Henkilökohtainen mukaan lähtevä varustus liikekannallepanotilanteessa

Alueellisten joukkojen taisteluosastojen sekä jääkäripataljoonien jalkaväki- ja taistelupioneerikomppaniolle sekä pst- ja tiedustelujoukkueille löytyy RK62VV:t (tulevaisuudessa osalle RK62M:t) ja PKM:t, VV dual lite ja Phantom IR, ACOG ja VV 3X kalustoa. Taisteluliivi M05 isolle osalle kuten myös sirpaleliivit ja komposiittikypärät. Maastopuku M05 tai M91. Tässä näkyy että viime vuosien hankinnat on nimenomaan kohdistettu ALJO:lle vastaamaan MAAVTST15 asettamaan tarpeeseen. Jos nämä olisivat toisen linjan joukkoja vanhalla ja käyttökelvottomalla kalustolla niin sama nämä olisi jatkosijoittaa OPJO:sta kuten ennen tehtiin JVPR:n joukkojen kanssa, mutta ei - nämä joukot tuotetaan joukkotuotannolla ja käyttäen näiden joukkojen SA-kalustoa.

Paikallisjoukoille (pl. MAAK:t) ja Alueellisten joukkojen aselajijoukoille jaetaan siten perus RK62:ta ja taisteluvyö M85:ttä ja teräskypärää ja hyvässä lykyssä VV wildbigiä sekä maastopuku M91.

EDIT: M62:t on poistettu varastoinnista. Viimeiset varastossa olleet kappaleet toimitettiin muutama vuosi sitten UTJR:iin joka jostain käsittämättömästä syystä haluaa yhä niitä käyttää hyppykoulutuksessa. Muut on myyty lumpuksi ja SA-myymälöissä sekä jobbareille

EDIT 2: Kaikki (tai ainakin lähes kaikki) varastoissa olleet RK62:t on porattu jo muutama vuosi sitten RK62VV-malleiksi, koulutuskierrossa on yhä jonkin verran poraamattomia jotka porataan kun tulevat varikkohuoltoon.
Kvkk 62 vielä jaossa?
 
Pakko kysyä, onko evp;n , tai henkilökuntaankuuluvan jakomateriaali sama kuin perusmosuurin? Hiukan epäilen tuota kun muistelen omia varusveijari aikoja.
On samaa. Tosin virassa olevaa KHENK:aa on pääsääntöisesti sijoitettu enemmän niihin "kärjen" joukkoihin joilla on muutenkin uusin materiaali. EVP:t eivät eroa KH:ssa mitenkään muista ressuista: samaa M91:stä tai M05:sta heille jaetaan samalta linjastolta kun muillekin ressuille, pl. se että useimmilla evp:llä on taskussa omat brodeeratut nimikyltit muistoa uraltaan joita sitten harjoitukisssa käyttävät...näitä tosin on aktiivireserviläisilläkin.
 
Viimeksi muokattu:
Kvkk 62 vielä jaossa?
Joillain joukoilla. Ei ALJO tai OPJO JV-yksiköillä.

Koulutetaan ja käytettään RA-aikana JV:ssä KK-patruunoiden säästösyistä ja siksi että 7.62x54R:n vaara-alue kovilla ammuttaessa on 7.62x39:ä isompi ja aiheuttaa haasteita ammuntojen järjestelyissä.
 
Kun palautin aikanaan varusteita, minulla oli peltipottaa, 2x m62 ym joista ei ollut mitään merkintää SAP-kuiteissa. Sain pitää m62:set ja varmasti käytän puvut loppuun ;)
 
M62:t on poistettu varastoinnista. Viimeiset varastossa olleet kappaleet toimitettiin muutama vuosi sitten UTJR:iin joka jostain käsittämättömästä syystä haluaa yhä niitä käyttää hyppykoulutuksessa. Muut on myyty lumpuksi ja SA-myymälöissä sekä jobbareille
KaartJR:ssä oli vielä M62:ta varastoissa vuosi sitten syksyllä, tämä tuli ilmi siitä, kun eräälle kaksi palveluspukua hukanneelle(?) töhölle ei enää suostuttu antamaan M05:ttä, ja varusvarastolta käytiin hakemassa sitten M62:t (vaikka myös mm. M91:siä olisi ollut uusina ja käytettyinä tarjolla monta rullakkoa).
 
KaartJR:ssä oli vielä M62:ta varastoissa vuosi sitten syksyllä, tämä tuli ilmi siitä, kun eräälle kaksi palveluspukua hukanneelle(?) töhölle ei enää suostuttu antamaan M05:ttä, ja varusvarastolta käytiin hakemassa sitten M62:t (vaikka myös mm. M91:siä olisi ollut uusina ja käytettyinä tarjolla monta rullakkoa).
Vai niin. Tarina haiskahtaa "ihan vähän" taas kerran tottena kerrotulta tornarilta.

Ja toisaalta olen nähnyt sen käskyn puolustusvoimien asianhallintajärjestelmässä, jossa kaikki vielä varastoissa ollet M62:t käskettiin lähettää UTJR:lle...tokihan KAARTJR huoltopäälliköllä voi olla niin väbä että ei kiinnosta MAAVMATLE suorat käskyt...
 
Tarina haiskahtaa "ihan vähän" taas kerran tottena kerrotulta tornarilta.
Itse olin tätä todistamassa, kysyinkin kyseiseltä kaartinjääkäriltä, että miksi hänellä on vanhanmallinen puku. Vastauksena tuli, että yksikön vääpeli ei ollut suostunut laittamaan häviämisilmoitusta eteenpäin, ja oli antanut kuuskakkoset. Saattaa tietenkin olla, että puku tuli vääpelin varastosta, hänellä kun oli jemmassa komppanian varastossa useampi säkillinen erilaisia löytötavarana kerättyjä varusteita, joita kukaan ei ollut tullut hakemaan.
 
Itse olin tätä todistamassa, kysyinkin kyseiseltä kaartinjääkäriltä, että miksi hänellä on vanhanmallinen puku. Vastauksena tuli, että yksikön vääpeli ei ollut suostunut laittamaan häviämisilmoitusta eteenpäin, ja oli antanut kuuskakkoset. Saattaa tietenkin olla, että puku tuli vääpelin varastosta, hänellä kun oli jemmassa komppanian varastossa useampi säkillinen erilaisia löytötavarana kerättyjä varusteita, joita kukaan ei ollut tullut hakemaan.
Näin se tarina taas muuttuu...ihan perus tornari kamaa siis...eli KAARJR varusvarastolla ei ollutkaan vuosi sitten läjittäin M62:a vaikka kovasti niin juuri väitit! Tämä ei tosin yllättänyt itseäni koska kyllä ne joukko-osastojen varastot tuppaa ylempien johtoportaiden käskyjä tottelemaan.
 
Viimeksi muokattu:
KaartJR:ssä oli vielä M62:ta varastoissa vuosi sitten syksyllä, tämä tuli ilmi siitä, kun eräälle kaksi palveluspukua hukanneelle(?) töhölle ei enää suostuttu antamaan M05:ttä, ja varusvarastolta käytiin hakemassa sitten M62:t (vaikka myös mm. M91:siä olisi ollut uusina ja käytettyinä tarjolla monta rullakkoa).

Varastossa on mutta varastokirjanpidossa ei.

Virallisesti kyseiset maastopuvut on rättejä aseiden puhdistamiseen - ehjät puvut siisteissä pinoissa vain odottavat sitä repimistä.;)

Toivoa sopii, että joku varastomähönen on unohtanut luolan perukoille 200 000 sakaramiinan sakaraa.:D
 
Toistan vielä itseäni, että seuraavaksi tähän nyt jo stikkyksi nostettuun epämääräiseen "vastaukseen" on syytä kaivaa viiteasiakirjat (normit, määräykset, käskyt ja ilmoitukset) liitteeksi, jolloin on mahdollista varmistua siitä, että vastaus todella perustuu viralliseen mustaan virallisella valkoisella - ollen täten organisaation virallinen kanta eikä vain yksittäisen henkilön hihaviitosena ravistettu mielipide. Samalla em. asiakirjat on helposti löydettävissä ja siten myös niiden sisällön oikeellisuus suhteessa vastaukseen todennettavissa.

Muussa tapauksessa tästä vastauksesta kehkeytyy kaikessa epämääräisyydessään vielä vuosikymmenen tornari, jota vähintään spekuloidaan tuhansien viestien verran pääsemättä puusta pitkälle. Täysin turhaan.

Pitkän ajan kuluessa on tullut opittua se, että j o p a korkea-arvoinenkin virkasotilas saattaa heittää tosiaan hihavitosen, joka ei olekaan osoittautunut kovin "tarkaksi". Eikä siinä mitään, mutta tosiasia on se, että joskus laitoksen virallista kantaa voi joutua jahtaamaan kuin näätää kuusikossa. Muistan heittäen kaksi tapausta aiemmilta vuosilta. Ja virallinen kantakin on osoittautunut alisteiseksi, kun sitä on esim. harjoituksenjohtaja tulkinnut väljällä hihalla.

Mitä tulee turhuuksien puintiin, niin sitä tuskin osaamme välttää, vaikka vääntyisimme luokille etsiessämme ns. "oikeaa" tietoa. Onhan jo isossa kirjassa sanottu, että lopultakin kaikki on turhuutta auringon alla. :rolleyes:
 
Toistan vielä itseäni, että seuraavaksi tähän nyt jo stikkyksi nostettuun epämääräiseen "vastaukseen" on syytä kaivaa viiteasiakirjat (normit, määräykset, käskyt ja ilmoitukset) liitteeksi, jolloin on mahdollista varmistua siitä, että vastaus todella perustuu viralliseen mustaan virallisella valkoisella - ollen täten organisaation virallinen kanta eikä vain yksittäisen henkilön hihaviitosena ravistettu mielipide. Samalla em. asiakirjat on helposti löydettävissä ja siten myös niiden sisällön oikeellisuus suhteessa vastaukseen todennettavissa.

Muussa tapauksessa tästä vastauksesta kehkeytyy kaikessa epämääräisyydessään vielä vuosikymmenen tornari, jota vähintään spekuloidaan tuhansien viestien verran pääsemättä puusta pitkälle. Täysin turhaan.

Tuon tummennetun/kursivoidun/alleviivatun on pakko olla sarkasmia, koska minkään asiakirjan löytäminen ei ole helppoa nykyisestä järjestelmästä. Välillä asiakirjan nimen ja asiakirjanron avullakin löytyi kymmeniä asiakirjoja, joissa viitattiin siihen jota haki.

Vastaaja on virkamies ja hänen on vastattava todenmukaisesti, eikä omaan mielipiteeseen perustuen. Virkavastuu.
 
Kertoo siitä huolestuttavasta kehityksestä jota olen Suomessa havainnut. Virkamiesten ja kansan välille on syntynyt kuilu.
 
Tuo CV:n lista näyttää tosi hyvältä, kiitos siitä.
Käytännössä siksi itse keskittäisin hankinnat sirpaleliiviin ja komposiittikypärään. Esimerkiksi itse olin testaamassa M91:stä, ja se kelpaa minulle oikein hyvin.

Mainostan itse edelleen niitä suojalaseja! :cool: Ja kun suojauksesta on tullut puhe, niin miten hyvä sijoitus aktiivikuulosuojaimet mielestänne on? Onko kyse huonon tuoton sijoituksesta, jos verrataan noihin suojaliiviin, komposiittikypärään ja suojalaseihin? Laukauksia, räjähdyksiä ym. kuunneltavaa todennäköisesti riittää taistelukentällä, ampui sitten singolla, rynnäkkökiväärillä tai [soppa]tykillä.
 
Oma listani - nämä lähtevät Samsekselle mukaan jos pilliin vihelletään. Alla mainittujen lisäksi sitten jakokalustoa.

***

Ilman muuta otan mukaan koska vien nämä yleensä harjoituksiinkin:

Leatherman
K-Bar
Mora-puukko
Laseretäisyysmittari, toimii myös kiikarina
Valonvahvistin
IFAK sisältöineen
Oma tetsari taskuineen
Muistiinpanovälineet
Camoteippiä pari rullaa
Jeesusteippiä 1 rulla
Viiksilankaa 1 rulla
Nippusiteitä
RK:n lippaita 6 kpl
7,62 mm piippukäärme, aseöljy, puhdistusrättejä
Aktiivikuulonsuojaimet
Suojalasit
Karttoja toiminta-alueesta

Rinkka (LCS-1 "Alice")
Makuupussin suojapussi joka oikeasti pitää vettä, Mil-Tec
Tulentekovälineet 2 kertaa, pakattuna vesitiiviisti
Kuivamuonaa 2-3 vrk tarpeisiin
Oma (muovi)pakki ja luha, pakkipusseja iso rulla

Hygieniavälineet
Alusvaatteet 3 kertaa
Välivaatekerros 2 kertaa
Saapassukkia 4-5 paria
Tst-hanskat Bundeswehr ylijäämä, 2 paria
Vaelluskengät
Inttirolex


Tarttis hankkii:

Suojaliivit suojaustaso IV


Harkitsen tilanteen mukaan:

VHF-radio latureineen
"muu väline" :)rolleyes:) tykötarpeineen... pitää keskustella komppaukon kanssa...
Kirves
Saha
Sorkkarauta
Voimapihdit


PERKkimajuria varten:

Vaseliini
Laventelintuoksuinen kylpysuola
 
Viimeksi muokattu:
Mainostan itse edelleen niitä suojalaseja! :cool: Ja kun suojauksesta on tullut puhe, niin miten hyvä sijoitus aktiivikuulosuojaimet mielestänne on? Onko kyse huonon tuoton sijoituksesta, jos verrataan noihin suojaliiviin, komposiittikypärään ja suojalaseihin? Laukauksia, räjähdyksiä ym. kuunneltavaa todennäköisesti riittää taistelukentällä, ampui sitten singolla, rynnäkkökiväärillä tai [soppa]tykillä.

Mulla on aktiivit mukana harjoituksissakin. Erinomaiset esim. kuulovartiossa yöllä, plus tietenkin silloin kun paukkuu, suojaa kuulon mutta käskyt kuuluvat.
 
Back
Top