Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jep, mutta toisaalta Suomessa luovuttiin Hornetissa voitelulisäaineen AL-61 käytöstä, koska kotimainen JET A-1 todettiin riittävän voitelevaksi ilmankin. No, totuutta tähän asiaan ei taida tällä porukalla löytyä. Joka tapauksessa tuo väite diesel-Hornetista oli tässä kiinnostavampi aihe.
Hävittäjälentäjät kertoivat ettei nuo Sam kakkoset heitä juuri uhanneet. Samit laittoi kohtuu ison savupöllähdyksen maassa aina kuin laukaistiin,että varmaan huomasi ja sitten lentäjä vain veti sauvan sivulle ja kiersi ympyrää.
Huonoa huumoria.Kyllä, jos sen valinnassa kiinnitetään huomiota siihen, että sakkausnopeus on tarpeeksi pieni.
Sen tärkein jobi on tuhota vihollisen uav-koneiden maa-asemat 1000 kg pommilla.
Voisin amatöörinä kuvitella että Hornetti pystyisi ehkä lentämään dieselillä, ainakin kerran. Sitä en tiedä lentäisikö enää toista kertaa ilman reiluhkoa remonttia. Su-25:n R-195 -moottorithan on modifioitu niin että ne voivat käyttää jopa bensiiniä.
Miten pilotti näkee savun jos ohjus laukaistaan suoraan alta? Tai takaviistosta? Niin kuin tasan varmasti aina laukaistiin, jotta pilotti ei näkisi varoitusta. Aivan mielenvikaista läppänderusta.
Totuus tiedetään kyllä:Jep, mutta toisaalta Suomessa luovuttiin Hornetissa voitelulisäaineen AL-61 käytöstä, koska kotimainen JET A-1 todettiin riittävän voitelevaksi ilmankin. No, totuutta tähän asiaan ei taida tällä porukalla löytyä. Joka tapauksessa tuo väite diesel-Hornetista oli tässä kiinnostavampi aihe.
http://yle.fi/uutiset/lapin_lennostolta_varastettu_kerosiinia/5114599Kauppiaiden mukaan venäläistä diesiliä oli tullut heille erään toisen kaupan yhteydessä. Kerosiinia oli ilmeisesti sekoitettu dieselöljyn joukkoon, mutta siltikin se sopii erittäin huonosti dieselmoottorin polttoaineeksi, koska käyttötarkoitus on ihan toinen.
Kerosiinin ulosmyyntihinta on ollut keskimäärin kolme markkaa. Varastetun kerosiinin arvo olisi vapailla markkinoilla vajaat 400 000 markkaa. Lennostolle lentopetrooli on verotonta.
Kerosiinia diesilinä ostaneet ovat kärsineet moottoririkoista. Ostajat ovat yksityishenkilöitä ja urakoitsijoita ja eri alojen liikennöitsijöitä.
Jos tätä mieltä niin et ole tilanteen tasalla.Eipä oikeasti meillä mitään muita aitoja vaihtoehtoja olla kuin F-35, mikäli niitä vaan meille myydään. Kaikki muut tällä hetkellä tuotannossa tai edes piirrustuslaudalla olevat konetyypit ovat huomattavasti vähemmän suorituskykyisiä.
En myöskään ymmärrä miksi jonkun muun konetyypin hankintaa perustellaan F-35:n kalliilla hinnalla, vaikka nämä muut ovat jopa sitä kalliimpia. Japani on tilannut 42 F-35 konetta joista kourallinen tehdään USA:ssa ja loput kootaan Japanissa. Noiden jenkeissä tehtyjen koneiden kappalehinta on 124M$, eli noin 92M€. Huomattavaa on myös se että nuo kaikki koneet pitäisi olla käytössä vuoteen 2021 mennessä, eli käytännössä ennen suurivolyymisen sarjatuotannon alkua joka alkaa vuonna 2020. Nuo jenkeissä tehtävät koneet ovat siis näitä esisarjojen kalliimpia koneita. Hinta ei siis todellakaan ole paha, tuon sarjatuotannon alettua yksikkohinnan pitäisi olla n. 55M€ kappale, nykypäivän euroina.
1.day joo..Okei, tarjouspyyntöjä aletaan pyytämään joskus 12 vuoden päästä.
Joten ilmoitamme Ruotsille jo tänä vuonna, että Gripen voisi olla tulevaisuudessa stealth tasolla -95 dB.
Heillä on aikaa laittaa kone semmoiseen kuosiin?
Eipä oikeasti meillä mitään muita aitoja vaihtoehtoja olla kuin F-35, mikäli niitä vaan meille myydään. Kaikki muut tällä hetkellä tuotannossa tai edes piirrustuslaudalla olevat konetyypit ovat huomattavasti vähemmän suorituskykyisiä.
En myöskään ymmärrä miksi jonkun muun konetyypin hankintaa perustellaan F-35:n kalliilla hinnalla, vaikka nämä muut ovat jopa sitä kalliimpia. Japani on tilannut 42 F-35 konetta joista kourallinen tehdään USA:ssa ja loput kootaan Japanissa. Noiden jenkeissä tehtyjen koneiden kappalehinta on 124M$, eli noin 92M€. Huomattavaa on myös se että nuo kaikki koneet pitäisi olla käytössä vuoteen 2021 mennessä, eli käytännössä ennen suurivolyymisen sarjatuotannon alkua joka alkaa vuonna 2020. Nuo jenkeissä tehtävät koneet ovat siis näitä esisarjojen kalliimpia koneita. Hinta ei siis todellakaan ole paha, tuon sarjatuotannon alettua yksikkohinnan pitäisi olla n. 55M€ kappale, nykypäivän euroina.
Eihän sitä tiedä mitä häivejuttuja NG vielä saa. Tosin tuotantotilat lienee melko kapeahkot.Jo tuossa toisessa ketjussa toin esiin skepsismini F-35:n hinnanlaskusta. Voihan toki olla että F-35:n kanssa käy toisin kuin kaikkien muiden viimeisen 50 vuoden aikana tuotantoon tulleiden konetyyppien ja hinta laskee, mutta eppäillä tuota soppii
F-35:n ongelma meidän kannaltamme on että se on optimoitu enemmän suurvaltojen pommilavetiksi kuin torjuntahävittäjäksi. Ilmataisteluhävittäjänä se ei tule edustamaan samanlaista suorituskykyloikkaa kuin mitä Hornet oli verrattuna Drakeniin/MiGiin. Toisaalta on totta etteivät muut vaihtoehdot näytä merkittävästi halvemmilta. F-35:n etuna verrattuna Gripen NG:hen (joka lienee todennäköisin kilpailija) on toki stealth-ominaisuudet, se jää sitten nähtäväksi paljonko niille annetaan painoa, ja paljonko ne lisäävät käyttökustannuksia.
Miten pilotti näkee savun jos ohjus laukaistaan suoraan alta? Tai takaviistosta? Niin kuin tasan varmasti aina laukaistiin, jotta pilotti ei näkisi varoitusta. Aivan mielenvikaista läppänderusta.