Hävittäjä-ässät kautta aikojen

Otsikko on raflaava, mutta mielenkiintonen juttu. Bär ei ollut varsinainen suosikki Göringin ja muutaman muun kirjoissa. Mielenkiintoinen aspekti on se, millä tavalla lentäjien tarinat kietoutuvat Me 262:n käyttöön sodan loppuvaiheessa.
 
Viimeksi muokattu:
Otsikko on raflaava, mutta mielenkiintonen juttu. Bär ei ollut varsinainen suosikki Göringin ja muutaman muun kirjoissa. Mielenkiintoinen aspekti on se, millä tavalla lentäjien tarinat kietoutuvat Me 262:n käyttöön sodan loppuvaiheessa.
Heinz ´´Pritzl´´ Bär, aloitti sodan JG 51:ssä alikersanttina, päätti sodan Gallandin JV 44:n everstiluutnanttina. Agressiivinen Bär, joka vielä tuolloin ei ollut oppinut, että kaartotaistelu Spitfiren kanssa ei ollut Bf 109:llä hyvä idea, ammuttiin alkusodassa Kanaaliin.

Tarina kertoo, että itse Göring seurasi vähemmän vaikuttavaa suoritusta. Göring haetutti vettä valuvan Bärin ja kysyi tältä, mitä hän mietti ollessaan meressä. Bär: ´´Teidän puhettanne, herra valtakunnanmarsalkka, jonka mukaan Englanti ei ole enää saari.´´

Bär on 220:lla vahvistetulla ilmavoitolla kahdeksanneksi eniten ilmavoittaja saavuttanut lentäjä. Bär hyppäsi laskuvarjolla neljästi ja teki pakkolaskun 14 kertaa.
Bär oli johtava suihkukoneässä kuudellatoista ilmavoitolla Me 262:lla vuoteen 1973 asti.

Hän oli yksi harvoista, jotka pärjäsivät hyvin sekä idässä että lännessä.
 
Viimeksi muokattu:
Filmiä Punaisen Paronin hautajaisista. Viholliset saattelivat ässän haudan lepoon sotilaallisin kunnianosoituksin.

Paroni sai Fokkerinsa ehjänä alas mutta muistojen etsijät näyttivät jättäneen siitä jäljelle vain paloja...
Australialaisilla sotilailla oli milelnkiintoisia tapoja, marssiminen kivääri vasemmassa kainalossa piippu alaspäin ja toiminta siunaustilanteessa, piippu maassa ja kädet päällekkäin perän päällä.
 
Paroni sai Fokkerinsa ehjänä alas mutta muistojen etsijät näyttivät jättäneen siitä jäljelle vain paloja...
Australialaisilla sotilailla oli milelnkiintoisia tapoja, marssiminen kivääri vasemmassa kainalossa piippu alaspäin ja toiminta siunaustilanteessa, piippu maassa ja kädet päällekkäin perän päällä.

Ebayn valikoimista löytyy niin paljon "aitoja" von Richthofenin kolmitason palasia että niillä rakentaisi jo koko laivueen Fokker DR ykkösiä.
 
@SatSotHist ansaitsee taas kiitokset. :salut:
Minua taas ärsyttää nuo epätarkkuudet:
"Lentolaivue 24 siirrettiin Kannakselle lähemmäksi rintamaa".
No, ei, 24 oli Kannaksella aluperinkin Suulajärven kentällä. Se siis siirrettiin kauemmaksi rintamasta (Immolan kautta) Lappeenrantaan, mikä olikin järkevää.
"Laggit-Lagg -viitoset".
LaG-5 (tai LaGG-5 lähteestä riippuen ) oli väliaikainen työnimi LaGG-3 M-82 koneelle. La-5 nimitys tuli viralliseksi jo syyskuussa 1942.

Jermakovin rykmentti (159 IAP) oli varustettu La-5:n viimeisellä versiolla La-5FN.
159 IAP ampui alas Sarjamon lisäksi myös toisenkin ässän, Jorma Saarisen.
 
Viimeksi muokattu:
Minua taas ärsyttää nuo epätarkkuudet:
"Lentolaivue 24 siirrettiin Kannakselle lähemmäksi rintamaa".
No, ei, 24 oli Kannaksella aluperinkin Suulajärven kentällä. Se siis siirrettiin kauemmaksi rintamasta (Immolan kautta) Lappeenrantaan, mikä olikin järkevää.
"Laggit-Lagg -viitoset".
LaG-5 (tai LaGG-5 lähteestä riippuen ) oli väliaikainen työnimi LaGG-3 M-82 koneelle. La-5 nimitys tuli viralliseksi jo syyskuussa 1942.

Jermakovin rykmentti (159 IAP) oli varustettu La-5:n viimeisellä versiolla La-5FN.
159 IAP ampui alas Sarjamon lisäksi myös toisenkin ässän, Jorma Saarisen.
Käsittääkseni @SatSotHist tekee noita vapaaehtoisesti ja melkolailla yksikseen. Omakohtaisesta kokemuksesta voin kertoa, että noita pikku lapsuksia jää AINA, jopa isompiin ja useampaan kertaan, useamman henkilön toimesta syynättyihin ja oikoluettuihin tuotoksiin. Sekä teksteihin että audiovisuaalisiin tuotoksiin. Aina voi miettiä sitäkin, onko noilla epätarkkuuksilla olennaista merkitystä asian ymmärtämisen kannalta.
 
Käsittääkseni @SatSotHist tekee noita vapaaehtoisesti ja melkolailla yksikseen. Omakohtaisesta kokemuksesta voin kertoa, että noita pikku lapsuksia jää AINA, jopa isompiin ja useampaan kertaan, useamman henkilön toimesta syynättyihin ja oikoluettuihin tuotoksiin. Sekä teksteihin että audiovisuaalisiin tuotoksiin. Aina voi miettiä sitäkin, onko noilla epätarkkuuksilla olennaista merkitystä asian ymmärtämisen kannalta.

Teen videot tosiaan ihan itse, harrastuksena vapaa-ajallani.

Mutta toki virheistä saa huomauttaa. Täältä foorumilta on tullut varsin täsmällistä ja tarkkaa palautetta videoiden sisällöstä.

Tuo Wagner kertoma kohta ei ollut edes videon pahin virhe. Eniten harmittaa että Sarjamon nimi on lausuttu pariin otteeseen väärin, vaikka käsikirjoituksessa on oikein.
 
Minua taas ärsyttää nuo epätarkkuudet:
Käsittääkseni @SatSotHist tekee noita vapaaehtoisesti ja melkolailla yksikseen. Omakohtaisesta kokemuksesta voin kertoa, että noita pikku lapsuksia jää AINA, jopa isompiin ja useampaan kertaan, useamman henkilön toimesta syynättyihin ja oikoluettuihin tuotoksiin. Sekä teksteihin että audiovisuaalisiin tuotoksiin. Aina voi miettiä sitäkin, onko noilla epätarkkuuksilla olennaista merkitystä asian ymmärtämisen kannalta.

Teen videot tosiaan ihan itse, harrastuksena vapaa-ajallani.
Tuo @Wagner kertoma kohta ei ollut edes videon pahin virhe. Eniten harmittaa että Sarjamon nimi on lausuttu pariin otteeseen väärin, vaikka käsikirjoituksessa on oikein.
Historian ammattilaisen jäsen @EK n sanoissa on ponttia! Mutta... voidaan myös verrata vartin rauhallisella äänellä selostettua videota tietokirjaan, joiden virheisiin jäsen EK kaiketi viittasi. Eihän lyhyessä videossa ole raakaa tekstiä kun runsas kirjan sivu. Ja tietokirjassa niitä sivuja on satoja...

Mainitut videot ovat suosittuja, koska ne ovat hauskasti käsikirjoitettuja löytäen monesti kiinnostavia näkökulmia. Mutta silloin niiden odottaisi olevan huolellisemmin tarkistettuja eikä useimmissa pitkää luetteloa virheitä. Sellaisia olen itekin tänne kirjoitellut mahdollisesti tekijän harmiksi. Perusteluna ei suinkaan kelpaa se, että vidit on tarkoitettu aiheesta vähemmät tietäville. Niinhän ne kirjatkin ovat.

Valmiin lopputuloksen arvostelu on toisaalta helppoa vaan menepäs tekemään ite yleisöä kiinnostava video. Useat tännekin postatut ulkomaiset julkaisut ovat ajanhukkaa; esimerkkinä vaikka Dark Skies, jotka on valokuvin höystettyä wikitekstin sisälukua. Nopeammin saisi enemmän tietoa lukemalla itse aiheen Wikipedia artikkeli. Virheistä vielä voisi mainita, että ite ihmettelin videossa kohtaa jossa kerrottiin Nissisen käyneen Maasotakoulun. Sota-aikainen lyhyt kadettikurssi taisi kulua Ilmasotakoulussa Kauhavalla. Tarina sotilaspastorin pelastamasta Mannerheim-rististä lienee Kaarteen sotamuseon elävöityskertomus. Uskottavampaa olisi mitalin postitus omaisille lentäjän muiden tavaroiden kanssa. Papeillakin oli aika lailla kiireitä kesäkuussa 1944.
 
Viimeksi muokattu:
Historian ammattilaisen jäsen @EK n sanoissa on ponttia! Mutta... voidaan myös verrata vartin rauhallisella äänellä selostettua videota tietokirjaan, joiden virheisiin jäsen EK kaiketi viittasi. Eihän lyhyessä videossa ole raakaa tekstiä kun runsas kirjan sivu. Ja tietokirjassa niitä sivuja on satoja...

Mainitut videot ovat suosittuja, koska ne ovat hauskasti käsikirjoitettuja löytäen monesti kiinnostavia näkökulmia. Mutta silloin niiden odottaisi olevan huolellisemmin tarkistettuja eikä useimmissa pitkää luetteloa virheitä. Sellaisia olen itekin tänne kirjoitellut mahdollisesti tekijän harmiksi. Perusteluna ei suinkaan kelpaa se, että vidit on tarkoitettu aiheesta vähemmät tietäville. Niinhän ne kirjatkin ovat.

Valmiin lopputuloksen arvostelu on toisaalta helppoa vaan menepäs tekemään ite yleisöä kiinnostava video. Useat tännekin postatut ulkomaiset julkaisut ovat ajanhukkaa; esimerkkinä vaikka Dark Skies, jotka on valokuvin höystettyä wikitekstin sisälukua. Nopeammin saisi enemmän tietoa lukemalla itse aiheen Wikipedia artikkeli. Virheistä vielä voisi mainita, että ite ihmettelin videossa kohtaa jossa kerrottiin Nissisen käyneen Maasotakoulun. Sota-aikainen lyhyt kadettikurssi taisi kulua Ilmasotakoulussa Kauhavalla. Tarina sotilaspastorin pelastamasta Mannerheim-rististä lienee Kaarteen sotamuseon elävöityskertomus. Uskottavampaa olisi mitalin postitus omaisille lentäjän muiden tavaroiden kanssa. Papeillakin oli aika lailla kiireitä kesäkuussa 1944.
Totta tuokin mitä sanot. Ja tietenkin palautetta pitää antaa tarvittaessa.

Videon tekemisessä on kuitenkin se ero tekstiin verrattuna, että jälkikäteen retusoiminen on huomattavasti hankalampaa. Tietysti jos on taitoa ja oikeat ohjelmat, valmiin tuotteen editoiminen on helpompaa, mutta ero on silti. Teksti on helppo lukea jälkikäteen ja korjata virheet, vaikka jo sähköisesti julkaistustakin materiaalista. Sen sijaan video pitää ladata kokonaan uudestaan. Ja voin kertoa, että noita virheitä nimissä tai vuosiluvuissa tms. pikku nippeleissä tulee, vaikkei tarkoittaisikaan.

Itse olen ratkaissut ongelman kylmästi siten, että olen ilmoittanut vetäväni homman luentotyyppisesti tajunnanvirtana, enkä editoi jälkikäteen. Tietysti jos tulee oikein paha moka, otan koko roskan uusiksi, mutta lähtökohtaisesti. Laaduntarkkailu vaatisi toisen henkilön kuuntelemaan, koska omille virheille "kuuroutuu" helposti, samoin kuin tietysti kirjoitetun tekstin virheillekin. Oma lukunsa on tietenkin se, että voi käyttää lähteitä, joissa tiedot ovat väärin. Siksi niitä tietysti pitäisikin olla useampia ja tehdä ristiintarkistukset, mutta...

Ja totta kai faktaa sisältävänä videona julkaistavan videon faktojen tulee olla kunnossa. Siitä ei sinänsä ole kysymys.
 
Back
Top