Hemvärnet

adam7 kirjoitti:
Näiden vartiotehtäviin koulutettaviin pataljoonien raskain aseistus on ruotsalaiset kertasingot. Ei löydy krh:ta, ei tykistöä tai muita värkkejä. Liikkuvat pikkubusseilla.
Suomessa vastaava satsaus väestömäärään suhteutettuna olisi reilut puolet ylläolevasta. Tätäkö sitä haikaillaan?

Entäs suomalaisten vartiojoukkojen raskain aseistus? Apilas ja kevyt kranaatinheitin… Ei tykkejä. Kulkupelit lunastettuja.
Mielestäni 20 pataljoonaa olisi parempi kuin nykyinen 29 komppaniaa. Ruotsin Hemvärnetin vahvuus oli vielä vähän aikaa sitten 90 000 miestä. Kyllä minulle kelpaisi, jos meiltäkin saataisiin kasaan 45 000 miehen vapaaehtoispohjalla harjoittelevat joukot. Ei ole edes mikään epärealistinen luku jos verrataan kahteen lähiulkomaahan. Tuolloin tosin joudutaan vähän tinkimään nykyisistä vaatimuksista, mutta tarvitseeko kaikissa tehtävissä samoja vaatimuksia ollakaan?

Kun Hemvärnetin rahoitusta vertaa kotimaisten vapaaehtoistoimintojen rahohoitukseen on otettava huomioon organisaatioiden funktio omassa järjestelmässään.

Totta. Ruotsissa armeija katsoo tarvitsevansa koulutettuja reserviläisiä.
Meillähän MPK:n toiminta eroaa tuosta heidän jutustaan aika paljon, mutta kuten olen aiemmin esittänyt: PV tilasi vuonna 2009 MPK:lta 300 koulutustapahtumaa. Nyt ja lähivuosina MPK:n antama koulutus on entistä tärkeämpää, koska Puolustusvoimat ei kertausharjoita kuin 2000 miestä vuosittain.

Kuinka paljon tehoa tästä organisaatiossa saataisiin jos joku ulkomainen sotajoukko tunkeutuisi maahan, onkin sitten jo eri asia, koska tämä organisaatio ei ole varustettu taisteluun, vaan vartio ja suojatehtäviin. Nuo kahdeksan toimenpidepataljoonaa saataisiin periaatteessa kasattua kahteen prikaatiin, kunhan saavat rakennettua tarvittavat esikunnat, joita nyt siis ei ole.

Säikeen aloittajan suora vertaus kotimaisen vapaaehtoistoiminnan rahoitukseen ontuu siis, koska emme panosta maavoimien osalta miehistön pääosaa joukkoon, jossa on vaihteleva koulutus ja ikärakenne "hyvin vaihteleva". Pilkkaislmaisu tuolla lahden takan on mm. "prostatagerillan", eli eturauhassissit.

Ai että kevyillä aseilla ei enää tee mitään nykyisessä täsmäase- ja bittisodankäynnissä? Entäs meidän 60 000 paikallisjoukkojen taistelijaa?
Sattumalta olen ollut tekemisissä myös noiden meikäläisten ”prostatasissien” kanssa ja tuolta löytyy myös erittäin osaavia ja motivoituneita vanhempia miehiä, jotka iästään tai vaivoistaan huolimatta olisivat ainakin minulle ihan tarpeeksi kova vastus, vaikka pitäisinkin itseäni ennakkosuosikkina kehässä tai juoksukentällä.

- Puolihullut aseintoilijat
- pussihousukaartilaiset
- lahtarit
- isäm maan puolllustajat
- puolisotilaallinen siviilikaarti
- pyssyuskovainen
- siviilimilitaristi
- reserviläisten muodostama luokka-armeija
- asekaarti
- militaristinen ja maanpuolustustahtoa demoralisoiva aines


Kyllähän näitä pilkkanimityksiä aina löytyy. Hassua, että tuo pilkkanimityksiä keksivä väestönosa ei itse omaa useinkaan minkäänlaista kosketuspintaa vapaaehtoiseen maanpuolustustyöhön. Kaikki on aina ”kuultua” tai ”nähtyä”.
Eipä sillä. Kyllä minunkin sanavarastostani löytyy erilaisia hyvin kuvaavia termejä tuolle vastapuolelle.

säie lähti itkusta kun ei fyrkkaa lykätä - ja aidan toisella puolella on niin paljon vihreämpää, johon minä että se aidan toisen puolen vihreys on falskia karkkiväriä.

Itsekin itket täällä mm. ruotsinkielen asemasta. Onko minun itkuni aihe jotenkin huonompi?

baikal kirjoitti:
Missä kohtaa mp-toiminta luo oikeasti ravakoita suorituskykyjä ja missä kohtaa puuhataan karkkivärien kanssa?

Yksilötasolla se lisää suorituskykyä. Joukkojen osalta ei ehkä niinkään merkittävästi. Toisaalta joukot muodostuvat yksilöistä.
 
@pstsika
ohitat nyt kommenttini, että kolikolla on kaksi puolta.

ruotsin kolikon toinen puoli on tuo kodinturva, joka on isompi kuin meillä maakuntakomppaniat. toinen puoli on taas onnettoman pienet taistelujoukot.

meillä on toisaalta operatiiviset ja alueelliset joukot jotka suorittavat varsinaisia taistelutehtäviä ja toisaalta paikallisjoukot, jotka suorittavat samoja sodan ajan tehtäviä kuin ruotsin kodinturvajoukot. jos haluat lisätä rahoitusta vapaaehtoistoimintaan, etkä saa rahaa lisää, jostakin on otettava rahaa pois. esitä nyt mistä.

edit: lisään nyt vielä ettei ole kyse kotimaisten tai ruotsalaisten harrastajien dissaamisesta, vaan kokonaistilanteesta.
 
Tarkoititko, että rahoitus pitää ottaa puolustusbudjetista vai yleisemmin valtion budjetista?

Kaitseliit sai tänä vuonna 25 miljoonaa. Se on lähes 8 kertainen panostus meikäläiseen verrattuna ja sillä rahalla järjestyy toiminta 21 000 henkilölle, josta noin puolet on varsinaisia suojeluskuntalaisia. Mihin tuo raha riittäisi meillä? Entäs jos tuplataan tuo?

pm_jakautuminen_suomi.gif


Jos sanottaisiin, että 50 miljoonaa olisi kohtuullinen, joskaan ei kiitettävä rahamäärä, niin vuoden 2012 puolustusbudjetista lähtisi osa tuosta sinisestä sektorista, eli Pv:n palkkausmenoista, koska osa henkilöstöstä saisi siirron Suojeluskuntaan ja heidän toimensa jatkuisi siellä, joskin osalla ehkä erimuotoisena kuin nyt. Tarvetta ja henkilöstön määrää en nyt laske. Tarkoittaa kuitenkin sitä, että koulutusta olisi antamassa myös ammattisotilaita.

Osa lähtisi kriha-rahoista, mutta sitä hommaa ei näivetettäisi täysin. Osa taas kalustomäärärahoista ja osa "puolustusvoimien muista toimintamenoista", koska niitä ei ole määritelty tarkemmin. Kenties kyseessä on joku kahvikassa?

Ei tuo 50 miljoonaa ole kovin paljon ja sen voimin toiminta saataisiin ihan toisenlaiseksi kuin se nyt on.

Valtion budjettia katsoessa hommaan vaikuttaisi myös minun työvoimapoliittiset näkemykseni ja runsas kepin käyttö lusmuilijoiden työllistämiseksi, joten sosiaali- ja terveysmenoista olisi otettavissa helposti 50 miljoonaa. Todellisuudessa runsaasti enemmänkin.
 
Entäs jos otetaan tosiaan hypoteesi, jossa yhtäkkiä kuin taikaseinästä tahi ukkosen iskemänä jyvitettäisiin 50 miljoonaa reservin harjoittamiseen? Sillä rahalla kävisi 50 tuhatta ukkoa kuuden päivän kertauksen joka armon vuosi. Kumpi paree, perustaa laatikkohässäkkä, johon osallistujat on kaavittava täikammalla väestöstä eikä mitään takeita ole kovin sakeasta osallistumisesta......tai wanha malli, jossa pv kertauttaa hlöstön, jonka katsoo tarvitsevansa?
 
baikal kirjoitti:
Entäs jos otetaan tosiaan hypoteesi, jossa yhtäkkiä kuin taikaseinästä tahi ukkosen iskemänä jyvitettäisiin 50 miljoonaa reservin harjoittamiseen? Sillä rahalla kävisi 50 tuhatta ukkoa kuuden päivän kertauksen joka armon vuosi. Kumpi paree, perustaa laatikkohässäkkä, johon osallistujat on kaavittava täikammalla väestöstä eikä mitään takeita ole kovin sakeasta osallistumisesta......

Jos olisi vaikka 25 milliä fyrkkaa, niin ei se olisi kuin noin 1200 € per koulutettava per vuosi. Aika samoissa kuin Viron puolellakin.
Jos taas olisi 50 miljoonaa, niin persettä kohti olisi n 2500 € eli noin kolmasosa siitä, mitä yhteen ruotsalaiseen pussihousukaartilaiseen investoidaan.

Nyt määrä on 150€ per nokka jos ajatellaan valtion mielenkiintoa Asiaan. 150 euroa ei riitä oikein mihinkään.

Aiemmin esittämiäni lukuja vuodelta 2009:
18 000 eri sotun omaavaa kurssilaista
2 000 eri sotun omaavaa kouluttajaa.

Noissa on tietysti päällekäisyyksiä.... Onko 20 000 hlö oikeasti se määrä millä riittää kiinnostusta myös siihen toimintaan, jossa hiki tulee muutenkuin saunassa tai krapulan takia?


tai wanha malli, jossa pv kertauttaa hlöstön, jonka katsoo tarvitsevansa?

Tuossa pitää ehdottomasti ottaa pienen pieni hajurako, vaikka Sk MPK toimisikin täysin Puolustusvoimien alaisuudessa. Muuten käy niin, että 5 vuoden päästä on taas 2000 tarpeellista kertautettavaa reserviläistä.

MPK:n tulisi muuttaa toimintaansa samaan suuntaan kuin etelänaapurissa ja toimia omalla budjetillaan.
Tietysti jos valtio ei halua osallistua kuluihin, niin MPK voidaan nykymallisena lakkauttaa ja siirtyä epäviralliseen malliin jossa artistit maksavat myös tuon surkean valtionosuuden, mutta ilman rahoitusta valtio menettää myös oikeuden mielipiteisiinsä Asiassa sekä valvontamahdollisuutensa. Onko se ehkä Tavoitetila?
 
@pstsika

Tietenkin tarkoitan pv-budjettia.

Tuo että 50 miljoonan poisto pv palkkamenoista ja hlökunnan siirto kodinturvaan jotenkin muuttaisi asioita parempaan, on kyllä aikamoista voodoota.

Hlökunnan poisto syö jotain rauhanajan toimintoja ja vastaavasti myös sota-ajan johtajia SA-organisaatiosta. Ja jos koko sama joukko hääräisi innokkaiden harrastajien kanssa, kyllä siihen muuta tarvitaan kuin palkattua henkilöstöä. Se muu vaatii lisää fyrkkaa.

Kyllä minä sitä rahaa siirtäisin jos jostain on siirrettävää, varsinaisten taistelujoukkojen kertaukseen. Innokkaimmat harrastajat harrastavat kuitenkin. Hyvä niin. Pidän kuitenkin sitä 10 v. taistelujoukoissa pidettävää 20 - 30 v. välillä olevaa miehistöä ensisijaisena rahankäyttöalueena ja sen jälkeen ne seuraavat 5 v. paikallisjoukkoihin sijoitettavat myös jonkin verran kertautettavina. Jos joku sitten harrastelee ikämiehenä, en näe sitä pahana, mutta harrastukset harrastuksina.

----

Mitä tulee kriha-hommiin, niin Afgat on jo nähty ja Libanonin matkailun näen aika turhana.

Afgoissa on oltu tarpeeksi kauan että jenkeille on näytetty osallistuminen ja Libanonista ei saa kenenkään kiitosta, eikä siellä palloilu mitään opeta organisaatiolle. Jos siellä taas rytisee, sitten ollaan piilossa poteroissa. Järkee... NOT
-----
Mä en oikein näe että sun haikalemalle neo-suojeluskunnalle on tällä hetkellä sosiaalista tilausta yleisön joukossa eikä pv:tä näytä kiinnostavan tällaisen organisaation perustaminen.

Ja mitä heität "epävirallisesta organisaatiosta" ja että valtio menettäisi oikeutensa mielipiteisiin ja valvontamahdollisuuksiin, osoittaa ettet oikein yhteiskunnan toiminnoista ymmärrä. Ei tämän maan valtio-organisaatio luovuta monopoliaan sotahommiin millekään "epäviralliselle organisaatiolle".
 
Olen adamin kanssa samaa mieltä tuosta valtion valvontamahdollisuuksista. Valtio on suojannut monopolinsa jopa lailla ja tarvittaessa säätää sitä suojaamaan lisää lakeja ja asetuksia.

Kun tässä koitan summata yhteen eri osapuoleten kommentteja, niin nähdäkseni adamin pointin toisin selkeimmin esiin se, että verrataan puolustusvoimien ja reserviläistoimijoiden yhteenlaskettuja budjetteja keskenään. Siis ollen Suomessa PV+MPK vs. Ruotsissa Försvarsmakten+Hemvärnet.
Pstsian pointti huomioiden taas nuo summat pitää laskea yksittäistä taistelijaa/osallistujaa kohden.

Teesinä on esitetty, että rahallinen panostus yksittäistä reserviläistä kohden on Suomessa huomattavasti pienempi kuin naapurimaissa, mikä kertoisi puolustusvoimien pitävän reserviläisiä merkityksettöminä.
Vastateesinä on todettu, että reserviläisiin panostetaan virallisten joukko-osastojen harjoittamisen ja ylläpitämisen muodossa. Sijoitetun reservin kustannuksia tuskin saadaan eroteltua PV:n budjetista vai saadanko?

Esitän yhtenä vertailukohteena vielä yksittäisen taistelijan koulutukseen sijoitettua rahasummaa. Siis ollen varusmieskoulutuksen ja reservin kertauttamisen ja vapaaehtoisen koulutuksen budjetteja laskettuna yhtä miestä kohden. Kun tuo lasketaan keskiarvona, niin tulee huomioitua myös tuo hemvärnetin varusmieskoulutusta saamattoman osan merkitys taistelujoukkojen korvaajana. Silti jää vielä erottavana tekijänä koulutuksen laatu ja määrä, joka poikeaa suomalaisella reserviläsellä verrattuna ruotsalaiseen sotilaaseen tai hemvärnetiläiseen tai virolaiseen kaitseliitin jäseneen. Laadun arviointi onkin sitten vaikea tehtävä, määrää voidaan verrata tietysti ainakin koulutuspäivinä. Edellyttäen tietenkin että moisten vertailujen tekemiseen tarvittavat luvut löytyvät jostain.
 
adam7 kirjoitti:
Tuo että 50 miljoonan poisto pv palkkamenoista ja hlökunnan siirto kodinturvaan jotenkin muuttaisi asioita parempaan, on kyllä aikamoista voodoota.

Siksi siinä lukeekin ”osa”.

Hlökunnan poisto syö jotain rauhanajan toimintoja ja vastaavasti myös sota-ajan johtajia SA-organisaatiosta. Ja jos koko sama joukko hääräisi innokkaiden harrastajien kanssa, kyllä siihen muuta tarvitaan kuin palkattua henkilöstöä. Se muu vaatii lisää fyrkkaa.

Miten se poistaa henkilön SA-tehtävän?

Kyllä minä sitä rahaa siirtäisin jos jostain on siirrettävää, varsinaisten taistelujoukkojen kertaukseen. Innokkaimmat harrastajat harrastavat kuitenkin. Hyvä niin. Pidän kuitenkin sitä 10 v. taistelujoukoissa pidettävää 20 - 30 v. välillä olevaa miehistöä ensisijaisena rahankäyttöalueena ja sen jälkeen ne seuraavat 5 v. paikallisjoukkoihin sijoitettavat myös jonkin verran kertautettavina. Jos joku sitten harrastelee ikämiehenä, en näe sitä pahana, mutta harrastukset harrastuksina.

Tuokin on ihan tarpeellista, mutta pelkästään sen varaan ei voi laskea.
Kerran 5 vuodessa tapahtuvalla viikon kertausharjoituksella ei tehdä ihmeitä, jos niitä nyt ylipäätään voidaan tehdä mitenkään.

Myöskin MPK:n toimintaan osallistuvien ikärakenne taitaa olla melko vieras. Porukka on pääsääntöisesti sijoittamiskelpoista ja/tai sijoitettua reserviä, jota yhdistää mm. se, että Pv ei kertauta. Ja jos kertauttaa, niin ei tarpeeksi.

Mä en oikein näe että sun haikalemalle neo-suojeluskunnalle on tällä hetkellä sosiaalista tilausta yleisön joukossa eikä pv:tä näytä kiinnostavan tällaisen organisaation perustaminen.

Sosiaalista tilausta? Onko Puolustusvoimille tai sen osana oleville Maakuntajoukoille jotain pirun ”sosiaalista tilausta”?
Nyt ei ole kysymys mistään nukketeatterin rakentamisesta vaan vapaaehtoisuuteen perustuvista SA-joukoista, jotka ovat osa Puolustusvoimia, mutta RA-oloissa toimivat tietynlaisella autonomialla suorittaen koulutus- ja tukitehtäviä, kuten Sk ennen vanhaan.

Tuo on tosin vain kaukainen haave, koska Suomesta ei löydy siihen poliittista tahtoa ja myöskään Puolustusvoimat ei sitä näe tarpeelliseksi.

Ja mitä heität "epävirallisesta organisaatiosta" ja että valtio menettäisi oikeutensa mielipiteisiin ja valvontamahdollisuuksiin, osoittaa ettet oikein yhteiskunnan toiminnoista ymmärrä. Ei tämän maan valtio-organisaatio luovuta monopoliaan sotahommiin millekään "epäviralliselle organisaatiolle".

Loppukohtaa et ymmärtänyt oikein.
Mitäs jos MPK:n toiminta lakkaisi ja hommaa jatkettaisiin ”aikuisten partiossa”, jossa yhdistyvät ampumaharjoittelu, maastotaidot, radioamatööritoiminta, urheilu, airsoft yms. Olisiko kyse sotilaskoulutuksesta? Onko se sotilaskoulutusta jos opetan jollekin claymore-replikan asentamisen mökillä ja sen jälkeen siirrymme jatkamaan sovellettua vaihetta airsoft-peliä nuo replikamiinat yms. mukanamme.

Tarvitseeko tuollaiseen toimintaan Pv:n tai valtion lupia? Tai valvontaa. Tai tukea. Onko se kiellettyä?
 
@niäämi

Ihan hyvää yhteenvetoa.

Hemvärnetin uusi sisäänajoväylä on siis kolmen kuukauden GMU (grundläggande militär utbildning), jonka pitäisi olla sama kuin ammatti- tai osa-aika sotilaiksi pyrkivillä. Tosin mitä olen ruotsalaisilta foorumeilta lukenut, tämä koulutusrupeama tehdään kuitenkin eri joukkueissa (HV ja muut erikseen). Koska se HV:n kundi saavuttaa ja menee ohi siitä 6 kk:n jääkäristä? Koska menee ohi jos saamme asiallisen joukkojen kertausrytmin?

(Saatoin jo kirjoittaa tämäntyylistä)

@pstsika

kun vähennät "osin" sitä hlökuntamäärää, vähenee myös ammattilaisten osuus SA-joukoista.

Sosiaalisella tilauksella tarkoitan yhteiskunnassa ilmenevää halua, pyrkimystä johonkin. Tällainen koettu halu johonkin kanavoituu sitten median (ml. internetin järjestäytyneen sekä järjestäytymättömän osan), politiikan ja viimein myös hallinnon kautta muutoksiin.

Kuten totesit, poliittista tahtoa ei ole. Sitä ei ole, koska sosiaalista tilausta ei ole.

PV:n kannasta näytämme olevan samaa mieltä.

Ja mitä tulee noihin vapaa-ajanleikkeihin.
Rikoslain 13 luku 4 § kriminalisoi laittoman sotilaallisen toiminnan. Katso vaikka finlexistä sisältö kun mulla bugaa copy-paste tällä lankulla finlexistä


Hallituksen esityksessä kriminalisointia tarkennetaan rajanvedon osalta.

4 §. Laiton sotilaallinen toiminta

Sotilaalliseen tapaan järjestäytynyttä uhkaa valtiolliselle järjestykselle voidaan pitää kysymykseen tulevista uhista vaarallisimpana. Valtioelämän kansanvaltaisuuden ja kansalaisten poliittisen toimintavapauden kannalta on myös tärkeätä, ettei mikään valtiollinen ajatussuunta järjestäydy sotilaalliseen tapaan. Ehdotetussa 4 §:ssä on säännös, jonka mukaan sotilaallinen järjestäytyminen tarkoituksena vaikuttaa valtiollisiin asioihin olisi eräin edellytyksin rangaistavaa. Laitonta sotilaallista toimintaa koskevan rikossäännöksen perustana on ajatus, että vain valtioon kuuluvat organisaatiot voivat järjestäytyä sotilaalliseen tapaan. Silloinkin edellytyksenä on se, että laissa on sotilaallisesta järjestäytymisestä nimenomaisia säännöksiä. Tärkein sotilaallinen organisaatio on puolustusvoimat. Puolustusvoimista annetun lain (402/74) 1 §:n 1 momentin mukaan puolustusvoimat on hallinnollisesti ja sotilaallisesti järjestetty niin kuin kyseisessä laissa säädetään. Sotilaallisesti järjestetty on myös sisäasiainministeriön hallinnonalaan kuuluva rajavartiolaitos. Siitä on säännös rajavartiolaitoksesta annetun lain (5/75) 2 §:ssä. Sen sijaan esimerkiksi poliisi-, vankeinhoito-, tulli-, palo- ja väestönsuojeluviranomaiset eivät tietyistä organisatorisista erityispiirteistään huolimatta ole sotilaallisesti järjestettyjä. Ehdotuksen 4 §:n mukaan rangaistaisiin laittomasta sotilaallisesta toiminnasta sitä, joka laittomasti perustaa, organisoi tai varustaa sotilaallisesti järjestäytyneen yhteenliittymän, jonka tarkoituksena on vaikuttaa valtiollisiin asioihin, toimii sellaisessa yhteenliittymässä johtavassa asemassa, taloudellisesti tai muutoin merkittävällä tavalla tukee sitä tai siinä toimeenpanee tai antaa sotilaallista koulutusta. Yhdistyslain (503/89) 3 §:n mukaan ''yhdistys, joka on katsottava jäseniltä vaadittavan kuuliaisuuden ja joukkomuodostelmiin tai ryhmityksiin jakautumisen perusteella taikka aseellisen varustautumisen vuoksi kokonaan tai osittain sotilaalliseen tapaan järjestetyksi, on kielletty''. Sotilaallisen järjestäytymisen laittomuus määräytyy edellä mainittujen säännösten mukaisesti. Jokin organisaatio saadaan järjestää sotilaalliseen tapaan vain, jos laissa on niin säädetty. Sillä, millaiseen muunlaiseen organisaatioon sotilaallisesti järjestetty yhteenliittymä on sidoksissa, ei ole säännöksen soveltamisen kannalta merkitystä. Niinpä säännösehdotuksessa tarkoitettua laitonta sotilaallista toimintaa voi olla esimerkiksi poliittisen puolueen tai järjestön yhteyteen perustettu sotilaallinen yhteenliittymä, yksityishenkilön organisoima asein varustettu sotilaallisesti järjestetty joukko taikka julkishallinnon ulkopuolelle syntynyt järjestys- tai muu kaarti, joka järjestäytyy sotilaalliseen tapaan ja omaksuu tarkoituksekseen vaikuttaa valtiollisiin asioihin. Sillä, millaista yhteiskunnallista ajattelutapaa sotilaallisesti järjestetty organisaatio edustaa, ei ole organisaation laillisuuden kannalta merkitystä. Sellainen sotilaallinen järjestäytyminen, jonka tarkoituksena on Suomen valtiojärjestyksen väkivaltainen kumoaminen tai muuttaminen, on ehdotetun 3 §:n 2 momentissa tarkoitettua valtiopetoksen valmistelua. Sotilaalliseen järjestäytymiseen kuuluvat ensinnäkin selkeät muodolliseen asemaan perustuvat käskyvaltasuhteet. Alaisilla on esimiehiinsä nähden tottelemisvelvollisuus, joka sisältää esimiehen mahdollisuuden antaa alaista velvoittavia käskyjä. Se, missä määrin ja millaisin edellytyksin alainen on esimerkiksi Suomen puolustusvoimissa esimiehen käskyvallan sitoma, ilmenee muun muassa voimassa olevan rikoslain 45 luvusta ja 3 luvun 10 a §:stä. Toisena sotilaallisen järjestäytymisen ominaispiirteenä on yhteenliittymän harjaantuminen käyttämään kurinalaisesti aseita ja muita vakavan väkivallan käyttöön soveliaita välineitä taistelussa tai siihen rinnastettavissa tilanteissa. Joukko, joka on varustettu aseilla mutta jota ei ole tarkoitettu käytettäväksi sotilaallisissa operaatioissa, on aseistettu joukko, ei sotilaalliseen tapaan järjestetty yhteenliittymä. Toisaalta sotilaallisesti järjestäytyneenä voidaan tällaisiin operaatioihin tarkoitettua ja aseiden käyttöön perehtynyttä käskyvaltasuhteisiin perustuvaa joukkomuodostelmaa pitää siinäkin tapauksessa, ettei sitä vielä ole varustettu aseilla tai varustautuminen on vasta osittaista. Laiton sotilaallinen toiminta on rangaistavaa ehdotetun säännöksen mukaan, jos sen tarkoituksena on valtiollisiin asioihin vaikuttaminen. Riittävää on siis tarkoitus vaikuttaa valtiollisiin asioihin, todellista poliittista merkitystä laittoman sotilaallisen toiminnan rangaistavuus ei edellytä. Rangaistavaa ei sitä vastoin ole toiminta esimerkiksi ampumaurheilua tai muuta sotilaallista merkitystä omaavaa urheilulajia harjoittavassa aatteellisessa yhdistyksessä, vaikka yhdistyksen järjestäytymisessä olisikin sotilasorganisaatiota muistuttavia piirteitä. Rangaistavaa lainkohdan mukaan ei ole myöskään järjestää joukkoa, jonka tarkoituksena on vartioida rikosten mahdollisia kohteita tai pitää yllä järjestystä erilaisissa tilaisuuksissa. Rikoksen tekotapana on mainittu ensinnäkin yhteenliittymän perustaminen, organisoiminen tai varustaminen. Pelkkä liittyminen yhteenliittymän jäseneksi, sen tukeminen mielipiteitä esittämällä tai osallistuminen yhteenliittymän järjestämään tilaisuuteen ei ole ehdotetun lainkohdan mukaan rangaistavaa. Yksittäisten aseiden luovuttaminen ei vielä ole yhteenliittymän varustamista. Varustamista sen sijaan on yksittäisiä aseita tai vähäisiä ampumatarvikemääriä suurempien erien luovuttaminen yhteenliittymälle joko vastikkeesta tai ilman taikka eri tahoilta luovutettavien sotilaallisten tarvikkeiden kerääminen yhteenliittymän käytettäväksi. Toisena rikoksen tekomuotona ehdotuksessa on mainittu toimiminen yhteenliittymässä johtavassa asemassa. Johtavassa asemassa olevana voidaan pitää henkilöä, jolla on jokin yhteenliittymän osa tai yhteenliittymä kokonaisuutena käskyvaltansa alaisena. Rikoksen tekomuotona on mainittu myös yhteenliittymän taloudellinen tai muu merkittävä tukeminen. Taloudellista tukea ei ole vähäisen yksittäisen rahasumman antaminen yhteenliittymälle, esimerkiksi aatteellisissa yhdistyksissä tavanomaisen jäsenmaksun suuruisen summan maksaminen yhteenliittymälle kerran vuodessa. Taloudellista tukea on toiminnan suoranainen rahoittaminen, rahankeräyksen järjestäminen yhteenliittymän hyväksi taikka osallistuminen sellaiseen yhteisön päätöksentekoon, jossa päätetään luovuttaa yhteisön varoja sotilaallisen yhteenliittymän käyttöön. Muuna merkittävänä tukena voidaan pitää esimerkiksi tilojen antamista yhteenliittymän käytettäväksi tai välineiden luovuttamista yhteenliittymän antamaa sotilaskoulutusta varten. Viimeksi tekomuotona mainitaan sotilaallisen koulutuksen toimeenpaneminen tai antaminen yhteenliittymässä. Sotilaallisella koulutuksella tarkoitetaan harjaannuttamista joukko-osastoina käyttämään aseita ja muita vakavan väkivallan käyttöön soveliaita välineitä taistelussa tai siihen rinnastettavissa tilanteissa sekä muun sellaisen tiedon ja taidon välittämistä, joka on tarpeellista sotilastoiminnassa. Aseiden käytön opettaminen sinänsä esimerkiksi ampumaseurassa ei ole sotilaallista koulutusta eikä muidenkaan urheilulajien opettaminen, vaikka kyseisellä urheilulla saattaisikin olla sotilaallista merkitystä. Myöskään metsästysharrastuksessa tavanomainen aseiden käytön opettaminen ei ole ehdotuksessa tarkoitettua sotilaallista koulutusta. Viime aikoina on ryhdytty ulkomaisten esimerkkien innoittamana järjestämään maastossa niin sanottuja taistelupelejä, jotka suuresti muistuttavat puolustusvoimissa järjestettäviä harjoituksia mutta joissa käytetään terveydelle vaarattomia välineitä. Vaikka toimintaa pidettäisiinkin lainkohdassa tarkoitettuna sotilaallisena koulutuksena, rangaistavuuden edellytykset eivät kuitenkaan täyty. Lainkohdan soveltaminen nimittäin edellyttää, että tällaisia harjoituksia järjestävä organisaatio on sotilaallisesti järjestäytynyt ja että sen tarkoituksena on vaikuttaa valtiollisiin asioihin. Rikos edellyttää tahallisuutta. Tahallisuuteen kuuluu tietoisuus siitä, että yhteenliittymä on sotilaallisesti järjestäytynyt ja että sen tarkoituksena on vaikuttaa valtiollisiin asioihin. Tahallisuus edellyttää myös sen havaitsemista, että tekijän omalla toiminnalla on säännöksessä edellytettyä merkitystä yhteenliittymän toiminnalle. Ilman nimenomaista toissijaisuuslausekettakin voidaan pitää selvänä, että laiton sotilaallinen toiminta sisältyy valtiopetokseen tai sen valmisteluun, jos kyseisten rikosten tunnusmerkistöt toteutuvat. Laittoman sotilaallisen toiminnan rangaistukseksi ehdotetaan sakkoa tai vankeutta enintään kaksi vuotta.

Tässähän on sitten rajanvetona pyritäänkö vaikuttamaan valtiollisiin asioihin, ei väliä minkä aatteen puolesta... Maanpuolustusaatteen?

----
Ja nyt ei sekoiteta miten asioiden pitäisi olla ja miten ne on, kun arvioidaan nykyistä tilannetta.

Selkeää on, että hallituksen esityksen yksityiskohtaisessa pykäläperustelussa ei ole ajateltu sun vigilante-joukkoja, tai sitten on selvää että privaattimaanpuolustusjoukko pyrkii vaikuttamaan 'valtiollisiin asioihin".

Voi tietysti pohtia jos perustat ryhmän, annatte sotilaalliset käskysuhteet, lupaatte että tarpeessa tottelette ja toimitte ja harjoittelette. Kaikki paperille ja videolle ja sitten tutkintapyyntö paikalliselle poliisille materiaalin kera. Sittenpähän saadaan rajanveto.

En tietenkään kehota, koska yllytys rangaistaan samoin kuin teko.
 
adam7 kirjoitti:
kun vähennät "osin" sitä hlökuntamäärää, vähenee myös ammattilaisten osuus SA-joukoista.

Ei, koska nuo MPK:lla töissä olevat ammattisotilaat olisivat edelleen sotilasvirassa, kuten olivat myös Suojeluskunnissa työskennelleet ammattisotilaat.
Aluepäällikkö, piiripäällikkö, Istuva Härkä tms. organisoivat ja johtavat RA-koulutusta ja SA-tilanteessa joko jatkavat RA-tehtävässään tai ovat kyseisen sakin johtajia. Hommaan sopii myös sopivan ikäinen evp.

Ero olisi siinä, että myös paikallisjoukkoihin kuuluisi jo komppania/pataljoonatasolla ammattisotilaita, vapaaehtoinen panos otettaisiin käyttöön sodan ajan paikallisjoukoissa ja koulutus sekä koulutustapahtumiin liittyvä paperisota ja organisointi tehostuisi, kun homma ei olisi ressulle otoa, jota tehdään oman palkkatyön ohessa.
Kts. miten se ennen tehtiin esim. Suojeluskuntain historia 1-3. Tämä tästä.



Laiton sotilaallinen toiminta on rangaistavaa ehdotetun säännöksen mukaan, jos sen tarkoituksena on valtiollisiin asioihin vaikuttaminen.
-----------------------------
Rangaistavaa ei sitä vastoin ole toiminta esimerkiksi ampumaurheilua tai muuta sotilaallista merkitystä omaavaa urheilulajia harjoittavassa aatteellisessa yhdistyksessä, vaikka yhdistyksen järjestäytymisessä olisikin sotilasorganisaatiota muistuttavia piirteitä.
-----------------------------
Aseiden käytön opettaminen sinänsä esimerkiksi ampumaseurassa ei ole sotilaallista koulutusta eikä muidenkaan urheilulajien opettaminen, vaikka kyseisellä urheilulla saattaisikin olla sotilaallista merkitystä.
------------------------------
Viime aikoina on ryhdytty ulkomaisten esimerkkien innoittamana järjestämään maastossa niin sanottuja taistelupelejä, jotka suuresti muistuttavat puolustusvoimissa järjestettäviä harjoituksia mutta joissa käytetään terveydelle vaarattomia välineitä. Vaikka toimintaa pidettäisiinkin lainkohdassa tarkoitettuna sotilaallisena koulutuksena, rangaistavuuden edellytykset eivät kuitenkaan täyty. Lainkohdan soveltaminen nimittäin edellyttää, että tällaisia harjoituksia järjestävä organisaatio on sotilaallisesti järjestäytynyt ja että sen tarkoituksena on vaikuttaa valtiollisiin asioihin.


Pyrkimys vaikuttaa valtiollisiin asioihin ja käskyvaltasuhteet ovat avainsanoja. Jos noita ei ole olemassa, niin myöskään rikosta ei ole olemassa.
Tietysti toimintaa johtaisi joku, mutta noinhan se menee ampumaradallakin. Ratkaisevaa on se, että tuolla ”jollain” ei ole käskyvaltaa, eikä hän voi antaa velvoittavia käskyjä ts. niiden noudattamatta jättämisestä tulee joko RL:n määräämä rangaistus tai ”ryhmän sisäisen kurinpitoelimen määräämä ja toimeenpanema sormenkatkaisu”.


Eli siis kaveriporukka, joka ampuu yhdessä, erästelee yhdessä, harrastaa radiotekniikkaa, airsoftaa, urheilee sekä on kiinnostunut militariasta, ei syyllisty mihinkään rikokseen jos se ei ole sotilaallisesti järjestynyt (käskyvalta) eikä pyri vaikuttamaan valtiollisiin asioihin, vaan keskittyy harrastamiseen.

Jostain syystä mielessäni kaikuu seuraavat tekstinpätkät ketjusta MPK:n ISO HETKI:

baikal kirjoitti:
noska kirjoitti:
Muinoin meillä kilta järjesti hyvää, aktiivista ja tehokasta koulutusta. Se pohjautui siihen, että jokaisella oli joko oman aselajin kulutus tai sitä vastaava ja muilla tavoin tälläisen omaava yksilö sopivaksi porukkaan todettu. Koulutus oli kovaa, vaihtelevaa ja porukka aktiivista. Eri harjoituksissa painotettiin eri asioita ja syvennettiin aiempaa osaamista asioista.
Siten tuli loistoidea alkaa maksattaa homma uudella ja hienolla MPK:lla. Portit aukesi ulkopuoliselle seulomattomalle wannabe porukalle. Koulutusiheita piti ruveta sensuroimaan, koulutusta löysäämään, koska kaikkien fysiikka ei riittänyt, taitojen ja tietojen syventäminen ei onnistunut kun mukana oli täysin nollatasolta lähteviä peruskouluttamattomia ensikertalaisa. Oma väki alkoi hävitä kurssilta ja jäljelle jääneet siirtyivät kouluttajiksi (ennen ei erillisä kouluttajia tarvittu, joku suunnitteli harjoituksen perusteet ja kukin vuorollaan koulutti jonkun osa-alueen mihin oli syventynyt ja lopun aikaa osallistui kurssille) tai maaliosastoon.
Ennen aktiiviset killan paikallisosastot alkoivat muuttua kabinettiporukoiksi, kunnes aktiivisimmat alkoivat eri paikallisosastoista kokoontua yhteen ja järjestää taas harjoituksia keskenään omalla suljetulla porukalla. Pv alkoi vetää tukeaan pois MPK harjoituksista joita ei ollut tilannut. Samaan aikaan oman aselajin väki junaili tukea jonkin verran (paljoa ei tarvittu) näille suljettujen porukoiden harjoituksille. Pikku hiljaa ollaan asiaa nostamassa samalle tasolle kuin ennen MPK:ta. MPK:n harjoitukset kuitenkin jatkuvat wannabe porukoille. Siellä käy väkeä kouluttamassa ja pitää silmät auki ja houkuttelevat sopivaa väkeä sitten tunne suljettuun porukkaan. Mielestäni vastaavaan toimintaan olisi mahdollisuus muillakin aselajikilloilla. Uskoisin että pv olisi kiinnostuneempi tukemaan koherenttia , homogeenista, omaan tehtävään sopivaan harjoitukseen osallistuvaa väkeä ja niiden mukaan sopivaksi todettujen ulkopuolisten sijoitusta tarvittaessa muuttamaan.

Jep, ja tuossa onkin iso liuta pointteja, jotka puoltavat reippaan paikallistoiminnan merkitystä. Ja paino sanalla - paikallis -. Kuten olen toitottanut: pitäkää pojat huoli niistä yhdistyksistä, joihin kuulutte. Osallistukaa ja tehkää oma sarkanne.
baikal kirjoitti:
Hehheh. Tankilla apsilla ja istahdin res.toverin kanssa hetken turinoimaan, puhuttiin näistä "omaa harjoittelua toteuttavista" ryhmistä, jotka korrektisti jättävät suosiolla aseet ja näkyvät merkit pois ja tyytyvät matalalla profiililla perehtymään mihin kulloinkin. Esitin argumentin: "tekeekö pv mitään näillä irrallisten ryhmien hankkimilla taidoilla jne." Res-toveri vastasi: "no ei tietenkään tee, pääasia näyttää olevan se, että kukaan ei harjoittele eli parempi on se, että syvä reservi menettää viimeisenkin kosketuksen mp-toimintaan kuin että harjoittelisivat epäortodoksisesti keskenään pienissä porukoissa".....aika pahasti sanottu, mutta valitettavasti näinhän se on.

Eli jos paikalla on Valpon Suojelupoliisin ”valvoja”, niin kehoitan hakemaan mm. noskan ja baikalin sumppuun ennen minua. :D

Tämäkin keskustelu alkaa suuntautumaan sellaisille raiteille, että aloitan YYA-yhteensopivan itsesensuurin tietyiltä kohdin.
 
pstsika kirjoitti:
Ei, koska nuo MPK:lla töissä olevat ammattisotilaat olisivat edelleen sotilasvirassa, kuten olivat myös Suojeluskunnissa työskennelleet ammattisotilaat.
Aluepäällikkö, piiripäällikkö, Istuva Härkä tms. organisoivat ja johtavat RA-koulutusta ja SA-tilanteessa joko jatkavat RA-tehtävässään tai ovat kyseisen sakin johtajia. Hommaan sopii myös sopivan ikäinen evp.

Ero olisi siinä, että myös paikallisjoukkoihin kuuluisi jo komppania/pataljoonatasolla ammattisotilaita, vapaaehtoinen panos otettaisiin käyttöön sodan ajan paikallisjoukoissa ja koulutus sekä koulutustapahtumiin liittyvä paperisota ja organisointi tehostuisi, kun homma ei olisi ressulle otoa, jota tehdään oman palkkatyön ohessa.
Kts. miten se ennen tehtiin esim. Suojeluskuntain historia 1-3. Tämä tästä.

Käsitin että olit ottamassa 50 miljoonaa pois PV:ltä ja siirtämässä osan henkilökunnasta neo-suojeluskuntaasi, jolloin osa vapautuisi työmarkkinoille. Jos olet siirtämässä kaikki, on kyse laatikkoleikistä eikä mistään muusta.

Tälle uudelle laatikolle pitäisi sitten myös laittaa toimintamenoja. Ovatko nämä nyt krihasta?

mitä sitten tulee ajatukseesi että nämä harrastajat olisivat kaikki sijoituskelpoisia paikallisjoukkoihin, rohkenen epäillä. Jos aiot samalla korottaa kelpoisuusvaatimuksia (siis jotta osallistujat ovat taistelukelpoisia) ja saada laajasti uutta porukkaa mukaan saat olla aikamoinen profeetta.

Edelleen näen negatiivisena, että tässä mahdollisesti siirtyisi resursseja taistelujoukoilta vartiojoukoille. Tästä en ryhdy laskemaan esimerkkejä, koska en jaksa enkä ehdi, eikä minulla ole tarpeeksi faktaa enkä jaksa etsiä sitä.

Laiton sotilaallinen toiminta on rangaistavaa ehdotetun säännöksen mukaan, jos sen tarkoituksena on valtiollisiin asioihin vaikuttaminen.
-----------------------------
Rangaistavaa ei sitä vastoin ole toiminta esimerkiksi ampumaurheilua tai muuta sotilaallista merkitystä omaavaa urheilulajia harjoittavassa aatteellisessa yhdistyksessä, vaikka yhdistyksen järjestäytymisessä olisikin sotilasorganisaatiota muistuttavia piirteitä.
-----------------------------
Aseiden käytön opettaminen sinänsä esimerkiksi ampumaseurassa ei ole sotilaallista koulutusta eikä muidenkaan urheilulajien opettaminen, vaikka kyseisellä urheilulla saattaisikin olla sotilaallista merkitystä.
------------------------------
Viime aikoina on ryhdytty ulkomaisten esimerkkien innoittamana järjestämään maastossa niin sanottuja taistelupelejä, jotka suuresti muistuttavat puolustusvoimissa järjestettäviä harjoituksia mutta joissa käytetään terveydelle vaarattomia välineitä. Vaikka toimintaa pidettäisiinkin lainkohdassa tarkoitettuna sotilaallisena koulutuksena, rangaistavuuden edellytykset eivät kuitenkaan täyty. Lainkohdan soveltaminen nimittäin edellyttää, että tällaisia harjoituksia järjestävä organisaatio on sotilaallisesti järjestäytynyt ja että sen tarkoituksena on vaikuttaa valtiollisiin asioihin.


Eli siis kaveriporukka, joka ampuu yhdessä, erästelee yhdessä, harrastaa radiotekniikkaa, airsoftaa, urheilee sekä on kiinnostunut militariasta, ei syyllisty mihinkään rikokseen jos se ei ole sotilaallisesti järjestynyt (käskyvalta) eikä pyri vaikuttamaan valtiollisiin asioihin, vaan keskittyy harrastamiseen.


Eli jos paikalla on Valpon Suojelupoliisin ”valvoja”, niin kehoitan hakemaan mm. noskan ja baikalin sumppuun ennen minua. :D

Tämäkin keskustelu alkaa suuntautumaan sellaisille raiteille, että aloitan YYA-yhteensopivan itsesensuurin tietyiltä kohdin.
[/quote]


Niin. voit tummentaa kuinka paljon haluat tuota yhtä kohtaa. Laki on kuitenkin niin kuin se luetaan.


Kun nyt copy-paste finlexitä toimii tällä koneella, niin tässä on se pykälä.
Laiton sotilaallinen toiminta
Joka laittomasti perustaa, organisoi tai varustaa sotilaallisesti järjestäytyneen yhteenliittymän, jonka tarkoituksena on vaikuttaa valtiollisiin asioihin, toimii sellaisessa yhteenliittymässä johtavassa asemassa, taloudellisesti tai muutoin merkittävällä tavalla tukee sitä tai siinä toimeenpanee tai antaa sotilaallista koulutusta, on tuomittava laittomasta sotilaallisesta toiminnasta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

ja siellä on
- sotilaallisesti järjestäytynyt (esityksessä viitataan käskyvaltaan)
- tarkoitus vaikuttaa valtiollisiin asioihin
- eri tekomuotoja

MPK ry on nykyään julkisoikeudelinen yhdistys, ts. sen toiminnasta säädetään lailla. Ennen kuin siitä tuli julkisoikeudellinen yhdistys, se oli tavallinen, eikä syytteitä paukkunut, vaikka aatetta, tällä kertaa maanpuolustusaatetta ajettiin. Oliko se sotilaallisesti järjestetty, en tiedä.

Saattaa olla että MPK ry:n aiempaan toimintaan viitaten maanpuolustusyhdistysten, rekisteröityjen tai ei, perustaminen ei ole mahdotonta, kunhan niisä ei Yhdistyslain 3 § vastaisesti ole "osittain sotillaallisesti järjestetty".

(Tuon lain hallituksen esitystä ei löydy netistä, joten tuon sisällön tarkistaminen vaatisi tarkastuksen itrw)

3 §
Kielletyt yhdistykset
Yhdistys, joka on katsottava jäseniltä vaadittavan kuuliaisuuden ja joukkomuodostelmiin tai ryhmityksiin jakautumisen perusteella taikka aseellisen varustautumisen vuoksi kokonaan tai osittain sotilaalliseen tapaan järjestetyksi, on kielletty

Yhdistyslain rangaistussäännös ei rankaise 3 § vastaisesta toiminnasta vaan lopetetun tai toimintakieltoon asetetun yhdistyksen puolesta toimimisesta. Ja jos on tarkoitus ampua oikeilla aseilla, tarvitaan tietenkin 4 § mukainen lupa.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1989/19890503

tosin jos ryhdyt vaihtoehtoiseen toimintaasi, rohkenen epäillä että kuhinaa syntyy ja ja mahdollisesti myös uutta lainsäädäntöhanktetta tai jopa tuon RL 14:4 vääntelyä. ;)
 
adam7 kirjoitti:
Käsitin että olit ottamassa 50 miljoonaa pois PV:ltä ja siirtämässä osan henkilökunnasta neo-suojeluskuntaasi, jolloin osa vapautuisi työmarkkinoille. Jos olet siirtämässä kaikki, on kyse laatikkoleikistä eikä mistään muusta.

Tälle uudelle laatikolle pitäisi sitten myös laittaa toimintamenoja. Ovatko nämä nyt krihasta?

Pv:tä ei ole aikomus lakkauttaa ja uusimuotoinen MPK kuuluisi suoraan PV:n alaisuuteen, joskin omaisi jonkin verran itsenäisyyttä. Jos se toimii PV:n alaisuudessa, niin se tarvitsee siihen myös resursseja eli työntekijöitä ja rahaa.
Lue se Suojeluskuntain historia niin saat käsityksen siitä mitä haen. Tässä on kyseessä hyvin samankaltainen organisaatio.
Toimintamenot esimerkiksi krihasta. Miksei muualtakin. Nyt mennään kuitenkin liian kauas ketjun alkuperäisaiheesta ja tälle voitaisiin perustaa oma topic, koska ei oikein enää liity Hemvärnetiin.

Niin. voit tummentaa kuinka paljon haluat tuota yhtä kohtaa. Laki on kuitenkin niin kuin se luetaan.


Kun nyt copy-paste finlexitä toimii tällä koneella, niin tässä on se pykälä.
Laiton sotilaallinen toiminta
Joka laittomasti perustaa, organisoi tai varustaa sotilaallisesti järjestäytyneen yhteenliittymän, jonka tarkoituksena on vaikuttaa valtiollisiin asioihin, toimii sellaisessa yhteenliittymässä johtavassa asemassa, taloudellisesti tai muutoin merkittävällä tavalla tukee sitä tai siinä toimeenpanee tai antaa sotilaallista koulutusta, on tuomittava laittomasta sotilaallisesta toiminnasta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

ja siellä on
- sotilaallisesti järjestäytynyt (esityksessä viitataan käskyvaltaan)
- tarkoitus vaikuttaa valtiollisiin asioihin
- eri tekomuotoja

Koitatko provosoida vai etkö lukenut tuota?

• sotilaallisesti järjestynyt yhteenliittymä
• jonka tarkoituksena on vaikuttaa valtiollisiin asioihin

ja alla olevilla kohdilla ei ole merkitystä, jos nuo kaksi kohtaa eivät täyty.

• toimii sellaisessa
• taloudellisessa tai muutoin merkittävällä tavalla tukee sitä
• tai siinä toimeenpanee tai antaa sotilaallista koulutusta

Jos vain eka täyttyy, niin kyse on ainoastaan yhdistyslain rikkomisesta. Tuokaan ei täyty, mikäli porukalla ei ole käskyvaltasuhteita esim. sisäisen kurinpitoelimen valvomina, koska RL 45 ei tietystikään noihin porukoihin sovellu.

Jos taas ei ole olemassa mitään sotilaallisesti järjestynyttä yhteenliittymää, jonka tarkoituksena on vaikuttaa valtiollisiin asioihin, niin sellaisessa toimiminen, sellaisen tukeminen tai siinä koulutuksen antaminen ei ole mahdollista.


Uusi ketju jos haluat jatkaa tätä tuloksetonta vänkäämistä. :D
Esim. Oikeudellisia näkökohtia koskien oman militian perustamista.
 
pstsika kirjoitti:
adam7 kirjoitti:
Käsitin että olit ottamassa 50 miljoonaa pois PV:ltä ja siirtämässä osan henkilökunnasta neo-suojeluskuntaasi, jolloin osa vapautuisi työmarkkinoille. Jos olet siirtämässä kaikki, on kyse laatikkoleikistä eikä mistään muusta.

Tälle uudelle laatikolle pitäisi sitten myös laittaa toimintamenoja. Ovatko nämä nyt krihasta?

Pv:tä ei ole aikomus lakkauttaa ja uusimuotoinen MPK kuuluisi suoraan PV:n alaisuuteen, joskin omaisi jonkin verran itsenäisyyttä. Jos se toimii PV:n alaisuudessa, niin se tarvitsee siihen myös resursseja eli työntekijöitä ja rahaa.
Lue se Suojeluskuntain historia niin saat käsityksen siitä mitä haen. Tässä on kyseessä hyvin samankaltainen organisaatio.
Toimintamenot esimerkiksi krihasta. Miksei muualtakin. Nyt mennään kuitenkin liian kauas ketjun alkuperäisaiheesta ja tälle voitaisiin perustaa oma topic, koska ei oikein enää liity Hemvärnetiin.

Niin. voit tummentaa kuinka paljon haluat tuota yhtä kohtaa. Laki on kuitenkin niin kuin se luetaan.


Kun nyt copy-paste finlexitä toimii tällä koneella, niin tässä on se pykälä.
Laiton sotilaallinen toiminta
Joka laittomasti perustaa, organisoi tai varustaa sotilaallisesti järjestäytyneen yhteenliittymän, jonka tarkoituksena on vaikuttaa valtiollisiin asioihin, toimii sellaisessa yhteenliittymässä johtavassa asemassa, taloudellisesti tai muutoin merkittävällä tavalla tukee sitä tai siinä toimeenpanee tai antaa sotilaallista koulutusta, on tuomittava laittomasta sotilaallisesta toiminnasta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

ja siellä on
- sotilaallisesti järjestäytynyt (esityksessä viitataan käskyvaltaan)
- tarkoitus vaikuttaa valtiollisiin asioihin
- eri tekomuotoja

Koitatko provosoida vai etkö lukenut tuota?

• sotilaallisesti järjestynyt yhteenliittymä
• jonka tarkoituksena on vaikuttaa valtiollisiin asioihin

ja alla olevilla kohdilla ei ole merkitystä, jos nuo kaksi kohtaa eivät täyty.

• toimii sellaisessa
• taloudellisessa tai muutoin merkittävällä tavalla tukee sitä
• tai siinä toimeenpanee tai antaa sotilaallista koulutusta

Jos vain eka täyttyy, niin kyse on ainoastaan yhdistyslain rikkomisesta. Tuokaan ei täyty, mikäli porukalla ei ole käskyvaltasuhteita esim. sisäisen kurinpitoelimen valvomina, koska RL 45 ei tietystikään noihin porukoihin sovellu.

Jos taas ei ole olemassa mitään sotilaallisesti järjestynyttä yhteenliittymää, jonka tarkoituksena on vaikuttaa valtiollisiin asioihin, niin sellaisessa toimiminen, sellaisen tukeminen tai siinä koulutuksen antaminen ei ole mahdollista.


Uusi ketju jos haluat jatkaa tätä tuloksetonta vänkäämistä. :D
Esim. Oikeudellisia näkökohtia koskien oman militian perustamista.

vanha sananlasku mun nurkilta:

älä opeta faijjaas naimaan
 
adam7 kirjoitti:
vanha sananlasku mun nurkilta:

älä opeta faijjaas naimaan

Tuohon kai pitäisi vastata:
Ei tarvii, ku mutsis opetti meidät molemmat.

En kuitenkaan vastaa noin. Lopetetaanko vittuilu ja jatketaan militian sijaan Hemvärnetillä?
 
ihan hyvä kuitti ;)

(paitsi että meillä sanotaan "tarvi" ja "meiät")

pointsu on, että minkälaisessa tahansa säännöstulkinnassa ei olla pstsika-nickin juridiikka-maailmassa vaan paljon laajemmassa ongelmatiikassa.


ei mitkään pykälät ole yksiselitteisiä, vaan niitä voidaan tulkita monella eri tavoilla. nämä tulkinnat ovat kiinni yhteiskunnallisista asenteista, vaikka perinteisessä juridiikassa tätä ei haluttu tunnustaa. jos pstsika istuu korkeimmassa oikeudessa ja korkeimmassa hallinto-oikeudessa voit kyllä antaa vähän inside-tietoa. muussa tapauksessa aika monet mahdollisuudet ovat auki. tosin joutuisit olla siellä molemmissa korkeimmissa asteissa salanickeillä ja toisessa tekoparralla ja tummilla aurinkolaseilla, tai naisten vaatteissa ja peruukilla ja meikeillä... valitse itse...

-----

odottaessa pstsika-militiaa ... :)

hemvärnet keskustelu on ihan ok.
 
adam7 kirjoitti:
@niäämi

Ihan hyvää yhteenvetoa.

Hemvärnetin uusi sisäänajoväylä on siis kolmen kuukauden GMU (grundläggande militär utbildning), jonka pitäisi olla sama kuin ammatti- tai osa-aika sotilaiksi pyrkivillä. Tosin mitä olen ruotsalaisilta foorumeilta lukenut, tämä koulutusrupeama tehdään kuitenkin eri joukkueissa (HV ja muut erikseen). Koska se HV:n kundi saavuttaa ja menee ohi siitä 6 kk:n jääkäristä? Koska menee ohi jos saamme asiallisen joukkojen kertausrytmin?

(Saatoin jo kirjoittaa tämäntyylistä)

@pstsika

kun vähennät "osin" sitä hlökuntamäärää, vähenee myös ammattilaisten osuus SA-joukoista.

Sosiaalisella tilauksella tarkoitan yhteiskunnassa ilmenevää halua, pyrkimystä johonkin. Tällainen koettu halu johonkin kanavoituu sitten median (ml. internetin järjestäytyneen sekä järjestäytymättömän osan), politiikan ja viimein myös hallinnon kautta muutoksiin.

Kuten totesit, poliittista tahtoa ei ole. Sitä ei ole, koska sosiaalista tilausta ei ole.

PV:n kannasta näytämme olevan samaa mieltä.

Ja mitä tulee noihin vapaa-ajanleikkeihin.
Rikoslain 13 luku 4 § kriminalisoi laittoman sotilaallisen toiminnan. Katso vaikka finlexistä sisältö kun mulla bugaa copy-paste tällä lankulla finlexistä


Hallituksen esityksessä kriminalisointia tarkennetaan rajanvedon osalta.

4 §. Laiton sotilaallinen toiminta

Sotilaalliseen tapaan järjestäytynyttä uhkaa valtiolliselle järjestykselle voidaan pitää kysymykseen tulevista uhista vaarallisimpana. Valtioelämän kansanvaltaisuuden ja kansalaisten poliittisen toimintavapauden kannalta on myös tärkeätä, ettei mikään valtiollinen ajatussuunta järjestäydy sotilaalliseen tapaan. Ehdotetussa 4 §:ssä on säännös, jonka mukaan sotilaallinen järjestäytyminen tarkoituksena vaikuttaa valtiollisiin asioihin olisi eräin edellytyksin rangaistavaa. Laitonta sotilaallista toimintaa koskevan rikossäännöksen perustana on ajatus, että vain valtioon kuuluvat organisaatiot voivat järjestäytyä sotilaalliseen tapaan. Silloinkin edellytyksenä on se, että laissa on sotilaallisesta järjestäytymisestä nimenomaisia säännöksiä. Tärkein sotilaallinen organisaatio on puolustusvoimat. Puolustusvoimista annetun lain (402/74) 1 §:n 1 momentin mukaan puolustusvoimat on hallinnollisesti ja sotilaallisesti järjestetty niin kuin kyseisessä laissa säädetään. Sotilaallisesti järjestetty on myös sisäasiainministeriön hallinnonalaan kuuluva rajavartiolaitos. Siitä on säännös rajavartiolaitoksesta annetun lain (5/75) 2 §:ssä. Sen sijaan esimerkiksi poliisi-, vankeinhoito-, tulli-, palo- ja väestönsuojeluviranomaiset eivät tietyistä organisatorisista erityispiirteistään huolimatta ole sotilaallisesti järjestettyjä. Ehdotuksen 4 §:n mukaan rangaistaisiin laittomasta sotilaallisesta toiminnasta sitä, joka laittomasti perustaa, organisoi tai varustaa sotilaallisesti järjestäytyneen yhteenliittymän, jonka tarkoituksena on vaikuttaa valtiollisiin asioihin, toimii sellaisessa yhteenliittymässä johtavassa asemassa, taloudellisesti tai muutoin merkittävällä tavalla tukee sitä tai siinä toimeenpanee tai antaa sotilaallista koulutusta. Yhdistyslain (503/89) 3 §:n mukaan ''yhdistys, joka on katsottava jäseniltä vaadittavan kuuliaisuuden ja joukkomuodostelmiin tai ryhmityksiin jakautumisen perusteella taikka aseellisen varustautumisen vuoksi kokonaan tai osittain sotilaalliseen tapaan järjestetyksi, on kielletty''. Sotilaallisen järjestäytymisen laittomuus määräytyy edellä mainittujen säännösten mukaisesti. Jokin organisaatio saadaan järjestää sotilaalliseen tapaan vain, jos laissa on niin säädetty. Sillä, millaiseen muunlaiseen organisaatioon sotilaallisesti järjestetty yhteenliittymä on sidoksissa, ei ole säännöksen soveltamisen kannalta merkitystä. Niinpä säännösehdotuksessa tarkoitettua laitonta sotilaallista toimintaa voi olla esimerkiksi poliittisen puolueen tai järjestön yhteyteen perustettu sotilaallinen yhteenliittymä, yksityishenkilön organisoima asein varustettu sotilaallisesti järjestetty joukko taikka julkishallinnon ulkopuolelle syntynyt järjestys- tai muu kaarti, joka järjestäytyy sotilaalliseen tapaan ja omaksuu tarkoituksekseen vaikuttaa valtiollisiin asioihin. Sillä, millaista yhteiskunnallista ajattelutapaa sotilaallisesti järjestetty organisaatio edustaa, ei ole organisaation laillisuuden kannalta merkitystä. Sellainen sotilaallinen järjestäytyminen, jonka tarkoituksena on Suomen valtiojärjestyksen väkivaltainen kumoaminen tai muuttaminen, on ehdotetun 3 §:n 2 momentissa tarkoitettua valtiopetoksen valmistelua. Sotilaalliseen järjestäytymiseen kuuluvat ensinnäkin selkeät muodolliseen asemaan perustuvat käskyvaltasuhteet. Alaisilla on esimiehiinsä nähden tottelemisvelvollisuus, joka sisältää esimiehen mahdollisuuden antaa alaista velvoittavia käskyjä. Se, missä määrin ja millaisin edellytyksin alainen on esimerkiksi Suomen puolustusvoimissa esimiehen käskyvallan sitoma, ilmenee muun muassa voimassa olevan rikoslain 45 luvusta ja 3 luvun 10 a §:stä. Toisena sotilaallisen järjestäytymisen ominaispiirteenä on yhteenliittymän harjaantuminen käyttämään kurinalaisesti aseita ja muita vakavan väkivallan käyttöön soveliaita välineitä taistelussa tai siihen rinnastettavissa tilanteissa. Joukko, joka on varustettu aseilla mutta jota ei ole tarkoitettu käytettäväksi sotilaallisissa operaatioissa, on aseistettu joukko, ei sotilaalliseen tapaan järjestetty yhteenliittymä. Toisaalta sotilaallisesti järjestäytyneenä voidaan tällaisiin operaatioihin tarkoitettua ja aseiden käyttöön perehtynyttä käskyvaltasuhteisiin perustuvaa joukkomuodostelmaa pitää siinäkin tapauksessa, ettei sitä vielä ole varustettu aseilla tai varustautuminen on vasta osittaista. Laiton sotilaallinen toiminta on rangaistavaa ehdotetun säännöksen mukaan, jos sen tarkoituksena on valtiollisiin asioihin vaikuttaminen. Riittävää on siis tarkoitus vaikuttaa valtiollisiin asioihin, todellista poliittista merkitystä laittoman sotilaallisen toiminnan rangaistavuus ei edellytä. Rangaistavaa ei sitä vastoin ole toiminta esimerkiksi ampumaurheilua tai muuta sotilaallista merkitystä omaavaa urheilulajia harjoittavassa aatteellisessa yhdistyksessä, vaikka yhdistyksen järjestäytymisessä olisikin sotilasorganisaatiota muistuttavia piirteitä. Rangaistavaa lainkohdan mukaan ei ole myöskään järjestää joukkoa, jonka tarkoituksena on vartioida rikosten mahdollisia kohteita tai pitää yllä järjestystä erilaisissa tilaisuuksissa. Rikoksen tekotapana on mainittu ensinnäkin yhteenliittymän perustaminen, organisoiminen tai varustaminen. Pelkkä liittyminen yhteenliittymän jäseneksi, sen tukeminen mielipiteitä esittämällä tai osallistuminen yhteenliittymän järjestämään tilaisuuteen ei ole ehdotetun lainkohdan mukaan rangaistavaa. Yksittäisten aseiden luovuttaminen ei vielä ole yhteenliittymän varustamista. Varustamista sen sijaan on yksittäisiä aseita tai vähäisiä ampumatarvikemääriä suurempien erien luovuttaminen yhteenliittymälle joko vastikkeesta tai ilman taikka eri tahoilta luovutettavien sotilaallisten tarvikkeiden kerääminen yhteenliittymän käytettäväksi. Toisena rikoksen tekomuotona ehdotuksessa on mainittu toimiminen yhteenliittymässä johtavassa asemassa. Johtavassa asemassa olevana voidaan pitää henkilöä, jolla on jokin yhteenliittymän osa tai yhteenliittymä kokonaisuutena käskyvaltansa alaisena. Rikoksen tekomuotona on mainittu myös yhteenliittymän taloudellinen tai muu merkittävä tukeminen. Taloudellista tukea ei ole vähäisen yksittäisen rahasumman antaminen yhteenliittymälle, esimerkiksi aatteellisissa yhdistyksissä tavanomaisen jäsenmaksun suuruisen summan maksaminen yhteenliittymälle kerran vuodessa. Taloudellista tukea on toiminnan suoranainen rahoittaminen, rahankeräyksen järjestäminen yhteenliittymän hyväksi taikka osallistuminen sellaiseen yhteisön päätöksentekoon, jossa päätetään luovuttaa yhteisön varoja sotilaallisen yhteenliittymän käyttöön. Muuna merkittävänä tukena voidaan pitää esimerkiksi tilojen antamista yhteenliittymän käytettäväksi tai välineiden luovuttamista yhteenliittymän antamaa sotilaskoulutusta varten. Viimeksi tekomuotona mainitaan sotilaallisen koulutuksen toimeenpaneminen tai antaminen yhteenliittymässä. Sotilaallisella koulutuksella tarkoitetaan harjaannuttamista joukko-osastoina käyttämään aseita ja muita vakavan väkivallan käyttöön soveliaita välineitä taistelussa tai siihen rinnastettavissa tilanteissa sekä muun sellaisen tiedon ja taidon välittämistä, joka on tarpeellista sotilastoiminnassa. Aseiden käytön opettaminen sinänsä esimerkiksi ampumaseurassa ei ole sotilaallista koulutusta eikä muidenkaan urheilulajien opettaminen, vaikka kyseisellä urheilulla saattaisikin olla sotilaallista merkitystä. Myöskään metsästysharrastuksessa tavanomainen aseiden käytön opettaminen ei ole ehdotuksessa tarkoitettua sotilaallista koulutusta. Viime aikoina on ryhdytty ulkomaisten esimerkkien innoittamana järjestämään maastossa niin sanottuja taistelupelejä, jotka suuresti muistuttavat puolustusvoimissa järjestettäviä harjoituksia mutta joissa käytetään terveydelle vaarattomia välineitä. Vaikka toimintaa pidettäisiinkin lainkohdassa tarkoitettuna sotilaallisena koulutuksena, rangaistavuuden edellytykset eivät kuitenkaan täyty. Lainkohdan soveltaminen nimittäin edellyttää, että tällaisia harjoituksia järjestävä organisaatio on sotilaallisesti järjestäytynyt ja että sen tarkoituksena on vaikuttaa valtiollisiin asioihin. Rikos edellyttää tahallisuutta. Tahallisuuteen kuuluu tietoisuus siitä, että yhteenliittymä on sotilaallisesti järjestäytynyt ja että sen tarkoituksena on vaikuttaa valtiollisiin asioihin. Tahallisuus edellyttää myös sen havaitsemista, että tekijän omalla toiminnalla on säännöksessä edellytettyä merkitystä yhteenliittymän toiminnalle. Ilman nimenomaista toissijaisuuslausekettakin voidaan pitää selvänä, että laiton sotilaallinen toiminta sisältyy valtiopetokseen tai sen valmisteluun, jos kyseisten rikosten tunnusmerkistöt toteutuvat. Laittoman sotilaallisen toiminnan rangaistukseksi ehdotetaan sakkoa tai vankeutta enintään kaksi vuotta.

Tässähän on sitten rajanvetona pyritäänkö vaikuttamaan valtiollisiin asioihin, ei väliä minkä aatteen puolesta... Maanpuolustusaatteen?

----
Ja nyt ei sekoiteta miten asioiden pitäisi olla ja miten ne on, kun arvioidaan nykyistä tilannetta.

Selkeää on, että hallituksen esityksen yksityiskohtaisessa pykäläperustelussa ei ole ajateltu sun vigilante-joukkoja, tai sitten on selvää että privaattimaanpuolustusjoukko pyrkii vaikuttamaan 'valtiollisiin asioihin".

Voi tietysti pohtia jos perustat ryhmän, annatte sotilaalliset käskysuhteet, lupaatte että tarpeessa tottelette ja toimitte ja harjoittelette. Kaikki paperille ja videolle ja sitten tutkintapyyntö paikalliselle poliisille materiaalin kera. Sittenpähän saadaan rajanveto.

En tietenkään kehota, koska yllytys rangaistaan samoin kuin teko.

Kun tuota korostettua kohtaa repii auki eli "Ehdotuksen 4 §:n mukaan rangaistaisiin laittomasta sotilaallisesta toiminnasta sitä, joka laittomasti perustaa, organisoi tai varustaa sotilaallisesti järjestäytyneen yhteenliittymän"
eli päälauseessa edellytetään organisaation olevan sotilaallisesti järjestäytyneen (kuten esimerkiksi Pelastusarmeija). Itse aktioksi katsotaan perustaminen, organisointi tai varustaminen. Näitä kaikkia siis ei vaadita, vaan yksikin riittää, mutta lisämääreenä on, että sen pitää tapahtua laittomasti. Mikäli PRH hyväksyy moisen järjestön yhdistysrekisteriin ja muita sääntöjä kuin PRH:lle toimitetut ei ole, niin voiko kyseessä olla laiton teko? Nimeämällä tarkastelun kohteena oleva yhteenliittymäksi, laajennetaan tuo koskemaan myös kaikkia niitä hatariakin organisaatioita, jotka eivät täytä edes rekisteröitymättömän yhdistyksen määreitä. Vaikkapa lähiön miesten juopposeure, jossa on muutama ukko.
"jonka tarkoituksena on vaikuttaa valtiollisiin asioihin, toimii sellaisessa yhteenliittymässä johtavassa asemassa, taloudellisesti tai muutoin merkittävällä tavalla tukee sitä tai siinä toimeenpanee tai antaa sotilaallista koulutusta"
Sivulauseessa tuota vielä tarkennetaan, että kyseisellä yhteenliittymällä on oltava tarkoituksena vaikuttaa valtiollisiin asioihin. Mikäli tämä ehto ei toteudu, käyvät kaikki muuta ehdot merkityksettömiksi. Mutta milloin tuo toteutuu, onkin sitten jo paljon vaikeampi rajanveto. Poliittisella uolueella se toteutuu ilman muuta, mutta entä Pelastusarmeijalla tai ressu-upseerikerholla, jossa toimihenkilöt on nimetty sotilaallisesti tai sotilaallisten tehtävänimikkeiden mukaan. Ne ovat jo täyttäneet päälauseen ehdot. Täyttääkö taas puolueiden organisaatio päälauseen määritelmän sotilaallisuudesta. Vastaava auktoritäärinen ja portaittainen järjestelmä ainakin löytyy. SOtilaallista käskyvaltaa vastaavaa määräysvaltaakin löytyy ryhmäkurien jne muodossa.
Sivulauseessa vielä määritellään yksilön aktioita tyollaisessa yhteenliittymässä. Huomattavaa on, että viimesen tai-sanan edessä ei ole pilkkua. Mikäli olisi se muuttaisi lauseen merkitystä siten, että määrittäisi muiden sivulauseessa mainittujen aktioiden olevan tarkastelun kohteena yhteenliittymässä, joka antaa sotilaallista koulutusta. Kuitenkin ilman pilkkua, kuten tuossa on, on sellaisessa yhteenliittymässä toimiminen sallittua kunhan ei osallistu sotilaallisen koulutuksen antamiseen tai muihin mainittuihin aktioihin. Eli pitää täyttää yksi (ei kaikkia) mainitusita ehdoista. Joko 1) toimii johtavassa asemassa, 2) taloudellisesti tai muulla merkittävällä tavalla tukee sitä, 3) toimeenpanee sotilaallista koulutusta tai 4) antaa sotilaallista koulutusta.
Kaikkiaan tuokin jättää vielä avoimeksi määrittelyjä siitä mikä on sotilaallista koulutusta ja mikä on muuta merkittävää tukea. Tuo ei sulje pois edes viiden euron lahjoitusta, joka on annettu tietämättä yhteenliittymän rikkomuksista muita kohteita kohtaan ja tiukasti tulkittuna johtotehtäväksi voidaan katsoa mikä tahansa tapahtuma jossa on määrätty parivaljakon vanihmmaksi.
Pitkän tekstiin sekaan ujutettu lainomainen virke, joka kuitenkin jättää paljon avoimeksi. Huomattavaa on myös, että kyseessä on ehdotus. Mikä sitten on lopullinen muoto laissa.
 
Tuo tarkka lainmuotohan olikin sitten tuolla myöhemmässä postauksessa, mutta huomio kiinnittyi nyt toiseen osaan, nimittäin

"Laiton sotilaallinen toiminta on rangaistavaa ehdotetun säännöksen mukaan, jos sen tarkoituksena on valtiollisiin asioihin vaikuttaminen.
-----------------------------
Rangaistavaa ei sitä vastoin ole toiminta esimerkiksi ampumaurheilua tai muuta sotilaallista merkitystä omaavaa urheilulajia harjoittavassa aatteellisessa yhdistyksessä, vaikka yhdistyksen järjestäytymisessä olisikin sotilasorganisaatiota muistuttavia piirteitä.
-----------------------------
Aseiden käytön opettaminen sinänsä esimerkiksi ampumaseurassa ei ole sotilaallista koulutusta eikä muidenkaan urheilulajien opettaminen, vaikka kyseisellä urheilulla saattaisikin olla sotilaallista merkitystä.
------------------------------
Viime aikoina on ryhdytty ulkomaisten esimerkkien innoittamana järjestämään maastossa niin sanottuja taistelupelejä, jotka suuresti muistuttavat puolustusvoimissa järjestettäviä harjoituksia mutta joissa käytetään terveydelle vaarattomia välineitä. Vaikka toimintaa pidettäisiinkin lainkohdassa tarkoitettuna sotilaallisena koulutuksena, rangaistavuuden edellytykset eivät kuitenkaan täyty. Lainkohdan soveltaminen nimittäin edellyttää, että tällaisia harjoituksia järjestävä organisaatio on sotilaallisesti järjestäytynyt ja että sen tarkoituksena on vaikuttaa valtiollisiin asioihin."

Entäs eduskunnan ampumakerho tai poliittisen nuorisojärjestön airsoft-peli. Kumpikin on valtion aisoihin vaikuttamaan pyrkivän järjestön toteuttamaa.
 
Kodinturvajoukot; Res.Liiton Mikko Savola (kesk) ja toiminnanjohtaja Olli Nyberg :

HS pyysi vastaajia kommentoimaan väitettä, että Suomeen tarvitaan kodinturvajoukot. Kysymys sai Suomen suurimman reserviläisjärjestön Reserviläisliiton johdon varpailleen.

Liiton puheenjohtaja, kansanedustaja Mikko Savola (kesk) ja toiminnanjohtaja Olli Nyberg lähettivät paikallisyhdistysten puheenjohtajille kirjeen, jossa ohjeistettiin, miten pitäisi vastata. Liiton johto kehotti vastaamaan "faktoihin perustuen" mutta kiinnittämään erityisesti huomiota "kodinturvajoukkoproblematiikkaan".

Savolan ja Nybergin ohjekirje on herättänyt ärtymystä osassa Reserviläisliiton jäseniä. HS ei julkaise kysymyksen vastauksia liiton johdon paimenkirjeen aiheuttaman epävarmuuden takia.

Reserviläisliiton puheenjohtaja Mikko Savola, halusitteko vaikuttaa kyselyn lopputulokseen? "Jokainen vastaa kuinka haluaa. Emme me pysty siihen vaikuttamaan. Ehkä muutama sanamuotoilu oli kömpelösti tehty, mikä sitten provosoi joitakin."

Ettekö luota jäseniinne? "Kyllä minä luotan jäsenistöömme."

Ymmärrättekö, miksi jotkut jäsenenne ovat ärtyneitä? "Kyllä ymmärrän, ja asiasta on käyty sisäisesti keskustelua. Herkkyys näkyi jäsenistön terveisissä. Näissä selventämisissä pitää olla äärimmäisen tarkka."

Mitä vikaa on kodinturvajoukoissa?
"Lähinnä se, että meillä on tämä paikallisjoukkokuvio, jota olemme yhdessä Puolustusvoimien kanssa työstäneet eteenpäin. Haluamme kehittää siitä mahdollisimman hyvän."

Reserviläisliiton puheenjohtaja Olli Nyberg, ettekö luota jäsenistöönne?"Meillä on noin 350 yhdistystä ja 18 piiriä. Siellä on tietysti monenlaisen tietotaidon osaavaa puheenjohtajaa. Kaikilla nämä Suomen puolustusjärjestelmän kiemurat eivät välttämättä ole ihan viimeisen päälle hallussa. Se näkyy hyvin kodinturvajoukkokeskustelussa."




Ei mulla muuta. (paitsi että Nyyperi oli mainittu myös res.liiton pj:nä, erheellisesti)
edit. : (tarkoittaa tekstin editointia, jos joku ei tiedä) Poistettu tuplapostaus
 
Viimeksi muokattu:
Jos Suomeen perustetaan kodinturvajoukot niin nykymuotoiselta RES/RUL/kilta rakenteelta putoaa pohja pois, kodinturva muuttuu tasan tarkkaan PV-vetoiseksi eikä piiripäälliköille ole sen jälkeen tarjolla edes mustaa kahvia.

Kadettiupseeristo taas joutuisi tuhlaamaan kallisarvoisia voimavarojaan karvaisten ja rumien reserviläisten kanssa toimimiseen, jokainen euro joka tähän joutavanpäiväiseen kuuhasteluun käytettäisiin on ydintoiminnoista pois.

Poliitikot ja virkamiehet eivät tule edistämään mitään muutosta joka ei tuo heille lisää rahaa tai vaikutusvaltaa.
 
Back
Top