Hornetin seuraaja saattaa maksaa puoli miljardia kappale

Voisin amatöörinä kuvitella että Hornetti pystyisi ehkä lentämään dieselillä, ainakin kerran. Sitä en tiedä lentäisikö enää toista kertaa ilman reiluhkoa remonttia. Su-25:n R-195 -moottorithan on modifioitu niin että ne voivat käyttää jopa bensiiniä.
 
Jep, mutta toisaalta Suomessa luovuttiin Hornetissa voitelulisäaineen AL-61 käytöstä, koska kotimainen JET A-1 todettiin riittävän voitelevaksi ilmankin. No, totuutta tähän asiaan ei taida tällä porukalla löytyä. Joka tapauksessa tuo väite diesel-Hornetista oli tässä kiinnostavampi aihe.

Aiheen vierestä: Suihkuturbiineja kyllä pyöritetään polttoöljyllä ja raskaammillakin jakeilla voimalaitoksissa ja meripropulsiossa. Turunmaassa ja Karjalassakin oli Rolls Royce Olympukset, söivätköhän dieseliä vai Jet-A:ta?
 
Hävittäjälentäjät kertoivat ettei nuo Sam kakkoset heitä juuri uhanneet. Samit laittoi kohtuu ison savupöllähdyksen maassa aina kuin laukaistiin,että varmaan huomasi ja sitten lentäjä vain veti sauvan sivulle ja kiersi ympyrää.

Miten pilotti näkee savun jos ohjus laukaistaan suoraan alta? Tai takaviistosta? Niin kuin tasan varmasti aina laukaistiin, jotta pilotti ei näkisi varoitusta. Aivan mielenvikaista läppänderusta.
 
Voisin amatöörinä kuvitella että Hornetti pystyisi ehkä lentämään dieselillä, ainakin kerran. Sitä en tiedä lentäisikö enää toista kertaa ilman reiluhkoa remonttia. Su-25:n R-195 -moottorithan on modifioitu niin että ne voivat käyttää jopa bensiiniä.

Tässä keskustelussa pitää vielä erotella kaksi eri tasoa. Se mitä tapahtuu jos Hornetin tankkiin laitetaan dieseliä ja se onko olemassa manuaali jonka mukaan Hornet voi lentää dieselillä. Ensiksi mainittuun en oikeastaan halua edes ottaa kantaa, siihen tuskin saa vastausta ellei joku ole kokeillut. Mutta toiseksi mainittua en usko ennen kuin näen jotain todisteita.
 
Miten pilotti näkee savun jos ohjus laukaistaan suoraan alta? Tai takaviistosta? Niin kuin tasan varmasti aina laukaistiin, jotta pilotti ei näkisi varoitusta. Aivan mielenvikaista läppänderusta.

Entä jos lentäjät eivät ikinä vapaaehtoisesti lennä ITO patterin yli, vaan koettavat hakea reitin, joka saattaisi viedä kauempaa patterista, ellei sitten ole tarkoitus pommittaa sitä? SA-2 ei nimittäin ollut tunnettu liikkuvuudestaan. Myöskin mietin, että mahtaakohan noita voida ampua suoraan ylös?

Ja koskapa koneissa on radiot, niin ei varmaankaan ole liian vaikeaa toisten koneiden kertoa, milloin ohjus on ilmassa. Luulisi tiedon kiinnostavan kaikkia.
 
Jep, mutta toisaalta Suomessa luovuttiin Hornetissa voitelulisäaineen AL-61 käytöstä, koska kotimainen JET A-1 todettiin riittävän voitelevaksi ilmankin. No, totuutta tähän asiaan ei taida tällä porukalla löytyä. Joka tapauksessa tuo väite diesel-Hornetista oli tässä kiinnostavampi aihe.
Totuus tiedetään kyllä:
Kauppiaiden mukaan venäläistä diesiliä oli tullut heille erään toisen kaupan yhteydessä. Kerosiinia oli ilmeisesti sekoitettu dieselöljyn joukkoon, mutta siltikin se sopii erittäin huonosti dieselmoottorin polttoaineeksi, koska käyttötarkoitus on ihan toinen.

Kerosiinin ulosmyyntihinta on ollut keskimäärin kolme markkaa. Varastetun kerosiinin arvo olisi vapailla markkinoilla vajaat 400 000 markkaa. Lennostolle lentopetrooli on verotonta.

Kerosiinia diesilinä ostaneet ovat kärsineet moottoririkoista. Ostajat ovat yksityishenkilöitä ja urakoitsijoita ja eri alojen liikennöitsijöitä.
http://yle.fi/uutiset/lapin_lennostolta_varastettu_kerosiinia/5114599
Mutta eipä siinä,jos joku haluaa kokeilla ajella autoaan tai käyttää työkoneitaan kerosiinilla,mun puolesta täysin vapaasti mut ei kärsi marista jälkeenpäin :D
 
Eiköhän ryhdytä ihan miehissä miettimään tuota Hornetin seuraajan hintaa?

Minun sellainen lonkalta vedetty tuntuma kertoo, että kokonaishankintahinta ei juuri voi 4-5 mrd:n luokasta heittää, tämäkin sillä edellytyksellä, ettei koko pv:n rahoitus uppoa jatkossa palkkoihin. Elinkaarta ym. tulla pämpsähtää sitten LÄHES TOINEN MOKOMA. 30 vuoden elinkaareen uppoaa siis nykytason rahoituksella 18 vuoden hankintamäärärahojen verran fyffeä. Tämä siis oletuksella, että kyetään pitämään edes se 450 miljoonaa vuodessa hankintarahaa kasassa. Joka tapauksessa 15-18 vuoden väliin tuo osuu. Eli puolet hankintarahamäärästä 30 vuoden jaksolla hävittäjiin ja niillä lespaamiseen.

Riittääkö 5 mrd:lla hankittu konekanta mihinkään muuhun kuin Ilmavoimien omiin rauhanaikaisiin tarpeisiin(ydintoiminnot) ja valvonta-tunnistuslentoihin ja osallistumiseen samisten pippaloihin? Vastaan itse itselleni: ei riitä. Haaveet seis, pliis. Katsokaa mihin hankintamäärärahat ovat kadonneet, mistä pompsahtaa lisää? Tosiasia on, että yhden laivueen hankkiminen on haasteellinen juttu, ilman merkittävää lisärahoitusta paljon sen yli ei ole hilloa.
 
Hankala se on miettiä seuraajan hintaa,kun niiden mahdollisten kandidaattien hintoja emme tiedä.
 
Nähtävästi seuraava hävittäjä on hommattava siten, että se polttaa kaiken kamelinpaskasta jäteöljyyn. Ja kestää silti isältä pojalle. :mad:
 
Eipä oikeasti meillä mitään muita aitoja vaihtoehtoja olla kuin F-35, mikäli niitä vaan meille myydään. Kaikki muut tällä hetkellä tuotannossa tai edes piirrustuslaudalla olevat konetyypit ovat huomattavasti vähemmän suorituskykyisiä.

En myöskään ymmärrä miksi jonkun muun konetyypin hankintaa perustellaan F-35:n kalliilla hinnalla, vaikka nämä muut ovat jopa sitä kalliimpia. Japani on tilannut 42 F-35 konetta joista kourallinen tehdään USA:ssa ja loput kootaan Japanissa. Noiden jenkeissä tehtyjen koneiden kappalehinta on 124M$, eli noin 92M€. Huomattavaa on myös se että nuo kaikki koneet pitäisi olla käytössä vuoteen 2021 mennessä, eli käytännössä ennen suurivolyymisen sarjatuotannon alkua joka alkaa vuonna 2020. Nuo jenkeissä tehtävät koneet ovat siis näitä esisarjojen kalliimpia koneita. Hinta ei siis todellakaan ole paha, tuon sarjatuotannon alettua yksikkohinnan pitäisi olla n. 55M€ kappale, nykypäivän euroina.
 
Eipä oikeasti meillä mitään muita aitoja vaihtoehtoja olla kuin F-35, mikäli niitä vaan meille myydään. Kaikki muut tällä hetkellä tuotannossa tai edes piirrustuslaudalla olevat konetyypit ovat huomattavasti vähemmän suorituskykyisiä.

En myöskään ymmärrä miksi jonkun muun konetyypin hankintaa perustellaan F-35:n kalliilla hinnalla, vaikka nämä muut ovat jopa sitä kalliimpia. Japani on tilannut 42 F-35 konetta joista kourallinen tehdään USA:ssa ja loput kootaan Japanissa. Noiden jenkeissä tehtyjen koneiden kappalehinta on 124M$, eli noin 92M€. Huomattavaa on myös se että nuo kaikki koneet pitäisi olla käytössä vuoteen 2021 mennessä, eli käytännössä ennen suurivolyymisen sarjatuotannon alkua joka alkaa vuonna 2020. Nuo jenkeissä tehtävät koneet ovat siis näitä esisarjojen kalliimpia koneita. Hinta ei siis todellakaan ole paha, tuon sarjatuotannon alettua yksikkohinnan pitäisi olla n. 55M€ kappale, nykypäivän euroina.
Jos tätä mieltä niin et ole tilanteen tasalla.
 
Okei, tarjouspyyntöjä aletaan pyytämään joskus 12 vuoden päästä.

Joten ilmoitamme Ruotsille jo tänä vuonna, että Gripen voisi olla tulevaisuudessa stealth tasolla -95 dB.

Heillä on aikaa laittaa kone semmoiseen kuosiin?
 
Eipä oikeasti meillä mitään muita aitoja vaihtoehtoja olla kuin F-35, mikäli niitä vaan meille myydään. Kaikki muut tällä hetkellä tuotannossa tai edes piirrustuslaudalla olevat konetyypit ovat huomattavasti vähemmän suorituskykyisiä.

En myöskään ymmärrä miksi jonkun muun konetyypin hankintaa perustellaan F-35:n kalliilla hinnalla, vaikka nämä muut ovat jopa sitä kalliimpia. Japani on tilannut 42 F-35 konetta joista kourallinen tehdään USA:ssa ja loput kootaan Japanissa. Noiden jenkeissä tehtyjen koneiden kappalehinta on 124M$, eli noin 92M€. Huomattavaa on myös se että nuo kaikki koneet pitäisi olla käytössä vuoteen 2021 mennessä, eli käytännössä ennen suurivolyymisen sarjatuotannon alkua joka alkaa vuonna 2020. Nuo jenkeissä tehtävät koneet ovat siis näitä esisarjojen kalliimpia koneita. Hinta ei siis todellakaan ole paha, tuon sarjatuotannon alettua yksikkohinnan pitäisi olla n. 55M€ kappale, nykypäivän euroina.

Jo tuossa toisessa ketjussa toin esiin skepsismini F-35:n hinnanlaskusta. Voihan toki olla että F-35:n kanssa käy toisin kuin kaikkien muiden viimeisen 50 vuoden aikana tuotantoon tulleiden konetyyppien ja hinta laskee, mutta eppäillä tuota soppii :)

F-35:n ongelma meidän kannaltamme on että se on optimoitu enemmän suurvaltojen pommilavetiksi kuin torjuntahävittäjäksi. Ilmataisteluhävittäjänä se ei tule edustamaan samanlaista suorituskykyloikkaa kuin mitä Hornet oli verrattuna Drakeniin/MiGiin. Toisaalta on totta etteivät muut vaihtoehdot näytä merkittävästi halvemmilta. F-35:n etuna verrattuna Gripen NG:hen (joka lienee todennäköisin kilpailija) on toki stealth-ominaisuudet, se jää sitten nähtäväksi paljonko niille annetaan painoa, ja paljonko ne lisäävät käyttökustannuksia.
 
Jo tuossa toisessa ketjussa toin esiin skepsismini F-35:n hinnanlaskusta. Voihan toki olla että F-35:n kanssa käy toisin kuin kaikkien muiden viimeisen 50 vuoden aikana tuotantoon tulleiden konetyyppien ja hinta laskee, mutta eppäillä tuota soppii :)

F-35:n ongelma meidän kannaltamme on että se on optimoitu enemmän suurvaltojen pommilavetiksi kuin torjuntahävittäjäksi. Ilmataisteluhävittäjänä se ei tule edustamaan samanlaista suorituskykyloikkaa kuin mitä Hornet oli verrattuna Drakeniin/MiGiin. Toisaalta on totta etteivät muut vaihtoehdot näytä merkittävästi halvemmilta. F-35:n etuna verrattuna Gripen NG:hen (joka lienee todennäköisin kilpailija) on toki stealth-ominaisuudet, se jää sitten nähtäväksi paljonko niille annetaan painoa, ja paljonko ne lisäävät käyttökustannuksia.
Eihän sitä tiedä mitä häivejuttuja NG vielä saa. Tosin tuotantotilat lienee melko kapeahkot.
 
Eli palaamme jatkuvasti siihen, että valinnan suurin tekijä on poliittinen. Vai mitä.
 
Miten pilotti näkee savun jos ohjus laukaistaan suoraan alta? Tai takaviistosta? Niin kuin tasan varmasti aina laukaistiin, jotta pilotti ei näkisi varoitusta. Aivan mielenvikaista läppänderusta.

Komeesti näkee savun vaikka laukaistas ulkoavaruudesta. Se savupilvi oli iso. Takaa voikin olla toinen juttu mutta ei ollut mikään sääntö takaa laukoa kuten ruotsilaivalla. Niitä laukaistiin ties mistä.
 
Onko hävittäjissä jotkut sensorit, jotka "haistavat" lukittuneen lämpöohjuksen? Ainakin tutkaan hakeutuvan signaali haistetaan. RistoJ:ta kaivattaisiin hieman nyt moneen kohtaan.
 
Back
Top