Tässä on puhuttu paljon sekä itse vuodosta että julkaisemisesta ja sen oikeutukseen liittyvistä näkökulmista.
Oudoksuttaa se, ettei vuodettujen papereiden hallussapitoon liittyviä oikeuksia, velvollisuuksia ja pykäliä ole tuotu julkiseen keskusteluun.
Jos minulta varastetaan rahaa ja varas toimittaa rahat + tarinan lehdelle, lehti julkaisee jutun ja säilöö minun rahani kassakaappiinsa, niin ymmärtääkseni lehdellä ei ole oikeutta pitää rahojani lähdesuojaan vedoten.
Jos lehdellä on hallussaan sellaista kansalliseen ja sotilaalliseen turvallisuuteen liittyvää aineistoa, jonka hallussapitoon sillä ei yksiselitteisesti ole laillista oikeutta, niin miksi ihmeessä ketään ei tunnu kiinnostavan se, että onko lehti lain mukaan velvollinen palauttamaan kyseisen materiaalin sen lailliselle omistajalle vai ei?
Lähdesuojaan vetoaminen palauttamisesta kieltäytymisen yhteydessä olisi mielestäni naivia ja älyllisesti epärehellistä sen vuoksi, että lehtihän on julkaissut vuotajaa koskevan tärkeimmän vihjeen tuodessaan esille sen, että materiaalissa on ykkös- ja kakkosluokan kamaa. Tuo tieto kaventaa epäiltyjen piiriä niin paljon, että vuotaja selvinnee ajan mittaan. Papereiden palauttaminen ei siihen asiaan vaikuta.
Hyvin todennäköisesti kyseessä on salattujen dokumenttien valokuvat. Muussa tapauksessa itse paperit vienyt selviäisi selkeästi lokista katsomalla.