Taitaa olla tulevaisuuttaOnko hellfirellä (tai vastaavalla) ja rakettipaketilla varustettu firescout tyylinen kopteridrone tulitukikopterina kuollut ajatus?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Taitaa olla tulevaisuuttaOnko hellfirellä (tai vastaavalla) ja rakettipaketilla varustettu firescout tyylinen kopteridrone tulitukikopterina kuollut ajatus?
Kysymys kuuluu kauanko se onnistuu ja on varmaa että se onnistuu vähemmän aikaa ilman saattuetta. Voi olla että TST-heko rykmentti tuhoutuisi sodan ensimmäisen 48 tunnin aikana mutta olisi tienannut hintansa takaisin edistäessään Ahvenanmaan vapautusta ja venäläisten menettäessä 6 GRU pataljoonaa.Ukrainan sodan kokemukset ketjuun postatussa videossa oli juttua myös hekojen käytöstä Ukrainassa.
Eräs ukrainalainen helikopterilentäjä ammuttiin alas kolme kertaa saman päivän aikana. Aika nopeasti ukrainalaiset totesivat, että lentely olkapääohjusten ristitulessa ei ole hyvä idea.
Suomessa lentely vihollisen lähellä sitten ilmeisesti onnistuu??? En tiedä mistä sellaisia "tilannekuvajärjestelmiä" saa jotka kertovat vihollisen ohjuspartioiden paikat, soihdutus on lähes hyödytöntä uusia olkapääohjuksia vastaan ja minigunilla et tee mitään ohjusuhkaa vastaan.
No totta tuokin. MD530 tunti on 3500 keskimäärin ja se sisältä muut, paitsi tutkan kulut.Mainitaan MD500-keskusteluun vielä, että pienissä taisteluhelikoptereissa on sellainen kustannuspommi kuin lentäjän palkka. Tuskin ollaan kovin kaukana todellisuudesta, jos sanotaan lentoupseerin palkan olevan sivukuluineen ~100k€ vuodessa. Se on merkittävä kustannustekijä noissa pienissä helikoptereissa, kun huollon, varaosien ja polttoaineen hinta saattaa jäädä alle 1000 euroon lentotuntia kohden.
Samalla pienen, vajavaisesti varustellun kopterin taisteluteho on vain pieni murto-osa oikeasta taisteluhelikopterista. Ero on vähän kuin Hawkilla ja Hornetilla. Eli koptereita tarvitaan hillitön määrä, jotta saadaan sama teho kuin esimerkiksi 20 Apache Guardianista - liekö edes 200 riittäisi.
Mainitaan MD500-keskusteluun vielä, että pienissä taisteluhelikoptereissa on sellainen kustannuspommi kuin lentäjän palkka. Tuskin ollaan kovin kaukana todellisuudesta, jos sanotaan lentoupseerin palkan olevan sivukuluineen ~100k€ vuodessa. Se on merkittävä kustannustekijä noissa pienissä helikoptereissa, kun huollon, varaosien ja polttoaineen hinta saattaa jäädä alle 1000 euroon lentotuntia kohden.
Samalla pienen, vajavaisesti varustellun kopterin taisteluteho on vain pieni murto-osa oikeasta taisteluhelikopterista. Ero on vähän kuin Hawkilla ja Hornetilla. Eli koptereita tarvitaan hillitön määrä, jotta saadaan sama teho kuin esimerkiksi 20 Apache Guardianista - liekö edes 200 riittäisi.
Sivukuluineen lentäjäluutnantin taitaa saada 100 kilolla, lentäjäkapteenista saa sivukuluineen pulittaa jo lähemmäs 150k.
Sivukuluineen lentäjäluutnantin taitaa saada 100 kilolla, lentäjäkapteenista saa sivukuluineen pulittaa jo lähemmäs 150k.
Ei itse asiassa. Taitaa lentävillä luteilla olla semmoset 55-70 tonttua vuodessa. Pitää tsekata sotilasaikakausilehdestä missä välillä näkyy palkat arvoittain ja eriteltynä lentäviin ja ei-lentäviin. Muistaakseni PVKOM tienaa jotain 120K vuodessa ja se on eniten PVssä.
Eikös tuohon tule eläkemaksut ja erinäisiä pienempiä kustannuseriä päälle? Oletan, ettei PV:llä ole erivapauksia niiden suhteen.
https://www.palkkaus.fi/Cms/Article/tyonantajan_sivukulut
Ei itse asiassa. Taitaa lentävillä luteilla olla semmoset 55-70 tonttua vuodessa. Pitää tsekata sotilasaikakausilehdestä missä välillä näkyy palkat arvoittain ja eriteltynä lentäviin ja ei-lentäviin. Muistaakseni PVKOM tienaa jotain 120K vuodessa ja se on eniten PVssä.
Ja nämä on vasta suorat kulut. Työntekijä tarvitsee resursseja hallinnosta, esimiehiltä, henkilöstöosastolta, pitää olla työkalut ja -vaatteet, koulutusta, työtilat jne jne.70 tonttua tienaava kaveri maksaa työnantajalle noin 100k, siis palkka sivukuluineen.
Tosin sama on nykyisen MD500 kaluston kohdalla joka menee ennen pitkää sekin vaihtoon. Entä jos korvaajaksi otetaan joku monitoimi kopteri joka voi hoitaa nykyiset MD500 sarjan tehtävät mutta pystyy myös tulitukeen?Mainitaan MD500-keskusteluun vielä, että pienissä taisteluhelikoptereissa on sellainen kustannuspommi kuin lentäjän palkka. Tuskin ollaan kovin kaukana todellisuudesta, jos sanotaan lentoupseerin palkan olevan sivukuluineen ~100k€ vuodessa. Se on merkittävä kustannustekijä noissa pienissä helikoptereissa, kun huollon, varaosien ja polttoaineen hinta saattaa jäädä alle 1000 euroon lentotuntia kohden.
Samalla pienen, vajavaisesti varustellun kopterin taisteluteho on vain pieni murto-osa oikeasta taisteluhelikopterista. Ero on vähän kuin Hawkilla ja Hornetilla. Eli koptereita tarvitaan hillitön määrä, jotta saadaan sama teho kuin esimerkiksi 20 Apache Guardianista - liekö edes 200 riittäisi.
Md 530 tai joku muu uudempi versio.Tosin sama on nykyisen MD500 kaluston kohdalla joka menee ennen pitkää sekin vaihtoon. Entä jos korvaajaksi otetaan joku monitoimi kopteri joka voi hoitaa nykyiset MD500 sarjan tehtävät mutta pystyy myös tulitukeen?
Tosin sama on nykyisen MD500 kaluston kohdalla joka menee ennen pitkää sekin vaihtoon. Entä jos korvaajaksi otetaan joku monitoimi kopteri joka voi hoitaa nykyiset MD500 sarjan tehtävät mutta pystyy myös tulitukeen?
Tuo Airbussin H145M olisi ainakin mielenkiintoinen. Serbia vastikään tilannut yhdeksän sellaista poliisille ja armeijalle, joista neljä tullaan varustamaan tuolla ihkauudella HForce asejärjestelmällä. Saksassa taas H145M:ää käytetään erikoisjoukkojen kuljetukseen.Sinällään esim. Airbus toimittaisi varmasti mielellään jotakin tuollaista, jota kaipaat.
http://www.airbus.com/helicopters/military-helicopters/hforce.html
Tuo Airbussin H145M olisi ainakin mielenkiintoinen. Serbia vastikään tilannut yhdeksän sellaista poliisille ja armeijalle, joista neljä tullaan varustamaan tuolla ihkauudella HForce asejärjestelmällä. Saksassa taas H145M:ää käytetään erikoisjoukkojen kuljetukseen.
Serbia to be launch customer for HForce weapon system on H145M
https://www.flightglobal.com/news/a...unch-customer-for-hforce-weapon-syste-440969/
https://www.airbus.com/helicopters/military-helicopters/light/h145m.html
https://archive.is/20170627224442/h...l-H145M-helicopter-from-Airbus/5101498573545/