Hiljaista on. Mutta minua ilahduttaa, että tämän Tikkakoskigaten jälkimaininkia ei käydä aiheesta "Onko tiedustelulakien kohtalo vaakalaudalla?", vaan huomio kiinnittyi vuotoon, HS:n toimintaan ja sen sananvapauteen nojautuvaan puolusteluun.
Itse tiedustelulaeista ei paljoa puhuta. Turun puukkoiskun jälkeen oli demarileirissäkin vakaa yhteisymmärrys siitä, että tiedustelulait tarvitaan. Ainoa nokkademari, joka on ollut kiireellisenä säätämistä vastaan, on Tuula Haatainen. Esim. Lindtmanilla ja Rinteellä on ollut selvää ymmärrystä pyrkimykselle saada tiedustelulait voimaan tällä vaalikaudella:
Rivien välistä; tiedustelulait äkkiä voimaan tämän hallituksen toimesta - koska ensi hallituksessa voi olla kantona kaskessa Touko Aalto resupekkajoukkoineen!
Itse tiedustelulaeista ei paljoa puhuta. Turun puukkoiskun jälkeen oli demarileirissäkin vakaa yhteisymmärrys siitä, että tiedustelulait tarvitaan. Ainoa nokkademari, joka on ollut kiireellisenä säätämistä vastaan, on Tuula Haatainen. Esim. Lindtmanilla ja Rinteellä on ollut selvää ymmärrystä pyrkimykselle saada tiedustelulait voimaan tällä vaalikaudella:
Lindtmanin mukaan Sdp myös tietää vastuunsa asiasta. Hänen mukaansa asiasta on keskusteltu ryhmässä ”asiallisessa sävyssä” ja ”vastuu tuntien”.
– Suomi tarvitsee ajantasaisen tiedustelulainsäädännön, Lindtman muistuttaa.
Antti Rinne: Tiedusteluvaltuuksien lisääminen viranomaisille edellyttää selkeää otetta tiedustelutoiminnan valvonnan suhteen. On tärkeää, että tiedetään mitä tiedustellaan ja miten tiedustellaan sekä kyetään arvioimaan tiedustelun vaikutuksia suomalaiseen avoimeen yhteiskuntaan.
..
Terroristit hyökkäävät ihmisten lisäksi myös demokratian ja oikeusvaltion kimppuun. Valtiovallan ja viranomaisten tehtävä on näyttää, kuinka vahva suomalainen oikeusvaltio on. Se ei murru minkään paineen tai uhan alla.
Kannustan Sipilän hallitusta tuomaan mahdollisimman nopeasti eduskuntaan tasapainoisen esityksen tiedustelulainsäädännöstä. Sellaisen lakiesityksen, joka suojelee sekä ihmisiä että ihmisten perusoikeuksia.
Rivien välistä; tiedustelulait äkkiä voimaan tämän hallituksen toimesta - koska ensi hallituksessa voi olla kantona kaskessa Touko Aalto resupekkajoukkoineen!