JR49
Respected Leader
Tuota tuota, lehteni Wings of Fame, sivu 102, kertoo tästä yli 70-sivuisessa raportissaan Mustangista, että:Thunderbolteista voi mainita sen verran (olisi ollut parempi kone maarynnäköihin kuin Corsair), että ne oli sijoitettu USA:n itärannikolle ja "korvamerkitty" Eurooppaa varten.
Vuonna 1950 harkittiin vakavasti F-47N laivueiden lähettämistä Koreaan, mutta niitä ei ollut tarpeeksi varastoissa.
Siinä oli ilmajäähdytteinen moottori, joka ei ollut niin arka iiteelle. Mustangien etuna oli niiden lukumäärä, sen moottori ei kestänyt niin paljon osumaa, ja muistaakseni se jäähdytin mahan alla oli varsinkin arka paikka. Thunderbolt olisi ollut aivan mahtava peli rynnäköintiin, kyllä. Kansalliskaatissa se korvattiin uudemmilla vuonna 1955. Minulle on jäänyt muistakin lähteistä se kuva, että F-47 (entisiä P-47) ei ollut niin suurta määrää, että niistä olisi isossa mittakaavassa ollut apua Koreassa.
F-51:iä oli Koreassa keskimääräin käytössä 167 koko ajan. Ne lensivät 62.607 tehtävää. Niitä putosi vihollisen toiminnan vuoksi 194, katosi 32 ja kun mukaan lasketaan muut syyt, kokonaistappiot olivat 351.
Vastaavasti ne pudottivat pommeja 12.909 tonnia, napalmia 15.221 tonnia ja ampuivat raketteja 183.034 kappaletta. Lentäjiä näissä kuoli 131, katosi 133 ja haavoittui 41.
Lähde: USAF Statistical Digest, Fiscal Year 1953.
Mielenkiintoinen detaalji on, että II maailmansodan varastoa olevista raketeista oli osa huonossa kunnossa, eikä toiminut kunnolla. Moottorissa oli jotain ongelmaa, mikä tarkoitti, että osa lensi aivan hunningolle ammuttaessa.
Edit: lehti siis Volume 1.
Viimeksi muokattu: