Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Otin muuten Koala-Kustannuksen tyyppiin yhteyttä ja esitin Rasimuksen F-4-kirjan suomentamista. Ei pitänyt todennäköisenä, koska Ukkosen jyrinää oli myynyt huonosti täällä.
Korean sodasta olisi varmasti paljonkin suomennettavaa. Sen tapahtumat ovat aina kiinnostaneet (nekin). Kirjoitin muuten historiasta L:än (ainoani), kun bonuskysymyksenä oli lyhyesti: Korean sota. Täydet pisteet .Harmi. Oikeastaan pieni ihme, että Suomessa edes toimii Koalan kaltainen kustantamo, joka on erikoistunut sotilasilmailuun ja sotahistoriaan. Voin kuvitella, että markkinat ovat pienet täälläpäin. Koalan Lassi Eskolan ja Hannu Valtosen aikoinaan aloittama yhteistyö kantoi hienosti hedelmää, kun vuosituhannen vaihteen tienoilla alkoi ilmestyä saksalaislentäjien muistelmia suomeksi käännettyinä. Näistä osa oli sellaisia ettei niitä löytynyt edes englanninkielisinä versioina.
Henk.koht. näkemykseni on, että ilmailukirjallisuuden suurista klassikoista ainakin Chuck Yeagerin omaelämäkerta olisi suomentamisen väärti.
Korean sodasta olisi varmasti paljonkin suomennettavaa. Sen tapahtumat ovat aina kiinnostaneet (nekin). Kirjoitin muuten historiasta L:än (ainoani), kun bonuskysymyksenä oli lyhyesti: Korean sota. Täydet pisteet .
Tietolähteeni oli silloin kuvakirja Mig Alley, joka keskittyi pääasiassa Sabreihin.
En ole lukenut, mutta aiheesta on jossain hajasijoitetussa kirjastossani materiaalia, koetan kohta etsiä.Itseäni on viime aikoina ruvennut kiinnostamaan neuvostoliittolaisten hävittäjälentäjien rooli Korean sodassa. Heitähän lähetettiin aluksi kouluttamaan sekä kiinalaisia että pohjoiskorealaisia lentäjiä MiG-15 -kalustolle. Sittemmin kun kommunistit rupesivat ottamaan sodassa köniinsä, ryhtyivät NL:n lentäjät ottamaan osaa itse sotatoimiin. Ilmeisesti amerikkalaiset olivat tietoisia neukkujen roolista jo sodan aikana, mutta eivät julkisuudessa asialla repostelleet.
En ole aiemmin saanut tästä aiheesta kertovaa kirjallisuutta käsiini, mutta laitoin tämmöisen äsken tilaukseen. Tästä luulisi löytyvän perustietoa.
Katso liite: 4793
Sitten huomasin, että yhden Koreassa palvelleen neukkuässän muistelmat on käännetty englanniksi. Oletko kenties sinä tai Ikarus lukeneet tämän tai osaatteko sanoa onko hankkimisen arvoinen ?
Katso liite: 4794
En ole lukenut, mutta aiheesta on jossain hajasijoitetussa kirjastossani materiaalia, koetan kohta etsiä.
Uskoisin, että kiinnostava kirja. Neuvostolentäjiä oli todella paljon Koreassa, ja he saivat paljon ilmavoittoja. Mukana luonnollisesti maailmansodan ässiä.
Järjestelmä oli sikäli heillä ongelma, että yksiköt tuotiin paikalle ja myös vedettiin pois koossa. Eli kukaan ei jäänyt opettamaan tulijoille uusimpia kikkoja silloin uudessa suihkukonetaistelussa. Ainakaan siis laajassa mitassa. Lännen puolella kokeneemmat ylenivät lentueen- ja laivueenjohtajaksi jne. jolloin kokemusta oli saatavilla.
Mutta näinkin entuudestaan kokeneet neuvostolentäjät olivat kuolettavia vastustajia. Tappioluvut eivät olleet ihan sitä, mitä jenkit luulivat. Mig-15 kesti Sabren karkeakaliiperisten rankaisua todella hyvin. Sauhua ilma täynnä, debristä satelee, ja silti kone toi lentäjän kotiin. Migillä puolestaan oli ongelma liian pieni tulinopeus konetykeissä.
Perhana, palaan hetken päästä asiaan. Korea on lempiaiheeni.
Näin on. Näissä lehdissäni kirjoittajilla on tapana pyhittää kevyesti sata sivua värikuvineen ja konepiirrustuksineen! tietyille tyypeille, ja muistelen, että parannetussa Sabressa oli olennaisessa osassa sivuperäsimen ja siipien uudelleen suunnitteleminen. Sabren alkupään mallit erottaa uudemmista peräsimen avulla.Korean sota oli siinä mielessä mielenkiintoinen, että siinä lennettiin vielä aivan täysin toisen maailmansodan ilmataisteluopeilla ja aseistuksella. Ainoastaan nopeudet olivat kasvaneet mäntämoottorihävittäjien ajoista Ja F-86 Sabren alkupään versiot hävisivät MiG:lle nousukyvyssä ja lakikorkeudessa. Taisi sitten olla E-mallin parannettu Sabre, joka jo melkein ylsi samoihin lentokorkeuksiin.
Noniin, olen saanut hankituksi legendaarisia 150-200-sivuisia Wings on Fame -ilmailulehtiä, joissa on isot värikuvat ja valtavasti ilmasota- ja kalustojuttua. Neljässä ekassa on Koreasta.
Neuvostolentäjien osuus Korean ilmasotaan tuli esille vasta 90-luvulla, sitä ennen oli vain arveluja ja huhuja. Jenkit näkivät selvästi joidenkin Migien ohjaamoon, ja sieltä katseli joskus vastaan eurooppalainen naama. Joidenkin vihollisten lentotyyli erottui myös edukseen taidollisesti verrattuna korealaisiin ja kiinalaisiin. Näitä salaperäisiä ässiä kutsuttiin honchoiksi, joilla ei tiettävästi ole yhteyttä tämän sivuston maskottiimme.
Lehdessä kertoo kokemuksistaan Sergei Kramoneko, joka komensi Mig-laivuetta Koreassa, ja lisäsi siellä 13 voittoa entisiin 12 voiton listaansa maailmansodasta. Tässä linkissä heidän saavutuksistaan vielä tarkemmin. Kannattaa tutkia, tuolla on seikkaperäisimmin.
https://en.wikipedia.org/wiki/Soviet_Union_in_the_Korean_War#Soviet_Air_Intervention
Häiskä kertoo kunnioittaneensa Sabreja. Migillä oli etu korkeuksissa, kun taas Sabre taipui paremmin alakorkeuksissa. Säännönmukaisesti tulenavauksen jälkeen kummatkin osapuolet syöksyivät sinne, missä koneissaan olivat voiton puolella, eli jenkit alakertaan ja punaiset yläkertaan. Mig-15:n etu oli suurempi tulivoima, siinä oli kaksi NR-23 -23-millin tykkiä ja yksi N-37 37-millin tykki. Hidas tulinopeus oli ongelma nopeasti liikehtiviä Sabreja vastaan otellessa. Toisaalta, yksikin osuma raskaasta ammuksesta saattoi olla kohtalokas, kun taas ensimmäisestä Koreassa pudotetusta Migistä löytyi lähes 1.000 0.50-kaliiberisen reikää.
Jevgeni Pepelyaev, joka kyseisen linkin mukaan ampui alas 19 vihollistaan:: In total Pepelyayev flew 109 combat sorties, participated in 38 aerial combats, and was credited with 19 aerial victories against American aircraft (14 F-86s, two F-84s, one F-80 and two "F-94s", sanoi, että kk:n ammukset ropisivat kuin pavut Migien kyljissä.
- Oli rutiinia palata kotiin 40 tai 50 osumaa saaneena.
Savua, koneen osia ja Migille ominainen jyrkkä syöksy pakoon aiheuttivat jenkeille harhan, että koneita olisi pudotettu paljon enemmän kuin todellisuudessa tapahtui. Pudotusluvuthan olivat aivan valtavia, ja toki vaikuttavia edelleenkin, vaikka siivottuinakin. Tosiasiahan oli, että UN saavutti ilmaherruuden niemimaalla, mutta tähän tarvittiin pitkän ajan vääntö.
Migin lentäjällä oli käytössään myös hyvä panssari ja syttymistä ehkäisevät polttoainetankit. Yksi heikkous oli sen tähtäin, joka ei pysynyt perässä isoissa g-voimissa.
Sikäli taisin edellisessä viestissäni muistaa väärin, että kierrätys koski aluksi yksittäisiä lentäjiä, ja kotiin tuli kutsu 40 tehtävän jälkeen. Tämän jälkeen siirryttiin kokonaisten yksikköjen taktiikkaan, joiden lentäjät oli tiukan seulan läpi valittu, mutta näiden rotaatiosta kirjalliset lähteeni eivät kerro, vaikka muuta muistin.
Kyllä, jenkkien etu oli nimenomaan tekniikassa, jo silloin. G-hommista en osaa sanoa, niihin ei ole viitattu missään teoksessani.Mielenkiintoisia juttuja. Käsittääkseni kokemattomilla kiinalaisilla ja pohjoiskorealaisilla kuskeilla oli tapana jopa hypätä koneesta jos Sabre pääsi taakse, siis siinäkin tilanteessa että amerikkalainen ei vielä edes ollut avannut tulta. Sitten olen myös lueskellut, että noviisit vetivät MiG:n helposti myös syöksykierteeseen ja panikoivat ja hyppäsivät kun eivät saaneet oikenemaan. Mahtoikohan tähän olla vaikuttamassa sekin, ettei näillä ollut g-housuja käytettävissä amerikkalaisten tavoin ? Taju lähti kun tuli vedettyä liikaa g:tä ? Yksi Sabren etuhan oli myös gyrotähtäin, joka antoi oikean ennakon ammuttaessa.
Jenkeillä oli ongelmana ollut tuo aseistuksen jälkeenjääneisyys kehityksen kelkasta.
Tämä tuli esille jo 2.ms. Jenkit eivät oikein onnistuneet valmistamaan kunnollisia konetykkejä lentokoneisiin maailmansodan kaaoksessa. Tämä kylläkin on jälkikäteen aika kummallista että näin pääsi käymään. Teknisiä ongelmia tuli jenkeille monia, elikkä yritystä oli ollut. Kuitenkin helpointa oli ollut massatuottaa konekivääreitä.
Kehitys kuitenkin tosiassa kulki väistämättä eteenpäin kohti kranaatteja väh. 20mm. Elikkä jenkit sinniteli vielä 0.50cal kk aseistuksella. Tuolloin sodan lopussa tuli modifioitu korkean tulinopeuden malli useisiin hävittäjiin ja pommittajien puolustusaseeksi AN/M3 Browning. Tulinopeous oli valtava 1200 lks / min. Sama tulinopeus kuin kuuluisalla Hitlerin sahalla MG42. Muita etuja olivat olleet suorahko lentorata.
Heikkous tuli kuitenkin väistämättä ammuksessa eli panssarisytytysluodit ja panssarisytytys valojuovat. Ne eivät enää toimineet täysimittaisesti Korean sodan aikoina. Ongelma oli tunnistettavissa jopa toisen maailmansodan aikoina. Potentiaali todellakin loppui aseen suhteen ilmataistelun tapauksissa. Jenkkien olisi pitänyt jotenkin hommata paremmat tykit esim. miehitetystä saksasta, tai sitten ranskasta tai englannista. Englantilaiset nimenomaan onnistuivat kopioimaan natsien viimeisten piirustusten mukaan erään konetykin omaa kehitelmäänsä, ADEN tykkiä varten.
Saksalaiset käyttivät tehokasta mg151 konetykkiä ja myös mk108 toisessa maailmansodassa. Kranaateissa käytettiin nitropentaa tai pelkkää heksogeenia joka oli erttäin tehokas räjähde. Tuolloin saksalaiset kranaatit myös sisälsivät enemmän räjähdekuormaa, koska seinämät olivat ohuemmat, johtuen kranaattien valmistustekniikasta.
Vielä erikoisempaa on se, että jenkit kyllä käyttivät toimivaa Hispanon 20 mm konetykkiä P-38-koneissa. Yhtenä syynä 20mm yleistymisen viivästymiseen oli, että ennen Korean sotaa jenkeillä ei ollut vastassa sellaisia koneita, joihin .50 6 tai 8 aseen ryhmässä ei olisi tehonnut. Jos esim. japanilaisilla olisi ollut jotakin B-17 tapaista, niin taatusti jenkkikoneissa olisi kohta ollut esim. 4x 20mm, jota pidettiin optimaalisena.
Onkin melko mielenkiintoista että jenkit epäonnistuivat aseistuksensa päivittämisessä paremmalle tasolle.
Vaikutta siltä että jenkit tulkitsivat väärin 2.ms jälkeisen tilanteet ja luottivat liikaa ydinasepelotteeseen. He tuudittautuivat hieman sen tuomaan turvaan, jolloin pystyttiin leikkaamaan määrärahoja konventionaalisilta aseistukselta ja varustukselta. Jenkeillä olikin ollut monopoli ydinaseissa 1949 asti.
Korean sodan Mustangit otettiin "varastorasvasta" ja "varaston pölystä" esiin, ja laitettiin paremman puutteessa Korean sodan taisteluihin. Samoin tehtiin Corsaireille. Ikävä kyllä Thunderboltteja ilmeisesti oli vähemmän tarjolla Korean sodan rynnäköintitehtäviin. Ne olisivat olleet paljon Mustangeja parempia. Corsaireja kuitenkin oli tarjolla laivaston ja merijalkaväen toimesta. Eräissä olikin jopa 4x 20mm tykit
Vika ei ollut Corsairien suunnittelijoiden että niissä oli vain vanhat konekiväärit. Oikeastaan vika oli amerikan sotilas- ja siviiliviranomaisten, jotka olivat havainneet puutteita toisessa maailmansodassa, mutta eivät sodan jälkeen vaivautuneet korjaamaan puutteita (puutteet olisi pitänyt korjata selvästikin!)
Jenkit olivat selvästikin syyllistyneet hieman tällaiseen meksikolaiseen ja espanjalaiseen mañana, mañana! ajatteluun (huomenna ehtii...)