fulcrum
Greatest Leader
Tämä näkemys poikkeaa yleisesti esitetyistä. Hornetin toimintasäde on kyllä lyhyenpuoleinen rynnäköintitehtäviin tukialukselta, mutta muuten Hornetia sanotaan yleensä nimenomaan erittäin hyväksi monitoimihävittäjäksi, joka on hyvä kaikessa, mutta ei paras missään. Mainitsit, että Hornet olisi nopeampi F-35, mutta vastaavasti jokseenkin kaikki kilpailevat hävittäjät ovat olleet Hornetia nopeampia.
Muistamme että Hornet kehitettiin alkujaan YF-17:stä, joka oli LWF-ohjelmaan suunniteltu puhdas ilmataisteluhävittäjä; laivasto halusi Hornetista aluksi sekä rynnäkkö- että hävittäjäversiot, mutta sitten hiffattiin että A-18 olisi tarpeeton koska melkein kaikki samat ominaisuudet saatiin hävittäjäversioon varsin pienillä muutoksilla. Rynnäkkökäytössä Hornetin ongelmaksi jäi kuitenkin huono toimintasäde ja vähäinen kuorman takaisintuonti (bringback weight): sodissa kävi usein niin että tehtävä peruuntui syystä tai toisesta, ja jos kone ei pystynyt tuomaan pommeja takaisin, niin ne piti pudottaa mereen, joka etenkin täsmäpommien kohdalla oli melkoista tuhlausta. Hornet ei pystynytkään korvaamaan A-6:tta (eikä sitä ole vieläkään korvattu vaan USN on yksinkertaisesti luopunut erikoistuneista pommikoneista). Siksi kehitettiin Super Hornet, jossa lähdettiin parantelemaan nimenomaan Hornettia pommikoneena. F-18 voitti sekä Ruotsin, Suomen, Sveitsin ja Etelä-Korean vertailuissa F-16:n ja kaikki em. maat painottivat nimenomaan torjuntahävittäjäominaisuuksia.
Mitä sitten tarkoitin kommentillani nopeudesta: sillä ei ole kovin paljoa merkitystä sinänsä, onko huippunopeus Mach 1.6, 1.8 vai Mach 2. Ulkoinen asekuorma rajoittaa minkä tahansa koneen huippunopeuden Mach 1.8:n kieppeille. Kukaan tuskin lähtee sinkoilemaan Mach kahta pelkästään tykkihyökkäyksiin, vaikka sillä voi olla merkitystä esim. irtauduttaessa. Mutta kun puhutaan matkanopeudesta niin nopeampi on parempi, sillä kone voi paitsi lentää toiminta-alueelle nopeammin, niin myös ohjuksin käytävissä ilmataistelussa nopeus ja kiihtyvyys ovat erittäin tärkeitä. Tämä näkyy nimenomaan F-22:n suunnittelussa jossa suuri matkanopeus (supercruise) oli tärkeimpiä suunnittelukriteereitä. Vastustajia 40% nopeampi F-22 on aikalailla ylivoimainen nimenomaan BVR-ilmataistelussa sillä se voi iskeä ja irtautua nopeammin kuin vastustajansa joilla on vähän mahdollisuuksia saada sitä vastaan tehokkaita ampumatilanteita.
Miten tämä liittyy sitten F-35:een? No siten että kone ei pysty 'supercruiseen' tai se pystyy siihen hyvin marginaalisesti samaan tapaan kuin nykyhävittäjät (myös Gripen ja Hornet pystyvät ylittämään äänennopeuden perusmoottorilla, mutta ne eivät pysty lähellekään F-22:n matkanopeuslukemia). F-35:llä tulee todennäköisesti kuitenkin olemaan vastassa koneita jotka ovat sitä selkeästi nopeampia ja tämä on yksi seikka joka heikentää sen mahdollisuuksia nimenomaan torjuntahävittäjänä.