Einomies1
Respected Leader
Voisi itse asiassa olla mielenkiintoinen ratkaisu: Hankkia noita vaikka 12 Hornettiin, jolloin hinta jää kohtuulliseksi. Sitten sotatilanteessa varustaa nämä Hornetit lähinnä lisäpolttoainesäiliöin ja elektronisen tiedustelun/häirinnän laitteilla (AESA käy kumpaankin jo sinälläänkin). Ne voisivat toimia mini-Awacseina ja osoitella maaleja tai tietovuon kautta ampuakin niitä muiden Hornettien kautta. Suurinosa Horneteista voisi toimia elektronisesti hiljaisina ohjuslavetteina, jotka singahtelevat nopsaan ilmaan ja ampuvat ohjuksensa mini-Awacsien osoittamiin maaleihin ja suksivat sitten kuuseen. Tuo mini-Awacs hoitelee vihollisen havaitseminen ja elektronisen häirinnän ja lähinnä muut sen ammuskelun ja tarvittaessa koiratappelunkin.
Joka tapauksessa lienee turhaa hankkia AESA-tutkia kaikkiin hornetteihin ihan siitä syystä, että ne eivät oikeasti välttämättä tarvitse niitä. Riittää, kun niitä AESA-tutkia olisi vain aina käytettävissä jollakin operaatioalueella olevalla hornetilla. Tietysti tästä päästään helpolla sitten siihen, että herää kysymys, tarvitaanko yleisesti ottaenkaan Hornetteja niin paljon, jos voidaan ampua maasta AMRAAMit tai jostain aseistetusta lennokista tms. mutta eiköhän se ole oma juttunsa sitten pohtia.
ELSO-podit on eri juttu mutta miksikään "mini-AWACSiksi" HN ei kyllä taivu. Kyllä siihen tarvitaan valvontatutka ja operaattoreita. AWACShan tulee sanasta "Airborne Early Warning And Control Systems" eli vapaasti suomennettuna Lentävä ennakkovaroitus- ja johtamisjärjestelmä, jossa valvotaan, johdetaan ja ylläpidetään ilmasodan tilannekuvaa. Vähäisempi järjestelmä kuten SAAB Erieye on tyypiltään AEW eli pelkkä ennakkovaroitus ja valvontajärjestelmä jossa ei suurta kapasiteettia mihinkään johtamiseen löydy.
Kyllä hävittäjätutka on hävittäjään suunniteltu taistelututka joka ei ole tehty muiden johtamiseen ja 360 asteen valvontaan. Tehotkin on aikalailla pienemmät hävittäjässä. Pelkkä elektroninen säteen skannaus ei ole mikään ihme-ase vaikka se takaakin hieman suuremman mittausetäisyyden, lisää tutkan keilaamisnopeutta yms. Mekaanisesti ohjattavatkin tutkat käyttävät ihan samaa digitaalista signaaliprosessointia kuin AESA eli siellä päässä ei ole tapahtunut niinkään suurta kehitystä.
Huomattavaa on myös se seikka että IAF-Israeli Air Force ei käytä missään hävittäjässään AESAa ja silti F-16 SOUFA ja F-15 RAÁM koneet on maailman kehittyneimpiä hävittäjä/rynnäkkökoneita. Ainoastaan EL/M - 2075 Falcon AEW-ELSO kone on varustettu AESAlla.