rukkaskikka
Majuri
Vietnam on tilannut tshekkiläiseltä Aero Vodochodylta 12 kpl Williams International FJ44-4M -moottorista L-39NG suihkuharjoituskonetta, edellinen ja käsittääkseni ainoa toteutunut toimitus on 4 kpl Senegalin ilmavoimille.
Tshekinkielisen L-39NG -wikiartikkelin mukaan (potentiaalisia) asiakkaita ovat edellämainittujen lisäksi ovat LOM Praha, Breitling Jet Team (modernisointi), SkyTech, RSW Aviation ja Draken International (modernisointi). Aero Vodochodyn sivuilla potentiaalisiksi asiakkaiksi mainitaan Skytech, aasialaiset ilmavoimat, nimeltä mainiten Thaimaa ja Filippiinit sekä Euroopasta Slovakia ja Unkari.
FlightGlobalin mukaan neuvottelut portugalilaisen SkyTechin ja usalaisen RSW Aviationin kanssa, molemmat yksityisiä sotilasilmailuoperaattoreita, ovat kesken.
Draken Internationalilla on wikin mukaan vuonna 2013 ollut 23 kpl tehokkaampaa, kevythävittäjätasoista Aero L-159E ALCA -konetta, lähinnä kai aggressor -roolissa, L-39:stä ei wikissä ole mainintaa, kuten ei Drakenin kotisivuillakaan, jossa ALCA puolestaan on mainittu. Drakenin L-39 Albatroseilla tarkoitetaan ilmeisesti Black Diamond Jet Team -taitolentoryhmää, jonka nettisivuilla viimeiset uutiset ovat vuodelta 2014.
Breitling Jet Team tai Apache Aviation, joka on firman nimi, kellovalmistaja Breitling heidän entinen nimisponsorinsa ja ilmeisesti nykyinen co-sponsor, on laittanut nettisivujensa kuvagalleriaan kuvan, jossa moottori näkyy edestäpäin ja mielestäni siinä on puolipallon muotoinen moottorin spinneri, mikä viittaa Ivchenkoon. Williamsissa spinneri on terävä kartio. Lisäksi gallerian kuvassa mittaristo on analoginen, eikä modernisoinnissa optiona oleva digitaalinen ja koneen tyypiksi mainitaan perusmalli L-39C, eikä esimerkiksi L-39NG. Nuo vähän vihjaavat, ettei modernisointia ole suoritettu.
LOM Praha on tshekkiläinen valtionyhtiö, joka hallinnoi Pardubicessa sijaitsevaa ilmavoimien pilotteja kouluttavaa lentokoulutuskeskusta. LOM Prahan sivuilla on lentokoulutuskeskuksen esite, jossa "neljän ensimmäisen" (tshekkiwikin mukaan tilaus on 4 plus 2 optiona) L-39NG:n ilmoitetaan tulevan vuodenvaihteessa 20/21. Linkeissä LOM Prahan esite ja LOM Prahan simulaattorikeskuksen esittelysivu.
Potentiaalisista aasialaisasiakkaista Thaimaalla on wikin Royal Thai Air Force -sivun mukaan ennestään 33 L-39:ää, joiden avioniikka on Aero L-39 Albatros -wikisivun mukaan Elbitin modernisoima.
Filippiinien ilmavoimilla on wikin mukaan, FlightGlobaliin viitaten, 3 kpl Aermacchin pienintä S-211 -suihkuharjoituskonetta. S-211- wikisivun mukaan Filippiineillä oli alunperin 25 konetta, joista 13 on vahvuusluettelossa ja 5 aktiivikäytössä, josta sitten lienee valuttu kolmeen aktiivikoneeseen. L-39 Albatroseja Filippiineillä ei ennestään ole ja kiinteäsiipiosasto on muutenkin melko vaatimaton, terävimpänä kärkenä 12 eteläkorealaista FA-50 -kevythävittäjää. Kopteriosasto puolestaan on vahvempi, noin 100 turbiinikopteria.
Euroopan potentiaalisista asiakkaista Slovakialla on wikin mukaan entuudestaan päivitettyä 7 L-39 Albatrosia.
Hungarian Air Force -wikiartikkelissa selostetaan maailmansodan jälkeisen Unkarin vaiherikasta lentäjäkoulutusta. Koulutus aloitettiin vuonna 1949, mutta 60-luvulla lentäjäkoulutus siirrettiin Neuvostoliittoon, jonne meni myös silloinen uudehko 18 koneen L-29 Delfin -kalusto. Kylmän sodan jälkeen koulutus alkoi jälleen Unkarissa vuonna 1993 Romaniasta hankituilla Yak-52 alkeiskoulukoneilla ja Saksasta lahjoituksena saaduilla 24 L-29 Albatrosilla päättyäkseen vain yhden lentokurssin jälkeen uuden hallituksen pidettyä koulutusta liian kalliina. Vuonna 2002 Unkari liittyi NATO Flying Training in Canada (NFTC) -ohjelmaan, joka näyttäisi CAE:n, NFTC-koulutusyrityksen, nettisivujen mukaan olevan Unkarin nykyinen ratkaisu. Noita Yakeja ja Albatroseja ei wikin kalustolistauksessa enää ole.
Aero Vodochodyn nykyisissä omistussuhteissa, alkaen kesäkuusta 2020, on vahva ja aika yllättävä Unkari-kytkentä. Tehtaan omistaa Unkariin rekisteröity Aero Investment Partners Zrt, jossa on vähemmistöosakkaana 49% osuudella tshekkiläinen AERO International sro, jonka takana on Omnipol, alkujaan kommunistiaikainen Tshekkoslovakian asevientiyritys, joka yksityistettiin 90-luvulla ja nykyään nettisivujensa mukaan keskittyy sotilaselektroniikkaan ja ilmailuteollisuuteen omistaen mm. VERA-passiivitutkia valmistavan ERA:n.
Enemmistöosuuden, 51%, omistaa unkarilainen liikemies Andras Tombor, josta sclp.cz -linkki (toinen ylhäältä), joka allekirjoituksen perusteella lienee Aero Vodochodyn tiedote toteaa: "Mr. András Tombor, is an experienced, internationally renowned businessman who has a lot of experience with investments in promising industrial areas." Reuters-linkki kertoo Andras Tomborin toimineen pääministeri Orbanin pääturvallisuusneuvonantajana: "Tombor, former chief security adviser to Hungarian Prime Minister Viktor Orban, will hold 51% of the joint venture." Budapest Beaconin jutussa Tomboria luonnehditaan Fidesz-puolueen taustavaikuttajaksi: "This is a portrait of András Tombor, an all-round behind-the-scenes Fidesz man." 444.hu -linkissä vielä koontisivu erään unkarilaismedian Andras Tombor -jutuista.
Osakkaiden työnjakoa selvitetään sclp.cz -linkissä (toinen ylhäältä), jonka ingressissä sanotaan: "It is a joint venture of AERO International sro, a member of the OMNIPOL group and a renowned investor from Hungary. The OMNIPOL Group will be responsible for the future management of the company." ja myöhemmin Andras Tomboriin viitaten: "The entry of a strong foreign investor into Aero represents a crucial contribution to the stabilization of the company and will ensure its future development." Karrikoiden tshekit hoitavat lentokoneenrakennuksen ja Andras Tombor ja mahdolliset hänen taustallaan olevat tahot toimivat sijoittajina.
L-39NG projekti julkistettiin Farnboroughin ilmailunäyttelyssä heinäkuussa 2014. Ensimmäinen askel oli rakentaa teknologiademonstraattori L-39CW, jossa Aero Vodochodyn omien sivujensa mukaan Ukrainasta hankkiman L-39C:n Ivchenko AI-25 TL -moottori vaihdettiin Williams FJ44-4M:ään ja rakennettiin lasiohjaamo. L-39CW:n ensilento tapahtui 14. syyskuuta 2015.
Sivuhuomautuksina: CW täytyy olla C + Williams, L-39C on alkuperäinen harjoituskoneversio, joka sai C:nsä jälkikäteen, kun koneesta tuli myös rynnäkkö- ja maalinhinauskoneversiot: C = Cvičná – training, Z = Zbraně – weapons ja V = Vlečná – tug. Perinteisestä ABC-logiikasta ei siis tässä tapauksessa ole kysymys.
L-39NG:stä on kaksi varianttia, joista englanninkielinen L-39NG -wikiartikkeli käyttää nimityksiä Stage 1 ja Stage 2.
L-39NG Stage 1 :ssa vanhaan runkoon on vaihdettu Williamsin moottori ja optiona lasiohjaamo. Siivissä ei polttoainesäiliöitä, siivenkärkisäiliöt on säilytetty, samoin vanha kuomu. Ominaisuuksiltaan tuo kone lienee hyvin lähellä L-39CW:tä.
L-39NG Stage 2 on uudistuotantokone: uusi runko, Williamsin moottori, lasiohjaamo, polttoainetta siivissä, ei siivenkärkisäiliöitä, FlightGlobal-linkin mukaan koneessa on Martin-Baker -heittoistuimet ja sveitsiläinen yksiosainen Mecaplex-kuomu.
Edrmagazine-linkin mukaan uudistuotanto L-39NG:n prorotyyppejä rakennettiin neljä kappaletta (tai kolme ja viimeinen oli esisarjakone): 7001 (koelennot, värähtelykokeet maassa, asetestit), 7002 (staattiset kokeet), 7003 (väsymiskokeet), 7004 (esisarjakone, koelennot). Koneen 7001 ensilento oli 22. joulukuuta 2018 ja koneen 7004 9. joulukuuta 2019.
Tshekinkielisen L-39NG -wikiartikkelin mukaan koneen hinta-arvio on 10 miljoonaa USD, nykykurssilla 8,2 miljoonaa euroa viitaten artikkelin lähteeseen [7], joka näyttäisi olevan ATM - Armádní technický magazín -lehden syyskuun 2014 numero eli aivan NG-projektin julkistuksen ajoilta, joten arvioon kannattaa suhtautua pienellä varauksella.
L-39NG -projektin lentävät protot yhteiskuvassa, oikealla ylhäällä teknologiademonstraattori L-39CW (runkonumero 2626), oikealla alhaalla 7001 (runkonumero 0475) ja vasemmalla esisarjakone 7004 (runkonumero 0476).
Tämä lienee arkistoitu Aero Vodochodyn itsensä tekemä L-39C vs. L-39NG ominaisuusvertailu vuodelta 2014:
Pari videota Aero Vodochodyn L-39NG - sivuilta.
L-39NG:n teknologiademonstraattori L-39CW:
Breitling Jet Team chief pilot Jacques Bothelin flying L-39NG (31.8.2020). Videolla Jacques Bothelin kertoo lentäneensä L-39 Albatrosilla noin 2000 tuntia, kehuu L-39NG:ssä Williamsin moottorin nopeaa reagointia kaasuun, arvostaa koneen modernia ohjaamoa, uuden kuomun tarjoamaa hyvää näkyvyyttä, kevyempää ohjausta ja siivenkärkisäiliöiden poiston parantamaa aerodynamiikkaa.
Vietnam to take 12 Aero Vodochody L-39NGs
Aero Vodochody has won its most significant export deal yet for the L-39NG, with Vietnam to take 12 of the modernised jet trainers between 2023 and 2024.
www.flightglobal.com
Vietnam orders 12 Aero Vodochody L-39NGs for training
Deal with Vietnam will include a training package and spare parts. Vietnam has been a…
vietnaminsider.vn
Tshekinkielisen L-39NG -wikiartikkelin mukaan (potentiaalisia) asiakkaita ovat edellämainittujen lisäksi ovat LOM Praha, Breitling Jet Team (modernisointi), SkyTech, RSW Aviation ja Draken International (modernisointi). Aero Vodochodyn sivuilla potentiaalisiksi asiakkaiksi mainitaan Skytech, aasialaiset ilmavoimat, nimeltä mainiten Thaimaa ja Filippiinit sekä Euroopasta Slovakia ja Unkari.
FlightGlobalin mukaan neuvottelut portugalilaisen SkyTechin ja usalaisen RSW Aviationin kanssa, molemmat yksityisiä sotilasilmailuoperaattoreita, ovat kesken.
Draken Internationalilla on wikin mukaan vuonna 2013 ollut 23 kpl tehokkaampaa, kevythävittäjätasoista Aero L-159E ALCA -konetta, lähinnä kai aggressor -roolissa, L-39:stä ei wikissä ole mainintaa, kuten ei Drakenin kotisivuillakaan, jossa ALCA puolestaan on mainittu. Drakenin L-39 Albatroseilla tarkoitetaan ilmeisesti Black Diamond Jet Team -taitolentoryhmää, jonka nettisivuilla viimeiset uutiset ovat vuodelta 2014.
Black Diamond Jet Team » HMJT Announces New Name
www.blackdiamondjetteam.com
Breitling Jet Team tai Apache Aviation, joka on firman nimi, kellovalmistaja Breitling heidän entinen nimisponsorinsa ja ilmeisesti nykyinen co-sponsor, on laittanut nettisivujensa kuvagalleriaan kuvan, jossa moottori näkyy edestäpäin ja mielestäni siinä on puolipallon muotoinen moottorin spinneri, mikä viittaa Ivchenkoon. Williamsissa spinneri on terävä kartio. Lisäksi gallerian kuvassa mittaristo on analoginen, eikä modernisoinnissa optiona oleva digitaalinen ja koneen tyypiksi mainitaan perusmalli L-39C, eikä esimerkiksi L-39NG. Nuo vähän vihjaavat, ettei modernisointia ole suoritettu.
Jet Team Operator - Apache Aviation
Breitling a créé le Breitling Jet Team, la plus grande patrouille professionnelle civile au monde volant sur jets. Chaque apparition du Breitling Jet Team est un spectacle époustouflant.
www.apache-aviation.com
Experience - Jet Formation Flight
Vivez l'Expérience unique de voler en patrouille sur avion de chasse L39 avec la patrouille Jet Formation Flight. Sensations Fortes Garanties !
www.jet-formation-flight.com
LOM Praha on tshekkiläinen valtionyhtiö, joka hallinnoi Pardubicessa sijaitsevaa ilmavoimien pilotteja kouluttavaa lentokoulutuskeskusta. LOM Prahan sivuilla on lentokoulutuskeskuksen esite, jossa "neljän ensimmäisen" (tshekkiwikin mukaan tilaus on 4 plus 2 optiona) L-39NG:n ilmoitetaan tulevan vuodenvaihteessa 20/21. Linkeissä LOM Prahan esite ja LOM Prahan simulaattorikeskuksen esittelysivu.
LOM PRAHA s.p. - Simulated Tactical Training: All services in the top quality
Tactical simulation training provided by LOM PRAHA covers training of various tactical situations and skills devoted to tactical air force pilots. Training is provided by means of modern Tactical simulation centre (located at Pardubice air force base) equipped by the latest technologies allowing...
www.lompraha.cz
Potentiaalisista aasialaisasiakkaista Thaimaalla on wikin Royal Thai Air Force -sivun mukaan ennestään 33 L-39:ää, joiden avioniikka on Aero L-39 Albatros -wikisivun mukaan Elbitin modernisoima.
Filippiinien ilmavoimilla on wikin mukaan, FlightGlobaliin viitaten, 3 kpl Aermacchin pienintä S-211 -suihkuharjoituskonetta. S-211- wikisivun mukaan Filippiineillä oli alunperin 25 konetta, joista 13 on vahvuusluettelossa ja 5 aktiivikäytössä, josta sitten lienee valuttu kolmeen aktiivikoneeseen. L-39 Albatroseja Filippiineillä ei ennestään ole ja kiinteäsiipiosasto on muutenkin melko vaatimaton, terävimpänä kärkenä 12 eteläkorealaista FA-50 -kevythävittäjää. Kopteriosasto puolestaan on vahvempi, noin 100 turbiinikopteria.
Euroopan potentiaalisista asiakkaista Slovakialla on wikin mukaan entuudestaan päivitettyä 7 L-39 Albatrosia.
Hungarian Air Force -wikiartikkelissa selostetaan maailmansodan jälkeisen Unkarin vaiherikasta lentäjäkoulutusta. Koulutus aloitettiin vuonna 1949, mutta 60-luvulla lentäjäkoulutus siirrettiin Neuvostoliittoon, jonne meni myös silloinen uudehko 18 koneen L-29 Delfin -kalusto. Kylmän sodan jälkeen koulutus alkoi jälleen Unkarissa vuonna 1993 Romaniasta hankituilla Yak-52 alkeiskoulukoneilla ja Saksasta lahjoituksena saaduilla 24 L-29 Albatrosilla päättyäkseen vain yhden lentokurssin jälkeen uuden hallituksen pidettyä koulutusta liian kalliina. Vuonna 2002 Unkari liittyi NATO Flying Training in Canada (NFTC) -ohjelmaan, joka näyttäisi CAE:n, NFTC-koulutusyrityksen, nettisivujen mukaan olevan Unkarin nykyinen ratkaisu. Noita Yakeja ja Albatroseja ei wikin kalustolistauksessa enää ole.
Aero Vodochodyn nykyisissä omistussuhteissa, alkaen kesäkuusta 2020, on vahva ja aika yllättävä Unkari-kytkentä. Tehtaan omistaa Unkariin rekisteröity Aero Investment Partners Zrt, jossa on vähemmistöosakkaana 49% osuudella tshekkiläinen AERO International sro, jonka takana on Omnipol, alkujaan kommunistiaikainen Tshekkoslovakian asevientiyritys, joka yksityistettiin 90-luvulla ja nykyään nettisivujensa mukaan keskittyy sotilaselektroniikkaan ja ilmailuteollisuuteen omistaen mm. VERA-passiivitutkia valmistavan ERA:n.
Enemmistöosuuden, 51%, omistaa unkarilainen liikemies Andras Tombor, josta sclp.cz -linkki (toinen ylhäältä), joka allekirjoituksen perusteella lienee Aero Vodochodyn tiedote toteaa: "Mr. András Tombor, is an experienced, internationally renowned businessman who has a lot of experience with investments in promising industrial areas." Reuters-linkki kertoo Andras Tomborin toimineen pääministeri Orbanin pääturvallisuusneuvonantajana: "Tombor, former chief security adviser to Hungarian Prime Minister Viktor Orban, will hold 51% of the joint venture." Budapest Beaconin jutussa Tomboria luonnehditaan Fidesz-puolueen taustavaikuttajaksi: "This is a portrait of András Tombor, an all-round behind-the-scenes Fidesz man." 444.hu -linkissä vielä koontisivu erään unkarilaismedian Andras Tombor -jutuista.
Osakkaiden työnjakoa selvitetään sclp.cz -linkissä (toinen ylhäältä), jonka ingressissä sanotaan: "It is a joint venture of AERO International sro, a member of the OMNIPOL group and a renowned investor from Hungary. The OMNIPOL Group will be responsible for the future management of the company." ja myöhemmin Andras Tomboriin viitaten: "The entry of a strong foreign investor into Aero represents a crucial contribution to the stabilization of the company and will ensure its future development." Karrikoiden tshekit hoitavat lentokoneenrakennuksen ja Andras Tombor ja mahdolliset hänen taustallaan olevat tahot toimivat sijoittajina.
Orbán volt tanácsadójának cége sugárhajtású repülőkre kapott megrendelést Vietnamból
A Tombor András résztulajdonában álló cseh Aero Vodochody 12 repülőt gyárthat le Vietnamnak.
hvg.hu
AERO Vodochody begins to write a new chapter with new owners - ACE (Aerospace Central Europe)
“After thirteen years, AERO Vodochody AEROSPACE (Plc.) changes owner. The group of companies into which AERO Vodochody belongs, has been bought from the Penta Group by AERO Investment Partners Zrt, a company registered in Hungary. This is a joint venture between a Czech company AERO...
aero-space.eu
Czech-Hungarian joint venture buys military jet maker Aero Vodochody
Czech defence and security group Omnipol said on Thursday it had acquired domestic aircraft maker Aero Vodochody Aerospace in a joint venture with Hungarian businessman and former chief security adviser Andras Tombor.
www.reuters.com
András Tombor: businessman, lobbyist, and alleged Fidesz money launderer, bagman
Translation of “The tentacles of Habony’s creditor extend everywhere” published by daily online index.hu on November 28th, 2016.
budapestbeacon.com
L-39NG projekti julkistettiin Farnboroughin ilmailunäyttelyssä heinäkuussa 2014. Ensimmäinen askel oli rakentaa teknologiademonstraattori L-39CW, jossa Aero Vodochodyn omien sivujensa mukaan Ukrainasta hankkiman L-39C:n Ivchenko AI-25 TL -moottori vaihdettiin Williams FJ44-4M:ään ja rakennettiin lasiohjaamo. L-39CW:n ensilento tapahtui 14. syyskuuta 2015.
Sivuhuomautuksina: CW täytyy olla C + Williams, L-39C on alkuperäinen harjoituskoneversio, joka sai C:nsä jälkikäteen, kun koneesta tuli myös rynnäkkö- ja maalinhinauskoneversiot: C = Cvičná – training, Z = Zbraně – weapons ja V = Vlečná – tug. Perinteisestä ABC-logiikasta ei siis tässä tapauksessa ole kysymys.
L-39NG:stä on kaksi varianttia, joista englanninkielinen L-39NG -wikiartikkeli käyttää nimityksiä Stage 1 ja Stage 2.
L-39NG Stage 1 :ssa vanhaan runkoon on vaihdettu Williamsin moottori ja optiona lasiohjaamo. Siivissä ei polttoainesäiliöitä, siivenkärkisäiliöt on säilytetty, samoin vanha kuomu. Ominaisuuksiltaan tuo kone lienee hyvin lähellä L-39CW:tä.
L-39NG Stage 2 on uudistuotantokone: uusi runko, Williamsin moottori, lasiohjaamo, polttoainetta siivissä, ei siivenkärkisäiliöitä, FlightGlobal-linkin mukaan koneessa on Martin-Baker -heittoistuimet ja sveitsiläinen yksiosainen Mecaplex-kuomu.
Edrmagazine-linkin mukaan uudistuotanto L-39NG:n prorotyyppejä rakennettiin neljä kappaletta (tai kolme ja viimeinen oli esisarjakone): 7001 (koelennot, värähtelykokeet maassa, asetestit), 7002 (staattiset kokeet), 7003 (väsymiskokeet), 7004 (esisarjakone, koelennot). Koneen 7001 ensilento oli 22. joulukuuta 2018 ja koneen 7004 9. joulukuuta 2019.
Tshekinkielisen L-39NG -wikiartikkelin mukaan koneen hinta-arvio on 10 miljoonaa USD, nykykurssilla 8,2 miljoonaa euroa viitaten artikkelin lähteeseen [7], joka näyttäisi olevan ATM - Armádní technický magazín -lehden syyskuun 2014 numero eli aivan NG-projektin julkistuksen ajoilta, joten arvioon kannattaa suhtautua pienellä varauksella.
Aero L-39 Albatros - Wikipedia
en.wikipedia.org
Aero L-39NG - Wikipedia
en.wikipedia.org
Aero L-39NG – Wikipedie
cs.wikipedia.org
L-39NG Program | AERO Vodochody AEROSPACE a.s.
AERO Vodochody AEROSPACE a.s. as a Czech partner of leading manufacturers and air forces specializes in the development, assembly, production and servicing of military and civil aviation technology with tradition since 1919.
www.aero.cz
ANALYSIS: How Aero Vodochody recharged the L-39
Most of the pilots who honed their combat skills in the Aero Vodochody L-39 Albatros single-engined jet trainer were defending the Soviet empire. The 21st century-born aviators who fly its successor - the L-39NG - will only know of the Cold War from history books.
www.flightglobal.com
The second flying L-39NG and pre-serial aircraft had its maiden flight - EDR Magazine
Odolena Voda: On Monday 9th December 2019, the maiden flight of the L-39NG aircraft with MSN 7004 took place at
www.edrmagazine.eu
L-39NG -projektin lentävät protot yhteiskuvassa, oikealla ylhäällä teknologiademonstraattori L-39CW (runkonumero 2626), oikealla alhaalla 7001 (runkonumero 0475) ja vasemmalla esisarjakone 7004 (runkonumero 0476).
Tämä lienee arkistoitu Aero Vodochodyn itsensä tekemä L-39C vs. L-39NG ominaisuusvertailu vuodelta 2014:
Parameter | L-39C | L-39NG |
---|---|---|
Max. airframe service life | 3000-4500 FH | up to 15000 FH |
Max. airframe TBO | 1000 FH | not limited |
Engine type | AI-25TL | FJ44-4M |
Max. engine service life | 4000 FH | not limited |
Max. engine TBO | 1000 FH | based on cycles |
Crew | 2 | 2 |
Number of hardpoints | 2 | 4 (5) |
Number of "wet" hardpoints | 0 | 2 |
Empty weight | 3 460 kg | 3 100 kg |
Maximum take off weight | 4 700 kg | 6 300 kg |
Maximum landing weight | 4 600 kg | 5 800 kg |
Payload | 250 kg | 1200 kg |
Internal fuel | 1 050 kg | 1 450 kg |
External fuel | 0 kg | 570 kg |
Weapon training capability | Limited | Full |
Unguided rockets | yes - 2 blocks | yes - 4 blocks |
Bombs | 125 kg | 125 kg - 370 kg |
Gun pod | no | yes - option |
Recce pod | no | yes - option |
Parameter | L-39C | L-39NG |
Max sustained load factor at S.L. | 3.2 | 3.5 |
Stall Speed, landing configuration, 200 kg of fuel | 98 | 94 |
Cruise Speed at optimum altitude [KTAS] | 260 | 275 |
Max Level Speed at 20 kft AMSL [KTAS] | 400 | 420 |
Rate of Climb at 5 kft AMSL, 1,000 kg of fuel [ft/min] | 3,6 | 4,3 |
Service Ceiling [ft] | 32 200 | 38 000 |
Endurance, internal fuel [hh:mm] | 2:35 | 4:30 |
Ferry Range, internal fuel [NM] | 700 | 1 400 |
Type of Engine | AI-25TL | FJ44-4M |
Total Thrust Dry [kN] | 16.87 | 16.89 |
Acceleration Time - idle to max power at S.L. [sec] | 10 | 5 |
Engine Producer | Ivchenko-Progress | Williams International |
Country of Origin | Ukraine | USA |
Engine Control | Hydro-mechanical | 2 x FADEC |
MAX Power Limit [min] | 20 | No limit |
L39-ng.cz - L-39NG vs L-39 Comparison
web.archive.org
Pari videota Aero Vodochodyn L-39NG - sivuilta.
L-39NG:n teknologiademonstraattori L-39CW:
Breitling Jet Team chief pilot Jacques Bothelin flying L-39NG (31.8.2020). Videolla Jacques Bothelin kertoo lentäneensä L-39 Albatrosilla noin 2000 tuntia, kehuu L-39NG:ssä Williamsin moottorin nopeaa reagointia kaasuun, arvostaa koneen modernia ohjaamoa, uuden kuomun tarjoamaa hyvää näkyvyyttä, kevyempää ohjausta ja siivenkärkisäiliöiden poiston parantamaa aerodynamiikkaa.
L-39NG Program | AERO Vodochody AEROSPACE a.s.
AERO Vodochody AEROSPACE a.s. as a Czech partner of leading manufacturers and air forces specializes in the development, assembly, production and servicing of military and civil aviation technology with tradition since 1919.
www.aero.cz