1. Kyllä minua kiinnostaa myös HS, ja muutenkin kuin Halminen & Pietiläinen...
2. Toistan vielä, että erityisesti kiinnostaa se kysymys Miksi HS julkaisi vuotajan vuotamat tiedot, eikä skuuppina ollut Tiedustelukeskuksen sijaan itse vuoto?
3. Niemen ja muun toimituksen agendaa - tämähän juttu salaiseksi leimattuine papereineen ei ole pysynyt toimituksen sisällä millään salassa; sen ilmestymisestä -> HS:n saamista papereista l. vuodosta on ollut 100% varmasti tietoinen ainakin puoli toimitusta, ellei koko toimitus.
4. kudelma koossa, eikä mitään kiirettä mihinkään
1. Samoin. HS ja vielä laajemmin nykyjournalismi ihan sinne yliopistojen sisäänottoprosesseihin asti kiinnostaa.
Ja niin kuin aina: dynamiikka kiinnostaa substanssia enemmän.
2.. Tuon näen vähän sellaisena sivukysymyksenä.
Mitä enemmän tätä asiaa miettii, seuraa ja kokonaisuutta alkaa hahmottaa, sitä enemmän tulee sellainen kutina, että jutun pääkysymyksestä ei ehkä edes mistään mitään tietämättömän maallikkohöpertäjän kannata esittää minkäänlaisia omia arvioita ennen kuin tapasta käsitellään historiallisesta perspektiivistä.
Maan turvallisuuden ja tiedustelun suhteen tämä keissi nostaa esiin joitain sellaisia ulottuvuuksia, joista olen möykännyt ja mökeltänyt niin paljon ettei niitä enää tässä jaksa toistaa. Tai no... toistetaan:
- kognitiivinen tutkakatve
- juridinen tutkakatve
- metodologinen tutkakatve
- "vipu kääntyy ja lyö näpeille" -tyyppisen vaikutukset
- vaikuttamaan pyrkivän vakoilun tutkakatve avoimessa demokratiassa.
Tähän asti olen käsitellyt noita useista eri suunnista, mutta nyt on sellainen kutina että ehkä kaikki tarpeellinen on sanottu noiden osalta ja jokainen edetköön omalla ajattelullaan eteenpäin.
3. Moni ihminen Hesarin toimituksessa saattaa vahingoittaa omaa, jopa läheistensä elämää sillä, että on ollut viime vuosina töissä Pravdassa tai tätä maanpetoskeissiä tukevissa institutioissa.
Jos turvallisuuspoliittinen tilanne kiristyy, niin en hämmästyisi jos varsin monen toimittajan kriisinaikainen sijoitus olisi tutkintavankeus tai turvasäilö.
4. Vaihtoehtojen "kudelma kesken" ja "kudelma koossa" väliin/ulkopuolelle jää mielenkiintoinen vaihtoehto, jota itse pidän todennäköisenä.