Huoltovarmuus

Höyrykone on kohtalaisen huono vaihtoehto voiman kehittämiseen ja turbiini on syrjäyttänyt ne ihan syystä. Pienehköäkin höyrykonetta/turbiinia ei käynnistetä ihan hetkessä vaan painetta nostetaan kattilassa puolesta vuorokaudesta vuorokauteen. Laitteistoa ei voi rakentaa kotikylän Pelle Peloton vaan niihin vaaditaan kunnon suunnittelu, laadunvalvonta ja ennenkaikkea ylläpito.

Jos haluaa kehittää keskiverto omakotitalon hakekattilassa myös sähköä niin stirling-pohjaiset generaattorit voisivat olla varteenotettava vaihtoehto. Mekaanisesti yksinkertaisia, ei vaarallista painetta. Niiden tehosuhde paranee sitä mukaan kuin lämpötilaero kasvaa eli esim kovilla pakkasilla.

Varavoimaksi ottaisin polttoaineen joka ei kuluta esim diesel-veturien kipeästi tarvitsemaa löpöä. Jos sen saa vielä oman kotipihan välittömästä läheisyydestä niin resilienssi se kuin kasvaa.
Termosähkögeneraattori voisi olla tulevaisuudessa yksi vaihtoehto, lämpöerosta sähköä. Teho ei ole kummoinen ja maksaa vielä paljon, haulla TEG löytyy näitä kaupasta. Suomalainen yritys kehitti tälläisen telttakaminaan. Risto Isomäki kirjoitti näistä blogissaan myös.
 
https://www.iltalehti.fi/uutiset

Kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan, Suomessa tapahtui ”yhden yön ihme” – näin uhkaan varauduttiin salamannopeasti​

Huoltovarmuus ja kustannustehokkuus sotivat toisiaan vastaan, Huoltovarmuuskeskuksen Jaakko Pekki sanoo.

Tänään klo 7:01

– Suomen huoltovarmuus on todella hyvällä tasolla, työministeri Tuula Haatainen (sd) hehkuttaa Iltalehdelle.
Huoltovarmuus kuitenkin maksaa, Huoltovarmuuskeskuksen operatiivisen osaston johtaja Jaakko Pekki muistuttaa.


– Kun lähdetään tekemään isoja ja massiivisia hankintoja, niin totta kai se vie rahaa, Pekki sanoo Iltalehdelle.
– Vaikka Suomen huoltovarmuuden taso on hyvä, niin onko se riittävä tällaisessa pitkäkestoisessa tilanteessa? Pekki kysyy.

Työministeri Tuula Haatainen.

Työministeri Tuula Haatainen. HENRI KÄRKKÄINEN

”Yhden yön ihme”​

Huoltovarmuus on varautumista kriiseihin ja häiriöihin. Ruokaa, energiaa, sähköä ja lämpöä pitää riittää tilanteessa kuin tilanteessa. Pandemia ja sitten sota näyttivät, että uhat voivat käydä toteen.
Ukrainan sota osoittaa Suomen varautuneen hyvin, Pekki arvioi.
– Suomen huoltovarmuus oli ja on kuitenkin erittäin vahva. Venäjän mahdollisiin aggressioihin oli osattu varautua myös siviilipuolella, Pekki sanoo.
Pekki puhuu ”yhden yön ihmeestä”, joka nähtiin välittömästi Venäjän hyökättyä Ukrainaan.
– Yritykset pystyivät hyvin nopeasti muuttamaan raaka-ainevirtansa Venäjältä muihin maihin.

Vaikka hinnat ovat nousseet, on ruokaa ja energiaa riittänyt vaikeasta tilanteesta huolimatta. Se ei ole Pekin mielestä näkynyt julkisessa keskustelussa.
Huoltovarmuuskeskuksen operatiivisen osaston johtaja Jaakko Pekki.

Huoltovarmuuskeskuksen operatiivisen osaston johtaja Jaakko Pekki. JUSSI ESKOLA

Varastot salaisia​

Huoltovarmuuskeskus ylläpitää varmuusvarastoja, joissa on muun muassa polttoaineita ja viljaa. Varastot on hajautettu ja niiden sijainti salataan.
– Kansallinen turvallisuusetu on, että varastojen sijainnit pysyvät salassa, Pekki sanoo.
Ukrainan sodan alkamisen jälkeen varmuusvarastoja on laajennettu.
Aiemmin viljaa oli varastoitu kuuden kuukauden normaalia kulutusta vastaava määrä. Huoltovarmuuskeskus päätti nostaa sen 8,5 kuukauden kulutusta vastaavaan määrään. Operaatio on tällä hetkellä käynnissä, Pekki kertoo.
Polttonesteitä on varastoitu viideksi kuukaudeksi.
Energian huoltovarmuuden parannuksista työministeri Haatainen mainitsee esimerkkeinä turpeen varmuusvarastojen perustamisen ja nesteytetyn maakaasun terminaalilaivan hankkimisen.
Turvetyötraktori Huhannevan turvesuolla.

Turvetyötraktori Huhannevan turvesuolla. KAI TIRKKONEN / KL

Kaikkea ei kerrota​

Varastojen kehittämiseen liittyy salamyhkäisyyttä.
– Emme kaikkea pysty kertomaan, mutta kerromme minkä voimme, Pekki sanoo.
Varmuusvarastot ovat viimesijainen ratkaisu vilja- tai energiapulaan. Lähtökohtaisesti hyödykkeet hankitaan markkinoilta.
– Varautumista ja huoltovarmuutta ei voi ulkoistaa kellekään muulle, vaan toimijat itse vastaavat ensisijaisesti itse siitä, että heillä on riittävä varautuminen, Pekki sanoo.
Haataisen mukaan huoltovarmuustoiminta on ”läpinäkyvää ja avointa”.
– Niin kuin Puolustusvoimillakin, kaikkia asioita ei julkisuuteen kerrota. On tiettyjä alueita, joista ei voida sanoa, mitä on tehty, koska ne liittyvät turvallisuuteen. Ne ovat hyvin konkreettisia ja teknisiä, Haatainen kertoo.
Munsalan öljysataman maanalainen varmuusvarasto poistettiin käytöstä 2004. Arkistokuva vuodelta 2007. Huoltovarmuuskeskus ei päästä kuvaamaan varmuusvarastoja, joiden sijainti on salattu.

Munsalan öljysataman maanalainen varmuusvarasto poistettiin käytöstä 2004. Arkistokuva vuodelta 2007. Huoltovarmuuskeskus ei päästä kuvaamaan varmuusvarastoja, joiden sijainti on salattu. JOHANNES TERVO / TE

Luottamusbisnes​

Pekki harmittelee, että Huoltovarmuuskeskuksen yksittäinen epäonnistuminen vuonna 2020 näkyi julkisuudessa. Onnistunut varautumistyö ei ole uutinen.

Keväällä 2020 Huoltovarmuuskeskus sai kielteistä julkisuutta, kun Suomen Kuvalehti paljasti keskuksen tehneen miljoonien maskikaupat ulosottovelkaisen liikemiehen Onni Sarmasteen kanssa ilman asianmukaisia menettelyjä.
Suomen huoltovarmuuden erikoisuutena on yksityisten, julkisten ja kolmannen sektorin toimijoiden yhteistyö. Kriittisten yritysten verkostoon kuuluu noin 1 500 eri alojen yritystä. Huoltovarmuuskeskus toimii verkoston solmukohtana.
– Hallintokuntien ja yksityisten toimijoiden välillä on tiiviit verkostot, Haatainen sanoo.
Huoltovarmuustoiminta on ”luottamusbisnestä”, Pekki kuvailee.
– Jaetaan hyvin arkaluonteisia tietoja ja omia liiketalouteen liittyviä arvioita. Yhteistyö ja luottamus ei synny hetkessä, Pekki sanoo.
Huoltovarmuus ei kuulu vain valtiolle, vaan myös yrityksille ja kotitalouksille.

Teräsputkia Munsalan öljysataman käytöstä poistetulla varmuusvarastolla. Arkistokuva vuodelta 2007. JOHANNES TERVO / TE

Ennakoinnin vaikeus​

Huoltovarmuuskeskus ennakoi mieluummin kuin reagoi. Uhkien maailmaa on kuitenkin vaikea ennakoida.
– Venäjän hyökkäyssodan jälkeen on hyvin vaikea arvioida, miltä maailma näyttää muutaman vuoden päästä, Pekki sanoo.

”Kiusantekoon” on Pekin mukaan varauduttu – on kiusa sitten kyberhäirintää tai fyysistä sabotaasia.
Myös Haatainen nostaa esiin kyberturvallisuuteen kohdistuvat uhat, jotka uhkaavat esimerkiksi maksuliikenteen toimintaa. Itämeren datakaapelien katkaisemisen varalta on Haataisen mukaan kehitetty varajärjestelmiä.
Yksityiskohta Munsalan käytöstä poistetusta öljyn varmuusvarastosta Uusikaarlepyystä.

Yksityiskohta Munsalan käytöstä poistetusta öljyn varmuusvarastosta Uusikaarlepyystä. JOHANNES TERVO / TE

Lisää rahaa?​

Tarvitseeko huoltovarmuus lisää rahaa? Pekin mielestä asiasta tulisi keskustella.
Erillinen huoltovarmuusrahasto mahdollistaa nopeat operaatiot. Rahastoa rahoitetaan huoltovarmuusmaksulla, joka perustuu fossiilienergian käyttöön. Maksua ei ole korotettu kertaakaan vuoden 1992 jälkeen.
– Miten pystymme tasapainoilemaan, kun huoltovarmuusmaksun tuotto pienenee vuosittain ja tarpeet kasvavat koko ajan? Pekki kysyy.
Haataisen mukaan on tärkeää varmistaa huoltovarmuuden rahoittaminen myös tulevaisuudessa.
– Uskon, että kansalaisten silmissä huoltovarmuuteen satsaaminen on asia, josta ei haluta tinkiä, Haatainen sanoo.
 
[Puolustus- ja ilmailuteollisuus ry:n pääsihteeri Tuija Karangon mukaan] Sodan puhjettua taas on myös nähty, että päätös olla luopumatta kotimaisesta ruuti- ja ammustuotannosta on ollut ehdottoman oikea.
 

Ikävä kyllä teksti on maksumuurin takana.
Käytännössä tämä tarkottaisi tavara kulku länsirannikon satamista Turku, Uusikaupunki, Pori, Vaasa (ja ylempää) Sundsvalliin, josta on junayhteys Östersundin kautta Trondheimiin. Vaikka suorin yhteys kulkisi Sundsvallin kautta niin olisi kai järkevää hajauttaa tavarakuljetuksia muihinkin satamiin.
Trondheimissa on sekin etu että siellä on vahva ilmapuolustus. Aivan naapurissa on juuri rakennettu Ørland, joka on Norjan ilmavoimien päätukikohta. Trondheimin vieressä on myös Værnesin tukikohta, jossa on amerikkalaisten asevarasto. Værnesin lentokenttä on hyvin soveltuva raskaille kuljetuskoneille.
Trondheimistä on hyvä rautatieyhteys Oslon alueelle.

Kunhan Ruotsi pääse NATOon niin tämäkin suunnitelma konkretisoituu paremmin. Voi olla Sundsvallin ja Trondheimin välistä maan- ja rautatieyhteyttä voitaisiin mahdollisesti parantaa kriisiä ajatellen. Sundsvallin satamassa pitäisi myös olla mahdollisuus suurempaan kapasiteettiin.
 
Hieno video taas Tornilta... laitan yhden kommentin alle koska se on ajankohtainen ja todella hauska, varsinkin lopussa!


I'd like to see a similar russian video about their logistics. "In the warehouse, Artyom with his buddies take their slice of the equipment before those are loaded on train wagons to be sent to front line. During train transport, personnel in train and train stations take their rightful share of the equipment.

In the destination, equipment is moved from train to trucks, and everybody takes their share of the equipment. Close to front line, what is left of the equipment, is stacked in the most obvious warehouse. Particular attention is paid to ammunition, which is carefully placed as close to mobik's accommodation as possible.

From here, the responsibility is handed over to HIMARS."

:cool: :cool: :cool:
 
Back
Top