Eiköhän hän nuijinut ihan läppäriään, monesta kun ei edes saa kiintolevyä saati akkua irti purkamatta koko vehettä, jos sittenkään. Ne akut ei sitten oikein tykkää vasarasta ja niistä tulee aika paljon savua ja mahdollisesti tultakin.
Palokunnan mukana tuli sitten poliisi ihmettelemään miten ullakkovarastossa alkaa tulipalo. Niin muistelisin. Voihan siinä olla palokunnallakin osuutta asiaan, kun ihmettelivät miksi joku haluaa tuhota läppärinsä häkkivarastossaan...
Laura Halminen kertoi itse olevansa tutkinnan kohteena 112-soitossaan, oli muistaakseni sen ajan uutisissa koko keskustelu litteroituna. Tästä meni poliisille tieto, poliisi tuli paikanpäälle ja perässä sitten joku juridiikka-henkilö jonka silmän alla materiaali otettiin talteen.
Yleisesti ottaen it-tekniikka on monelle aikamoista hepreaa ja jonkun kovalevynkin erottaminen takakansi-avatusta koneesta voi olla suurimmalle osalle kansasta mahdotonta. Varattu akku ei toki kovin paljoa voimankäytöstä tykkää ja voi alkaa kuumenemaan rajusti. Massamuistin tuhoaminen sitten on ihan oma taiteenlajinsa ja tätä uutista on alalla käytetty hyvin markkinoinnissa ja koulutuksessa esimerkkinä. Käytännössä jos levy on koko muistikapasiteetiltaan kuitenkin salattu yleisimmillä salaustekniikoilla ja vahvuuksilla, ei tuontapaisia toimenpiteitä pitäisi tarvita. Muissa tapauksissa sitten tarvitaan huomattavia teollisia resursseja hävittämistä varten. EU-tasolla nämä on koottu DIN66399- standardiin jossa esim. magneettilevyjen tuhoaminen magneeteilla vaatii parinkymmenen tuhannen gaussin tehoja levyn pinnalla ja puolijohdelevyillä noin kynnen kokoisiin paloihin murskaamista.
edit:
Helsingin sanomien toimittaja soitti hätäkeskukseen: ”jos oot lukenu tässä viikonlopun uutisia tollaisesta tietovuodosta, niin mä oon toinen niistä kirjottajista”. Näillä sanoilla Laura Halminen ilmoitti tulipalosta hätäkeskukseen viime joulukuussa.
Tapaus juontaa Helsingin sanomien julkaisemaan artikkeliin, jossa Laura Halminen esitteli salaisia puolustusvoimien asiakirjoja. Artikkelin jälkeen Laura Halminen oli pelännyt joutuvansa rikostutkinnan kohteeksi ja päätti rikkoa tietokoneensa. Vasaroidessaan tietokonetta se kuitenkin syttyi tuleen ja Halminen joutui soittamaan hätäkeskukseen.
Hätäkeskuspäivystäjä oli kysynyt mistä tulipalo oli syttynyt.
– Se meni kuule vasarasta oikosulkuun, Halminen vastasi.
Hätäkeskuspäivystäjä tiedusteli löikö Halminen vasaralla jotain ja oliko hän löytänyt jotain kellarista.
– Mäpä taustotan sen verran, että jos oot lukenu tässä viikonlopun uutisia tollaisesta tietovuodosta, niin mä oon toinen niistä kirjottajista, Halminen tokaisi.