Ei kai kukaan sentään ole rikosvastuusta vapauttamassa?
Huono sanavalinta nopeasti kirjoittaessa. Asianajokulut ja vahingonkorvaukset olisi helppo mapittaa firman piikkiin ja antaa sen kaatua konkurssiin. Kaikki saisi tehdä mitä huvittaa, kun nykypäivänä tuomiot ei ole mikään tabu ja automaattinen hylkäys yhteiskunnan ulkopuolelle. Luottotietojen menetys kyllä on…
Täällä ei saa firman autolla ja bensakortilla lähteä lomallekaan maksamatta tuosta veroja, niin samaan kastiin voi laskea firman lakimiehet jos on itse syytetyn penkillä. Valtion tarjolla oikeusapu taitaa maksaa 10€/h, sen pulittanee omasta pussista. Verottajalta tai Kelalta en itse pyydä enää ikinä yhtään tulkintaa, koska ne ei pidä. En ole ”ihan” Sanoma-konsernin liikevaihtoon verrattavissa, eli luulisi heidän kokoisen talon tietävän tämän.
Ihan helvetillinen sekamelskahan tämä on - joko tämä on työnantajan ja työntekijän välinen riita vastuunjaosta ja/tai kulujen jakamisesta, tai vaihtoehtoisesti ammattitaitoinen journalismi on ollut ensimmäinen uhri:
A) vastaava esimies tiesi, mitä on tekeillä, eli hänen pitäisi vastata seurauksista, mutta ei vastaa, ei tuomiota. Kyseenalaista journalismia joka on haitaksi vastaaville tulevaisuuden tapauksille.
B) vastaava esimies ei tiennyt mitä on tekeillä, eli työntekijä on toiminut työnantajan ohjeistusta vastaan l. kyseenalaista journalismia. Tällöin työnantajan lakitiimi ei kuulu työntekijän etuihin, ei ainakaan verovapaasti.
C) vastaava esimies ja/tai toimittajat eivät ymmärtäneet olevansa lain silmissä todella harmaalla alueella. Tutkivan journalistin tai vähintään esimiehen pitäisi ehkä ymmärtää rajoitteet jotka koskee omaa työtä. Lapsikin ymmärtää ilman ajokorttia ettei kännissä saa ajaa autolla.
D) toimitus, sisältäen esimiehen ja toimittajat, ovat tietäneet tasan tarkkaan mitä on tekeillä ja ottaneet oikeuden päättää itse mikä on vahingollista ja mille. Sanktiot todennäköisiä ja asiasta syntynee ennakkotapaus pitkällisen oikeusprosessin tuloksena - mutta yhteiskunnallinen hyöty koetaan sen arvoiseksi.
Lehdistö ja whistleblowerit on kiistämättä neljäs valtiomahti ja tärkeä osa tätä vallan kiikkua jota läntiseksi demokratiaksikin kutsutaan. Hyväksyn itse tuon jutun työstämisen vaikka materiaali on saatu kyseenalaisin keinoin joko erehdyksessä tai erehdyttävää, mutta sitä ei ehkä voi kiistää etteikö syytteet, tuomiot ja oikeudenkäyntikulut olisi olleet pienemmät ilman jutun julkaisua…
Sanoma teki vastuunjaollaan kusiset temput toimittajille. Jos korvaavat toimittajien kulut, niin korvanneevat myös aiheutuvat verot - sinänsä tämä on paisuteltu lööppi verottajan toiminnasta.