Henkilökohtainen mukaan lähtevä varustus liikekannallepanotilanteessa

Olipa hyvä että mainitsit suojalasit. Löytyisiköhän sotilaskäyttöön sopivista suojalaseista sellaisia joita kehtaisi käyttää suojalaseina myös esimerkiksi pyöräillessä tai jopa aurinkolaseina muutenkin? Nehän on oiva esimerkki tälläisestä tuplahyödyntämisestä.

Löytyy, helposti. Käytännössä jokaisella isommalla suojalasivalmistajalla on nykyään tarjolla kaikkea ampujanlaseista normaaleihin aurinkolaseihin ja laskettelulaseihin ballistisina versioina. Käytännössä niissä siis ei ole mitään muuta eroa normilaseihin kuin että linssi on 2-3 mm pirstoutumatonta muovia.

Ballistiset tunnistaa siitä että spekseissä lukee hyväksyntä mallia MIL-PRF tai MIL-DTL. Jos lukee pelkästään että ANSI niin se ei vielä ole armeijastandardi vaan työsuojeluhyväksyntä.
 
Viimeksi muokattu:
Olipa hyvä että mainitsit suojalasit. Löytyisiköhän sotilaskäyttöön sopivista suojalaseista sellaisia joita kehtaisi käyttää suojalaseina myös esimerkiksi pyöräillessä tai jopa aurinkolaseina muutenkin? Nehän on oiva esimerkki tälläisestä tuplahyödyntämisestä.

Olen muuten samaa mieltä kanssasi, mutta jos hankkisin kamaa sotilaskäyttöön, niin en jättäisi hankintaa "harmaaseen vaiheeseen".

Itse olen tykännyt ESS:n Crossboweista, kehtaa käyttää aurinkolaseinakin. Samaisen valmistajan ICE-malliston lasit ovat myös varsin laadukkaat, ja vähän halvemmatkin.
 
Viimeksi muokattu:
Olipa hyvä että mainitsit suojalasit. Löytyisiköhän sotilaskäyttöön sopivista suojalaseista sellaisia joita kehtaisi käyttää suojalaseina myös esimerkiksi pyöräillessä tai jopa aurinkolaseina muutenkin? Nehän on oiva esimerkki tälläisestä tuplahyödyntämisestä.

Olen muuten samaa mieltä kanssasi, mutta jos hankkisin kamaa sotilaskäyttöön, niin en jättäisi hankintaa "harmaaseen vaiheeseen".


Mikä ettei. Itselle Israelista tilaaminen rahan säästön vuoksi ei ole ongelma, mutta varmasti linkittämäsi suomalainen kauppa on myös hyvä vaihtoehto.



PV:n käyttämä malli on tuo FCP-02. Tai varmaan muitakin voi olla mutta FCP-02 valittu pari vuotta sitten.

ESS ICE 3.0. Näillä on käsittääkseni myös sotavarustehyväksyntä, eli lähtökohtaisesti käyttö on ok myös oikeusturvan kannalta. Linssejä saa eri väreissä ja peruspaketissa tulee kirkas, keltainen ja tummanharmaa linssi. Erityisen näistä tekee se, että muutenkin suht matalaprofiiliset (toimivat ihan ok kuulosuojainten kanssa) sangat kiinnittyvät linssien sivuihin eikä sanka jatku linssin yläosan yli. Tämä parantaa ilmanvaihtoa (ehkäisee osittain huurustumista) ja näkökenttä on mahdollisimman vapaa. Itselläni tämä malli on ollut käytössä kohta vissiin 8 vuotta. Käytän harmaalinssiä kategorisesti aina pyöräillessä ja autoillessa valoisaan aikaan. Linssi ei ole musta, joten pelkästään tummentamisen sijaan myös hieman lisää kontrastia, jolloin liike erottuu paremmin ja toimivatkin yllättävän hyvin esim. lumi- ja vesisateisessa ajokelissä. Ikäänkuin näkee hieman paremmin edelläajavien vesi/lumipöllyn läpi.
 
Itse olen kantanut IV levyjä,lämpökameraa vastaavaa ja esim apilasta monesti harjoituksissa niin kyllä niillä pärjää.
Sitä kun tottuu niiden kanssa liikkumaan niin helpottuu. Sitten jos pitää rinkkaa kantaa niin levyt jää pois.

Leka voisi tehdä köyhänmiehen kopion tuosta :) hinta 150e-200e hujakoilla.

2 - 2,5m metritavarana myytävää nauhalenkkiä (tubular webbing) ja 1 tai 2 sulkurengasta (kiipeilykäyttöön). Solmit nauhalenkiksi (solmu: water knot). Hinta: noin. 20€

Reppumallinen uhrin evakuointi: http://www.northeasttactical.com/index.php/products/rescue-strap poikkeuksena, että laitat sulkurenkaan keskelle (mistä mies pitää kuvissa kiinni)

improvisoitu RAT Strap:
jos käytät ns. riggers beltiä kiinnität nauhalenkin leivonpääsolmulla vyöhön (tai pikalaukaistavalla hakasella) ja sulkurengas nauhalenkin toiseen päähän.

Voit käyttää nauhalenkkiä uhrin vetovaljaana hartioista:

Nauhalenkistä ja sulkurenkaasta voit tehdä improvisoidut lantiovaljaat (vaikka köysilaskeutumiseen)

Tuplaat nauahalenkin pituuden (4-4,5m) niin voit tehdä jenkkipalomiehen Hasty Harnessin:

Toimii myös osana kaikenlaisia self-rescue aplicaatioita. Sanoisimpa, että asutuskeskus-tst-pelastajan pakollinen hankinta (pelkästään RAT Strap-käyttöönkin).
 
Laudalta löytyy useammasta lääkinnän ketjusta chestsealeista.

Itse olen käyttänyt puukotetuille potilaille asherman chest sealeja niissä venttiili toimii hyvin kunhan ei peittä.liimapinta on vähän kranttu kosteudelle eli hielle/verelle/paskalle.

Nuo Halo sealit onkin sitten parempia. niissä venttiili on sivussa jolloin potilaalle voi pukea suojaliivinkin uudelleen päälle. Myös liima on jämäkämpää kuin ashermaneissa. Halo seal onkin useiden sotivienmaiden valinta.

Jos hankit chest sealeja hankiudu myös tccc kurssille opi sitten käyttämään niitä oikein ja oikeassa paikassa.
 
En huomannut oliko kysymykseen jo vastattu, mutta... Aiemmin mainittiin että siviliaseistus jätetään siviilien koska kaliberien ja varaosien sekamelska. Entä suomalaiset reserviläiskiväärit ja ihan pv:n käyttämät aseet? Menevätkö samaan kategoriaan, M92s punapisteellä, TRG tai Glock voisi ihan hyödyllinen vehje olla, eikä kalibereista ja osien yhteensopivuudesta tarvitse tinkiä. Itse ainakin kantaisin mieluummin omaa Sakolaista punapisteellä tai pienellä suurennoksella varustettuna, kuin 60 luvun kuuskakkosta aikaa sitten kuolleilla tritiumeilla.
 
Ota mukaan merkistä ja mallista riippumatta, jos koet tarvitsevasi. Salakuljeta läpi PerKin, niin ei tule itkua. Jos epäkunnon tai ammusten loppumisen vuoksi peli ei enää kuku, niin heitä järveen. Sinunhan se on.
 
En huomannut oliko kysymykseen jo vastattu, mutta... Aiemmin mainittiin että siviliaseistus jätetään siviilien koska kaliberien ja varaosien sekamelska. Entä suomalaiset reserviläiskiväärit ja ihan pv:n käyttämät aseet? Menevätkö samaan kategoriaan, M92s punapisteellä, TRG tai Glock voisi ihan hyödyllinen vehje olla, eikä kalibereista ja osien yhteensopivuudesta tarvitse tinkiä. Itse ainakin kantaisin mieluummin omaa Sakolaista punapisteellä tai pienellä suurennoksella varustettuna, kuin 60 luvun kuuskakkosta aikaa sitten kuolleilla tritiumeilla.

Seuraavaksi herää kysymys, että minkä ihmeen takia haluaisit ottaa mukaan sako 92:sen, glockin, tai trg:n? :rolleyes:
 
Äkkiseltään kokisin oman punapisteellä varustetun pv yhteensopivan reserviläiskiväärin paremmaksi kuin punapisteettömän kuolleilla tritiumeilla varustetun vastaavan, mutta kolme vuosikymmentä vanhemman. Pikatilanteita ja heikompia valaisuolosuhteita ajatellen voisi olla etua.. :D
 
Jos saisi valita, ottaisin jakotavarasta RK72 TP:n milloin tahansa ohi suomalaisen RK:n. Perusteluna kokemukset peltirunkoisen AKM:n toimivuudesta eri taistelukentiltä viimeisen yli 50-vuoden ajalta. Suomalaista RK:ta on koeponnisteltu AK:ihin verrattuna lähinnä ampumakilpailuiden pötköttelylajeissa, jos hieman provosoivasti saa sanoa. Erityisesti AKM:ien lyhyempi ja suorempi perä , kovakromaus ja peltirunkoisissa keveys viehättävät, vaikka tuossa RK72 TP:ssa perä on melko jäätävän mallinen. Käyntitarkkuus ei ehkä ole ihan samaa tasoa kun suomalaisissa RK:issa, mutta aivan riittävä. Jos Käynti pysyy kymmenellä laukauksella 20cm kasassa 100m matkalta, on se riittävä perusjampan käyttöön. Ja kun suomalaisten reserviläisten ampumista harjoituksissa seuraa, hyvin harva ammuntaa harrastamaton pääsee kasoissaan aseen mekaanisen tarkkuuden tasolle. Tulokset ovat ammuntaa harrastamattomilla yleensä hyvin vaatimattomia ja muutamat ampujat sitten erottuvat sitten joukosta erikseen.

RK56 TP, miksikäs ei, mutta pitäisi päästä käpistelemään ennen mielipiteen muodostusta.

Hämärätähtäimet, ok, tärkeä juttu, mutta niilläkään ei tee mitään jos maalia ei näe. Tärkeintä on pystyä tähystämään maalia tai maalialuetta. Jos siihen ei pysty, ei punapisteellä tai tritiumeilla hirveästi ole käyttöä. Näet vain pimeyttä ja valoisia pisteitä. Jos maalin taas näkee, on punapiste paras yleiskäyttöinen sotilastähtäin. Mitä sillä yksittäinen taistelija sitten tekee on toinen asia. Omaan tehtävään lyhyt, kevyt ja vakiotähtäimillä varustettu taittoperäinen "kaalihakkuri" on enemmän kuin riittävä ja tarkoituksenmukaisempi kun RK62/95. Ja niitä on kuitenkin koeponnisteltu ihan oikeissakin sodissa laajassa mittakaavassa ja hyviksi havaittu.
 
Aiheesta on paljon puhetta mutta kuulemma maiharit lähtevät esim rannikkojoukoille jos omat satut tuomaan perkkiin. Sekä niitä varusteita käytetään mitä joukolle on sodan ajan oloihin määritetty on ne sitten tetsari 62 tai saappaat.

Alhaalla on PERK:in boksi mihin oma omaisuus lastataan ja mikä toimitetaan kotiväelle. Päälläolevaan lappuun määritellaan hinnat ja tiedot.
Sotakalusto lähtee PV:lle 2016-06-03 15.11.52.jpg
 
Aiheesta on paljon puhetta mutta kuulemma maiharit lähtevät esim rannikkojoukoille jos omat satut tuomaan perkkiin. Sekä niitä varusteita käytetään mitä joukolle on sodan ajan oloihin määritetty on ne sitten tetsari 62 tai saappaat.

Alhaalla on PERK:in boksi mihin oma omaisuus lastataan ja mikä toimitetaan kotiväelle. Päälläolevaan lappuun määritellaan hinnat ja tiedot.
Sotakalusto lähtee PV:lle Katso liite: 9701
Lähtee jakoon jos lähtee. Sitä voi PERK:n päällikkö res Kapt tai res Maj yrittää ottaa minun joukoiltani käyttökelpoista sotamateriaalia pois. Siinä prosessissa voi tulla nimittäin ko ressulle nenä kipeäksi lähimmän saunan takana...
Se mikä materiaali on minun joukoilleni tarpeellista päätän minä eikä kukaan muu.
 
Lähtee jakoon jos lähtee. Sitä voi PERK:n päällikkö res Kapt tai res Maj yrittää ottaa minun joukoiltani käyttökelpoista sotamateriaalia pois. Siinä prosessissa voi tulla nimittäin ko ressulle nenä kipeäksi lähimmän saunan takana...
Se mikä materiaali on minun joukoilleni tarpeellista päätän minä eikä kukaan muu.
Joo siihen en ota kantaa, en itsekkään antaisi omia kamojani vapaaehtoisesti pois.
Saa luvan tulla ottamaan, tuosta oli nyt vain puhetta kun harjoituksessa joukolle jaettiin sille aivan kaikki sodassa kuuluva materiaali suksista lähtien ym huoltopuoli tuota käsitteli.
 
Joo siihen en ota kantaa, en itsekkään antaisi omia kamojani vapaaehtoisesti pois.
Saa luvan tulla ottamaan, tuosta oli nyt vain puhetta kun harjoituksessa joukolle jaettiin sille aivan kaikki sodassa kuuluva materiaali suksista lähtien ym huoltopuoli tuota käsitteli.
Rauhan ajan p*skaa. Kyllähän se ohjeistus noin sanoo, mutta pakkoko sen pelisilmän päällä on istua?
 
35 sivua keskustelua ja nyt keskustelu lähtee jälleen 0-pisteestä liikkeelle.

Aluetoimistostakin on saatu oikein viralliset ohjeet ja selvitykset miten toimitaan.
 
35 sivua keskustelua ja nyt keskustelu lähtee jälleen 0-pisteestä liikkeelle.

Aluetoimistostakin on saatu oikein viralliset ohjeet ja selvitykset miten toimitaan.
Kerro heti kun näet minun tekevän muuta kun toistavan aikaisemman kantani: Ohjeissa lukee että juu kerätään pois eikä omia aseitakaan saa tuoda, samaa mantraa toistaa viran puolesta aluetoimisto mutta edelleen nämä on tätä rauhanajan p*skaa eikä noita ohjeita todellisuudessa noidateta ainakaan niiden yksiköiden toimesta joiden päälliköinä on kantahenkilökuntaa.
 
Kerro heti kun näet minun tekevän muuta kun toistavan aikaisemman kantani: Ohjeissa lukee että juu kerätään pois eikä omia aseitakaan saa tuoda, samaa mantraa toistaa viran puolesta aluetoimisto mutta edelleen nämä on tätä rauhanajan p*skaa eikä noita ohjeita todellisuudessa noidateta ainakaan niiden yksiköiden toimesta joiden päälliköinä on kantahenkilökuntaa.

Siehä oot hurja kaveri. Ootko kerholla vai onko muuten vaan iso vaihde päällä?:)

 
Nii tuohon en itse ota sen enempää kantaa kun ei asia minulle kuulu.
Kaakossa vain piti viedä pahvilaatikoihin tavaroita jotta Perkin väki sai niitä sitten pyöritellä ja nappasin laatikosta kuvan.
Tälläistä vain ohjeistettiin kantahenkilökunnan toimesta.

Se miten se oikeassa tilantaassa toimii en osaa sanoa mutta itse en ainakaan vapaaehtoisesti antaisi yhtään tavaraa perkille eikä varmasti kovinkaan moni.
 
Back
Top