Haavoittuneen taistelija kulku hoitoon - Keskustelua evakuointiketjusta.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Deeiii
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Oma visioni on siis se että 2-3 kpl avolavoja olisi samalla komppanian tasainen hoitopaikka ja kuljetuskaluston ylös päin. Eli lääkintärinkat kyytiin jne..

1. kpl ajoneuvo lääkäri+1 lääk.au + 2 lääkintämiestä - Eli komppanian päähoitopaikka-
2. kpl ajoneuvoon 1 lääk.au+ 2 lääkintämiestä -kevennetty hoito/ kuljetus ylöspäin- Ehkä jopa au:t olisivat liikaa.

Eli voidaan olla enemmän hajallaan, autosta saa pakkasella edes jotain lämmintä

Ehka tuo kontti olisi helposti loydettavissa kuten Asian ilmaisit mutta niin liikekin on helposti havaittavissa. Olen kylla sita mielta etta maastokulkuisuus on varteen otettava pointti. Mikali tuo kontti saadaan keskelle metsaa + sinne ja sielta kulkeutuva evakuointi mahdollisimman vahan teita kayttaen niin paljastumisen mahdollisuudet olisivat vahaiset.
 
Ehka tuo kontti olisi helposti loydettavissa kuten Asian ilmaisit mutta niin liikekin on helposti havaittavissa. Olen kylla sita mielta etta maastokulkuisuus on varteen otettava pointti. Mikali tuo kontti saadaan keskelle metsaa + sinne ja sielta kulkeutuva evakuointi mahdollisimman vahan teita kayttaen niin paljastumisen mahdollisuudet olisivat vahaiset.

Pitäisi tietää kuinka laajalla hajautettu komppania toimii
 
Pitäisi tietää kuinka laajalla hajautettu komppania toimii

...mikä taas on varmasti asia joka riippuu alueesta hyvin paljon, Lapin harvapuustoisessa metsässä ja aapasoilla alue on varmasti isompi kuin jossain talojen ja teiden kirjavoimassa esikaupungin laitavitikossa Etelä-Suomessa. (Lähde: mutu.)
 
...mikä taas on varmasti asia joka riippuu alueesta hyvin paljon, Lapin harvapuustoisessa metsässä ja aapasoilla alue on varmasti isompi kuin jossain talojen ja teiden kirjavoimassa esikaupungin laitavitikossa Etelä-Suomessa. (Lähde: mutu.)

Aivan.

Mietin tässä sitä hoitokontin läheisyyttä ns. etulinjaan. 200m-0m?

Joten onko oikeasti järkeä kuskata kontti noin lähelle vihollisen toimintaa?
 
Aivan.

Mietin tässä sitä hoitokontin läheisyyttä ns. etulinjaan. 200m-0m?

Joten onko oikeasti järkeä kuskata kontti noin lähelle vihollisen toimintaa?

Mielestani ei missaan nimessa noin lahelle. Kaikki riippuu tietenkin maastosta seka komppanian ryhmityksesta. Ajattelisin Asian suurin piirtein niin etta taistelualueelta noin kilometrin evakuointi olisi joukkueen tai huollon vastuulla ja sielta haavoittunut evakuoidaan komppanian ensihoitopaikalle joka olisi parikilometria tai 15-20 minuutin ajomatkan paassa (lonkalta arvioiden). Mikali meilla olisi kaytossa panssaroituja ajoneuvoja voisi tuon haavoittuneen kayda hakemassa heti taistelevienjoukkojen asemien takaa.
 
Mielestani ei missaan nimessa noin lahelle. Kaikki riippuu tietenkin maastosta seka komppanian ryhmityksesta. Ajattelisin Asian suurin piirtein niin etta taistelualueelta noin kilometrin evakuointi olisi joukkueen tai huollon vastuulla ja sielta haavoittunut evakuoidaan komppanian ensihoitopaikalle joka olisi parikilometria tai 15-20 minuutin ajomatkan paassa (lonkalta arvioiden). Mikali meilla olisi kaytossa panssaroituja ajoneuvoja voisi tuon haavoittuneen kayda hakemassa heti taistelevienjoukkojen asemien takaa.

Hajautetussa tuo voi olla realistinen etäisyys. Vanhalla kaavalla mietittynä komppanian tasa ei ole kovinkaan kaukana ns. etulinjasta
 
Oma visioni on siis se että 2-3 kpl avolavoja olisi samalla komppanian tasainen hoitopaikka ja kuljetuskaluston ylös päin. Eli lääkintärinkat kyytiin jne..

1. kpl ajoneuvo lääkäri+1 lääk.au + 2 lääkintämiestä - Eli komppanian päähoitopaikka-
2. kpl ajoneuvoon 1 lääk.au+ 2 lääkintämiestä -kevennetty hoito/ kuljetus ylöspäin- Ehkä jopa au:t olisivat liikaa.

Eli voidaan olla enemmän hajallaan, autosta saa pakkasella edes jotain lämmintä

Avolavan huono puoli on sen lavan kylmyys. Perus maasturikin on sisältä lämpöisempi.
Potilaat ja lääkintämateriaali tykkäävät molemmat kyttyrää kylmästä.

Evakointi ajoneuvossa ei mielestäni tarvita kuin kaksi miestä, tiukan paikan tullen yksi pystyy ajamaan auto. Eli omasta mielestä kolme miestä on turhan paljon.
Hoitopaikalla tuo 1+1+2 lienee hyvä.
 
Avolavan huono puoli on sen lavan kylmyys. Perus maasturikin on sisältä lämpöisempi.
Potilaat ja lääkintämateriaali tykkäävät molemmat kyttyrää kylmästä.

Evakointi ajoneuvossa ei mielestäni tarvita kuin kaksi miestä, tiukan paikan tullen yksi pystyy ajamaan auto. Eli omasta mielestä kolme miestä on turhan paljon.
Hoitopaikalla tuo 1+1+2 lienee hyvä.

Joo totta,, Mutta lääkintämateriaalin saa helposti suojaan 2 rivisen avolavan takapenkille.

Tuo lääkintä-au ja 2 lämäriä yhdistelmästä en ole itekkään varma. Mutta jos porukka on hajallaan, niin olisi olemassa mahollisuus että 2 autoa toimisi hoitopaikkana ja yksi voisi evakoida.
 
Mieluummin paku kuin avolava, jos makaavia potilaita pitää kuljettaa. Olen mennyt täysissä voimissa pakkaskelissä huonoa uraa avolavan lavalla ihan riittävästi että en suosittele sitä heikossa hapessa oleville missään tapauksessa. Pakussa ja sopivasti tuettuna / sidottuna pt menee paljon vähemmin ongelmin. Pienellä luovuudella (=väli-ikkunan kenttäpoistolla ja riittävällä tyhjäkäynnillä) saadaan lämpötilakin kohtuulliseksi.
 
Koittakaahan ymmärtää tuo hoitoketju ennen kun keulitte sitä varustusta: Hoito alkaa vasta evakuointisairaalassa joka on normaaliajan alue/keskussairaalat - kenttäsairaalat ovat kadonneet uudistuksissa lähes tyystin mutta niissäkin voidaan aloittaa hoito. Muu hoitoketju vain evakuoi eteenpäin tai mahdollistaa evakoinnin. Ensimmäiset hoitotoimenpiteet välttämättömät (hengityksen turvaamista ja sokin torjumista) sekä vain tarvittaessa hätäkirurgia alkaa sieltä EHAS:lta eli P/TSTOS tasalta. Myöskään prikaatissa ei varsinaisesti hoideta potilaita vaan EHKESK:ssa haavoittuneelle tehdään vain hengen, raajan tai näkökyvyn pelastamiseen tähtäävät toimenpiteet.
 
Viimeksi muokattu:
Koittakaahan ymmärtää tuo hoitoketju enne kun keulitte sitä varustusta: Hoito alkaa vasta evakointisairaalassa joka on normaaliajan alue/keskussairaalat - kenttäsairaalat ovat kadonneet uudistuksissa lähes tyystin mutta niissäkin voidaan aloittaa hoito. Muu hoito ketju vain evakuoi eteenpäin tai mahdollistaa evakoinnin. Ensimmäiset hoitotoimenpiteet välttämättömät (hengityksen turvaamista ja sokin torjumista) sekä vain tarvittaessa hätäkirurgia alkaa sieltä EHAS:lta eli P/TSTOS tasalta. Myöskään prikaatissa ei varsinaisesti hoideta potilaita vaan EHKESK:ssa haavoittuneelle tehdään vain hengen, raajan tai näkökyvyn pelastamiseen tähtäävät toimenpiteet.

Kenttäsairaaloiden katoaminen onkin uutta minulle.
 
Mieluummin paku kuin avolava, jos makaavia potilaita pitää kuljettaa. Olen mennyt täysissä voimissa pakkaskelissä huonoa uraa avolavan lavalla ihan riittävästi että en suosittele sitä heikossa hapessa oleville missään tapauksessa. Pakussa ja sopivasti tuettuna / sidottuna pt menee paljon vähemmin ongelmin. Pienellä luovuudella (=väli-ikkunan kenttäpoistolla ja riittävällä tyhjäkäynnillä) saadaan lämpötilakin kohtuulliseksi.

Itselläni on kokemuksia molemmista. Avolava nelivedolla on oma suosikkini sen vuoksi että pienet kinokset jne eivät ole haittana.

Onhan se kovaa kyytiä olla kyydissä.
 
Koittakaahan ymmärtää tuo hoitoketju ennen kun keulitte sitä varustusta: Hoito alkaa vasta evakuointisairaalassa joka on normaaliajan alue/keskussairaalat - kenttäsairaalat ovat kadonneet uudistuksissa lähes tyystin mutta niissäkin voidaan aloittaa hoito. Muu hoitoketju vain evakuoi eteenpäin tai mahdollistaa evakoinnin. Ensimmäiset hoitotoimenpiteet välttämättömät (hengityksen turvaamista ja sokin torjumista) sekä vain tarvittaessa hätäkirurgia alkaa sieltä EHAS:lta eli P/TSTOS tasalta. Myöskään prikaatissa ei varsinaisesti hoideta potilaita vaan EHKESK:ssa haavoittuneelle tehdään vain hengen, raajan tai näkökyvyn pelastamiseen tähtäävät toimenpiteet.

Kysymys onkin siita kuinka haavoittuneelle annettavaa ensihoitoa voitaisiin kehittaa mahdollisimman korkealuokkaiseksi. Perusta on etta haavoittunut olisi saatava kuljetuskuntoon ennen evakuointia ja tuon saavuttamiseksi laadukasta ensihoitoa olisi kyettava antamaan mahdollisimman lahella taistelualuetta.

Kuljetuskunnolla ei tarkoiteta etta haavoittunut kestaa evakuoinnin ja kuolee vasta seuraavalla tasalla tai seuraavien 48-72 tunnin kuluttua elimiston happivajauksesen aiheuttamien toimintahairioiden seurauksena vaan sita etta haavoittuneen tila tasapainoitetaan ja se pyritaan pitamaan tasapainoisena lapi evakuointi ketjun aina kirurkin kasittelyyn asti. Kyse ei ole mistaan "avaruusaseman" rakentamisesta taistelualueen tuntumaan vaan ihan yksinkertaisista ratkaisuista joilla kyetaan tukemaan taistelevia joukkoja.
 
Kysymys onkin siita kuinka haavoittuneelle annettavaa ensihoitoa voitaisiin kehittaa mahdollisimman korkealuokkaiseksi. Perusta on etta haavoittunut olisi saatava kuljetuskuntoon ennen evakuointia ja tuon saavuttamiseksi laadukasta ensihoitoa olisi kyettava antamaan mahdollisimman lahella taistelualuetta.

Kuljetuskunnolla ei tarkoiteta etta haavoittunut kestaa evakuoinnin ja kuolee vasta seuraavalla tasalla tai seuraavien 48-72 tunnin kuluttua elimiston happivajauksesen aiheuttamien toimintahairioiden seurauksena vaan sita etta haavoittuneen tila tasapainoitetaan ja se pyritaan pitamaan tasapainoisena lapi evakuointi ketjun aina kirurkin kasittelyyn asti. Kyse ei ole mistaan "avaruusaseman" rakentamisesta taistelualueen tuntumaan vaan ihan yksinkertaisista ratkaisuista joilla kyetaan tukemaan taistelevia joukkoja.

Ymmärrän hyvin mitä ajat takaa.

Mutta joukkue ja komppanian taso ovat pahoja paikkoja. Siellä ollaan välittömästi vihollisen tulivaikutuksen alla ja siirtymiset voivat olla todella nopeita. Ja jo nyt huolto on komppanian tasalla alimiehitettyä.

Korotettu sissiteltta jne. on toki hankala pitää yllä - 30 asteen pakkasilla tai no se on aina hankala pitää yllä. Mutta silti vierastan ajatusta jostain 3m*5m*2,5m kontista. Jotenkin vain tuntuisi että se keräisi puolustuksessa kaiken tulen ihteensä, hyökkäyksessä se olisi hanka saaha seuraamaan perässä ja kohtaamistaistelussa öö
 
Ymmärrän hyvin mitä ajat takaa.

Mutta joukkue ja komppanian taso ovat pahoja paikkoja. Siellä ollaan välittömästi vihollisen tulivaikutuksen alla ja siirtymiset voivat olla todella nopeita. Ja jo nyt huolto on komppanian tasalla alimiehitettyä.

Korotettu sissiteltta jne. on toki hankala pitää yllä - 30 asteen pakkasilla tai no se on aina hankala pitää yllä. Mutta silti vierastan ajatusta jostain 3m*5m*2,5m kontista. Jotenkin vain tuntuisi että se keräisi puolustuksessa kaiken tulen ihteensä, hyökkäyksessä se olisi hanka saaha seuraamaan perässä ja kohtaamistaistelussa öö

Niin, tuo ensihoito ja evakuointi aarimmaisen vaikeissa olosuhteissa suurvalta vihollista vastaan on erittain haastava tehtava. Konttia voidaan laskea 60-70cm. Se ei ole tieverkostoon sitoutunut ja siirtyy maastossa nopeammin kun taisteleva mies jalkaisin. Se tarjoaisi erittain hyvat toimintaolosuhteet laakintaryhmalle ja vahentaisi huomattavasti riskia laakintaryhman loppuunpalosta, annettavan ensihoidon laadusta puhumattakaan.

Komppaniassa on arviolta 150 miesta. Tarvitaan ehdottomasti parempaa ensihoitoa kuin "pikapaikkaus" ja mars matkaan. Pari laakintarinkkaa ja kannonnokkaan asetettu EHP ei riita jonka lisaksi alkeellisissa olosuhteissa miehen paikkaus vie enemman aikaa ja rasittaa uskomattomasti laakintaryhman toimintaa joten mita suuremmalla todennakoisyydella homma tulisi ruuhkautumaan. Sitten on suoritettava valikoitavasti hoidon anto ja evakuointi... tuo evakuoitava valittomasti, Tuo voi odottaa, jne ja lopulta heitetaan lantilla. Kruuna, ensimmaisen joukkueen haavoittunut evakuoidaan/Klaava, kolmannenjoukkueen haavoittunut evakuoidaan.
Moraalin yllapitaminen mahdollisimman pitkalle ei tule olemaan helppoa. Ihminen on sellainen elain etta se sopeutuu kaikkeen mutta ei saisi unohtaa minka vuoksi siella taistellaan.
 
Itselläni on kokemuksia molemmista. Avolava nelivedolla on oma suosikkini sen vuoksi että pienet kinokset jne eivät ole haittana.

Onhan se kovaa kyytiä olla kyydissä.

Maasturi on maastoliikkuvuudessaan samalla tasolla parhaat avolavat. Parhaat maasturit parempia.
 
Niin, tuo ensihoito ja evakuointi aarimmaisen vaikeissa olosuhteissa suurvalta vihollista vastaan on erittain haastava tehtava. Konttia voidaan laskea 60-70cm. Se ei ole tieverkostoon sitoutunut ja siirtyy maastossa nopeammin kun taisteleva mies jalkaisin. Se tarjoaisi erittain hyvat toimintaolosuhteet laakintaryhmalle ja vahentaisi huomattavasti riskia laakintaryhman loppuunpalosta, annettavan ensihoidon laadusta puhumattakaan.

Komppaniassa on arviolta 150 miesta. Tarvitaan ehdottomasti parempaa ensihoitoa kuin "pikapaikkaus" ja mars matkaan. Pari laakintarinkkaa ja kannonnokkaan asetettu EHP ei riita jonka lisaksi alkeellisissa olosuhteissa miehen paikkaus vie enemman aikaa ja rasittaa uskomattomasti laakintaryhman toimintaa joten mita suuremmalla todennakoisyydella homma tulisi ruuhkautumaan. Sitten on suoritettava valikoitavasti hoidon anto ja evakuointi... tuo evakuoitava valittomasti, Tuo voi odottaa, jne ja lopulta heitetaan lantilla. Kruuna, ensimmaisen joukkueen haavoittunut evakuoidaan/Klaava, kolmannenjoukkueen haavoittunut evakuoidaan.
Moraalin yllapitaminen mahdollisimman pitkalle ei tule olemaan helppoa. Ihminen on sellainen elain etta se sopeutuu kaikkeen mutta ei saisi unohtaa minka vuoksi siella taistellaan.

Kompania tasolla vaatimus voisi olla lämmin tila jossa on hyvä valo. Kontti on ehkä liikkuvuudeltaan ja kooltaan liian iso komppania tasalle. Myöhemmälle tasolle sitten taas kylläkin. Kontin maastoliikkuvuudesta uskallan olla eri mieltä.

Ensihoidosta taas olen sitä mieltä ettei kuljetuskuntoon laitto ole mitään suurta taidetta tuollaisessa tilanteessa. Korjaava hoito on se mihin pitäisi päästä, kokemus on osoittanut, ettei "stay and play" tuota vammapotilailla hyviä tuloksia, kuin muutamien toimenpiteiden hengitystä turvaavien toimenpiteiden osalta.

Niiden komppania tasolla työsketelevien lääkäreiden temppu valikoimassa traumapotilaan hoitoon on pleuradreenin laitto, ehkä intubointi, tai kirurginen ilmatie.
Loput ovat sellaista hoitaja koulutuksella tehtäviä juttuja.
Se kuinka moni lääkäreistä jotka noissa paikoissa palvelevat on kokenut dreenin laittaja, tai nukuttaja on toinen kysymys. Tietysti kokemusta kyllä varmasti kertyy.
 
Maasturi on maastoliikkuvuudessaan samalla tasolla parhaat avolavat. Parhaat maasturit parempia.

Totta

Jos maasturiin saa paikat 1-2 makuupotilaalle niin ok. Sitä ennen katotaan että kaveri voi hengittää jne,, Sitten kun tilanne sallii niin täysillä pataljoonan tasolle.
 
Niin, tuo ensihoito ja evakuointi aarimmaisen vaikeissa olosuhteissa suurvalta vihollista vastaan on erittain haastava tehtava. Konttia voidaan laskea 60-70cm. Se ei ole tieverkostoon sitoutunut ja siirtyy maastossa nopeammin kun taisteleva mies jalkaisin. Se tarjoaisi erittain hyvat toimintaolosuhteet laakintaryhmalle ja vahentaisi huomattavasti riskia laakintaryhman loppuunpalosta, annettavan ensihoidon laadusta puhumattakaan.

Komppaniassa on arviolta 150 miesta. Tarvitaan ehdottomasti parempaa ensihoitoa kuin "pikapaikkaus" ja mars matkaan. Pari laakintarinkkaa ja kannonnokkaan asetettu EHP ei riita jonka lisaksi alkeellisissa olosuhteissa miehen paikkaus vie enemman aikaa ja rasittaa uskomattomasti laakintaryhman toimintaa joten mita suuremmalla todennakoisyydella homma tulisi ruuhkautumaan. Sitten on suoritettava valikoitavasti hoidon anto ja evakuointi... tuo evakuoitava valittomasti, Tuo voi odottaa, jne ja lopulta heitetaan lantilla. Kruuna, ensimmaisen joukkueen haavoittunut evakuoidaan/Klaava, kolmannenjoukkueen haavoittunut evakuoidaan.
Moraalin yllapitaminen mahdollisimman pitkalle ei tule olemaan helppoa. Ihminen on sellainen elain etta se sopeutuu kaikkeen mutta ei saisi unohtaa minka vuoksi siella taistellaan.

Joo voin sanoa että JSP tasalla harjoitelleena lämärinä (en ole siviilissä siis hoitohenkilökuntaa) että kyllä sielläkin harjoituksissa jonoa tuli ja potilaita luokiteltiin moneen eri porukkaan.

Koko huoltojoukkue on varsin pieni. Ja talvella tulee varmasti palamaan loppuun.
 
Back
Top