tulikomento
Supreme Leader
Brittien WW2-kalustoa amerikkalaisten käytössä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
On kyllä ihmeellistä, että noista B-Drakeneista aikoinaan, jotka ensiksi vuokrattiin meille, poistettiin tutkat ja näin ollen kuohittiin aika iso osa niiden suorituskyvystä. Mikäköhän oli motiivi ostaa kalliita koneita, ja sitten tarkoituksenmukaisesti downgreidata niiden suorituskykyä huomattavasti?Suomen hallitus päätyi tällä kertaa hävittäjähankinnassa suoraan Drakeniin ja sopimus 12:sta Saab 35 F2:sen tilaamisesta vahvistettiin 8.4.1970. Koneet tilattiin Ruotsista osina ja ne koottiin Suomessa Valmetin tehtaalla. Saabin tehdas käytti näistä koneista tyyppimerkintää XS, missä X tarkoitti vientimallia ja S Suomea. Suomessa koneiden tyyppimerkintä tuli 35S. Suomi lähetti ohjaajia hakemaan tyyppikoulutusta Ruotsista ja myös vuokrasi Ruotsista kuusi käytettyä J 35B-konetta, joista oli poistettu tutkavarustus. Suomi lunasti koneet myöhemmin ilmavoimille ja ne saivat tyyppimerkinnän 35BS. Ensimmäinen Valmetin tehtaan kokoamista 35S-koneista lensi ensilentonsa 12. maaliskuuta 1974. Syksyllä 1975 tehtiin päätös kuuden käytetyn 35FS-koneen hankinnasta ja samassa yhteydessä ostettiin myös kolme käytettyä kaksipaikkaista 35CS-konetta. Kaiken kaikkiaan Suomen ilmavoimilla oli Drakeneita yhteensä 48 kappaletta vuosina 1972–2000. Tyyppimerkinnät olivat Saab 35BS, 35S, 35FS ja 35CS Draken.111
Kustannustekijä varmaan. Bertilit oli Ruotsissa poistumassa ja tutkat voitiin käyttää Davidien varaosina, ne lensivät kasarille asti. Eikä noiden varhaisten Drakenien tutkat niin kummoisia olleet muutenkaan. Lisäksi tutkattomat koneet voitiin laskea harjoituskoneiksi rauhansopimustulkinnan suhteen. Tosin 70-luvulla 60 koneen määrä ei olisi muutenkaan tullut taistelukoneissa täyteen.On kyllä ihmeellistä, että noista B-Drakeneista aikoinaan, jotka ensiksi vuokrattiin meille, poistettiin tutkat ja näin ollen kuohittiin aika iso osa niiden suorituskyvystä. Mikäköhän oli motiivi ostaa kalliita koneita, ja sitten tarkoituksenmukaisesti downgreidata niiden suorituskykyä huomattavasti?
Onko joku käynyt ME 109 simulaattorissa? Onko hintansa väärtti?
Mirage 4000 oli kohdistettu varsinkin Saudi-Arabialle, mutta ei mennyt kaupaksi, kun saudit saivat ostaa F-15 koneita USA:sta. Wikipedia tosin väittää, että saudit valitsivat Tornadon Miragen sijaan, mutta se lienee virhe sillä projekti lopetettiin jo monta vuotta ennen Tornado kauppoja.Aina ei kauppa käy, vaikka tuote olisi hyvä.
Harmittavasti tuon 'puolilaivue'pelleilyn seurauksena koneita hankittiin useana eri satsina jotka oli tietenkin kaikki erilaisia. Suomen S:t vastasi Ruotsin F2:sta, mutta käytetyt Filipit oli F1:siä. Harjoituskoneina käytettävät B:t ja C:t oli taas sitten erilaisia. Lisäksi suomalaisissa koneissa oli erilainen ohjaamovarustus...halvemmaksi olisi tullut vain ostaa niitä S:iä kerralla se 20-24.Ei varsinainen vastaus, mutta Migithän "hankittiin kerralla", mutta Drakenin määrän kasvattamista väännettiin eduskunnassa oikein kunnolla. Ensin Pirkkalaan piti tulla "puolilaivue", mutta sitten määrää saatiin ylös "täydeksi laivueeksi". Olisiko joku tuommoinen ollut syynä?
Niinkin pienet asiat olivat erilaiset kuin rengaspaineetHarmittavasti tuon 'puolilaivue'pelleilyn seurauksena koneita hankittiin useana eri satsina jotka oli tietenkin kaikki erilaisia. Suomen S:t vastasi Ruotsin F2:sta, mutta käytetyt Filipit oli F1:siä. Harjoituskoneina käytettävät B:t ja C:t oli taas sitten erilaisia. Lisäksi suomalaisissa koneissa oli erilainen ohjaamovarustus...halvemmaksi olisi tullut vain ostaa niitä S:iä kerralla se 20-24.
Mutta sehän olisi ollut sitten 'täysi laivue' jolla epäilemättä olisi viety itäraja Uralille. Can't have that!