Heko-rykmentti

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja baikal
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
No sitten olen varmaan nähnyt unta kun FinHems on lähtenyt tukikohdasta 10 minuutissa ja ollut alle 45 min. onnettomuuspaikalla 100 km:n päässä.....o_O

Kyllä yksi heko nousee vaikka viidessä minuutissa, tosin silloin täytyy APU:n olla päällä jatkuvasti ja huolto/lento on sitä mukaa huonompi. Teepä sama 12 säksättäjälle.
 
En rakenna Heko-rykmenttiä kuten otsikossa lukee mutta jos jotain NH-90:n avuksi hankitaan niin halvinta olisi ottaa tehot irti olemassa olevasta kalustosta, mikäli mahdollista. Kamalan lähelle etulinjaa en niitä lähettäisi mutta erikoisoperaatioissa tukena niistä olisi apua. Kyllä MH6/MD 530 aina voittaa kuljetuskopterin minigunin jos sillä on raketteja. Pikkukopteri on paaaljon ketterämpi kääntymään ja liikehtimään joka on osa sen suojaa. Samaten sitä on pieni koko. MD voi laskea 20x20 alueelle kun NH-90 vaatii 50x50 alueen ja siinäkin on paljon eroa.

Minigunia ei kannata vähätellä nyt käsillä olevassa aiheessa, joka oli erikoisjoukkojen tukeminen. Jos erikoisjoukkoja tuetaan, tärkeintä lienee vihollisen elävän voiman tuhoaminen laskeutumisalueella. Siinä suhteessa en näe helikopterin laukaisemien rakettien puutetta ongelmana. Minigun syö tulinopeudellaan läpi rakennusten seinistä, kevyesti panssaroiduista ajoneuvoista ja vastaavista. Kopterin ei myöskään tarvitse olla optimaalisessa asennossa aseenkäytön mahdollistamiseksi, siinä missä raketteja suunnataan kopterin asennolla ja liikkeellä. NH90:n kyytiin myös mahtuu melkoisesti ammuksia verrattuna yhteen pikkukopteriin, joka pystyy kantamaan kaksi seitsemän raketin podia.

Pikkukopteri on pienempi maali, totta. Toisaalta se on sitten paljon alttiimpi vihollisen tulivaikutukselle. NH90 sisältää monipuoliset omasuojajärjestelmät ohjus-, tutka- ja laservaroittimineen ja harhamaaliheittimineen. Panssaroitu NH90 voi ottaa jonkin verran kiväärikaliberista asevaikutusta, ja kaksimoottorisuus lisää selviytymiskykyä entisestään. Pikkukopteri on luultavasti autuaan tietämätön uhista, ja yksikin luoti voi vahingoittaa ohjaajaa tai tuhota moottorin.

Laskeutumisalueen koon vertailua en ihan ymmärrä. Vaikka olisi tarve laskea miehiä esimerkiksi kerrostalon katolle, niin erikoisjoukot pääsevät ulos kopterista myös köysilaskeutumalla. Tulitukikopteri taas tuskin laskeutuu maahan kohdealueella, sen tehtävähän on käyttää aseitaan.

Lennokit vaativat (MQ-1 /9) ohjaajia, käyttökeskuksen varmistetulta alueelta, lentokentän ja siellä huollon eli keskiraskaiden lennokkien ylläpito ei ole halpaa eivätkä ne ole kovin kenttäkelpoisia. Pieni heko voi laskeutua melkein minne vaan, täydentää, lastata ja kantaa mukanaan tarvittaessa henkilön tai kaksi. Tähän lennokit eivät pysty. Lennokit ovat myös heikkoja väistelemään tulitusta ja niiden yhteys ohjaamoon voidaan siepata tai sitä voidaan häiritä, näissäkin heko on parempi ja tämän häirinnän itänaapuri osaa kyllä.

Sisä-suomessa hekojen on helpompi liikkua kaupunkien ja varuskuntien välillä koska ne eivät tarvitse lentokenttiä kuten isot, aseistetut lennokit. Helikopterissa on myöskin se aliarvostettu valvontakyky jota lennokeissa ei ole: ihmissilmä tai jopa useampi ja sitä ei mikään teknologia voi korvata. Huippukamerat ja lämpökamera on hyvä vain jos se osataan suunnata oikeaan paikkaan ja tämä vaatii tarkkaa tiedustelutietoa varsinkin rakennetulla alueella jossa on siviilejä joukossa.

Minusta helikoptereita ei korvata ihan heti millään raskailla lennokeilla koska molemmilla on vahvuutensa.

Vastauksesi oli ehkä tarkoitettu jollekulle muulle, @Shadowmon ? Itse en ainakaan ole ehdottanut tässä aiheessa raskaiden, aseistettujen lennokkien hankintaa.
 
Minigunia ei kannata vähätellä nyt käsillä olevassa aiheessa, joka oli erikoisjoukkojen tukeminen. Jos erikoisjoukkoja tuetaan, tärkeintä lienee vihollisen elävän voiman tuhoaminen laskeutumisalueella. Siinä suhteessa en näe helikopterin laukaisemien rakettien puutetta ongelmana. Minigun syö tulinopeudellaan läpi rakennusten seinistä, kevyesti panssaroiduista ajoneuvoista ja vastaavista. Kopterin ei myöskään tarvitse olla optimaalisessa asennossa aseenkäytön mahdollistamiseksi, siinä missä raketteja suunnataan kopterin asennolla ja liikkeellä. NH90:n kyytiin myös mahtuu melkoisesti ammuksia verrattuna yhteen pikkukopteriin, joka pystyy kantamaan kaksi seitsemän raketin podia.

Pikkukopteri on pienempi maali, totta. Toisaalta se on sitten paljon alttiimpi vihollisen tulivaikutukselle. NH90 sisältää monipuoliset omasuojajärjestelmät ohjus-, tutka- ja laservaroittimineen ja harhamaaliheittimineen. Panssaroitu NH90 voi ottaa jonkin verran kiväärikaliberista asevaikutusta, ja kaksimoottorisuus lisää selviytymiskykyä entisestään. Pikkukopteri on luultavasti autuaan tietämätön uhista, ja yksikin luoti voi vahingoittaa ohjaajaa tai tuhota moottorin.
NH90:een saa myös kiinni lisäpolttoainesäiliöt, joilla lentomatkaa saadaan pidennettyä pikkukoptereita pidemmäksi.

Kuvassa suomalainen lisäsäiliöillä varustettu NH90 Tour de Sky lentonäytöksessä viime kesänä. Kyseisessä kopterissa oli myös Minigunit kiinni, mutta eivät näy kuvassa.
 
Kyllä yksi heko nousee vaikka viidessä minuutissa, tosin silloin täytyy APU:n olla päällä jatkuvasti ja huolto/lento on sitä mukaa huonompi. Teepä sama 12 säksättäjälle.
Mitä sinä nyt oikein selität? Meinaatko että se APU käryttää siellä hallissa sisällä jatkuvalla syötöllä päivät ja yöt pitkät?!

Katso tämä video jossa esitellään FinnHEMS-toimintaa:

Vaikka kyseessä on esittelyvideo niin tuo on minun kokemuksestani aika lähellä totuutta, siis ajan suhteen. Olen eräänkin kerran ollut mukana seuraamassa tuota hommaa vuosien aikana ja voin kyllä vakuuttaa että tuo 30 minuuttia ja 80-100km etäisyydellä on hälytyksestä aika lähellä sitä aikaa.

Keskimäärin potilas tavoitetaan HÄLYTYKSESTÄ 15 minuutin päästä joten:
A. Lähtö ei kestä 45 minuuttia EIKÄ kuski istu koneessa koko ajan
B. APU ei varmasti ole päällä tuottamassa pakokaasuja hekohallissa jatkuvasti
C. 45 min lähtöaika + lentoaika kohteeseen = LÄÄKÄRISTÄ EI mitään hyötyä kohteessa joten koko toimintaa ei kannattaisi edes ylläpitää!!!

PV:n koneista ja touhusta en tiedä mutta RAJAHEKO on tullut myös usein samoihin aikoihin perille kuin FinnHEMS ja tuskin nekään aina lennosta lähtevät uudelle tehtävälle.
http://www.finnhems.fi/finnhems/mita-hems-on/
 
Minigunia ei kannata vähätellä nyt käsillä olevassa aiheessa, joka oli erikoisjoukkojen tukeminen.
Olenko niin sanonut? Tietääkseni en, korostin tulitukikopterin paremmuutta aseiden suhteen.
Tässä lempivideoitani:

Ensimmäisessä näkyy MH-6:n ja kuljetushekon ovikonekiväärin ero toiminnassa, luukkuampuja ei kykene ampumaan kunnolla eteenpäin vaan koneen on lennettävä kohteen ohi, aseen kantaman päähän tai kiertää kehää kohteen ympärillä. Silloin ei joukkojen lasku onnistu.
MH-6 sensijaan kykenee ampumaan kaikilla aseillaan kaukana edessä olevaa kohdetta aseiden maksimikantamalla. Samalla heko voi pysyä liikkeessä ja välttää lentämistä kohteen ohi jolloin koneeseen osuminen keveillä aseilla on vaikeata.

Jälkimmäisessä videossa MH-60 Gunship versio (MH-60L DAP) toimii kuten tst-kopterit elävää voimaa vastaan eli tulittaa liukuen maalia kaiklla aseillaan (ml.raketeilla) ja sitten kaartaa irti. Rakettien vaikutuksen voi jokainen nähdä maassa verrattuna konekivääriin ja miettiä siitä. 14 rakettia on aika paljon kohteessa kun niitä ei kuitenkaan huiskita pitkin Itämerta.
Jos erikoisjoukkoja tuetaan, tärkeintä lienee vihollisen elävän voiman tuhoaminen laskeutumisalueella.
Videoilta voit nähdä mitä muuta ne erikoisoperaatiot voisivat olla. Tuossa esimerkkinä vihollisjoukon maalittaminen urbaanilla alueella, talossa tai ulkona. Ei liene mahdotonta että Suomi-joukot voisivat toimia vihollisen erikoisjoukon kohdatessaan samoin?
Vaikkapa Espoon Tapiolassa ei varmaan voida käyttää rajoituksetonta tykistö-iskua 10 miehen joukon tuhoamiseksi kun kyseessä on kuitenkin ihmiset jota yritetään suojata?

Muita käyttötarkoituksia Little-Birdille:
- Erikoisjoukkojen tukeminen esim. aluskaappauksessa, maalla ja merellä kun rynnäköidään kohteeseen
- lähitulituki vihollisen erikoisjoukon tuhoamiseksi
- tiedustelu+maalittaminen maalla, saaristossa
- ajoneuvon (auto, vene)seuraaminen ja tuhoaminen
- pienen jalkaväkijoukon esintä, jäljittäminen ja tuhoaminen
- TA-parin kuljettaminen kohteeseen nopeasti

Kopterin ei myöskään tarvitse olla optimaalisessa asennossa aseenkäytön mahdollistamiseksi, siinä missä raketteja suunnataan kopterin asennolla ja liikkeellä.
Ei mutta ei se luukkuampuja voi ampua kuin sivuille ja hekon on lennettävä kohteen ohi joka mahdollistaa vastapuolelle tuleen vastaamisen helpommin. TST-kopterissa ampujalla on paljon parempi optroniikka ja sensorit (mahdollisesti myös lämppäri)kuin luukkuampujalla (pimeänäkölasit ja laserosoitin),joilla tuli on paljon tarkempaa ja tehokkaampaa ja maali havaitaan kauempaa. Maalia voidaan jopa seurata.

Raketit osuvat varsin hyvin kohteisiin 1-2 km:n päästä jonne käsiaseilla ei kanneta tarkasti. Niissä on myös rutkasti potkua ja sirpaleita. Jos halutaan niin kyllähän voidaan hankkia DAGR-laserohjautuva raketti jolla voidaan tuhota myös kevyesti panssaroituja maaleja kaukaa.

NH90:n kyytiin myös mahtuu melkoisesti ammuksia verrattuna yhteen pikkukopteriin, joka pystyy kantamaan kaksi seitsemän raketin podia.
Se kaikki mitä NH kantaa (polttoaine, ammukset) on pois kuljettettavien joukkojen määrästä, varustuksesta tai lentomatkasta.
https://www.mdhelicopters.com/md-530g-armed.html
connector.php

MD-530G kykenee ottamaan 3000+3000 7,62mm patruunaa Dilloneihin+raketteja 7, 10(yhdessä M3P-kk:n kanssa sis.250 r.)tai 14 kpl yhteen tai molempiin siipiin. 12,7mm M3P FN konekivääripodissa on yksinään 400 patruunaa ja sitä voidaan ohjata (boresight).
Lue lisää: http://airrecognition.com/index.php...craft-united-states-american-us-usn-usmc.html

NH-90 ei ota enempää jos se ei rajoita joukkojen määrää. Dilloniin peruslataus on tuo 3000 patruunan lipas. Ota siis huomioon että MD:n koko takapenkki on yhtä ammustilaa lattiasta kattoon. Kopteriin saa myös fast-ropen tarvittaessa jos halutaan kuljettaa pari ukkoa (esim. TA-pari tai pari operaattoria).

Pikkukopteri on pienempi maali, totta. Toisaalta se on sitten paljon alttiimpi vihollisen tulivaikutukselle. NH90 sisältää monipuoliset omasuojajärjestelmät ohjus-, tutka- ja laservaroittimineen ja harhamaaliheittimineen. Panssaroitu NH90 voi ottaa jonkin verran kiväärikaliberista asevaikutusta, ja kaksimoottorisuus lisää selviytymiskykyä entisestään. Pikkukopteri on luultavasti autuaan tietämätön uhista, ja yksikin luoti voi vahingoittaa ohjaajaa tai tuhota moottorin.
MD-530G miehistö voidaan suojata panssaroinnilla. Noissa mainitsemissani erikoisoperaatioissa ei tarvita välttämättä mitään omasuojajärjestelmiä. Niitäkin voidaan varmasti lisätä kuten soihdunheitin.

Muuten, kuinka monta Blackhawkia ja montako Little Birdiä putosikaan Mogadishuun? En muista että yhtään MH-6:a vaikka ne toimivat vuorokauden läpensä tulituessa ja kuljettivat Delta Forcen operaattoreita kohteeseen kaupungin yllä. 2 Blackhawkia putosi somalien tulituksessa lennossa joista toinen sai osuman leijunnassa kun se laski miehiä. Se osoittaakin selvästi miksi hekon pitää olla liikkeessä. Leijuva, iso helikopteri on haavoittuva oli panssaria tai ei. Tuo kertoo myös miksi tulituki on tarpeen kuljetustoiminnassa ja maahanlaskussa.

Laskeutumisalueen koon vertailua en ihan ymmärrä. Vaikka olisi tarve laskea miehiä esimerkiksi kerrostalon katolle, niin erikoisjoukot pääsevät ulos kopterista myös köysilaskeutumalla. Tulitukikopteri taas tuskin laskeutuu maahan kohdealueella, sen tehtävähän on käyttää aseitaan.
Et varmaankaan jos et ole ollut ottamassa hekoa alas asutusalueella tai metsässä. Fast Ropella on juuri tuo ongelma jonka sanoin yllä, heko joutuu leijumaan matalalla paikallaan pitkään jolloin se näkyy kauas ja sitä voidaan helposti ampua kaikilla aseilla. Kaupungissa myöskään laskeutuvat miehet eivät voi heti tulittaa kaikki ympärilleen ja suojata hekoa.

Osittain tämän takia sekä tietysti kovan äänen vuoksi DEVGRU (Ex- SEAL Team 6), lopetti Afganistanin sodassa kohteen päältä laskeutumisen ja joukot laskettiin maahan kilometrien päässä kohteista. Laivoissa tuo tietysti on ainoa vaihtoehto veneen kanssa.

Vastauksesi oli ehkä tarkoitettu jollekulle muulle, @Shadowmon ? Itse en ainakaan ole ehdottanut tässä aiheessa raskaiden, aseistettujen lennokkien hankintaa.
Totta, tuli vahingossa samaan lauseeseen.
 
Olenko niin sanonut? Tietääkseni en, korostin tulitukikopterin paremmuutta aseiden suhteen.
Tässä lempivideoitani:

Ensimmäisessä näkyy MH-6:n ja kuljetushekon ovikonekiväärin ero toiminnassa, luukkuampuja ei kykene ampumaan kunnolla eteenpäin vaan koneen on lennettävä kohteen ohi, aseen kantaman päähän tai kiertää kehää kohteen ympärillä. Silloin ei joukkojen lasku onnistu.
MH-6 sensijaan kykenee ampumaan kaikilla aseillaan kaukana edessä olevaa kohdetta aseiden maksimikantamalla. Samalla heko voi pysyä liikkeessä ja välttää lentämistä kohteen ohi jolloin koneeseen osuminen keveillä aseilla on vaikeata.

Jälkimmäisessä videossa MH-60 Gunship versio (MH-60L DAP) toimii kuten tst-kopterit elävää voimaa vastaan eli tulittaa liukuen maalia kaiklla aseillaan (ml.raketeilla) ja sitten kaartaa irti. Rakettien vaikutuksen voi jokainen nähdä maassa verrattuna konekivääriin ja miettiä siitä. 14 rakettia on aika paljon kohteessa kun niitä ei kuitenkaan huiskita pitkin Itämerta.

Videoilta voit nähdä mitä muuta ne erikoisoperaatiot voisivat olla. Tuossa esimerkkinä vihollisjoukon maalittaminen urbaanilla alueella, talossa tai ulkona. Ei liene mahdotonta että Suomi-joukot voisivat toimia vihollisen erikoisjoukon kohdatessaan samoin?
Vaikkapa Espoon Tapiolassa ei varmaan voida käyttää rajoituksetonta tykistö-iskua 10 miehen joukon tuhoamiseksi kun kyseessä on kuitenkin ihmiset jota yritetään suojata?

Muita käyttötarkoituksia Little-Birdille:
- Erikoisjoukkojen tukeminen esim. aluskaappauksessa, maalla ja merellä kun rynnäköidään kohteeseen
- lähitulituki vihollisen erikoisjoukon tuhoamiseksi
- tiedustelu+maalittaminen maalla, saaristossa
- ajoneuvon (auto, vene)seuraaminen ja tuhoaminen
- pienen jalkaväkijoukon esintä, jäljittäminen ja tuhoaminen
- TA-parin kuljettaminen kohteeseen nopeasti


Ei mutta ei se luukkuampuja voi ampua kuin sivuille ja hekon on lennettävä kohteen ohi joka mahdollistaa vastapuolelle tuleen vastaamisen helpommin. TST-kopterissa ampujalla on paljon parempi optroniikka ja sensorit (mahdollisesti myös lämppäri)kuin luukkuampujalla (pimeänäkölasit ja laserosoitin),joilla tuli on paljon tarkempaa ja tehokkaampaa ja maali havaitaan kauempaa. Maalia voidaan jopa seurata.

Raketit osuvat varsin hyvin kohteisiin 1-2 km:n päästä jonne käsiaseilla ei kanneta tarkasti. Niissä on myös rutkasti potkua ja sirpaleita. Jos halutaan niin kyllähän voidaan hankkia DAGR-laserohjautuva raketti jolla voidaan tuhota myös kevyesti panssaroituja maaleja kaukaa.


Se kaikki mitä NH kantaa (polttoaine, ammukset) on pois kuljettettavien joukkojen määrästä, varustuksesta tai lentomatkasta.
https://www.mdhelicopters.com/md-530g-armed.html
connector.php

MD-530G kykenee ottamaan 3000+3000 7,62mm patruunaa Dilloneihin+raketteja 7, 10(yhdessä M3P-kk:n kanssa sis.250 r.)tai 14 kpl yhteen tai molempiin siipiin. 12,7mm M3P FN konekivääripodissa on yksinään 400 patruunaa ja sitä voidaan ohjata (boresight).
Lue lisää: http://airrecognition.com/index.php...craft-united-states-american-us-usn-usmc.html

NH-90 ei ota enempää jos se ei rajoita joukkojen määrää. Dilloniin peruslataus on tuo 3000 patruunan lipas. Ota siis huomioon että MD:n koko takapenkki on yhtä ammustilaa lattiasta kattoon. Kopteriin saa myös fast-ropen tarvittaessa jos halutaan kuljettaa pari ukkoa (esim. TA-pari tai pari operaattoria).


MD-530G miehistö voidaan suojata panssaroinnilla. Noissa mainitsemissani erikoisoperaatioissa ei tarvita välttämättä mitään omasuojajärjestelmiä. Niitäkin voidaan varmasti lisätä kuten soihdunheitin.

Muuten, kuinka monta Blackhawkia ja montako Little Birdiä putosikaan Mogadishuun? En muista että yhtään MH-6:a vaikka ne toimivat vuorokauden läpensä tulituessa ja kuljettivat Delta Forcen operaattoreita kohteeseen kaupungin yllä. 2 Blackhawkia putosi somalien tulituksessa lennossa joista toinen sai osuman leijunnassa kun se laski miehiä. Se osoittaakin selvästi miksi hekon pitää olla liikkeessä. Leijuva, iso helikopteri on haavoittuva oli panssaria tai ei. Tuo kertoo myös miksi tulituki on tarpeen kuljetustoiminnassa ja maahanlaskussa.


Et varmaankaan jos et ole ollut ottamassa hekoa alas asutusalueella tai metsässä. Fast Ropella on juuri tuo ongelma jonka sanoin yllä, heko joutuu leijumaan matalalla paikallaan pitkään jolloin se näkyy kauas ja sitä voidaan helposti ampua kaikilla aseilla. Kaupungissa myöskään laskeutuvat miehet eivät voi heti tulittaa kaikki ympärilleen ja suojata hekoa.

Osittain tämän takia sekä tietysti kovan äänen vuoksi DEVGRU (Ex- SEAL Team 6), lopetti Afganistanin sodassa kohteen päältä laskeutumisen ja joukot laskettiin maahan kilometrien päässä kohteista. Laivoissa tuo tietysti on ainoa vaihtoehto veneen kanssa.

Totta, tuli vahingossa samaan lauseeseen.

Lisäksi MD-530/MH-6 pystyy kantamaan kaksi Hellfireä jonka lisäksi kaksi Stingeriä tai minigunia yhtaikaisesti, joten sitä voisi käyttää myös esim. panssarintorjuntaan latvuston yläpuolella juuri ja juuri leijuen.

Tarvittaessa siinähän kulkee kuusi miestä, jos aseita ei tarvitse kiinnittää: kaksi sisällä ja kaksi vyötettynä kummankin puolen reunalla istuen.
 
Tarvittaessa siinähän kulkee kuusi miestä, jos aseita ei tarvitse kiinnittää: kaksi sisällä ja kaksi vyötettynä kummankin puolen reunalla istuen.

Tekee kolmenkymmenen asteen pakkasessa kutaa olla se joka pääsee hytin sisälle istumaan. Mielummin tälläinen ratkaisu ja drone kuski turvassa kuin miehistön ja kokemuksen menetys.

large.jpg


AIR_MQ-8B_Cutaway_from_NGC_full.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Lisäksi MD-530/MH-6 pystyy kantamaan kaksi Hellfireä jonka lisäksi kaksi Stingeriä tai minigunia yhtaikaisesti, joten sitä voisi käyttää myös esim. panssarintorjuntaan latvuston yläpuolella juuri ja juuri leijuen.

Tarvittaessa siinähän kulkee kuusi miestä, jos aseita ei tarvitse kiinnittää: kaksi sisällä ja kaksi vyötettynä kummankin puolen reunalla istuen.

Henkilöt taitaa käytännössä aina kulkea ulkoisissa penkeissä, sisällä kuskataan lisäpolttoainesäiliötä. 6 voi olla maksimi, mutta kuormaa tulee tuosta vähintään luokkaa 600 kg, joten ei taida onnistua edes MD530. MD500 on pienempi kapasiteetti. Pitkiä matkoja ei siirrytä, koska ulkona matkustavat aiheittavat merkittävän ilmanvastuksen joka heikentää lento-ominaisuuksia.

Sekä penkki että aseripustimet taitaa tulla takamatkustamon läpi ja pultataan matkustamon lattiaan että siinä mielessä niiden asentaminen meidänkin koneisiin voisi onnistua, toki MH-6/AH-6 takaovi näyttäisi olevan isompi tai saattaa olla että se on joku jälkeempäin tehty levennys
 
Henkilöt taitaa käytännössä aina kulkea ulkoisissa penkeissä, sisällä kuskataan lisäpolttoainesäiliötä. 6 voi olla maksimi, mutta kuormaa tulee tuosta vähintään luokkaa 600 kg, joten ei taida onnistua edes MD530. MD500 on pienempi kapasiteetti. Pitkiä matkoja ei siirrytä, koska ulkona matkustavat aiheittavat merkittävän ilmanvastuksen joka heikentää lento-ominaisuuksia.

Sekä penkki että aseripustimet taitaa tulla takamatkustamon läpi ja pultataan matkustamon lattiaan että siinä mielessä niiden asentaminen meidänkin koneisiin voisi onnistua, toki MH-6/AH-6 takaovi näyttäisi olevan isompi tai saattaa olla että se on joku jälkeempäin tehty levennys
Tosiaanhan siis aseita (poislukien eteen laitettu pieni KK) ei siihen saa, jos ulkopuolella halutaan matkustajia kuljettaa.
Mutta PST-hekona tuo voisi hyvin toimia. Jo nykyisiin MD500 Defendereihin voisi hankkia TOW 2A -laukaisimet, kuten mm. Israelissa on tehty. Siihenkin saa yhteensä 4 laukaisinta (2 kummankin puolen), joten kolmen helikopterin joukkue kykenisi haastamaan panssarivaunukomppanian. Eteen täytyy tosin asentaa tähtäinlaitteiston tähystin, jota Suomen MD500:ssa ei ole.
44197.webp
 
Tällaisia olisi kiva, jos hankittaisiin vaikka 24 kpl, eikä maksaisi kuin ehkä miljardin. Saa kai sitä haaveilla... :rolleyes:

2nK5c14.jpg

51lrIUe.jpg
Mutta Australiahan haluaisi omistaan (22 kpl) eroon, koska heille helikopterien huollon järjestäminen Euroopasta tulee liian vaikeaksi.
http://warisboring.com/australia-to-ditch-its-tiger-gunships-which-have-never-seen-combat/
Kuinkakohan hyvään hintaan ne saisi vietyä pois? Nythän tuo järjestelmä taitaa olla suunnilleen kypsä.
 
Mutta Australiahan haluaisi omistaan (22 kpl) eroon, koska heille helikopterien huollon järjestäminen Euroopasta tulee liian vaikeaksi.
http://warisboring.com/australia-to-ditch-its-tiger-gunships-which-have-never-seen-combat/
Kuinkakohan hyvään hintaan ne saisi vietyä pois? Nythän tuo järjestelmä taitaa olla suunnilleen kypsä.
Hinnoista en tiedä, mutta luulisi ainakin Patrian pystyvän huollon täällä järjestävän hiukka tehokkaammin.

Patria allekirjoitti sopimukset NH90-helikoptereiden varaosien toimituksesta Suomen ja Ruotsin puolustusvoimille
http://patria.fi/fi/media/tiedottee...elikoptereiden-varaosien-toimituksesta-suomen
Patria Helicopters AB on allekirjoittanut sopimuksen NH90-varaosien toimittamisesta Ruotsin puolustusvoimille. Sopimuksen arvo on noin 9,1 miljoonaa euroa. Patria on myös saanut useita NH90 varaosatilauksia Suomen puolustusvoimilta. Patria toimii Pohjoismaissa NH Industriesin (NHI) valtuutettuna NH90-huoltokeskuksena Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa ja tarjoaa asiakkailleen kokonaisvaltaisia huolto- ja korjauspalveluita.

”Olemme erittäin tyytyväisiä, että voimme palvella paikallisesti näitä merkittäviä asiakkaita helikoptereiden koko elinkaaren ajan. Olemme sitoutuneet toiminnassamme pitkään asiakassuhteeseen”, sanoo Jouni Majuri, johtaja, Patria Helicopters AB.

Nämä sopimukset ovat hyvä esimerkki Patrian tarjoamien NH90-elinkaaripalvelujen mahdollisuuksista ja niiden hyödyntämisestä. Sopimukset vahvistavat asemaamme johtavana helikoptereiden elinkaaripalvelujen tarjoajana Pohjoismaissa”, toteaa Lassi Matikainen, liiketoimintajohtaja, Aviation.

Patria Helicopters AB on NH Industriesin lisäksi AgustaWestlandin, Airbus Helicoptersin ja Bell Helicoptersin valtuutettu huoltokeskus ja osa Patria-konsernia.
 
Mutta Australiahan haluaisi omistaan (22 kpl) eroon, koska heille helikopterien huollon järjestäminen Euroopasta tulee liian vaikeaksi.
http://warisboring.com/australia-to-ditch-its-tiger-gunships-which-have-never-seen-combat/
Kuinkakohan hyvään hintaan ne saisi vietyä pois? Nythän tuo järjestelmä taitaa olla suunnilleen kypsä.
Mitä siellä ehdotetaan korvaajaksi....MH-6 yhtenä vaihtoehtona ja asymetriseen sodankäyntiin. Kannattaisko hankkia noita murheenkryyniksi kun NH:n kanssakin on tappelua että käyttöaste nousisi yli 50%. Ei taida eurooppalaisista olla helikopterisuunnittelijoiksi, ainakaa tst-hekoissa.

Jälkiviisaana voisi sanoa että UH/MH-60/70 eri versioineen olisi ollut taistelunkestävä ja toimiva ratkaisu meille Eurocopterin/Airbusin tuotteiden sijaan. Sikorskyn Battlehawk esimerkiksi olisi riittänyt tulitukeen rajoitetussa roolissa ja silti olisi saatu sama kopterityyppi ilman eri ylläpitojärjestelmää. Kopterityyppi on vähän pienempi kuin NH mutta moninverroin luotettavampi.
 
Olenko niin sanonut? Tietääkseni en, korostin tulitukikopterin paremmuutta aseiden suhteen.
Tässä lempivideoitani:

Ensimmäisessä näkyy MH-6:n ja kuljetushekon ovikonekiväärin ero toiminnassa, luukkuampuja ei kykene ampumaan kunnolla eteenpäin vaan koneen on lennettävä kohteen ohi, aseen kantaman päähän tai kiertää kehää kohteen ympärillä. Silloin ei joukkojen lasku onnistu.
MH-6 sensijaan kykenee ampumaan kaikilla aseillaan kaukana edessä olevaa kohdetta aseiden maksimikantamalla. Samalla heko voi pysyä liikkeessä ja välttää lentämistä kohteen ohi jolloin koneeseen osuminen keveillä aseilla on vaikeata.

Little Bird ei toimi samaan aikaan tulituessa ja kuljetustehtävässä. Tämä johtuu jo koptereiden pienestä koosta ja kuormankantokyvyn puutteesta.

Penkeillä:

401ee11e76b00c7503e0c4a979bf5a24.jpg


Aseilla:

hqdefault.jpg



Tyypillinen taktiikka pienimuotoisissa operaatioissa (tässä tapauksessa evakuoinneissa) vihamielisessä ympäristössä on yhden kopterin laskeutuminen maahan ja toisen jääminen ilmaan tarkkailemaan ja tarvittaessa tukemaan ovikonekivääreillä. Uskoisin samoin toimittavan Suomessa NH90:n kanssa, jos alue ei ole omien hallussa vaan on enemmän tai vähemmän vihamielinen. Taktiikka tulee esille lyhyesti mm. Inside Combat Rescue -sarjan kakkosjaksossa n. 20:30 alkaen.

Jälkimmäisessä videossa MH-60 Gunship versio (MH-60L DAP) toimii kuten tst-kopterit elävää voimaa vastaan eli tulittaa liukuen maalia kaiklla aseillaan (ml.raketeilla) ja sitten kaartaa irti. Rakettien vaikutuksen voi jokainen nähdä maassa verrattuna konekivääriin ja miettiä siitä. 14 rakettia on aika paljon kohteessa kun niitä ei kuitenkaan huiskita pitkin Itämerta.

Minkä vaikutuksen, räjähdyksen? Olennaisempaa olisi tietää, miten mikäkin ase vaikutti viholliseen. Sitä video ei kerro.

Videoilta voit nähdä mitä muuta ne erikoisoperaatiot voisivat olla.

My bad. Ajattelin Little Birdiä tulitukikopterina, en kuljetushelikopterina. Kuljetuskäyttöön se ei kovin hyvin sovellu, mm. alhaisen kuljetuskapasiteetin takia (kuusi matkustajaa? joista neljä ulkona... kiva istua siinä kopterin ulkona laudalla 100 kilometrin siirtymä, paitsi jos eletään heinä- tai elokuuta).

Tuossa esimerkkinä vihollisjoukon maalittaminen urbaanilla alueella, talossa tai ulkona. Ei liene mahdotonta että Suomi-joukot voisivat toimia vihollisen erikoisjoukon kohdatessaan samoin?
Vaikkapa Espoon Tapiolassa ei varmaan voida käyttää rajoituksetonta tykistö-iskua 10 miehen joukon tuhoamiseksi kun kyseessä on kuitenkin ihmiset jota yritetään suojata?

Hetkinen, rakettien käyttäminen ei ole ihan paras mahdollinen vaihtoehto asutusalueella... paineaalto tappaa kymmenen metrin säteellä, sirpaleet 50 metrin säteellä ja vaara-alue on satoja metrejä. Ovikonekivääri on tuossa tapauksessa paljon hallittavampi ase.

Jos maahan lasketut omat joukot kohtaavat jonkin voimakkaasti linnoitetun kohteen, johon on pakko saada räjähtävää, niin 66 KES 12 RAK lienee niiden käytettävissä. Täydellisessä maailmassa käytettävissä olisi kaikki mahdollinen ja mahdoton, mutta puolustusvoimien rahoitustilanne on kaukana täydellisestä.

Muita käyttötarkoituksia Little-Birdille:
- Erikoisjoukkojen tukeminen esim. aluskaappauksessa, maalla ja merellä kun rynnäköidään kohteeseen
- lähitulituki vihollisen erikoisjoukon tuhoamiseksi
- tiedustelu+maalittaminen maalla, saaristossa
- ajoneuvon (auto, vene)seuraaminen ja tuhoaminen
- pienen jalkaväkijoukon esintä, jäljittäminen ja tuhoaminen
- TA-parin kuljettaminen kohteeseen nopeasti

En näe mitään syytä, etteikö NH90 pystyisi noista jokaiseen riittävässä määrin ja usein jopa paremmin (kuljetuskapasiteetti, toimintamatka, toiminta-aika, selviytymiskyky jne.)

Insinööriupseeri-lehdestä, linkki myöhemmin viestissä:

Helikopteripataljoona kouluttaa Puolustusvoimien
helikopteritoiminnan edellyttämää henkilöstöä,
mm. kaikki helikopterilentäjät, ylläpitää lentoval-
miutta, suorittaa puolustusvoimien palvelulentoja ja
antaa virka-apua eri viranomaisille. Koptereiden
päätehtävät ovat:

-joukkojen ja materiaalin nopeat kuljetukset
koko valtakunnan alueella

-yhteistoiminta erikoisjoukkojen kanssa

-haavoittuneiden, loukkaantuneiden ja
sairaiden evakuointi

-valvonta ja tiedustelu

-merikuljetusten suojaamisen ja alustarkas-
tusten tukeminen

-pelastuspalvelu


Monesta asiasta voi väitellä. Voi vertailla, kuinka pikkukopteri olisi aavistuksen parempi vaihtoehto: pikkukopteri voi laskea ei-erikoisjoukkokoulutetun TA-parin kerrostalon katolle, kun taas NH90 joutuu laskeutumaan johonkin lähistölle tielle, urheilukentälle tai pellolle ja viimeiset sadat metrit TA-pari joutuu siirtymään jalan. Onko se sitten todellinen ongelma (kuinka usein kuljetettaisiin ei-erikoisjoukkoja, jotka eivät kykene köysilaskeutumiseen, kuinka paljon muutamien satojen metrien tai kilometrin siirtymä jalan haittaa tehtävää jne.), johon pitää ehdottomasti saada uusia koptereita?

Ei mutta ei se luukkuampuja voi ampua kuin sivuille ja hekon on lennettävä kohteen ohi joka mahdollistaa vastapuolelle tuleen vastaamisen helpommin. TST-kopterissa ampujalla on paljon parempi optroniikka ja sensorit (mahdollisesti myös lämppäri)kuin luukkuampujalla (pimeänäkölasit ja laserosoitin),joilla tuli on paljon tarkempaa ja tehokkaampaa ja maali havaitaan kauempaa. Maalia voidaan jopa seurata.

Kohteen ohi ei tarvitse lentää, kopteria voi kääntää sen verran sivulle, että oviampuja pystyy ampumaan kohdetta. Mutta olet oikeassa, että tuossa tapauksessa kopterin profiili kasvaa, mikä tekee siitä suurempikokoisen maalin.

Little Bird ei ole taisteluhelikopteri, joten taisteluhelikoptereiden sensoreihin ei kannata verrata. NH90:een varusteisiin puolestaan kuuluu FLIR, ihan varmuudella en nyt mene sanomaan, onko Suomen koptereissa sellaista. Jos sellainen on olemassa, niin siinä voisi kuvitella olevan myös lasermaalinosoitusmahdollisuus, jolloin esimerkiksi kakkospilotti voisi etsiä maaleja ja osoittaa ne oviampujille (laser näkyy valonvahvistimissa).

NH90:ssä on myös kypäränäytöt lämpökameran kuvalle, tosin ne lienee lentäjille. Mutta mikäpä estäisi saman kuvan heijastamisen oviampujien silmille? Muu kuin raha, tietysti. Mahdotonta ei varmaan olisi lämpötähtäimenkään asentaminen Minigunin päälle.

NH90-helikopterissa on tällä hetkellä käytössä

omasuoja- ja selviytymiskykyä parantavia järjestel-
miä ja laitteita mm. säätutka, kypäränäyttöön yhdis-

tetyt lämpökameran ja valonvahvistimen näytöt
,

https://iul-fi-bin.directo.fi/@Bin/7a67ed5e99413c30a910a83f57d17ead/1492955289/application/pdf/150034/Insinööriupseeri 2013 verkkoversio.pdf

Raketit osuvat varsin hyvin kohteisiin 1-2 km:n päästä jonne käsiaseilla ei kanneta tarkasti. Niissä on myös rutkasti potkua ja sirpaleita. Jos halutaan niin kyllähän voidaan hankkia DAGR-laserohjautuva raketti jolla voidaan tuhota myös kevyesti panssaroituja maaleja kaukaa.

Nyt oli kysymys erikoisjoukkojen tukemisesta. Siihen tuskin kuuluu pst-tehtävät.

Kevyesti panssaroidut ajoneuvot, joita vihollinen voisi uskottavasti uittaa maahan etukäteen herättämättä huomiota, läpäisee luultavasti Minigunilla panssarinläpäisyammuksia käyttäen. Periaatteessa B7-taso (korkein yleisesti tarjolla oleva suojaluokka) suojaa kyllä yksittäisiltä osumilta, mutta kun Minigunista lähtee 50 luotia sekunnissa, voi panssarilasi alkaa halkeilla muutaman sekunnin sarjan jälkeen. Varsinaiset panssariajoneuvot (BTR-90, BMP-3 jne.) ovat asia erikseen, mutta niitä kohdattaessa harmaa vaihe on jo lähellä mustaa.

Se kaikki mitä NH kantaa (polttoaine, ammukset) on pois kuljettettavien joukkojen määrästä, varustuksesta tai lentomatkasta.
https://www.mdhelicopters.com/md-530g-armed.html
connector.php

MD-530G kykenee ottamaan 3000+3000 7,62mm patruunaa Dilloneihin+raketteja 7, 10(yhdessä M3P-kk:n kanssa sis.250 r.)tai 14 kpl yhteen tai molempiin siipiin. 12,7mm M3P FN konekivääripodissa on yksinään 400 patruunaa ja sitä voidaan ohjata (boresight).
Lue lisää: http://airrecognition.com/index.php...craft-united-states-american-us-usn-usmc.html

NH-90 ei ota enempää jos se ei rajoita joukkojen määrää. Dilloniin peruslataus on tuo 3000 patruunan lipas. Ota siis huomioon että MD:n koko takapenkki on yhtä ammustilaa lattiasta kattoon. Kopteriin saa myös fast-ropen tarvittaessa jos halutaan kuljettaa pari ukkoa (esim. TA-pari tai pari operaattoria).

Kuten jo aiemmin mainitsin, niin yksi tehtävä kerrallaan. Kuljettava kopteri ja tulitukea antava kopteri ovat todennäköisesti eri kopterit.

Toki kuljetuskykyisen helikopterin sitoutuminen tulitukikopteriksi on vähän tuhlausta, mutta kun kuljetushelikoptereita nyt on hankittu hieman enemmän kuin pelkästään erikoisjoukkojen kyytimiseen tarvitsisi, niin niille voi keksiä muutakin käyttöä.

MD-530G miehistö voidaan suojata panssaroinnilla. Noissa mainitsemissani erikoisoperaatioissa ei tarvita välttämättä mitään omasuojajärjestelmiä. Niitäkin voidaan varmasti lisätä kuten soihdunheitin.

Kuka sanoo, että voidaan suojata? Löysin jonkun blogistin pohdintaa aiheesta, en valmistajan näkemystä.

Panssarointi noin pieneen kopteriin ei mielestäni ole realistista. Valmistajan mukaan tuon MD-530G:n hyödyllinen kuorma on vain n. 1000 kg, joten kun sisälle laitetaan kaksi lentäjää ja polttoainetankki täyteen, niin kopterissa on jo 400 kg kuormaa. Jää 600 kg aseistukseen ja panssarointiin. Jos asennetaan järkevä panssaroinnin kopterin ohjaamon suojaksi (ohjaamon etu- ja sivuosat lentäjien ympärillä sekä lattia), niin epäilen, että saat enää paljoa asekuormaa kopteriin. 400 kg panssarointi ja 200 kg asekuormaa? Eikä välttämättä ole meno enää niin kovin ketterääkään maksimilasteilla...

Muuten, kuinka monta Blackhawkia ja montako Little Birdiä putosikaan Mogadishuun? En muista että yhtään MH-6:a vaikka ne toimivat vuorokauden läpensä tulituessa ja kuljettivat Delta Forcen operaattoreita kohteeseen kaupungin yllä. 2 Blackhawkia putosi somalien tulituksessa lennossa joista toinen sai osuman leijunnassa kun se laski miehiä. Se osoittaakin selvästi miksi hekon pitää olla liikkeessä. Leijuva, iso helikopteri on haavoittuva oli panssaria tai ei. Tuo kertoo myös miksi tulituki on tarpeen kuljetustoiminnassa ja maahanlaskussa.

Kuinka paljon olet opiskellut tilastotiedettä? Edes tilastomatematiikan kurssin lukiossa? Yksi taistelu on tilastollisesti täysin haista paska -otos.

Vietnamin kokemukset eivät tue ajatusta pienten kopterien haavoittumattomuudesta. Toki kopterien tehtäväkenttä oli ehkä erilainen, olosuhteet olivat erilaiset ja nykykoptereissa on erilainen varustus. Emmekä tiedä, kuinka moni kopteri putosi teknisen vian takia, kuinka moni lennettiin vahingossa maahan (CFIT) ja kuinka moni tuhoutui vihollisen asevaikutuksesta.

OH-6A Cayuse
on Little Birdin ja muiden nykykehitelmien vanhempi veli. Se oli kolmanneksi eniten tuhoutunut amerikkalainen helikopterityyppi, koptereita tuhoutui Vietnamin sodassa 842 kpl. Kaksi enemmän tuhoutunutta tyyppiä olivat vain UH-1D (886 tuhoutunutta) ja UH-1H (1313 tuhoutunutta). Huomionarvoista on, että Wikin mukaan OH-6A:n tuotantomäärä oli 1420 kpl vuodesta 1965 eteenpäin, eli tuhoutumisprosentti oli 59. Esimerkiksi UH-1D:n tuotantomäärä US Armylle taas oli 2008 kpl vuosien 1962-1966 välillä, eli UH-1D-helikoptereista menetettiin 44 prosenttia.

Et varmaankaan jos et ole ollut ottamassa hekoa alas asutusalueella tai metsässä. Fast Ropella on juuri tuo ongelma jonka sanoin yllä, heko joutuu leijumaan matalalla paikallaan pitkään jolloin se näkyy kauas ja sitä voidaan helposti ampua kaikilla aseilla. Kaupungissa myöskään laskeutuvat miehet eivät voi heti tulittaa kaikki ympärilleen ja suojata hekoa.

Missä ihmeessä ajattelit toimia, kerran joka puolelta ammutaan? Laskeutumisalueen valinta ei tainnut mennä ihan nappiin tai ainakaan sitä ei siivottu ensin.

Osittain tämän takia sekä tietysti kovan äänen vuoksi DEVGRU (Ex- SEAL Team 6), lopetti Afganistanin sodassa kohteen päältä laskeutumisen ja joukot laskettiin maahan kilometrien päässä kohteista. Laivoissa tuo tietysti on ainoa vaihtoehto veneen kanssa.

Miksi mekään siis tarvitsisimme pikkukoptereita, varsinkaan miehistönkuljetukseen, kerran jenkitkin ovat todenneet, että on parempi laskeutua hieman kauemmas?

No, tulitukeen tietysti. Mutta millaista tukea erikoisjoukkomme tarvitsevat? Mikä on se uhka, johon ei nykyisellä kalustolla kyetä vastaamaan? Mitä muita ratkaisuvaihtoehtoja on kuin Little Bird?

Totta, tuli vahingossa samaan lauseeseen.

OK.



Mainittakoon nyt loppuun vielä Little Birdeistä, että niille varmasti löytyisi jokin niche-rooli. Onko se sitten missään järkevässä suhteessa kustannuksiin ja voitaisiinko ilmankin pärjätä? Siinä täysin toinen asia.

Nykytila on mikä on, NH90:t on hankittu ja niihin on myös jonkinlaista aseistusta. Eiköhän mennä toistaiseksi sillä. Kehityspotentiaalia aseistuksen puolesta on jonkin verran, mm. Oman käyttää koptereissaan eteenpäin suunnattuja 20 mm tykkipodeja (lähteenä gradu), ja saman gradun mukaan raskaamminkin aseistetun variantin kehittäminen olisi selkeästi mahdollista (tyyliin tuo jenkkien aseistettu Black Hawk), joskin maksaisi toki jonkin verran.

Jälkiviisaasti on helppo sanoa, että olisi pitänyt ostaa 10 kuljetushelikopteria ja sijoittaa loput rahat taisteluhelikoptereihin. Tai ostaa 16 kuljetushelikopteria ja sijoittaa loput rahat Little Birdeihin, "saattokoptereiksi".[/QUOTE]
 
Mainittakoon nyt loppuun vielä Little Birdeistä, että niille varmasti löytyisi jokin niche-rooli. Onko se sitten missään järkevässä suhteessa kustannuksiin ja voitaisiinko ilmankin pärjätä? Siinä täysin toinen asia.
Meillä on jo muutama "viissatanen", tuskin niiden aseistaminen muutamalla minigunilla ja rakettikasetilla puolustusvoimia konkurssiin veisi.
 
Meillä on jo muutama "viissatanen", tuskin niiden aseistaminen muutamalla minigunilla ja rakettikasetilla puolustusvoimia konkurssiin veisi.

Muutaman kopterin modauksen kappalehinta huomioiden projektinhallinta, muutostyöt, asehankinnat ja huoltokyvyt? Muutaman (neljän, viiden?) kopterin merkitys kokonaisuuden mittakaavassa?

Kykenevätkö nykyiset kopterit toimintaan huonoissa sääolosuhteissa tai pimeällä? Kyetäänkö navigointiin muutenkin kuin kartan avulla, onko taktista karttanäyttöä? Millainen viestivarustus koptereissa on, onko datalinkki tai edes taajuushyppivä radio? Riittääkö toimintamatka, joka on ~puolet NH90:stä?
 
@Gyllis1

Älä käsitä väärin, puolustusvoimissa on monia puutteita, joita voisi tilkitä suhteellisen pienellä rahalla vähän parempaan kuntoon. :)

Mutta kun niitä aukkoja löytyy kymmenittäin, sadoittain ja varmaan tuhansittain, jos oikeasti lähdetään etsimään. Mitään ei voi perustella vain sillä, että se maksaa promillen-prosentin budjetista.

Alla joitakin pieniä puutteita puolustusvoimissa:

-Varuskunnan X kasarmissa Y on sisäilmaongelma
-Taktisia asevaloja ei ole kaikille rakennetulla alueella taisteleville
-Kypärä tulee silmille, Ops Coret lisäisivät mukavuutta taistelujoukoilla
-Suojalaseja ei ole jakaa riittävästi, 50 000 paria ESS Crossbow -sankalaseja maksaisi vain joitakin miljoonia ja ne maksaisivat luultavasti itsensä takaisin sokeutuneiden veteraanien näön säästymisenä
-Turun maakuntakomppanian sirpaleliivit ovat vanhoja ja kuppaisia
-M/85 tuhoaa takalinjan siltavahdin taistelumoraalin
-Nuoret varusmiehet ja reserviläiset eivät tunne M/91-maastopukua, pakko hankkia M/05 kaikille viimeisillekin varareservistä herätettäville joukoille, jottei tule blue-on-blue-tilanteita
-Varuskunnassa X ei tarjota koskaan jälkiruokaa, jälkiruoka parantaisi varusmiesten palvelusmotivaatiota
-Kiväärikranaatinheitin lisäisi jääkäriryhmän tulivoimaa
-Vanhimpien Leopardien (2A4) lämpötähtäimien uusiminen parhaimmassa kunnossa olevien vaunujen osalta lisäisi taistelutehoa
-Peruutuskamera kaikissa vaunuissa lisäisi jalkaväen turvallisuutta ja helpottaisi vaunun liikuttelua
 
Tosiaanhan siis aseita (poislukien eteen laitettu pieni KK) ei siihen saa, jos ulkopuolella halutaan matkustajia kuljettaa.
Mutta PST-hekona tuo voisi hyvin toimia. Jo nykyisiin MD500 Defendereihin voisi hankkia TOW 2A -laukaisimet, kuten mm. Israelissa on tehty. Siihenkin saa yhteensä 4 laukaisinta (2 kummankin puolen), joten kolmen helikopterin joukkue kykenisi haastamaan panssarivaunukomppanian. Eteen täytyy tosin asentaa tähtäinlaitteiston tähystin, jota Suomen MD500:ssa ei ole.
Katso liite: 14359

Tuo heikentää selviytymiskykyä, jos kopterin pitää nousta kokonaan näkyville, kun sensori on pultattu kopterin nokan alle. Masto olisi parempi.

500MD/MMS-TOW Defender
Anti-tank version, fitted with a mast-mounted sight, armed with TOW anti-tank missiles.

Mutta miksi "köyhän miehen taisteluhelikopterin" pitäisi olla juuri Little Birdin alustalle rakennettu? Saahan noita samantyylisiä muualtakin:

http://www.airbushelicopters.com/website/en/ref/Armed-Scout_62.html

Ennen kaikkea, onko kevyt kopteri edes kustannustehokas taisteluhelikopteri? Apache kantaa 16 pst-ohjusta, saman kuin neljä "Pikkulintua". Sensorivarustus on varmasti yhtä hyvä ellei parempikin. Löytyy kaikki pelit ja vehkeet. Löytyvätkö pikkulinnuista?
 
Mutta Australiahan haluaisi omistaan (22 kpl) eroon, koska heille helikopterien huollon järjestäminen Euroopasta tulee liian vaikeaksi.
http://warisboring.com/australia-to-ditch-its-tiger-gunships-which-have-never-seen-combat/
Kuinkakohan hyvään hintaan ne saisi vietyä pois? Nythän tuo järjestelmä taitaa olla suunnilleen kypsä.

Paskaan hintaan. Ei kannata ottaa edes ilmaiseksi, ellet aio taikoa jostakin miljardeittain rahaa. Australia on ditchaamassa ne vasta 2020-luvulla, arvaapa miksi? MLU. 20 vuotta vanhoille koptereille. Edessä ehkä 10-20 vuotta lisää. Juu ei kiitos. Päälle vielä korkeat käyttökulut.

Instead, rather than persisting with a planned $1-2 billion mid-life upgrade project for the Tiger – listed under the old Defence Capability Plan as AIR 87 Phase 3 Armed Reconnaissance Helicopter Capability Assurance Program (ARH CAP) – the Tigers now look set to be retired early, albeit around 20 years after entering service.

http://australianaviation.com.au/20...ght-helicopter-for-special-forces-on-the-way/
 
Tietysti voi ajatella, että Australian Tigerit ovat yksi harvoja, edes puoliksi realistisia, väyliä päästä mukaan "oikeisiin", nykyaikaisiin taisteluhelikoptereihin oikeasti merkityksellisessä määrässä. Australian dollarikin on vain n. 0,70 euroa, eli kopterien MLU maksaisi 700-1400 miljoonaa euroa. Mutta hankinta- ja käyttöönottokuluineen puhuttaisiin silti miljardihankkeesta.

Ei se täysin mahdotonta ole. Vain merivoimien uusien alusten hintainen projekti. Tosin Tigerilla on ongelmallinen perhetausta, ja monimutkaisen asejärjestelmän käyttöönotto puolivälissä (tai yli) sen elinkaarta herättää myös epäilykseni.

Nyt olisi käytettyjä kopukoita tarjolla, pistetäänkö pakettiin @baikal ja mistä muista hankinnoista niistetään rahoitus?
 
Back
Top