Onkohan näin... AMRAAM ei kuitenkaan lennä ns. sokkona ollenkaan, vaan aluksi käytetään Hornetin omaa tutkaa maalin valitsemiseksi. Kun Hornetin tutka on lukittu viholliskoneeseen (tästä jo tulee varoitus viholliskoneelle, joka voi silloin aloittaa vastatoimet eli soihtu/silppuyhdistelmän laukominen ennaltamäärätyn ohjelman mukaan), niin sitten voidaan laukaista AMRAAM. Viholliskone on pidettävä lukittuna Hornetin tutkaan niin kauan, kunnes AMRAAM pääsee tarpeeksi lähelle viholliskonetta ja siirtyy oman tutkansa ohjaamaksi. Tässä vaiheessa vihollinen (ehkä) saa sitten tarkemman varoituksen siitä, että lähestyvä ohjus on tutkaohjattu AMRAAM. Kun AMRAAM on siirtynyt oman tutkansa ohjaamaksi, niin vasta siinä vaiheessa voi Hornet päästää oman tutkalukituksensa irti ja siirtyä ampumaan seuraavaa vihollista. Toki jos silloin kun Hornetin tutka lukitaan viholliseen ollaan tarpeeksi lähellä vihollista (alle 10 km?), niin käytännössä AMRAAMin oma tutka ottaa heti laukaisun jälkeen ohjat käsiinsä ja Hornet voi siirtyä seuraavan kohteen kimppuun.
Mutta jos AMRAAM ammutaan todella BVR ja kaukaa, niin kohde täytyy pitää pahimmillaan Hornetin tutkalukituksessa useita kymmeniä sekunteja, jolloin voi lähinnä seurata missä muut maalit menevät, mutta ei ampua niitä. Tämä on sinänsä haavoittuvaa aikaa, koska siinä ajassa ei voi paljon mutkitella, jottei menetä tutkalukitusta kohteeseen eikä myöskään voi ampua muita kohteita.
Tämän lisäksi vielä se, että jos haluaa hyödyntää Fire-and-Forget toimintaa, niin kuin AMRAAMin kohdalla käsittääkseni halutaan, niin käytännössä täytyy ampua kaksi puikkoa ilmaan per viholliskone. Ikävä päästää tutkalukitus irti vihollisesta ensimmäisen AMRAAMin siirryttyä oman tutkansa ohjattavaksi ja alkaa etsiä muita kohteita, jos sitten vastatoimillaan vihollinen välttää osuman ja on kohta Hornetin perässä, kun Hornet kadotti sen näkökentästään alkaessaan etsiä muita kohteita.
Korjatkaa joku, jos yllä oleva on joltain kohdin väärin!