Neukkujen pora ns myyrä
https://tekniikanmaailma.fi/tallain...superase-nayttanyt-vihollisille-kuzman-aidin/
https://tekniikanmaailma.fi/tallain...superase-nayttanyt-vihollisille-kuzman-aidin/
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kiitos!
@Juna112Porojetsiin , löytänet sen kertomuksesi kaverille luettavaksi?Kiitos!
Onko kellään tietoa ammuttiinko tällä koskaan vastustajaa tai edes varoituslaukausta? Mustihan haukkuu ihan kivasti.
Kiitos, nyt löysinkin jo sen.@Juna112Porojetsiin , löytänet sen kertomuksesi kaverille luettavaksi?
Mieleen tuli tuosta Karin mustilla ampumisesta yksi huvittava yksityiskohta;Kiitos, nyt löysinkin jo sen.
Mieleen tuli tuosta Karin mustilla ampumisesta yksi huvittava yksityiskohta;
kun olimme saaneet joukkuetoverin kanssa sovittua ampumiseen liittyvän protokollan (siis kun sitä saamarin vermettä ei saanut varmistettua ja fillarin kahva laukaisimena sekä ristinivel vakaimena oli sen verran hutera systeemi, että aivan varmaan olisi kova lähtenyt vahingossa, jos olisi vähänkin tärähtänyt vaunu johonkin. Ja todennäköisesti kansiluukussa keikkuva kaveri olisi ilman päätä.), eli:
kansiluukusta ylös > lukko auki > lataa ammuksen > lukko puoleen väliin kiinni > vetää itsensä alas ja luukun kiinni > sekä läppäisee minua jalkaan.
Minä käännyn sen verran, että saan lukon kiinni ja sitten tähtäämään. (tähtäys meni muuten niin, että otin sivusuunnan kohdilleen ja annoin aseen painua maalin alle, sitten nostin ja ammuin, kun mielessä asettamani ennakkopiste oli maalin keskellä.
No - juuri kun käännyin laittamaan sitä lukkoa kiinni, niin oman porukan "yleisöosasta" lähti majuri, taisi olla viestitoimiston päällikkö, juoksemaan takaa päin vaunua kohtia viittoen mulle jotain. Juoksi suoraan siihen painealueelle ja huusi jotain; nostin nakkipipon korvallista ja tämä huutaa että "sulla on lukko auki!!"... sanoin jotain ystävällistä kuten "niin on ja nyt painu vittuun siitä". En sitten jäänyt katselemaan mihin se sukelsi, kun piti antaa se näytöskin. Molemmat laakit sitten osui ja laukausten väliin ei -yllättäen- tullut enään ketään kuuloetäisyydelle.
... en tosin olisi mitään kuullutkaan sen ekan laukauksen jälkeen.
Siinä oli Mustin normaali tähtäin, olkapäätä vasten oli rakennettu ylösalaisen U:n muotoinen olkatuki(muistaakseni) ja suuntaus tapahtui, tietenkin pitämällä olkapäällä tukea paikallaan, fillarin tangolla(mallia Helkama ) jossa laukaisimena oli fillarin jarrukahva. Haaste siinä tähtäämisessä oli se, että vapaasti heiluvaa raskasta putkea on todella vaikea pitää suunnassa fillarin kahvalla, pienenkin liikkeen vääntömomentit on sen verran isoja. Mutta antamalla raskaan putken liikkua niin, että liikerata on vain yhteensuuntaan, saa osumaan kunhan ottaa huomioon ennakon.Normimustissa ampujan paikka ei ole pahin, koska ampuja on niin kiinni aseessa että se paineaalto ei iske yhtä pahasti kuin lähellä olijoihin. Pahin on valmiiksi kaivetussa poterossa muistaakseni ammusmies 3 jonka potero on lyhyt pätkä juoksuhautaa, jossa paineaalto kohtaa seinän.
Tuo roikkunivel vaikuttaa samansuuntaiselta kuin ruotsalaisten mustinvastineessa Pansarvärnspjäs 1110, jossa putki roikkuu nivelen päässä, jolloin maaston epätasaisuus ei vaikuta siihen onko se suorassa. Postasin juuri markkinointifilmin tuosta 1110:sta tuonne Panssarintorjunta ketjuun.
Eli laitteessa ei ollut varsinaista tähtäintä, jota olisi voinut käyttää?
Majureita en edes viitsi kommentoida....
On lähes epäluonnollisen vaikeaa uskoa, että löytyy henkilö, joka on ampunut tuolla vekottimella ja erityisen ihmeellistä on, että kaveri on vielä ammunnan jälkeen tolkuissaan!Siinä oli Mustin normaali tähtäin, olkapäätä vasten oli rakennettu ylösalaisen U:n muotoinen olkatuki(muistaakseni) ja suuntaus tapahtui, tietenkin pitämällä olkapäällä tukea paikallaan, fillarin tangolla(mallia Helkama ) jossa laukaisimena oli fillarin jarrukahva. Haaste siinä tähtäämisessä oli se, että vapaasti heiluvaa raskasta putkea on todella vaikea pitää suunnassa fillarin kahvalla, pienenkin liikkeen vääntömomentit on sen verran isoja. Mutta antamalla raskaan putken liikkua niin, että liikerata on vain yhteensuuntaan, saa osumaan kunhan ottaa huomioon ennakon.
Olin itse sitä mieltä että moisella virityksellä ei voi osua tai edes ampua, ja suhtauduin Karin aseeseen panssarivaunumiehen arroganssilla.. joten niinhän siinä kävi, että kun piti löytää sopiva mies ampumaan - niin minähän sieltä itseni sen putken kanssa löysin.
Meillä ei tosiaan ollut numero tässä koreografiassa ammusmies kolmosta, ainoa ammusmies oli Pasin kannen alla. Paitsi tietenkin se majuri, joka kovasti oli tulossa kolmosen paikalle.
Sen verran selvitykseksi; kuuluin pst-koulutettuihin ja joukkueen -ryhmään, eli meillä oli ihan normaali Mustikin ja sille muutamat asemat ammuspoteroineen ja kantalinnoitteineen. Tehtävänä oli torjua iippojen panssarikärki, jos näin korskeasti asian ilmaisee. (tämän suunnitelman järkeä voi pohtia erikseen.) Mutta siis olimme ampuneet Mustilla Niinisalossa ja tämä erikoiskoulutus lankesi minulle koska oli taisteluvaunumies - sehän on melkein sama
Meleko kyrväkkään oloinen kampe.Ranskalainen René Leduc aloitti patoputkimoottorilla varustetun lentokoneen kehittelyn 1930-luvulla. Sota katkaisi kehittelytyön mutta sodan jälkeen kehittely jatkui ja vuonna 1949 Leduc 0.10 teki ensilentonsa, ilmeisesti ensimmäisenä pelkkää patoputkimoottoria käyttävänä lentokoneena. Leduc 0.10 kuten sen seuraaja vuonna 1953 ensilentonsa tehnyt Leduc 0.20 eivät kyenneet nousemaan omin voimin vaan ne piti laukaista toisen lentokeoneen selästä.
Aiemmista koekoneista rohkaistuneena Ranskan ilmavoimat pyysi Leducia kehittämään palveluskäyttöön sopivan patoputkimoottorisen torjuntahävittäjän joka kykenisi nousemaan 275 m/s. Tuloksena kehittelystä oli Leduc 0.22 joka edeltäjistään poiketen kykeni nousemaan omin voimin ilmaan sillä koneessa oli sekä suihkumoottori että patoputkimoottori. Leduc 0.22 lensi ensikerran patoputkimoottorin voimin keväällä 1957. Laskujen mukaan koneen piti ylittää 2 machia ja nousta 370 m/s. Todellisuudessa kone ei kyennyt ylittämään äänennopeutta ja moottori käytti polttoainetta aivan liikaa sillä 1800 kg riitti vain 30 minuutin lentoon. Vuonna 1958 Leduc 0.22 kehitys lopetettiin ja patoputkimoottorisen hävittäjän kehittely keskittyi tavanomaisempaan North 1500 Griffoniin.
Futuristisen näköinen hävittäjä Leduc 0.22.
Katso liite: 25350
Ohjaamo sijaitsi nokassa moottorin akselilla. Hätätilanteessa lentäjä pystyi irrottamaan koneen nokan pelastautuakseen.
Katso liite: 25347
Vehje lennossa.
Katso liite: 25346