1. Jos vaikuttaminen on hyvin suunniteltua ja toteutettua, niin objekti ei voi sille mitään. Objektin pitäisi erottaa vaikuttaminen kaikesta muusta vaikuttamisesta. Aika paljon vaadittu.
2. Pidän suurimpana heikkoutena Suomen kyseessä ollen sitä, että ihan itse värkkäämme sisäpolitiikkamme sellaiseen asentoon, mihin on helppo iskeä....ja jälkeä tulee takuulla.
3. Pahimmillaan jäljelle jää objektin puolustautuminen yleisöä kusettamalla.
1. Kyse on hyvin samantapaisesta toiminnasta kuin palontorjunta. Alkusammutus kuntoon. = halpaa, helppoa ja kustannustehokasta. Palon alkuvaiheen torjunta. = pelastetaan mitä pelastettavissa on. Täysin tulessa olevan talon sammuttaminen. = Kaikki on tuhoutunut, mutta suojellaan nyt edes naapurit.
Ikävä kyllä näyttää siltä että alkusammutustyö on joko jätetty kokonaan panostamisen ulkopuolelle tai ulkoistettu Moskovaan taposteltavaksi.
2. Kuvittele yhteiskunta valtavana säätelyjärjestelmänä. Lähes jokaisen säätelyjärjestelmän osan yläpuolella on sitä säätelevä järjestelmä.
Suomen suurin ongelma on substanssikeskeisen analyyttisyyden ylikorostuminen. Se luo tuohon säätelykoneistoon tutkakatveen, jossa naapuri voi liikkua vapaasti.
Analyyttisyys on ihan määritelmän mukaan laatikon sisälle katsomista ja laatikon sisällön tutkimista. Noh... Mieti sitä säätelyjärjestelmää. Kun joku helvetin pelle keskittyy tutkimaan että mitä jokin osa säätelyjärjestelmästä sisältää, niin samaan aikaan se pelle ei keskity tutkimaan sitä, että mikä ja mitä ohjaavat sitä säätelyjärjestelmän osaa, miksi, miten. Venäjä sen sijaan menee koko ajan subversiivisessa ja hybriditoiminnassa säätelyjärjestelmän ylempiä tasoja ohjaavaan toimintaan. (Ja en nyt puhu organisatorisista vaan muista toimintahierarkioista.)
Eli ihan yksinkertaisesti: analyyttinen ajattelu liian hallitsevana tuottaa Venäjälle täyden toimintavapauden + näkösuojan. (Ja tätähän olen jankuttanut vuosia - turhaan.)
Substanssikeskeisyys tekee saman. Kun keskitytään viestiin tai toiminnan sisältöön, jää sen dynamiikka usein liian vähälle huomiolle.
Se, että kaikki pysyy entisissä käsissä ei auta mitään. Ajattelutyylit ovat niin syvällä, että niiden täydentäminen on lähes aina toivotonta. Niistä poisoppimista ei käytännössä tapahdu.
Konsensus- ja yhteisymmärrysvaatimus on yhtä tuhoisa. Samoin se, jos asioiden esittäminen haluttaisiin johonkin hissipuhe- tms. kaavaan. Vakiintuneen ajattelun vastainen tieto ja toiminta vaatii ajatustyötä tullakseen ymmärretyksi. Siitä ei pääse mihinkään.
(Mä olen moneen kertaan kertonut, että olen miinoittanut omat tekstini niin että niiden hyödyntäminen ilman mua johtaisi todella tuhoisiin seurauksiin. Olen jopa kertonut miten olen miinoittanut ne. Olen jättänyt kertomatta täysin ratkaisevassa osassa olevat esittämiäni asioita säätelevät, niihin vaikuttavat mekanismit. Jos joku olisi älyllisesti niin typerä ja moraalisesti niin epärehellinen että analysoisi tekstini ilman minua ja tekisi analyysien perusteella jotain, niin se saattaisi maksaa mahdollisen sodan aikana viisinumeroisen miesmäärän ja/tai valtiollisen olemassaolon.
Einstein totesi, että ongelmaa ei voida ratkaista sillä ajattelun tasolla jolla se on luotu. Tuo on laadullinen eikä kvantitatiivinen kommentti. Jos ongelma luodaan tietyillä ajattelun painotuksilla, niin se ei ratkea samoilla painotuksilla - tai henkilöillä.)
3. Subversiivisen hybriditoiminnan kohde ei voi puolustautua kusettamalla, mekanistisella manipuloinnilla tms. Kaikki sellainen "puolustautuminen" kääntyy vahvistamaan hyökkääjän tavoitteita. Epärehellisestä, kontrollikeskeisestä tai "ovelasta" "puolustautujasta" tulee tieten tai tietämättään hyökkääjän apulainen.
4. Tai sitten yleisö pitää karkaista henkisesti kestämään vaikuttaminen ja miten se mahtaa tapahtua?
Nyt olet oikeassa suunnassa.
Kohta "miten"...
Muutama vuosi sitten kustannukset olisivat olleet pienet ja tehtävä oikein johdettuna ja resurssoituna tehtävissä. Nyt lienee liian myöhäistä. Alkusammutus pitää tehdä ajoissa. Joku jauhesammuttimen kanssa hölmöily ei paljon jeesaa siinä vaiheessa kun kokonainen kerros on tulessa.
Jotain lienee vielä pelastettavissa mutta kun ketään ei kiinnosta pelastaa niin ei sitten.
Kustannukset ja ongelmat kasvavat vähän niin kuin siinä esimerkin tulipalossa. Jos jauhesammutinvaiheessa olisi selvitty lähes ilmaiseksi, niin savutuuletusvaiheessa kulut ja haitat ovat satakertaiset ja koko talon palaessa kymmenentuhatkertaiset.
Nyt ollaan savutuuletusvaiheessa.
Mitään tarkempaa tosta "miten" -jutusta ei voi tietenkään laittaa nettiin. Jos joku haluaa jutella siitä, niin ottakoon paksun lompakon mukaan ja tulkoon turisemaan livenä. (Jos niin käy, niin mäkin teen muutaman omaa elämääni kohdanneita ongelmia koskevan vittumoisen kysymyksen ennen kuin avaudun mistään merkittävästä mihinkään suuntaan.)