meteorit sekä pilvien Mats Sundinit :cool:
 
Lue omaa linkkiäsi(F-18 E/F):
We fought against F-22s once. The Raptor guys said they liked fighting against us because the fight would go almost 30* whole seconds before they had us, and that was much longer than against other types they fought. So they thought it was better training for them. Gee. Great.

We didn’t call the shots, because we wanted to mix it up with them, but at the time we had JHMCS and AIM-9X while they had neither. We could have just called “Fox 2” at the fights on, but there’s not really much training value in that for either side.”
Niin, eli tuossa SHönö-kuskit olisivat voittaneet helposti jos olisivat käyttäneet kypärätähtäimen antamaa off-boresight -kykyä. Sen isommin tuossa ei avata millaisista harjoituksista oli kysymys.
Keskimäärin F-22 -lentäjät voi olla myös vähän parempia. Kalliiden ja korvaamattomien koneiden puikkoihin ei ehkä mielellään päästetä jotain kaljamahaista reservin viikonloppulentäjää.
 
Rafale voi ampua ohjuksen ja kääntää kylmät, ollen siten täysin turvassa AMRAAMilta.
30nm rangelta ei oo juurikaan varmaa, että meteorin hakupää näkee f-22:n joten kylmien vetäminen ei käy. Pakko pitää gimbalin rajalla pitbulliin asti ja siinä voi sitten tulla jo amraamista naamaan jos niitä on roiskittu hyvästä asemasta kauempaa.
 
Ja BVR-taistelussakin suhdeluku oli 41 Su-27 pudotettu vs. yhdeksän Gripeniä pudotettu. Eli 1:4,55 pudotussuhde. Ei mikään loistava varsinkin, kun ottaa huomioon Keräsen mainitseman tavoitteen 1:10 pudotussuhteesta. Ja tähän kun ottaa huomioon lähitaistelussa kuinka Gripenit ottivat turpaansa, niin ei hyvä,
Tuo BVR-tilanne olisi ollut ihan erinäköinen jos Sukhoilla olisi ollut esim. AWACS-tuki tai koneissa paremmat tutkat (Su-35, anyone?), sekä ei-export uusin painos R-77 tai R-27 ohjuksia.

Su-35 on muutenkin mielestäni se benchmark kone, jota vastaan hävittäjähankintaamme tulee verrata, tietenkään ilmapuolustuksen kokonaiskuvaa unohtamatta (tutkaverkot, SAMit, jne).
 
Back
Top