Deeiii
Eversti
Tuo pommitusjuttu on kyllä ollut sotahistoriassa kiivaan väittelyn kohteena. Kysymys on tiivistynyt että oliko strategiset pommitukset sen arvoisia nazeja vastaan?
Kustannukset briteille olivat valtavat. Pitää myös huomioida että sota oli käynnissä ja todellaki oli olemassa kysyntää muille tuotteille kuin raskaat pommiittajat.
Esim merivalvontakoneet, syöksypommittajat, laivaston koneiden modernisointi lentotukialuksille (kaksitaso swordfishit museoon eikä lentokansile), yöhävittäjäkoneet, päivähävittäjät yms...
Historioitsija John Fahey sidneyn yliopistosta kirjoitti bomber commandin kustannuksista väitöskirjan jossa hän laski nuo kustannukset britannialle.
Jälkikäteen sodan loputtua myös paljon väiteltii kuinka tappavaa ja tehokasta tuo pommitus oli ollut. Vaikka vahinkoja tuli aiheutettua logistiikalle ja synteettisille polttoaineille niin tavoitteista jäätiin rankasti taakse.
Olen tuosta aika paljon lukenut kun ydinaseiden strategia kiinnostaa. Ilmavoimien (brittien ja jenkkien) omat tutkijat ovat yleensä sitä mieltä että pommitukset olivat kokonaisuutena kustannustehokkaita, muut taas ovat useimmiten sitä mieltä että eivät olleet. Mutta tässä on aika paljon nyansseja; keskeinen ongelma on siinä, että osa pommituksista oli selvästi tehokkaita (esim. hyökkäykset synteettisen polttoöljyn tuotantokoneistoa vastaan, Normandian "eristäminen") kun taas kaupunkeihin suunnatut terroripommitukset eivät oikein olleet. Näistä kaikista ilmeisesti aika ylivoimaisena iskukohteena on noussut esille tuo polttoöljy, johon keskittyminen sitten viimein lamautti Saksan sotakoneen.
Terroripommituksistakin taitaa olla olemassa laskelma, jonka mukaan kustannustehokkain ratkaisu niihin olisi ollut valtava läjä Mosquitoja. Kyseiset koneet olivat käytännössä hyvin vaikeita torjua ja olisivat ehtineet tehdä vielä Ruhrin tasalle kaksi pommituslentoa joka yö, siinä missä nelimoottoriset ehtivät vain yhteen.