Heko-rykmentti

Ukrainan sodan kokemukset ketjuun postatussa videossa oli juttua myös hekojen käytöstä Ukrainassa.

Eräs ukrainalainen helikopterilentäjä ammuttiin alas kolme kertaa saman päivän aikana. Aika nopeasti ukrainalaiset totesivat, että lentely olkapääohjusten ristitulessa ei ole hyvä idea.

Suomessa lentely vihollisen lähellä sitten ilmeisesti onnistuu??? En tiedä mistä sellaisia "tilannekuvajärjestelmiä" saa jotka kertovat vihollisen ohjuspartioiden paikat, soihdutus on lähes hyödytöntä uusia olkapääohjuksia vastaan ja minigunilla et tee mitään ohjusuhkaa vastaan.
 
Ukrainan sodan kokemukset ketjuun postatussa videossa oli juttua myös hekojen käytöstä Ukrainassa.

Eräs ukrainalainen helikopterilentäjä ammuttiin alas kolme kertaa saman päivän aikana. Aika nopeasti ukrainalaiset totesivat, että lentely olkapääohjusten ristitulessa ei ole hyvä idea.

Suomessa lentely vihollisen lähellä sitten ilmeisesti onnistuu??? En tiedä mistä sellaisia "tilannekuvajärjestelmiä" saa jotka kertovat vihollisen ohjuspartioiden paikat, soihdutus on lähes hyödytöntä uusia olkapääohjuksia vastaan ja minigunilla et tee mitään ohjusuhkaa vastaan.
Kysymys kuuluu kauanko se onnistuu ja on varmaa että se onnistuu vähemmän aikaa ilman saattuetta. Voi olla että TST-heko rykmentti tuhoutuisi sodan ensimmäisen 48 tunnin aikana mutta olisi tienannut hintansa takaisin edistäessään Ahvenanmaan vapautusta ja venäläisten menettäessä 6 GRU pataljoonaa.
 
Mainitaan MD500-keskusteluun vielä, että pienissä taisteluhelikoptereissa on sellainen kustannuspommi kuin lentäjän palkka. Tuskin ollaan kovin kaukana todellisuudesta, jos sanotaan lentoupseerin palkan olevan sivukuluineen ~100k€ vuodessa. Se on merkittävä kustannustekijä noissa pienissä helikoptereissa, kun huollon, varaosien ja polttoaineen hinta saattaa jäädä alle 1000 euroon lentotuntia kohden.

Samalla pienen, vajavaisesti varustellun kopterin taisteluteho on vain pieni murto-osa oikeasta taisteluhelikopterista. Ero on vähän kuin Hawkilla ja Hornetilla. Eli koptereita tarvitaan hillitön määrä, jotta saadaan sama teho kuin esimerkiksi 20 Apache Guardianista - liekö edes 200 riittäisi.
 
Mainitaan MD500-keskusteluun vielä, että pienissä taisteluhelikoptereissa on sellainen kustannuspommi kuin lentäjän palkka. Tuskin ollaan kovin kaukana todellisuudesta, jos sanotaan lentoupseerin palkan olevan sivukuluineen ~100k€ vuodessa. Se on merkittävä kustannustekijä noissa pienissä helikoptereissa, kun huollon, varaosien ja polttoaineen hinta saattaa jäädä alle 1000 euroon lentotuntia kohden.

Samalla pienen, vajavaisesti varustellun kopterin taisteluteho on vain pieni murto-osa oikeasta taisteluhelikopterista. Ero on vähän kuin Hawkilla ja Hornetilla. Eli koptereita tarvitaan hillitön määrä, jotta saadaan sama teho kuin esimerkiksi 20 Apache Guardianista - liekö edes 200 riittäisi.
No totta tuokin. MD530 tunti on 3500 keskimäärin ja se sisältä muut, paitsi tutkan kulut.
Tietysti jos olisi viimeisen päältä tst- kopterit, niin se 25-30 olisi vallan hyvä määrä.
 
Mainitaan MD500-keskusteluun vielä, että pienissä taisteluhelikoptereissa on sellainen kustannuspommi kuin lentäjän palkka. Tuskin ollaan kovin kaukana todellisuudesta, jos sanotaan lentoupseerin palkan olevan sivukuluineen ~100k€ vuodessa. Se on merkittävä kustannustekijä noissa pienissä helikoptereissa, kun huollon, varaosien ja polttoaineen hinta saattaa jäädä alle 1000 euroon lentotuntia kohden.

Samalla pienen, vajavaisesti varustellun kopterin taisteluteho on vain pieni murto-osa oikeasta taisteluhelikopterista. Ero on vähän kuin Hawkilla ja Hornetilla. Eli koptereita tarvitaan hillitön määrä, jotta saadaan sama teho kuin esimerkiksi 20 Apache Guardianista - liekö edes 200 riittäisi.

Sivukuluineen lentäjäluutnantin taitaa saada 100 kilolla, lentäjäkapteenista saa sivukuluineen pulittaa jo lähemmäs 150k.
 
Sivukuluineen lentäjäluutnantin taitaa saada 100 kilolla, lentäjäkapteenista saa sivukuluineen pulittaa jo lähemmäs 150k.

Ei muuta kuin MAAKLSTO peliin, niin päästään halvemmalla. :p Tai vaihtoehtoisesti annetaan aliupseerien lentää. :unsure:
 
Sivukuluineen lentäjäluutnantin taitaa saada 100 kilolla, lentäjäkapteenista saa sivukuluineen pulittaa jo lähemmäs 150k.

Ei itse asiassa. Taitaa lentävillä luteilla olla semmoset 55-70 tonttua vuodessa. Pitää tsekata sotilasaikakausilehdestä missä välillä näkyy palkat arvoittain ja eriteltynä lentäviin ja ei-lentäviin. Muistaakseni PVKOM tienaa jotain 120K vuodessa ja se on eniten PVssä.
 
Ei itse asiassa. Taitaa lentävillä luteilla olla semmoset 55-70 tonttua vuodessa. Pitää tsekata sotilasaikakausilehdestä missä välillä näkyy palkat arvoittain ja eriteltynä lentäviin ja ei-lentäviin. Muistaakseni PVKOM tienaa jotain 120K vuodessa ja se on eniten PVssä.

Eikös tuohon tule eläkemaksut ja erinäisiä pienempiä kustannuseriä päälle? Oletan, ettei PV:llä ole erivapauksia niiden suhteen.

https://www.palkkaus.fi/Cms/Article/tyonantajan_sivukulut
 
Eikös tuohon tule eläkemaksut ja erinäisiä pienempiä kustannuseriä päälle? Oletan, ettei PV:llä ole erivapauksia niiden suhteen.

https://www.palkkaus.fi/Cms/Article/tyonantajan_sivukulut

Tuleehan siihen kaikenlaista.Toki jos lasketaan se mitä kuluja henkilö "aiheuttaa" vuoden aikana niin kyllä lentävät lutit on vitun kalliita. Jos vaikka luti lentää Hawkilla 100 tuntia vuodessa, joka maksaa (ei mitään havaintoa, heitän vaan jonkun luvun) 2000€ per unti niin helposti aletaan puhutaan neljännesmiljoonasta ja enemmänkin mitä yhteen lentäjään menee vuodessa.
 
Ei itse asiassa. Taitaa lentävillä luteilla olla semmoset 55-70 tonttua vuodessa. Pitää tsekata sotilasaikakausilehdestä missä välillä näkyy palkat arvoittain ja eriteltynä lentäviin ja ei-lentäviin. Muistaakseni PVKOM tienaa jotain 120K vuodessa ja se on eniten PVssä.

70 tonttua tienaava kaveri maksaa työnantajalle noin 100k, siis palkka sivukuluineen.
 
70 tonttua tienaava kaveri maksaa työnantajalle noin 100k, siis palkka sivukuluineen.
Ja nämä on vasta suorat kulut. Työntekijä tarvitsee resursseja hallinnosta, esimiehiltä, henkilöstöosastolta, pitää olla työkalut ja -vaatteet, koulutusta, työtilat jne jne.

Olen ollut työpaikassa jonka sisäinen laskukaava toimistotyöntekijän kustannuksiksi oli 1,8 x bruttopalkka. Ja tämä siis toimistotyöntekijälle.
 
Mainitaan MD500-keskusteluun vielä, että pienissä taisteluhelikoptereissa on sellainen kustannuspommi kuin lentäjän palkka. Tuskin ollaan kovin kaukana todellisuudesta, jos sanotaan lentoupseerin palkan olevan sivukuluineen ~100k€ vuodessa. Se on merkittävä kustannustekijä noissa pienissä helikoptereissa, kun huollon, varaosien ja polttoaineen hinta saattaa jäädä alle 1000 euroon lentotuntia kohden.

Samalla pienen, vajavaisesti varustellun kopterin taisteluteho on vain pieni murto-osa oikeasta taisteluhelikopterista. Ero on vähän kuin Hawkilla ja Hornetilla. Eli koptereita tarvitaan hillitön määrä, jotta saadaan sama teho kuin esimerkiksi 20 Apache Guardianista - liekö edes 200 riittäisi.
Tosin sama on nykyisen MD500 kaluston kohdalla joka menee ennen pitkää sekin vaihtoon. Entä jos korvaajaksi otetaan joku monitoimi kopteri joka voi hoitaa nykyiset MD500 sarjan tehtävät mutta pystyy myös tulitukeen?
 
Tosin sama on nykyisen MD500 kaluston kohdalla joka menee ennen pitkää sekin vaihtoon. Entä jos korvaajaksi otetaan joku monitoimi kopteri joka voi hoitaa nykyiset MD500 sarjan tehtävät mutta pystyy myös tulitukeen?

Onhan tuokin periaatteessa mahdollista. Tulee vain kallis paukku, kun autorotaatioharjoituksessa menee jokin pieleen. (MD500 on ollut melko onnettomuusherkkä suomalaisessa käytössä, tosin liekö turvallisuuskulttuuri parantunut, kun viime vuosina ei ole enää kuulunut onnettomuuksista.) MD500:n kokoluokkaa olevan kopterin voi ostaa siviilimarkkinoilla ~miljoonalla eurolla. Sotilasmallille tuleekin sitten helposti useita miljoonia euroja lisähintaa, kun vahvistetaan runkoa ja laitetaan tehokkaampi moottori, asennetaan taajuushyppivät radiot ja lämpökamerat, kypärätähtäimet ja paikannuslaitteistot.

Yhteen asiaan kannattaa tosin kiinnittää huomiota, eli riittävään kantamaan/toimintasäteeseen. Esim. Little Birdin kantama on luokkaa puolet NH90:stä...

Sinällään esim. Airbus toimittaisi varmasti mielellään jotakin tuollaista, jota kaipaat. Ja tietysti myös MD500:n myöhemmät inkarnaatiot ovat periaatteessa mahdollisia, uudelleenkoulutuksen tarve pienenisi.

http://www.airbus.com/helicopters/military-helicopters/hforce.html
https://www.mdhelicopters.com/md-530g-armed.html
 
MD500 onnettomuudet johtuu siitä, että sillä koulutetaan paljon kadetteja ja uusia lentäjiä temppuihin, mitä ei NH:lla tehdä kuin sit kun paska osuu tuulettimeen.
Just autorotaatiolaskut yms. Mekaanisista syistä johtuvia onnettomuuksia minusta ei ole yhtään MD500silla, vaan kaikki on lentäjä peräsiä.
 
Sinällään esim. Airbus toimittaisi varmasti mielellään jotakin tuollaista, jota kaipaat.

http://www.airbus.com/helicopters/military-helicopters/hforce.html
Tuo Airbussin H145M olisi ainakin mielenkiintoinen. Serbia vastikään tilannut yhdeksän sellaista poliisille ja armeijalle, joista neljä tullaan varustamaan tuolla ihkauudella HForce asejärjestelmällä. Saksassa taas H145M:ää käytetään erikoisjoukkojen kuljetukseen.

Serbia to be launch customer for HForce weapon system on H145M
https://www.flightglobal.com/news/a...unch-customer-for-hforce-weapon-syste-440969/
https://www.airbus.com/helicopters/military-helicopters/light/h145m.html
https://archive.is/20170627224442/h...l-H145M-helicopter-from-Airbus/5101498573545/

getasset.aspx
 
Tuo Airbussin H145M olisi ainakin mielenkiintoinen. Serbia vastikään tilannut yhdeksän sellaista poliisille ja armeijalle, joista neljä tullaan varustamaan tuolla ihkauudella HForce asejärjestelmällä. Saksassa taas H145M:ää käytetään erikoisjoukkojen kuljetukseen.

Serbia to be launch customer for HForce weapon system on H145M
https://www.flightglobal.com/news/a...unch-customer-for-hforce-weapon-syste-440969/
https://www.airbus.com/helicopters/military-helicopters/light/h145m.html
https://archive.is/20170627224442/h...l-H145M-helicopter-from-Airbus/5101498573545/

getasset.aspx

Ei varmastikaan huono valinta, kun miettii, että sama perusratkaisu on kelvannut Yhdysvaltain armeijallekin tyypityksellä UH-72 Lakota. Sodan ajan käyttöäkin ajatellen koptereilla olisi enemmän kuljetuskapasiteettia kuin MD500-sarjalaisilla. Mutta mites nuo kustannukset, onko Suomella varaa ostaa noin isoja, hienoja ja kalliita koptereita "harjoitushelikoptereiksi"?
 
Back
Top