Heko-rykmentti

MD500 onnettomuudet johtuu siitä, että sillä koulutetaan paljon kadetteja ja uusia lentäjiä temppuihin, mitä ei NH:lla tehdä kuin sit kun paska osuu tuulettimeen.
Just autorotaatiolaskut yms. Mekaanisista syistä johtuvia onnettomuuksia minusta ei ole yhtään MD500silla, vaan kaikki on lentäjä peräsiä.

Sitä suuremmalla syyllä on syytä hankkia mahdollisimman edulliset harjoitushelikopterit. Tosin periaatteessa minua kiihottaa myös ajatus, jossa Suomella olisi kolmea HEKO-tyyppiä. Siviilivarustuksessa olevat MD500:t alkeiskoulutukseen ja sodan aikana kotirintaman tehtäviin, H145:t edistyneempään harjoitteluun (pienemmillä riskeillä) ja sodan aikana ykköslinjan tehtäviin sekä NH90:t sodan ajan ykköslinjan kuljetustehtäviin. Taloudelliset tosiasiat tosin tuskin tukevat tällaista ratkaisua.
 
Ei varmastikaan huono valinta, kun miettii, että sama perusratkaisu on kelvannut Yhdysvaltain armeijallekin tyypityksellä UH-72 Lakota. Sodan ajan käyttöäkin ajatellen koptereilla olisi enemmän kuljetuskapasiteettia kuin MD500-sarjalaisilla. Mutta mites nuo kustannukset, onko Suomella varaa ostaa noin isoja, hienoja ja kalliita koptereita "harjoitushelikoptereiksi"?
Nii-in, astetta pienempi ja kevyempi H135M lienee parempi (halvempi) harjoitushekoksi, ainakin jos valmistajaa on uskominen. Aseistustakin siihen saa, vaikkei ehkä niin monipuolista ja kehittynyttä kuin isompiin. Armed scoutiksi ne sitä kutsuu.

http://www.airbus.com/helicopters/military-helicopters/light/h135m.html
Equipped with a state-of-the-art cockpit and advanced technologies, the H135M offers the optimal safety conditions for basic and advanced training, while providing a platform that allows pilots to efficiently evolve to more complex helicopters.

Irakin armeija on käyttänyt noita H135M koptereita (vanhalta nimeltään EC635) taistelussa Isisiä vastaan.

Watch Iraq's EC635 Helicopter Gunships Take On ISIS Fighters Near Tikrit
https://foxtrotalpha.jalopnik.com/watch-iraqs-ec635-helicopter-gunships-take-on-isis-posi-1690652162
 
Nii-in, astetta pienempi ja kevyempi H135M lienee parempi (halvempi) harjoitushekoksi, ainakin jos valmistajaa on uskominen. Aseistustakin siihen saa, vaikkei ehkä niin monipuolista ja kehittynyttä kuin isompiin. Armed scoutiksi ne sitä kutsuu.

http://www.airbus.com/helicopters/military-helicopters/light/h135m.html


Irakin armeija on käyttänyt noita H135M koptereita (vanhalta nimeltään EC635) taistelussa Isisiä vastaan.

Watch Iraq's EC635 Helicopter Gunships Take On ISIS Fighters Near Tikrit
https://foxtrotalpha.jalopnik.com/watch-iraqs-ec635-helicopter-gunships-take-on-isis-posi-1690652162
Näkyy tuossa filmillä, kuinka A10 käy vetämässä vulkanilla patjan siihen, johon tuo ensin koukkasi. Olisiko merkinnyt maalin samalla cas.lle? Mutta ei ollut stingereitä vastassa, savimajamiehet toyotissaan, shilka puuttui ja kaikki muukin super ilmatorjunta.
 
Näkyy tuossa filmillä, kuinka A10 käy vetämässä vulkanilla patjan siihen, johon tuo ensin koukkasi. Olisiko merkinnyt maalin samalla cas.lle? Mutta ei ollut stingereitä vastassa, savimajamiehet toyotissaan, shilka puuttui ja kaikki muukin super ilmatorjunta.
Harmaassa vaiheessa ja maahanlaskussa Shilkat ja muu raskas IT jäänee vielä pois.
 
Harmaassa vaiheessa ja maahanlaskussa Shilkat ja muu raskas IT jäänee vielä pois.
No on niillä joku saatanan imuri, jolla imuroidaan kaikki suomalainen lentävä kalusto ilmasta maahan ja tapetaan jokainen vaunu ja puolustaja... Haaparanta kitsuu, ainakin tämän foorumin useaa kirjoittajaa... Vähitään budjettivaje iskee niin, että housut putoaa kinttuihin... Hehe..
 
Itsellä oli tällainen mahdollinen helikopterirykmentti mietittynä:

36 keskiraskasta kuljetuskopteria. NH90:tä, koska siihen meillä on jo koulutus, huolto, jne...

18 Raskasta kuljetuskopteria. CH-47, koska sisältää mahdollisuuden jopa 55 kuljetettavalle henkilölle.

24 Eurocopter Tigeria, niin saadaan tyytyväiseksi eurooppalaista kalustoa vaativat henkilöt.

Tarkoitus sitten jakaa nämä kolmeen osaan valmiusprikaatien kesken. 12 NH90, 6 CH-47 ja 8 Eurocopter Tigeriä per valmiusprikaati.

Ja siltä varalta, että joskus myös mekanisoitujen taisteluosastojen ja moottoroitujen taisteluosastojen lisäksi sodanajan vahvuuteen lisättäisiin taas panssariprikaati (ja märissä unissa se kaksi, jota oli kylmän sodan aikana), olisi vielä lisäysvara 12-24 NH90, 6-12 CH-47 ja 16 Eurocopter Tigerille.

Toki tämä vaatisi suurempaa budjettia, mutta nykyisellään Puolustusvoimien budjetti on siinä puolitoista prosenttia BKT:sta, joten jos mentäisiin vaikkapa Etelä-Korean tasolle (2,6%), tähän kyllä varmaan saataisiin löytymään rahat kasaan.
 
Itsellä oli tällainen mahdollinen helikopterirykmentti mietittynä:

36 keskiraskasta kuljetuskopteria. NH90:tä, koska siihen meillä on jo koulutus, huolto, jne...

18 Raskasta kuljetuskopteria. CH-47, koska sisältää mahdollisuuden jopa 55 kuljetettavalle henkilölle.

24 Eurocopter Tigeria, niin saadaan tyytyväiseksi eurooppalaista kalustoa vaativat henkilöt.

Tarkoitus sitten jakaa nämä kolmeen osaan valmiusprikaatien kesken. 12 NH90, 6 CH-47 ja 8 Eurocopter Tigeriä per valmiusprikaati.

Ja siltä varalta, että joskus myös mekanisoitujen taisteluosastojen ja moottoroitujen taisteluosastojen lisäksi sodanajan vahvuuteen lisättäisiin taas panssariprikaati (ja märissä unissa se kaksi, jota oli kylmän sodan aikana), olisi vielä lisäysvara 12-24 NH90, 6-12 CH-47 ja 16 Eurocopter Tigerille.

Toki tämä vaatisi suurempaa budjettia, mutta nykyisellään Puolustusvoimien budjetti on siinä puolitoista prosenttia BKT:sta, joten jos mentäisiin vaikkapa Etelä-Korean tasolle (2,6%), tähän kyllä varmaan saataisiin löytymään rahat kasaan.

Jos helikopterirykmenttiä käytetään tipoittain (12 NH90, 6 CH-47 ja 8 Eurocopter Tiger) eri suunnilla yksittäisten prikaatien taistelujen tukemiseen, niin tarvitaanko raskaiden kuljetushelikoptereiden kuljetuskapasiteettia? Mitä niillä kuljetetaan? Onko esimerkiksi raskaiden ajoneuvojen ja tykkien siirtelyyn tarvetta muualla kuin kenties Lapissa?

Toinen kysymys sivuaa edellistä: kannattaako voimaa hajauttaa vai pitäisikö sitä käyttää yhdellä suunnalla? Äkkiseltään ajateltuna ilma-alivoimaisen kannattaisi nimenomaan keskittää kopteritoimintansa ajallisesti ja maantieteellisesti, jotta ilmatila pystytään pitämään omassa hallussa niin pitkälti kuin mahdollista. Toki riskitkin ovat tällöin valtavat... kaikki munat yhdessä korissa.

P.S. Tigerit voi korvata Apacheilla, NH90 tarjoaa aivan tarpeeksi eurooppalaisuutta...
 
Jos helikopterirykmenttiä käytetään tipoittain (12 NH90, 6 CH-47 ja 8 Eurocopter Tiger) eri suunnilla yksittäisten prikaatien taistelujen tukemiseen, niin tarvitaanko raskaiden kuljetushelikoptereiden kuljetuskapasiteettia? Mitä niillä kuljetetaan? Onko esimerkiksi raskaiden ajoneuvojen ja tykkien siirtelyyn tarvetta muualla kuin kenties Lapissa?

Toinen kysymys sivuaa edellistä: kannattaako voimaa hajauttaa vai pitäisikö sitä käyttää yhdellä suunnalla? Äkkiseltään ajateltuna ilma-alivoimaisen kannattaisi nimenomaan keskittää kopteritoimintansa ajallisesti ja maantieteellisesti, jotta ilmatila pystytään pitämään omassa hallussa niin pitkälti kuin mahdollista. Toki riskitkin ovat tällöin valtavat... kaikki munat yhdessä korissa.

P.S. Tigerit voi korvata Apacheilla, NH90 tarjoaa aivan tarpeeksi eurooppalaisuutta...
Tigerit Apacheiksi ja C-47 kuljetetaan kevyttä pst- ,it-kalustoa sekä tiedustelukalustoa paikalle...
 
Tigerit Apacheiksi ja C-47 kuljetetaan kevyttä pst- ,it-kalustoa sekä tiedustelukalustoa paikalle...

Myös NH90 kykenee kuljettamaan esimerkiksi Stingereitä, Spikeja ja minilennokkeja ilman ongelmia.
 
Myös NH90 kykenee kuljettamaan esimerkiksi Stingereitä, Spikeja ja minilennokkeja ilman ongelmia.
kyllä pystyy. yksi 47 vie nettona saman verran kuin 6 NoinniinkuinHelikopteri90 härvelit... Eli helposti saadaan iso taloudellinen säästö aikaan, tosin kaikki kopterithan ovat järkyttävän hintaisia. NH90 pitäisi viedä niille sopivia hyötykuormia ja c47 pitäisi viedä sitten vaikka niitä ajoneuvoja, tai porukkaa sinne paikalle. Tietenkin äijäthä voi kävellä perille ja ajoneuvot voi ajaa perille, että kyllä keksitään tähänkin vaihtoehtoiset tavat.
 
...
Ja siltä varalta, että joskus myös mekanisoitujen taisteluosastojen ja moottoroitujen taisteluosastojen lisäksi sodanajan vahvuuteen lisättäisiin taas panssariprikaati (ja märissä unissa se kaksi, jota oli kylmän sodan aikana)...

Panssarivaunut-keskustelussa on asiasta enemmän juttua, mutta tosiaan nykyisellä kalustolla voitaisiin varmasti panssariprikaati pistää pystyyn, se vaan että joskus on hyvä tehdä niinkun on järkevää, eikä pistää esim. pystyyn panssariprikaatia vain että meillä olisi panssariprikaati...

Meidän vanhat panssariprikaatit koostuivat käytetystä Itä-Saksan kalustosta (niitä paskempia export-versioita) joille Neuvostoliitto olisi voinut pistää aika kylmää kyytiä.
 
Luultavasti tuo. Ilma on niin ohutta vuorilla, lätkysiipiä ei oikein ole luotu lentämään korkealla.
Nostovoimaa on vähemmän ja moottorissa vähemmän höökää.
Afganistanin vuoristossa oman lisänsä tuohon toivat vielä rinteillä piileskelleet talebanit. En tiedä tämän hetkistä tilannetta, että vieläkö vuoristossa jenkit itse sotivat.
 
Back
Top