Hävittäjä-ässät kautta aikojen

Tässä kuvassa Douglas nostelee tekojalkojaan koneen ohjaamoon.

article-2206657-016428EC0000044D-768_634x673.jpg

Baderin alasampumiseen ja sotavankeuteen liittyy veikeä tarina. Kun tämän Spitfire ammuttiin alas Ranskassa, niin tämän toinen tekojalka jäi koneeseen laskuvarjohypyn yhteydessä. Tarinan mukaan Adolf Galland ilmoitti briteille Baderin tilanteen. Göringin hyväksynnällä RAF:n Bristol Blenheimin sallittiin pudottaa laskuvarjolla St. Omerin kentälle Baderille uudet tekojalat. Totta kai kierot engländerit pudottivat samalla myös muutaman pommin.

Box-for-legLG.jpg

Luftwaffen pojat kestitsivät Douglas Baderia tukikohdassaan päivällisen ja viinaksien kera. Tämän jälkeen ovelana miehenä Bader pyysi lupaa saada ottaa kylmät tyypit Bf-109:stä. Tämä sallittiin. Kun Bader pyysi vielä tankkiin löpöä "pikku koelentoa" varten, niin tähän saksalaiset eivät enää suostuneet.
 
images

Vasemman kätensä menettänyt yliluutnantti Yutaka Morioka, Japanin laivaston ilmavoimat.
Rautakoukku kaasuvivulla kuvassa.
Val-lentäjä kouluttautui Zero-lentäjäksi huhtikuussa 1944 302. lentorykmentissä, Sadaaki Akamatsu oli kouluttajana.
23-vuotiaana Moriokasta tuli laivaston ilmavoimien nuorin laivueenkomentaja.

Tammikuun 23. 1945 Morioka hyökkäsi 73.pommitusrykmentin B-29:ien kimppuun Nagoyan lähellä, kun B-29:n taka-ampuja ampui irti hänen vasemman kätensä.
Lyhyt reissu sairaalassa, rautakoukku vasempaan käteen ja taistelutehtäviin.

Elokuun 13. 1945, 2 tuntia ennen antautumisilmoitusta, Morioka saavutti viidennen ja viimeisen ilmavoittonsa, Hellcatin, ja tuli ässäksi.

Hän antoi sodan jälkeen kunnian eloonjäämisestään veteraani-ässä Sadaaki Akamatsulle, joka koulutti hänet Zerolle.

Sadaaki_Akamatsu.jpg

Akamatsu yllä. Laivaston kuuluisin Mustangin kesyttäjä, joka todisti epäilijöille, että Raidenilla saattoi kukistaa Mustangin pudottamalla ainakin kaksi 19.4.1944.
Temei oli laivaston ilmavoimien pahamaineisin ässä, jonka tempuista tuli kuuluisia.
Sakai kuvaili toveriaan: - Suunnattoman temperementikas, eksentriivinen ja melko väkivaltainen! Viinakin Akamatsulle maistui.
Hänellä oli sotaa edeltävä korkealaatuinen koulutus, joka antoi ohjaajalle suuren itseluottamuksen ja hioi heidän tappajanvaistonsa.

Itsenimitetty ässien kuningas oli kuriton kapinallinen ja naistenmies, lisäksi alkoholisti. Kova dokaus sekä väkivaltainen luonne aiheuttivat tappeluita, häkki heilahti usein.
Huolimatta sotilasarvonsa alentamisesta Akamatsun alaiset kunnioittivat häntä ja hänen esimiehensä sietivät häntä.

Hän muisteli sodan jälkeen:- Tuhosin yli 200 vihollista mukaan lukien varmistetut, todennäköiset ja maassa palaneet. Määrä kasvoi sitä mukaa, mitä enemmän sakekupit tyhjenivät.

Vaikka huonojakin ominaisuuksia hänellä oli, hänen lentäjänlahjansa olivat kiistattomat. Väkivaltainen luonne, no sodassa lienee lähes etu..

shot_2014.12.17_00.49.43setsumei.jpg
 
220px-Tetsuzo_Iwamoto.jpg



Tetsuzō Iwamoto
(jap. 岩本 徹三, Iwamoto Tetsuzō) (15. kesäkuuta, 1916- 20. toukokuuta, 1955) oli keisarillisen Japanin laivaston hävittäjälentäjä ja hävittäjä-ässä toisessa maailmansodassa. Iwamoton arvioitiin saaneen arviolta 80-87 ilmavoittoa. Todellinen lukumäärä ei todennäköisesti tule koskaan täysin selviämään. Aliluutnantti (engl. lieutenant, junior grade - tai sub-lieutenant) Iwamoto saavutti enimmät ilmavoittonsa Rabaulissa, Tyynenmeren sodassa.

Iwamoto syntyi Hōkkaidon prefektuuriin, kesäkuussa 1916 poliisin poikana. Nuori Tetsuzō oli omapäinen ja uhmasi auktoriteetteja. Vuonna 1934 nuori poika karkasi kotoaan ja pettäen omien vanhempiensa toiveet, viljelijänä toimimisesta sukutilalla. Masudan maa- ja metsätalouskoulun jälkeen, hän värväytyi keisarillisen Japanin laivastoon. Myöhemmin hän siirtyi lentokoulutukseen, sillä laivastossa lentäjillä oli muita paremmat edut.[1]

Tetsuzō Iwamoto aloitti toimintansa taistelulentäjänä Kiinan vastaisella rintamalla. Tulikaste tuli Nankingin aikana 25. helmikuuta 1938, jolloin Iwamoto palveli 12. lentorykmentissä, jossa palveli myös Saburō Sakai. Kiinassa "Tetsun" laskettiin saaneen jo 14 ilmavoittoa. Myöhemmin hän osallistui Pearl Harborin hyökkäykseen, Zero-hävittäjällä lentotukialus Zuikakulta toimien.

Iwamoto tunnettiin Rabaulilla ja Trukilla nuorempien lentäjien kouluttajana, joka suosi "iske ja syöksy pakoon" -taktiikkaa. Hän oli immuuni hengenvaarallisille ominaisuuksille kuten silmittömälle rohkeudelle ja ylvästelylle. Hän tiesi milloin taistella ja milloin paeta. Iwamoto sai useita lempinimiä, kuten: "Tiikeri-Tetsu" ja "Zerojen ässien ässä".

Hänen päiväkirjansa löydettiin kuoleman jälkeen. Siinä on ilmoitettu huima 202 viholliskoneen voittoluku. Japanilaiset sotahistorioitsijat ovat korjanneet tuota määrää huomattavasti alaspäin.

Hän oli menestyksekkäin Japanin laivaston ilmavoimien ässä, jonka uskomaton seitsenvuotinen ura paljastui sodan jälkeen henkilökohtaisen sotapäiväkirjan ja silminnäkijöiden kertomusten perusteella.

Maansa antautumisen jälkeiseen elämään hänellä oli sopeutumisvaikeuksia. Hän teki sekalaisia töitä, viinakin maistui. Hänen selässään olleen sotavamman lukuisat leikkaukset aiheuttivat verenmyrkytyksen, johon suuri ässä kuoli 1955 vain 38-vuotiaana.

image.jpg

Mitsubishi A6M3 modèle 22 "Zeke" utilisé par Tetsuzo Iwamoto, 204e Kû - Rabaul Décembre 1943 -Janvier 1944
 
welcomback.jpg

Oik. Stuka-ässä Rudel, päästeli FW:llä menemään metallinen paholaisensorkka kintussaan.
Miehellä oli maaninen vimma viedä asevaikutusta ja sen jän totisesti teki, vaikka rampana.
Oliko Jupp Zwernemannilla lähes rampa toinen käsi. Japanin laivaston ilmavoimien pilotilla oli kapteeni koukun mallinen tekokäsi.
Tuollaiset pikkujutut ole edes hidaste.:solthum: Sakai ja Specht ammuttuna silmäpuoliksi.
Eikä tosiaan Gallandin toisen silmän näössäkään ollut mitään hurraamista.


Rudel oli tosiaan omalaatuinen ukko. Sen lisäksi, että mies oli mitä ilmeisimmin fanaattinen kansallissosialisti, oli tämä myös fanaattinen kuntourheilija. Esitteli aamuvoimisteluaan myös propagandakuvaajille.


Eipä silti, kyllähän Stuka-lentäjälle hyvä fyysinen kunto oli varmasti tarpeen, varsinkin syöksyistä oikaistaessa, jolloin g-voimat jylläsivät. Rudel muuten vielä sodan jälkeenkin osoitti kerrassaan hämmästyttävää fyysistä ja psyykkistä kuntoaan. Etelä-Amerikan vuosinaan kiipesi mm. 6962 metriä korkealle Aconcagua-vuorelle.
 
"Pips" Priller teki muuten siipimiehensä kanssa uhkarohkean rynnäkön 6.6.44 Normandian maihinnousurantoja vastaan. Muuten Luftwaffea ei tainnut näkyä maihinnousupäivän aikana paikan päällä. Mahtoi olla huikea räimiä kahdella Fw-190:llä kun vastassa oli arviolta jokunen tuhat liittoutuneiden hävittäjää D-päivää suojaamassa. Ja koko maihinnousulaivasto ampui sulkutulta kaikilla ilmatorjunta-aseilla.

Kyllä näin teki Priller siipimiehensä Heinz Wodarchykin kanssa. Käyttäen matalaan pilvisyyttä hyväkseen vetivät sankarimme urut auki kahdella FW:llä tulittaen samalla maihinnnousurantaa. Nopea kaarto tulosuuntaan ja ehyin nahoin molemmat palasivat. He olivat ainoat Lutfwaffen koneet maihinnousujoukkojen yläpuolella tuona aamuna.
 
Rudel oli tosiaan omalaatuinen ukko. Sen lisäksi, että mies oli mitä ilmeisimmin fanaattinen kansallissosialisti, oli tämä myös fanaattinen kuntourheilija. Esitteli aamuvoimisteluaan myös propagandakuvaajille.

Lisäksi absolutisti, kautta koko Lutfwaffen oli tunnettu sanonta maitopoika Rudelista: - Hans-Ulrich Rudel, er trinkt nur Sprudel.
Rudel oli fanaatikko lähes kaikessa mihin ryhtyi. Natsi, himourheija, sotilas ja absolutisti sekä tupakoimaton.
Ei ihme, ettei hänestä esimiehenä ihmeemmin tykätty.

Muistelmissa ei yksityiselämästään joutavia hopise. Toteaa jossain välissä, oli lomalla, menin naimisiin.
 
Lisäksi absolutisti, kautta koko Lutfwaffen oli tunnettu sanonta maitopoika Rudelista: - Hans-Ulrich Rudel, er trinkt nur Sprudel.
Rudel oli fanaatikko lähes kaikessa mihin ryhtyi. Natsi, himourheija, sotilas ja absolutisti sekä tupakoimaton.
Ei ihme, ettei hänestä esimiehenä ihmeemmin tykätty.

Muistelmissa ei yksityiselämästään joutavia hopise. Toteaa jossain välissä, oli lomalla, menin naimisiin.

Täsmälleen näin. Hannu Valtosen suomentamia Rudelin muistelmia lukiessa välittyy kuva äärimmäisen pätevästä sotalentäjästä, joka oli luonteeltaan vähintään kyseenalainen. Kuten sanoitkin, kiihkomielinen natsi. Eivätpä hepun alaisetkaan myöhemmin tainneet miestä kovin hyvällä muistella. Taisi olla jopa jonkinlaista kahnausta omien kk-ampujiensa kanssa ajoittain. Sitten muistelen, että ainakin joissain saksalaislentäjien muistelmissa todetaan Rudelin käyttäytyneen aikamoisen mulkvistin tavoin sotavankeudessa. Olisikohan ollut ainakin Walter Wolfrum, joka näin muisteli jälkeenpäin.
 
file69054317_tn_nowotny.jpg

Walter "Nowi" Nowotny
(7. joulukuuta19208. marraskuuta1944) oli saksalainen, mutta itävaltalais-syntyinen hävittäjälentäjä ja hävittäjä-ässä Toisessa maailmansodassa. Ennen kaatumistaan majuri Nowotny ehti saavuttaa 258 ilmavoittoa. Valtaosa näistä tapahtui itärintamalla. Nowotny taisteli kummallakin Luftwaffen päähävittäjätyypillä: sekä Messerschmitt Bf 109:llä että Focke-Wulf Fw 190:llä, toimien muun muassa laivueen päällikkönä JG 54 "Grünherz" -yksikössä (suom. Vihersydän). Sodan loppuvaiheissa Nowotny lensi Messerschmitt Me 262 -suihkuhävittäjätyypillä.Hän oli Ekdo Nowotnyn komentaja. Sotilasansiomerkkinä majuri Walter Nowotny sai rautaristin ritariristin tammenlehvin, miekoin sekä timantein.

Nowotnyn parvesta JG 54:ssä tuli kuuluisa. Siihen kuuluivat hänen siipimiehensä Karl "Quax" Schnörrer ( 46 voittoa ), Anton Döbele ( 94 voittoa ) ja Rudolf Rademacher ( 126 ) voittoa. Nowi saavutti ensimmäisen ilmavoittonsa heinäkuussa 1941. Häneltä kesti yli vuoden saavuttaa 50 voittoa. Kesäkuussa 1943 tahti koveni ja hän saavutti 100. ilmavoittonsa. Seuraavaan sataan kului vain 72 päivää, jolloin hän oli pudotustilaston neljäs. Lokakuun 14. hänestä tuli 1. ohjaaja, jolla oli tilillään 250 ilmavoittoa. Viisi lisää ja hänet siirrettiin kouluttajaksi. Heinäkuussa 1944 hän palasi taisteluun Kommando Nowotnyssä, lentäen Me 262:ta. Kolme pudotusta 262:lla ja hän kaatui taistelussa 8. marraskuuta 1944.

Quax joutui myöhemmin alasammutuksi Me 262:lla ja menetti toisen jalkansa. Hän ehti saavuttaa 11 ilmavoittoa Me 262:lla.
Anton Döbele kuoli yhteentörmäyksessä oman koneen kanssa marraskuussa 1943.
Rademacher kuoli purjelento-onnettomuudessa muutama vuosi sodan jälkeen.

focke_wulf_fw_190a_6___walter_nowotny_by_bcmatsuyama-d7td6jh.png
 
Eipä silti, kyllähän Stuka-lentäjälle hyvä fyysinen kunto oli varmasti tarpeen, varsinkin syöksyistä oikaistaessa, jolloin g-voimat jylläsivät. Rudel muuten vielä sodan jälkeenkin osoitti kerrassaan hämmästyttävää fyysistä ja psyykkistä kuntoaan. Etelä-Amerikan vuosinaan kiipesi mm. 6962 metriä korkealle Aconcagua-vuorelle.


flat,550x550,075,f.u1.jpg

Oli Rudelilla tuosta rautaisesta kunnosta hyötyä muulloinkin. Ainakin kerran päihitti pakkolaskun jälkeen venäläiset juoksussa. Menetti takaa-ajettuna jäisen joen ylityksessä konekivääriampujansa, joka hukkui. Oli vetää siinä itsekin vettä henkeensä, vaan jaksoi nipinnapin rantaan, eikä voinut tehdä mitään auttaakseen konekivääriampujaansa.

Rudelin alku Stuka-lentäjänä ei ollut ruusuilla tanssimista. Häntä pompoteltiin yksiköstä toiseen, homma oli hakusessa. Yhtäkkiä, naks, kaikki loksahti paikoilleen ja homma alkoikin sujua. Menestystä, mainetta ja kunniaa kertyi, miehestä kehittyi täynnä itseään ja omaa erinomaisuuttaan oleva ylimielinen mulkero.
Mutta urhea, onnekas ja kova soturi Rudel oli, vaikka luonne oli mikä oli.
Saksan korkeimmin palkittu sotilas toisessa maailmansodassa, kultainen tammenlehvä, ainoa joka tuon ansiomerkin ritariristiinsä sai.

Rudelin muistelmat Stuka-lentäjä on kyllä ehdottomasti lukemisen arvoinen kirja.
Kertoo muistelmissaan lentäneensä keltataudin, punataudin ja vaikka minkä kourissa, enemmän kuolleena kuin elossa.. Viimein esimies sanoi Rudelille, jonka silmän valkuaisetkin oli keltaiset, että muuten btw Hans-Ulrich, sinä muuten lähdet nyt laserettiin.

Wikistä tekstiä tuossa alla Rudelista, oli se uskomattoman kova karju:

Hans-Ulrich Rudel lensi toisessa maailmansodassa 2 530 taistelulentoa pääasiassa itärintamalla. Rudel käytti pääosin Stuka-syöksypommittajaa, mutta lensi myös maataistelukoneilla. Sodan lopussa hän ehti ohjata myös Focke-Wulf Fw 190 -koneen maataisteluversiota. Ju 87:llä hän suoritti 2 100 taistelulentoa ja Fw 190:llä 430.

Näillä lennoilla hän tuhosi 519 panssarivaunua, joista suurin osa tyyppiä T-34, ja näiden lisäksi 70 maihinnousualusta, yli 800 moottoroitua ajoneuvoa, taistelulaiva Marat’n, risteilijän, hävittäjäaluksen, neljä panssarijunaa, siltoja ja yli 150 tykistön tuliasemaa. Hän sai pommituslentäjälle harvinaiset yhdeksän vahvistettua ilmavoittoa neuvostolentäjistä - seitsemän hävittäjäkonetta ja kaksi IL-2 ”Sturmovik” -maataistelukonetta.

Rudelin kerrotaan käyneen ilmataistelu Lev Šestakovin kanssa. Rudelin lentäessä Stukalla hänellä oli koneellinen alivoima hävittäjään verrattuna, mutta onnistui väistämään Šestakovia ja lopulta hänen taka-ampujansa sai pudotettua tämän.

Rudelille suunniteltiin sodan loppupuolella lentokieltoa Adolf Hitlerin omaksumien sotasankareita ja aristokraatteja säästävien toimenpiteiden vuoksi. Rudel kuitenkin ilmoitti, ettei hän hyväksy sellaista. Lentokieltoa ehdotettiin lähes jokaisen Ritariristin lisämerkin myöntämisen yhteydessä. Hän vastasi tähän kieltäytyvänsä kunniamerkistä mikäli hän ei saisi jatkaa lentämistä.

Sodan häviämisen käydessä yhä väistämättömämmäksi Rudel laivueineen oli valmis suorittamaan itsemurhalennot, mutta luopui suunnitelmistaan ilmeisesti esimiestensä taivuttelun johdosta.[1] Hän ilmoittautui myös vapaaehtoiseksi noutamaan Hitler saarretusta Berliinistä.

Tykki-Stuka

Hans-Ulrich Rudelin Junkers Ju 87 G lentokone, tykki-Stuka.
Rudel aiheutti niin kovia tappioita Neuvostoliitolle, että Josif Stalin lupasi 100 000 ruplan palkkion hänestä. Venäläiset kutsuivatkin Rudelin Stukaa ”Stukaksi, jossa on pitkät tangot”. Toinen yleinen nimitys oli yksinkertaisuudessaan ”Natsi-sika”. Kone oli Ju 87 ”Stuka” G-1 ja G-2, jonka siipien alle laskutelineiden ulkopuolelle oli asennettu 2 x 37mm panssarintorjuntatykit. Panssareita vastaan käytettiin wolframitäytteisiä ammuksia.

Wolframiytimellä varustettujen ammusten tuhovaikutus perustui siihen, että tunkiessaan panssarin läpi se kuumeni valkohehkuiseksi ja hajosi sirpaleiksi sisään päästyään.[2] Lisäksi se irrotti sirpaleita panssarin sisäseinästä, ne sinkoutuivat suuntaansa noin pistoolin luodin lähtönopeudella. Tämä taas sai aikaan panssarivaunun sisällä olleiden ammusten ja räjähteiden räjähtämisen, ja panssarivaunun tuhoutumisen. Aseen haittapuoli oli pieni ammusmakasiini, vain 6 kpl/ase ja tykin raskas paino, 420 kg/tykki. Panssareita tuhottaessa tähdättiin panssarivaunun heikommin suojattuun takapäähän, jossa moottori oli. Panssarointi oli siellä ohuempaa moottorin jäähdytystarpeen vuoksi. Rudeliin teki vaikutuksen aseen mahdollisuus ampua 20–30 cm tarkkuudella. Aluksi hän lensi niin matalalla että oma kone kärsi maalivaurioita palavasta panssarista.


Rudelia ei koskaan ampunut alas vihollisen lentokone. Hänet ampui alas vihollisen ilmatorjuntatuli 32 kertaa, joista seitsemän kertaa vihollisen maaperällä.

Hän haavoittui ilmatorjuntatulessa vuonna 1945 ja hänen oikea jalkansa amputoitiin polven alapuolelta. Hän kuitenkin jatkoi lentämistä tekojalan avulla. Jo tätä ennen hän oli lentänyt vasen jalka kipsattuna. Rudelin lentäessä Focke-Wulf Fw 190:n maataisteluversiota mekaanikot muokkasivat konetta häntä varten vaihtamalla jalkakäyttöiset jarrut käsikäyttöisiin.
 
Ei suoranaisesti liity hävittäjä-ässiin, mutta onko kukaan kuullut "Guinea Pig Clubista"? Kyseessä on toisen maailmansodan aikainen RAF:n lentäjien järjestö, johon kuuluu pahoin palaneita lentäjiä. Ihmetyttää kyllä, että miten nuo lentäjät pystyivät ottamaan asian noinkin huumorillisesti.

http://www.luminous-lint.com/imagevault/html_38001_38500/38368_std.jpg
http://www.luminous-lint.com/imagevault/html_38001_38500/38371_std.jpg
http://www.eastgrinsteadmuseum.org.uk/wp-content/uploads/2015/04/gp_then.jpg
http://www.luminous-lint.com/imagevault/html_38001_38500/38366_std.jpg

Edit: Älä katso kuvia, jos on herkkä vatsa!
 
Tuplat. Sori
 
Last edited by a moderator:
Noista kuvista voisi varmaan tehdä oman ketjunsa kenttälääkinnän yms. puolelle. Parilla jampalla on kasvoissa silmä siirtynyt sen verran, että tulisi mieleen kyseessä olevan lisäksi sirplaevamma tai murtuma. Tuo "kärsä", mistä heput ilmeisesti pilailevat yhdessä kuvassa, lienee ihosiirrännäinen tuon ajan tekniikalla. Korjatkaa toki, jos olen väärässä.
 
Tuota plastiikkakirurgiajuttua kehiteltiin 1.ms jälkeen Iso-Britanniassa...

Tekniikan keksi tri.Harold Gillies

Itseasiassa sama heppu, hoiti näitä asioita molemmissa maailmansodissa. Myös sirpale- ja luotivammoja hoidettin, ei pelkästään palovammoja.

Muutama vuosi käsitääkseni meni säädylliseen parantumiseen, mutta lopputuloksena oli useimmissa tapauksissa ihan ihmisen ilmoille kelpaava pärstävärkki.

Siirrännäisessä ideana oli pitää yllä sitä verenkiertoa kudoksissa, ja että ajan kanssa hyvä tulee.

Muuten riskinä olisi ollut infektiot ja kudoksen hylkiminen. Tuossa uudessa tekniikassa riskit nimenomaan minimoitiin.
 
Kaputteihin liittyy pari muutakin klubia.

Caterpillar Club ("toukkakerho") on avoin jokaiselle joka pelastaa henkensä laskuvarjon avulla, niin että lennolle ei ole lähdetty laskuvarjohyppääminen mielessä. (Eli siitä taannoisesta onnettomuuskoneesta pelastuneet laskuvarjohyppääjät eivät pääse kerhoon, mutta pilotti pääsee.) Laskuvarjovalmistaja perusti kerhon 1920-luvulla, ja ilmeisesti ylläpitää sitä edelleen.

Goldfish Club on taas niille lentäjille, jotka pelastetaan veden varasta. Taisi vaatia muutaman tunnin kellumisen. Kerho perustettiin Englannissa 1940-luvun alussa.

Kummallakin kerholla on oma jäsenmerkki, jota kuulemma käytetään usein uniformussa rintataskun läpän alla - kun ei ole virallinen tunnustus.
 
Koala_kansi_117_160x0.jpg

Geoffrey Wellum
Aamu sarastaa – Elämän ja kuoleman kamppailua Englannin taivaalla


Geoffrey Wellum oli aina halunnut lentää. Tultuaan hyväksytyksi Kuninkaallisiin ilmavoimiin seitsemäntoista vuoden ikäisenä hän on pakahtua riemusta. On elokuu 1939, ja Iso-Britannia on jo miltei sodassa. Nuori Wellum on täynnä intoa, mutta ensin hänen on läpäistävä vaativa koulutus, jossa sääliä ei tunneta. Pienikin virhe riittää lentokoulutuksen lopettamiseen.

Geoff saa komennuksen perinteikkääseen 92. laivueeseen ja on sen nuorin ja kokemattomin ohjaaja. Laivue taistelee päivittäin saksalaisia vastaan Kanaalin ja Ranskan yllä. Taistelun siirryttyä Englannin taivaalle Geoffkin on mukana kurimuksessa. Spitfirellä lentäminen on nautinto, mutta vaarallisilla sotalennoilla englantilaislentäjien henkinen ja fyysinen sietokyky on jatkuvasti koetuksella. Ohjaajat herätetään aamun sarastaessa odottamaan hälytysparakissa puhelimen pirinää. Hälytystä odotettaessa vietetyt pitkät tunnit ovat täydellinen vastakohta ilmataistelulle, jossa eloonjääminen on joka päivä hiuskarvan varassa. Monet Geoffin ystävistä eivät koskaan palaa.

Geoffrey Wellum kertoo koskettavasti kuinka hän selvisi ilmasodasta, mitä vaadittiin tullakseen laivuetovereiden hyväksymäksi hävittäjälentäjäksi, ja minkälaista oli käydä altavastaajan asemasta vihollisen kimppuun. Wellum kuvailee kuinka tauottoman ilmasodan aiheuttama täydellinen uupumus saa yliotteen, ja kuinka eloisasta nuorukaisesta on pian jäljellä pelkkä hauras kuori. Geoffrey Wellum kirjoittaa paitsi uhrautumisesta ja menetyksistä, myös ylhäällä taivaalla vietetystä ainutlaatuisesta nuoruudesta.



Geoffrey Wellum syntyi Walthamstow’ssa Englannissa 4. elokuuta 1921. Liityttyään Kuninkaallisiin ilmavoimiin hän palveli 92. laivueessa taistelussa Englannista. Maaliskuussa 1942 hän siirtyi lentueenpäälliköksi 65. laivueeseen Debdeniin ja myöhemmin samana vuonna Maltalle. Wellum johti kahdeksan Spitfiren muodostelman HMS Furiousilta Luqan lentokentälle osana operaatio Pedestalia.

Palattuaan Englantiin Wellum palveli ensin Glosterin tehtailla Typhoon-koelentäjänä ja sen jälkeen kouluttajana sodan loppuun saakka. Geoffrey Wellum jäi ilmavoimien palvelukseen ja palveli esikuntaupseerina Saksassa sekä neljä vuotta 192. laivueessa. Vuonna 1961 hän erosi ilmavoimista ja siirtyi liike-elämän palvelukseen.

images

Wellum yllä, kirjoitti nuo muistelmat. Elävää kerrontaa ilmasodan kovuudesta. Kovaa oli elämä Spit mk V:lla FW 190:ä vastaan Ranskan taivaalla. Pojat kaarsi tosissaan, kun eivät paljoa muuta voineet tehdä. Spit oli parempi vain tiukassa vaakakaarrossa, mutta koko päivän kaartaminen Ranskan yllä oli sekin huono ajatus.
Sai Wellumkin lennettyä itsensä varsin loppuun, oli 1. komennuksen lopussa jo tosi piipussa. Myös brittien sanonnat ja käytös vapaalla tulevat tutuksi. - Toden totta, nyt tekisi puolikas bitter eetvarttia!
Kirjahyllystä tuo minulla löytyy ja suosittelen.
Kuuluu top 5 listalle ilmasota historiikkien joukossa, minkä olen lukenut.
 
Kaputteihin liittyy pari muutakin klubia.

Caterpillar Club ("toukkakerho") on avoin jokaiselle joka pelastaa henkensä laskuvarjon avulla, niin että lennolle ei ole lähdetty laskuvarjohyppääminen mielessä. (Eli siitä taannoisesta onnettomuuskoneesta pelastuneet laskuvarjohyppääjät eivät pääse kerhoon, mutta pilotti pääsee.) Laskuvarjovalmistaja perusti kerhon 1920-luvulla, ja ilmeisesti ylläpitää sitä edelleen.

Goldfish Club on taas niille lentäjille, jotka pelastetaan veden varasta. Taisi vaatia muutaman tunnin kellumisen. Kerho perustettiin Englannissa 1940-luvun alussa.

Kummallakin kerholla on oma jäsenmerkki, jota kuulemma käytetään usein uniformussa rintataskun läpän alla - kun ei ole virallinen tunnustus.

Heittoistuinvalmistaja Martin-Baker on myös perustanut oman klubin.

http://www.martin-baker.com/clubs/ejection-tie-club
 
Koala_kansi_117_160x0.jpg

Geoffrey Wellum
Aamu sarastaa – Elämän ja kuoleman kamppailua Englannin taivaalla


Geoffrey Wellum oli aina halunnut lentää. Tultuaan hyväksytyksi Kuninkaallisiin ilmavoimiin seitsemäntoista vuoden ikäisenä hän on pakahtua riemusta. On elokuu 1939, ja Iso-Britannia on jo miltei sodassa. Nuori Wellum on täynnä intoa, mutta ensin hänen on läpäistävä vaativa koulutus, jossa sääliä ei tunneta. Pienikin virhe riittää lentokoulutuksen lopettamiseen.

Geoff saa komennuksen perinteikkääseen 92. laivueeseen ja on sen nuorin ja kokemattomin ohjaaja. Laivue taistelee päivittäin saksalaisia vastaan Kanaalin ja Ranskan yllä. Taistelun siirryttyä Englannin taivaalle Geoffkin on mukana kurimuksessa. Spitfirellä lentäminen on nautinto, mutta vaarallisilla sotalennoilla englantilaislentäjien henkinen ja fyysinen sietokyky on jatkuvasti koetuksella. Ohjaajat herätetään aamun sarastaessa odottamaan hälytysparakissa puhelimen pirinää. Hälytystä odotettaessa vietetyt pitkät tunnit ovat täydellinen vastakohta ilmataistelulle, jossa eloonjääminen on joka päivä hiuskarvan varassa. Monet Geoffin ystävistä eivät koskaan palaa.

Geoffrey Wellum kertoo koskettavasti kuinka hän selvisi ilmasodasta, mitä vaadittiin tullakseen laivuetovereiden hyväksymäksi hävittäjälentäjäksi, ja minkälaista oli käydä altavastaajan asemasta vihollisen kimppuun. Wellum kuvailee kuinka tauottoman ilmasodan aiheuttama täydellinen uupumus saa yliotteen, ja kuinka eloisasta nuorukaisesta on pian jäljellä pelkkä hauras kuori. Geoffrey Wellum kirjoittaa paitsi uhrautumisesta ja menetyksistä, myös ylhäällä taivaalla vietetystä ainutlaatuisesta nuoruudesta.



Geoffrey Wellum syntyi Walthamstow’ssa Englannissa 4. elokuuta 1921. Liityttyään Kuninkaallisiin ilmavoimiin hän palveli 92. laivueessa taistelussa Englannista. Maaliskuussa 1942 hän siirtyi lentueenpäälliköksi 65. laivueeseen Debdeniin ja myöhemmin samana vuonna Maltalle. Wellum johti kahdeksan Spitfiren muodostelman HMS Furiousilta Luqan lentokentälle osana operaatio Pedestalia.

Palattuaan Englantiin Wellum palveli ensin Glosterin tehtailla Typhoon-koelentäjänä ja sen jälkeen kouluttajana sodan loppuun saakka. Geoffrey Wellum jäi ilmavoimien palvelukseen ja palveli esikuntaupseerina Saksassa sekä neljä vuotta 192. laivueessa. Vuonna 1961 hän erosi ilmavoimista ja siirtyi liike-elämän palvelukseen.

images

Wellum yllä, kirjoitti nuo muistelmat. Elävää kerrontaa ilmasodan kovuudesta. Kovaa oli elämä Spit mk V:lla FW 190:ä vastaan Ranskan taivaalla. Pojat kaarsi tosissaan, kun eivät paljoa muuta voineet tehdä. Spit oli parempi vain tiukassa vaakakaarrossa, mutta koko päivän kaartaminen Ranskan yllä oli sekin huono ajatus.
Sai Wellumkin lennettyä itsensä varsin loppuun, oli 1. komennuksen lopussa jo tosi piipussa. Myös brittien sanonnat ja käytös vapaalla tulevat tutuksi. - Toden totta, nyt tekisi puolikas bitter eetvarttia!
Kirjahyllystä tuo minulla löytyy ja suosittelen.
Kuuluu top 5 listalle ilmasota historiikkien joukossa, minkä olen lukenut.


Kannattaa myös ehdottomasti vilkaista tämä dokudraama.


Omani ostin brittien Amazonista muutamalla punnalla parisen vuotta sitten.
 

Edit: Katsoin pätkiä tuosta, ajattelin että olen nähnyt tämän. Wellum lentää Spitillä kovassa kaatosateessa etsien Ju 88:a ja löytyykin se Junkers vahingossa.
Vaan ei, Wellumin kerronta kirjassa niin hyvää ja eläväistä, että kun kirjaa lukee, elokuva pyörii samalla päässä:)
Ja tuo elokuva on tosi hyvin kirjan kerronnan mukaan tehty. Monesti ne on vähän sinne päin.
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti ja oikeasti tuo Mig-21 oli pätevä peli aikanaan?...

Oli kyllä Pohjois-Vietnamin taivaalla paha vastustaja amerikkalaisille. Taktiikkana oli useimmiten hyökätä taistelunjohtajan tarkassa ohjauksessa takaapäin. Eli maatutka-asema ohjasi MiG-21:n amerikkalaiskoneen taakse, jolloin MiG ampui läheltä lämpöhakuiset ohjuksensa. Ja tämän jälkeen tapana ei ollut jäädä liikoja norkoilemaan alueelle, vaan luikkia pakoon. Eli käytännössä taktiikkana oli "hit and run". P-Vietnamin ilmavoimat ei kovin mielellään edes lähettänyt hävittäjiään ilmaan, jos katsottiin etteivät olosuhteet olleet suotuisat. Omia tappioita pyrittiin välttämään, koska oma konevahvuus ei missään vaiheessa kovin suuri ollut amerikkalaisten arsenaaliin verrattuna.
 
Back
Top