JR49: "Ja jälleen tällä toteamuksella ohitat Bäckmanin tuottamat sadat täysin virheelliset lausumat, joita Venäjän media on sitten käyttänyt hyökkäyksissään lähteinä. Suomen medialla ei ole yhtään sellaista lähdettä, jota voisi verrata Bäckmanin Venäjälle tuottamaan määrään ja käänteisessä mielessä laatuun. Trollin ohjesääntö numero 1: puhu asian vierestä ja suunta huomio johonkin toiseen. Noudatat hienosti sitä. Kaavaan kuuluu muuten tuo jatkuva tolkuttaminen Suomen median valhettelemisesta, joka on tosiaan absurdi väite, koska sitä käytetään verrannollisesti Venäjän vastaavaan."
Kullero: Sehän on täysin itsestäänselvä, että Bäckman muuttaa totuutta. En viitsi tässä sanoa todellista mielipidettäni siitä demagogiasta, ettei tule kunnianloukkassyytöksiä perään. Mutta: Bäckman on älykäs ja hänen puheissaan on myös totuuden siementä. Huumoristakin sanotaan että "leikissä on toinen puoli totta".
Sinä olet minua vastaan ilmeisesti todellisuudessa altavastaaja sen vuoksi, että joudut tyytymään suomenkieliseen ja mahdollisesti englanninkieliseen lehdistöön. Minä taas en saa sinua vakuuttumaan näkemykseni totuudellisuudesta mitenkään. Sinä et usko mitä minä näen ja koen Venäjän lehdistön ja television myötä. Jos sen täysin kiistät, keskustelun eväät ovat
nollassa.
- Ei uskottavuuttani lisää edes se, että totean olleeni viimeiseen asti huippukoulutettu ihmistieteilijä, yliopistomiehen kaikki virkaura-askelmat viranhaltijana kokenut. Netissä kun kuka tahansa voi esiintyä kenenä tahansa.
Minulla ei ole mitään muuta mahdollisuutta vakuuttaa näkemyksieni osuvuutta kuin keskustelu kanssasi. Voimme jopa kokeilla niin että "isket minkä tahansa Suomen lähi-historian merkittävän poliittisen tapahtuman ja minä yritän esittää siihen uskottavan tulkinnan toisesta perspektiivistä"! - itsetuntoni riittää häviämiseen ja myös sen myöntämiseen että nyt en osannut.
Aika reilu haaste sinulle - vai kuinka! Kullero on täysin hanskoja odottamassa ensi iskua.
CASE-ESIMERKKI, MITEN MAATA KOSKEVAT VIRHEELLISET UUTISET RAKENTAVAT TOTUUTTA
Informaatiosodan lähestymistavasta on vaarattomana esimerkkinä Pohjois-Korea. Se paljastuu tarkemmin analysoitaessa aivan toiseksi kuin mielipuolisen terrorin maaksi! Mihin perustan poikkeavan näkemykseni:
- lukenut noin 20 matkakuvausta maasta, artikkeleita sekä loikkareiden teoksia suomeksi (ehkä 5-7 kappaletta).
Nuo kertomukset viestivät: PK on harmaan tylsä, tylsä, turvallinen maa, jossa voi elää tavallisen harmaan elämän. Kunhan pysyy lokerossaan eikä vahingossakaan potki aisan ylitse. Maa on ennen kaikkea tylsä! Sen vankimäärä on suhteellisesti pienempi kuin USA:n tai Venäjän vastaava.
Veljeni vaimo on etelä-Koreasta, lääkäri Usassa. Hän toteaa: "meille tulee etelään jatkuvasti loikkareita. Ja paljon. Noin puolet heistä palaa takaisin vuoden kahden sisään, kun huomaavat etteivät sopeudu elämäntapaamme." Kysymys: palaisivatko he, jos se olisi maailman kauhein paikka!
Iltalehti noin 3 vuotta sitten kertoi suureen ääneen: "Moranbangin (tyttöbändi) tytöt teloitettu. Kertoo lähde.". Noin puolen vuoden päästä Iltalehti korjasi uutisensa virheen: "tytöt elävät, olivat tänään taas soittamassa". Heikon uutisoinnin Pohjois-Koreasta tunnistat lähteestä: se on lähes aina pieni etelä-korealainen sanomalehti, jonka nimetön tiedottaja kertoo totuuden.
PS. Pyrin vastaamaan lähinnä varhain aamuisella, tämä päivä on poikkeus. Haasteeseen reagointi vaatii virkeän mielen.
PS2. Venäjä on todennut. Ja Suomi on käsittääkseni myöntänyt lihan pitäneen antibiootteja sisällään. Etkö sinäkin usko tähän yhteiseen totuuteemme?