HS tietovuoto Puolustusvoimien tiedustelusta

Hyysäriä minulle ei ole vuosiin tullut, mutta Sanoma konsernin Tiede-lehteä olen tilannnut. Eilen soitin asiakaspalveluun ja peruin tilauksen. Asiakaspalvelija tiedusteli lopetuksen syytä, johon vastasin, etten tee bisnestä maanpetoksellisten konsernien kanssa. Vastaus oli tuhahdus "No just". Olisi kiva tietää oliko syynä suuri määrä vastaavia soittoja, vai pitikö minua vain tärähtäneenä.

Olen joskus sanonut pitäväni MV-lehteä Suomen luotettavimpana mediana. En siksi, että MV olisi luotettava, vaan koska se julkaisee materiaalia, jota politiikan ja median hyvävelikerho ei julkaise, paljastaa rikollisten vaietun etnisen taustan ja tekee putinistista propagandaa hyvin kömpelösti ja läpinäkyvästi, toisin kuin Hyysäri et al.

edit: tarkennus: En pidä putinista propagandaa hyvänä asiana, mutta jos propagandaa on pakko olla, on kelvoton parempaa kuin taitava ja tehokas.
 
Viimeksi muokattu:
Miksei se yksinkertaisin selitys kelpaa? Ei meinaan pidä olettaa pahantahtoisuutta siellä missä toiminnan voi selittää tyhmyydellä. Mikä puhuu sitä vastaan että jutun julkaisu olisi jotain muuta kun kansasta vieraantuneiden Hesarin toimittajien virhearvio? Eli arvelivat saavansa jutun julkaisemalla porukan sotilastiedustelun tylynoloisia setiä vastaan mutta kävikin juuri päin vastoin.

Mietin sellaistakin, että onko mahdollista, että vuotaja on yksinkertaisesti niin korkeassa asemassa, että jo hänen asemansa imartelee HS:n toimittelijoita ja tähän yhdistetään leima ”erittäin salainen”, niin johan siinä sokaistuu kokeneempikin toimittelija, joka on fantasioinut olevansa Suomen Snowden jo pitkään. Miettikääpä itse, jos saatte yhteydenoton vaikkapa itseltään presidentiltä, jossa pyydetään tapaamaan salaisessa paikassa ja siitä alkaa suora vuoropuhelu presidentin kanssa, niin meneehän tuo nyt päähän kenellä tahansa. ”MINÄ olen niin TÄRKEÄ toimittelija, että MINUT on VALITTU paljastamaan nämä salaisuudet Suomen kansalle”. Kyllähän tuossa tohinassa äkkiä unohtuu kysyä: ”Ai niin, MIKSI vuodattekaan nämä paperit?” Ei silloin ehdi pysähtyä motiivia miettimään, kun on skuuppi kasassa ja jos vuotaja vielä kärsimättömänä uhkailee menevänsä kilpailevaan lehteen, jos ei juttua ala pian tulemaan ulos.

Kaikessa tässä toimittelijalta unohtui, että Snowden paljasti NSA:n toimivan laittomasti. ”Suomen Snowden” ei paljastanut mitään laittomuutta, vaan syyllistyi vain maanpetokseen.

Mitä enemmän tätä mietin, niin sitä vakuuttuneempi olen, että toimittelijaa on nyt käytetty hyväksi rankemman mukaan ja toisaalta tuntuu, että hän ei edes ymmärrä sitä vielä - ainakin hänen puoliuhmakkaiden twiittiensä perusteella (joku penäsi selitystä toiminnalle, niin vastasi jotain, ettei oo kysyjälle tilivelvollinen)
 
Onkos se nyt välttämättä huono asia? Noh, on se kumma jos huumori on viranomaisilta kielletty. Eikös PV:n tehtävä ole tehdä ilmareikiä ikäviin tyyppeihin. Itse aikoinaan baarissa kommentoin kun kysyttiin "mitä teet duuniksesi" niin "Tapan ihmisiä ja rikon esineitä" :D

Tai: "I'm a contract killer."
 
Joku sotilastiedustelun väärinkäytöksen tai epäsuotavien toimintatapojen paljastaminen.
Niin miten tuon artikkelin julkaisu edistää tuota tavoitetta?

Toiset voivat jopa pitää tiedustelun maailmaa ihan syystä lähtökohtaisesti epäsuotavana.
Ja miten tuo ei olisi pahantahtoista?
Ellei sitten ole uskomattoman naiivi ala ajetaan armeija alas ja odotetaan että muut seuraavat perässä.
 
Niin miten tuon artikkelin julkaisu edistää tuota tavoitetta?

No ei tietenkään mitenkään meidän normaalien ihmisten mielestä. Sen sijaan omassa punavihreässä kuplassaan asuva idealistinen ja naiivi toimitttelija on voinut niinkin tyhmyyttään toiveajatella.

Edit: Tämä ei olisi varsinaisesti ensimmäinen eikä viimeinen kerta kun ihmisellä menee totaalisesti suhteellisuudentaju kuvitelleessaan taistelevansa avoimemman ja paremman maailman puolesta.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä enemmän tätä mietin, niin sitä vakuuttuneempi olen, että toimittelijaa on nyt käytetty hyväksi rankemman mukaan ja toisaalta tuntuu, että hän ei edes ymmärrä sitä vielä - ainakin hänen puoliuhmakkaiden twiittiensä perusteella (joku penäsi selitystä toiminnalle, niin vastasi jotain, ettei oo kysyjälle tilivelvollinen)

Siltä vähän vaikuttaa. Mutta kuka on käyttänyt hyväksi ja miksi?
 
Ihan ensimmäisenä sanon ettei kyse ole kateudesta tässä kohtaa, vaan siitä että uudemmista autoista huolimatta Ruotsin sotilaallinen maanpuolustus on väärästä fokuksesta johtuen mennyt retuperälle, ja on ollut sitä jo pidemmän aikaa. Toisaalta pidät oletusarvona että heillä olisi suuremmat resurssit, mutta se pitäisi myös jollain tapaa ensin näyttää toteen ja sen jälkeen vielä todistaa että ruotsalaiset ovat panostaneet niistä resursseista mitä heillä on (ei pelkkä raha, vaan henkilöstö, tietotaito ym) huomattavasti suuremmissa määrin signaalitiedusteluun kuin Suomi ja että näillä panoksilla oltaisiin päästy parempaan tilanteeseen kuin Suomella.

Jos aloitettaisiin vaikka siitä, että FRA on NSA:n kanssa eri tason yhteistyökumppani kuin Viestikoelaitos Snowdenin materiaalin perusteella. Resurssien ero on on selvästi todennettavissa ja on ollut näin vuosikymmenien ajan. Ei ole myös mitään syytä epäillä etteikö ruotsalaisten output olisi verrattavissa inputiin.

Erityisen selvä ero oli toki kylmän sodan päivinä. Suomella oli toki mennyt maineensa toisen maailmansodan päivinä mutta sen jälkeen toiminta oli pitkään pysähdyksissä ja ilmeisesti hyvin alkeellisella tasolla. Ruotsi ei ollut suinkaan passiivinen toisen maailmansodan aikana vaan teki merkittäviä koodinmurtosaavutuksia ei ainoastaan NL:n vaan myös Saksan suuntaan, mm. Arne Beurlingin toimesta. Saksan suuntaan tehdyt koodinmurtotehtävät vaativat huomattavasti korkeampaa osaamista kuin NL:n suuntaan. Suomen materiaalin Ruotsi hankki tunnetusti käsiinsä ja käytti sitä kaupanteossa USA:n suuntaan, jolloin toki Suomen ansiot muuttuivat Ruotsin ansioiksi, mikä näkyy etenkin paljolti vanhemmassa kirjallisuudessa.

Suomessa Viestikoelaitoksen toiminta oli sen sijaan julkitiedon pohjalta alkeellisella tasolla 1980-luvulle asti, mm. dedikoidut lentokoneet puuttuivat.
 
Suomessa Viestikoelaitoksen toiminta oli sen sijaan julkitiedon pohjalta alkeellisella tasolla 1980-luvulle asti, mm. dedikoidut lentokoneet puuttuivat.

Ilmavoimien Kuljetuslentolaivueen DC-3 -koneisiin voitiin asentaa irrotettava kuuntelukalusto. Järjestelmien peitenimet olivat "Leena" ja "Ursula." Tulivat ilmeisesti jossain vaiheessa 70-lukua käyttöön. Ensimmäiset kuvat julkaistiin vasta vuonna 1998 ilmavoimien 80-vuotisjuhlakirjassa.

http://www.spyflight.co.uk/c47tp.htm


From mid-1973 Finland operated two DC-3 aircraft, known as 'Leena' and 'Ursula', which undertook ESM / ELINT duties under the direction of the Air Force Electronic Support Measures Group. The two aircraft were equipped with a variety of sensors which were presumably targeted at the Soviet forces over the adjacent border.



Tuo maininta kahdesta koneesta on tietääkseni väärä. Kyseessä oli nimenomaan kaksi tiedustelulaitteistoa, jotka voitiin asentaa koneisiin.
 
Ilmavoimien Kuljetuslentolaivueen DC-3 -koneisiin voitiin asentaa irrotettava kuuntelukalusto. Järjestelmien peitenimet olivat "Leena" ja "Ursula." Tulivat ilmeisesti jossain vaiheessa 70-lukua käyttöön. Ensimmäiset kuvat julkaistiin vasta vuonna 1998 ilmavoimien 80-vuotisjuhlakirjassa.

http://www.spyflight.co.uk/c47tp.htm


From mid-1973 Finland operated two DC-3 aircraft, known as 'Leena' and 'Ursula', which undertook ESM / ELINT duties under the direction of the Air Force Electronic Support Measures Group. The two aircraft were equipped with a variety of sensors which were presumably targeted at the Soviet forces over the adjacent border.


Tuo maininta kahdesta koneesta on tietääkseni väärä. Kyseessä oli nimenomaan kaksi tiedustelulaitteistoa, jotka voitiin asentaa koneisiin.

Juu, Leenalla ja Ursulalla oli jonkinlainen irrotettava laitteisto samaan aikaan kun FRA mm. operoi kahta dedikoitua Caravelleä.
 
No minulle tuo on kaikkea muuta kuin selvää.

Viimeisen julkisen tiedon (2004) mukaan Viestikoelaitoksen henkilöstömäärä oli 125 ja budjetti 12,2mE. Samoihin aikoihin FRA:n henkilöstö pyöri 700 kieppeillä ja budjetti jossain 60mE kieppeillä. Toki eri laskentatavat aiheuttavat eroa budjetteihin ja henkilöstöresursseihin.
 
Siltä vähän vaikuttaa. Mutta kuka on käyttänyt hyväksi ja miksi?

Jotain kertoo se, että MV-lehti ei tuomitse Hesarin toimittajia (itse asiassa puolustelee - tämä on kuulemma ajojahti, koska Halminen oli kriittinen Jessikka Aroa kohtaan), vaan sen sijaan höpöttää jotain siitä, että Suomen sotilastiedustelu todellisuudessa vakoilee myös Suomen kansalaisia. En linkkaa juttua tänne. Käytännössä siis MV-lehti ja HS vetää tämän tiedustelujutun osalta SAMAA LINJAA. Ensimmäinen kerta varmaan historiassa, että MV-lehdellä ja HS:llä on sama agenda.

Tästä voisi joku muu lehti tehdä jutun, koska samalla se valaisee tietovuodon alkuperäisiä motiiveja ja alkuun panijaa.
 
Viimeisen julkisen tiedon (2004) mukaan Viestikoelaitoksen henkilöstömäärä oli 125 ja budjetti 12,2mE. Samoihin aikoihin FRA:n henkilöstö pyöri 700 kieppeillä ja budjetti jossain 60mE kieppeillä. Toki eri laskentatavat aiheuttavat eroa budjetteihin ja henkilöstöresursseihin.
Ja 6 vuoden päästä ostivat kalustoa joka maksaa noin 18 kertaisesti vuosibudjetin verran?
Se että uskotte noita 2004 lukuja kertoo kuinka paljon tiedätte VKK:n toiminnasta.
 
1. Kyllä minua kiinnostaa myös HS, ja muutenkin kuin Halminen & Pietiläinen...

2. Toistan vielä, että erityisesti kiinnostaa se kysymys Miksi HS julkaisi vuotajan vuotamat tiedot, eikä skuuppina ollut Tiedustelukeskuksen sijaan itse vuoto?

3. Niemen ja muun toimituksen agendaa - tämähän juttu salaiseksi leimattuine papereineen ei ole pysynyt toimituksen sisällä millään salassa; sen ilmestymisestä -> HS:n saamista papereista l. vuodosta on ollut 100% varmasti tietoinen ainakin puoli toimitusta, ellei koko toimitus.

4. kudelma koossa, eikä mitään kiirettä mihinkään

1. Samoin. HS ja vielä laajemmin nykyjournalismi ihan sinne yliopistojen sisäänottoprosesseihin asti kiinnostaa.

Ja niin kuin aina: dynamiikka kiinnostaa substanssia enemmän.

2.. Tuon näen vähän sellaisena sivukysymyksenä.

Mitä enemmän tätä asiaa miettii, seuraa ja kokonaisuutta alkaa hahmottaa, sitä enemmän tulee sellainen kutina, että jutun pääkysymyksestä ei ehkä edes mistään mitään tietämättömän maallikkohöpertäjän kannata esittää minkäänlaisia omia arvioita ennen kuin tapasta käsitellään historiallisesta perspektiivistä.

Maan turvallisuuden ja tiedustelun suhteen tämä keissi nostaa esiin joitain sellaisia ulottuvuuksia, joista olen möykännyt ja mökeltänyt niin paljon ettei niitä enää tässä jaksa toistaa. Tai no... toistetaan:
- kognitiivinen tutkakatve
- juridinen tutkakatve
- metodologinen tutkakatve
- "vipu kääntyy ja lyö näpeille" -tyyppisen vaikutukset
- vaikuttamaan pyrkivän vakoilun tutkakatve avoimessa demokratiassa.

Tähän asti olen käsitellyt noita useista eri suunnista, mutta nyt on sellainen kutina että ehkä kaikki tarpeellinen on sanottu noiden osalta ja jokainen edetköön omalla ajattelullaan eteenpäin.

3. Moni ihminen Hesarin toimituksessa saattaa vahingoittaa omaa, jopa läheistensä elämää sillä, että on ollut viime vuosina töissä Pravdassa tai tätä maanpetoskeissiä tukevissa institutioissa.

Jos turvallisuuspoliittinen tilanne kiristyy, niin en hämmästyisi jos varsin monen toimittajan kriisinaikainen sijoitus olisi tutkintavankeus tai turvasäilö.

4. Vaihtoehtojen "kudelma kesken" ja "kudelma koossa" väliin/ulkopuolelle jää mielenkiintoinen vaihtoehto, jota itse pidän todennäköisenä.
 
Ja 6 vuoden päästä ostivat kalustoa joka maksaa noin 18 kertaisesti vuosibudjetin verran?
Se että uskotte noita 2004 lukuja kertoo kuinka paljon tiedätte VKK:n toiminnasta.

Tokihan voi olla, että iso osa valtion eläkemenoista ohjautuukin salaa Viestikoekeskuksen toimintaan. Occamin partaveitsi kuitenkin kertoo, että naapurimaan paremmin resursoidulla turvallisuuskoneistolla on myös paremmin resursoitu viestitiedusteluorgaani. Uskoisin itse jälkimmäistä. Toki voi olla, että Viestikoekeskuksen salaiset lisäresurssit ovat siellä samassa luolassa missä majailee mm. 100 Suomella olevaa lisä-Hornetia, sekä jarrun salainen juuri ;)

Niin, ehkäpä Ruotsin organisaatiossa onkin muitakin viestitiedusteluun liittyviä toimijoita kuin FRA, esimerkiksi maa-, meri- ja ilmavoimien yksiköitä? Jos on, on niillä todennäköisesti paremmat resurssit toimintaan kuin Suomen vastaavilla.

Se, kuka ostaa kalustoa mistäkin budjetista on itse asiassa etenkin nykyään vähän toissijaista. Ruotsin raporteissa mainitaan esim. Gripenien osallisuudesta viestitiedustelumateriaalin keruuseen ja tuskinpa Suomessakaan Hornetien ASPJ:t ovat tyhjän panttina, samoin kuin vaikkapa Haminoiden EW-laitteistot ym.

DragonShield hankittiin Puolustusvoimien tiedustelun, valvonnan ja maalittamistuen kehittämisohjelmassa jolle varattiin 2010-2013 176 miljoonaa.

http://www.defmin.fi/files/1454/Talousarvioehdotus_2010.pdf

EDIT:

Hyvin nopealla etsinnällä Ruotsissa toimii elektronisen tiedustelun resursseja myös puolustusvoimien henkilöstöllä, mm:

Telekrigbataljonen / Ledningsregement

https://www.forsvarsmakten.se/sv/organisation/ledningsregementet/insatsforband/telekrigbataljonen/

Telekrigstödenheten / Ledningsregement

https://www.forsvarsmakten.se/sv/organisation/ledningsregementet/insatsforband/tkse/

Näin toki varmaan myös Suomessa, mutta koska ei haluta julkistaa ei julkistella tässäkään yhteydessä.
 
Viimeksi muokattu:
Miksei se yksinkertaisin selitys kelpaa? Ei meinaan pidä olettaa pahantahtoisuutta siellä missä toiminnan voi selittää tyhmyydellä.

Ei pidä olettaa tyhmyyttä selittäväksi tekijäksi silloin kun on kyse älykkäistä ihmisistä joilla on käytettävissään myös muuta kuin oma älynsä.

Typeryys toki on toimittajien ammattitauti, mutta tyhmiä ne eivät ole.

Opportunistinen ja egomaaninen arvorelativismi menevät kyllä enemmän pahuuden kuin tyhmyyden kulmaukseen.
 
Mitä enemmän tätä mietin, niin sitä vakuuttuneempi olen, että toimittelijaa on nyt käytetty hyväksi rankemman mukaan ja toisaalta tuntuu, että hän ei edes ymmärrä sitä vielä...

Jossain rosvosarjassa taisi olla sellainen kohtaus, jossa joku kelmi selitti, mimmoiset roolit pokeripöydän ääressä on silloin kun jotakuta kuivataan.

Yksi oli uhri, yksi kattoi aina oli omat kortit millaiset tahansa ja ne kaksi muuta hoitivat rahat kotiin. Painotti sitä miten tärkeää oli tietää ketä kuivataa. Joku sitten kysyi, että mitäs jos ei mistään huomaa, että kuka on uhrina? Vastaus oli, että se, joka ei tiedä kuka on uhri, on se uhri.

Tuli vaan noista toimittajista mieleen.

Pitävät varmaan hyvänäkin kaverinaan sitä joka pyysi heidät tähän peliin mukaan. Kyllä niin hyvän ihmisen vuoksi kannattaa oma elämä uhrata. Vai...?
 
Back
Top