Katsokaapa tämä autenttinen Luftwaffen koulutuselokuva Me-262:lla lentämisestä.
Kyseessä on tämä, jossa kommentoijana on JV 44:n riveissä sotinut Oberleutnant Franz Stigler.
http://ihffilm.com/dvd057.html
Tuosta näkee tosiaan hyvin, miten rauhallisia otteita alkusuihkarin puikoissa vaadittiin. Muutenkin uusissa järjestelmissä oli opettelua, ja oppi lunastettiin yleensä verellä: jotta hilattaisiin tätä keskustelua vähän aihepiiriin
niin tässäpä vähän Richard Bongista, Yhdysvaltojen kaikkien aikojen ykkösässästä.
Bong lensi pääasiassa P-38 Lightningejä japanilaisia vastaan ja pudotti ainakin 40 konetta, kaikki Lightningillä. Bong aloitti lentäjäkoulutuksessa 1942 ja tuli tunnetuksi hurjasteltuaan San Franciscossa: väitteen mukaan hän lensi muutaman kumppanin kanssa Golden Gaten ali, huristeli vastanaineen lentäjätoverin talon yltä hyvin matalalla, lensi pitkin San Franciscon pääkatua ja pudotti erään naisen pyykit narulta. Tästä hyvästä seurasi puhuttelu kenraali Kenneyltä, joka totesi, ettei haluaisi Bongia ilmavoimiin jos hän ei haluaisi lentää pitkin pääkatua, mutta että vastaava temppu ei saisi toistua enää koskaan. Seurauksena Bongia ei lähetetty lopun laivueen mukaan Englantiin, vaan hänet siirrettiin Tyynellemerelle.
Ensimmäiset kaksi ilmavoittoa 27.12. 1942; huhtikuuhun 1944 mennessä tilillä 27 pudotusta, ylittäen Eddie Rickenbackerin 26 pudotuksen ennätyksen ensimmäisestä sodasta. Tämä siitä huolimatta, että Bong oli omasta mielestään surkea ampuja: hän kompensoi lentämällä niin lähelle, että kirjasi yhden todennäköisen pudotuksen törmäämällä viholliskoneeseen.
Joulukuuhun mennessä Filippiinien kampanjan myötä pudotustili kasvoi 40 koneeseen, ja kaulaan napsahti Kongressin kunniamitali. Osaperusteena oli, että Bong oli lentänyt taistelutehtäviä vaikka hän oli virallisesti kouluttaja; lisäksi hän lensi majurin arvostaan huolimatta vain parin tai lentueen komentajana. Määrättiin kotiin lopullisesti tammikuussa 1945; osallistui lukuisiin PR-kampanjoihin ja ryhtyi Lockheedin koelentäjäksi.
6. elokuuta 1945 oli lähdössä koelennolle P-80A-suihkuhävittäjällä. Polttoainepumppuun tuli vika, eikä hän joko muistanut tai ei kyennyt kytkemään varapumppua. Bong pääsi ulos ohjaamosta, mutta laskuvarjo ei ehtinyt aueta. "Ässien ässän" kuolema oli seuraavana aamuna yhtä suuri uutinen kuin atomipommin pudottaminen.
Jostain muistan lukeneeni, että vaikuttavana tekijänä kuolemaan epäiltiin myös kaasukahvan käyttöä: vaikka moottori oli vaurioitunut pääpumpun vikaantuessa, kone olisi saattanut voida raapia vähän lisää tehoa ja korkeutta, mutta vain 12 tuntia suihkukonekokemusta omannut mäntäkoneässä oli ehkä refleksinomaisesti tyrkännyt kaasukahvan liian vauhdilla eteen.