Ilmasota

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ikarus
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kertomus siitä, kuinka 80-luvulla Vidselin ampuma-alueella ohjusammunnoissa ollut Draken lähestulkoon ampui alas maalinhinauskoneena toimineen Lansenin.

http://www.google.fi/url?url=http:/...Ym18cA&usg=AFQjCNHLgvjLkOXRjNMriCVRD10mK8PeLQ

Onhan näitä tapahtunut!
Japanilaiset pudottivat yhteisessä kovapanosharjoituksessa alas amerikkalaisen A6 maalinhinauskoneen, kun ammunnanjohtaja antoi liian aikaisin luvan: "Saa ampua". Phalanx lähitörjuntajärjestelmä lukittuikin maalin sijasta hinaavaan koneeseen vaikka oli
kolme mailia vaijeria. Lentäjät onneksi pelastuivat heittoistuimilla. Toisen kerran taas jenkit ampuivat vieressä kulkevan japanilaislaivan komentosiltaa, kun Phalanx käynnistyi omia aikojaan. Siinä muistaakseni kuolikin japanilaissotilas. Linkkiä en jaksanu kai-
vaa.

Nämä tapahtumat johti sitten siihen, että automaattisesti käynnistyvä CIWS oli pois päältä, kun järjestelmää olisi tarvittu tosipaikassa seuraavana vuonna 1987. Irak ampui kaksi Exocet -ohjusta kohti hävittäjä USS Starkia ja 37 seiloria kuoli.
 
Jutusta lainattua:
''Uutena liikkeenä nähdään frisbee. Sitä ei ole ollut Suomessa Hornetin esityslento-ohjelmassa aikaisemmin.''

Mikähän mahtanee olla tuo frisbee? Äkistään lattakierre tuosta ensimmäisenä mieleen tulee.

Tuo onkin mielenkiintoista nähdä. Olisi myös kiva tietää, nähdäänkö parin vuoden takainen "Kobra" uudelleen. Videolla kohdassa noin 5 min - 5 min 20 sek.

 
Dokumentti lentotiedustelun historiasta. Erityisen mielenkiintoinen ja erikoinen on kohdassa 10 min - 13 mainittu brittien kylmän sodan aikana harrastama ja kevyillä Chipmunk -yhteyskoneilla suorittama vakoilu.

raf.webp


RAF:n Chipmunk -koneita käytettiin pääasiassa yhteyslentoihin Länsi-Saksan ja Länsi-Berliinissä sijainneen Gatowin lentotukikohdan välillä. Kapeassa ilmakäytävässä lennettäessä kuvailtiin sitten surutta kaikkea mahdollista sotilaallisesti kiinnostavaa.
 
Wau, olen luullut, että tuo on tornari.
Ei se ole tornari. Jätettiin muuten kertomatta, että noilla lensivät jopa evakuointilentoja aivan eri paikoista, kuin olisi saanut lentää.
Eli joitain henkilöitä kävivät yönpimeässä poimimaan erityisistä paikoista, aivan takaa-ajavien poliisien edestäkin. Erityisen rohkeita temppuja.. Jäisi minulta käymättä sellaiset keikat...
 
Viimeksi muokattu:
Chuck Yeager kertoo tykkäävänsä ruotsalaisista hävittäjistä.

chuckyeager.webp

Nyt Chuck taitaa vähän pistää omiaan, sillä erittäin vahvan legendan mukaan mies haukkui Viggenin lyttyyn. Ainakin siis tämän foorumitarinan mukaan. :rolleyes:

http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=1&t=2008

Oliskohan kritiikki konetta kohtaan johtunut ihan vaan siitä, että Mr. Yeager päätyi kaksipaikkaisen koulukoneversion takapenkkiläiseksi ? :) Ei päässyt itse puikkoihin.
 
Kyselisin mielipidettänne tällaiseen asiaan, että mitä mieltä olette Günther Rallin esittämästä kritiikistä Alpha Jet -harjoitushävittäjää kohtaan ?

alpha jet.webp

Lueskelin äskettäin uudelleen Rallin muistelmat ja tämä kertoo vastustaneensa ilmavoimien komentaja 60-luvun jälkipuoliskolla toimineen Johannes Steinhoffin innokkuutta ostaa Alpha Jetit Luftwaffelle. Konetta piti käyttää koulukoneroolin lisäksi myös kevyenä rynnäkkökoneena. Rall perusti kritiikkinsä siihen, että Luftwaffella oli jo tuossa roolissa Fiat G91 ja lentokoulutus pyöri jo ihan hyvin Yhdysvalloissa (alkeiskoulutus ja suihkukonekoulutus). Eli Rallin mielestä Alpha Jetin osto edusti eräänlaista "reservi-ilmavoima-ajatusta". Ilmeisesti ideana oli sodan ajan tilanteessa miehittää koneet reservistä palvelukseen kutsutuilla piloteilla. Günther Rall piti tätä voimavarojen tuhlauksena.

Tässä Fiat G91

fiat.webp

Vähän samanlaista ajattelua harrastivat myös ruotsalaisetkin. Heilläkin Saab 105 -kalustolle oli kaavailtu sodan ajan rynnäkköroolia ("lätt attack").

sk60.webp

Olen tarinoinut tästä erään evp. flygvapnetin kaverin kanssa ja tämä oli vahvasti sitä mieltä, että Saab 105:n taistelukestävyys ja suorituskyky olisi ollut parhaimmillaan täysin marginaalinen.
 
Olen tämän varmaan postannut jo aiemmin, mutta sopinee että laitan vielä uudemman kerran.


Luftwaffen demonstraatio, jossa Fiat G91:t, F-104:t ja F-4 Phantomit ampuvat maamaaleja tykillä, ampuvat raketteja, pudottavat pommeja ja napalmia.
 
Lueskelin äskettäin uudelleen Rallin muistelmat ja tämä kertoo vastustaneensa ilmavoimien komentaja 60-luvun jälkipuoliskolla toimineen Johannes Steinhoffin innokkuutta ostaa Alpha Jetit Luftwaffelle. Konetta piti käyttää koulukoneroolin lisäksi myös kevyenä rynnäkkökoneena.

Vähän samanlaista ajattelua harrastivat myös ruotsalaisetkin. Heilläkin Saab 105 -kalustolle oli kaavailtu sodan ajan rynnäkköroolia ("lätt attack")

Ja suomalaiset!
1970 -luvun Hawk -hankinta oli 50 kpl. Ilmavoimissa ihan vakavissaan kaavailtiin toisen samankokoisen erän hankintaa eli 100 Hawkia sa-rynnäkkökoneina.
 
Kyselisin mielipidettänne tällaiseen asiaan, että mitä mieltä olette Günther Rallin esittämästä kritiikistä Alpha Jet -harjoitushävittäjää kohtaan ?

Katso liite: 14445

Lueskelin äskettäin uudelleen Rallin muistelmat ja tämä kertoo vastustaneensa ilmavoimien komentaja 60-luvun jälkipuoliskolla toimineen Johannes Steinhoffin innokkuutta ostaa Alpha Jetit Luftwaffelle. Konetta piti käyttää koulukoneroolin lisäksi myös kevyenä rynnäkkökoneena. Rall perusti kritiikkinsä siihen, että Luftwaffella oli jo tuossa roolissa Fiat G91 ja lentokoulutus pyöri jo ihan hyvin Yhdysvalloissa (alkeiskoulutus ja suihkukonekoulutus). Eli Rallin mielestä Alpha Jetin osto edusti eräänlaista "reservi-ilmavoima-ajatusta". Ilmeisesti ideana oli sodan ajan tilanteessa miehittää koneet reservistä palvelukseen kutsutuilla piloteilla. Günther Rall piti tätä voimavarojen tuhlauksena.
Koneelle ei lopulta löytynyt edellämainituista syistä järkevää roolia niin siitä tehtiin taistelukenttien helikopterinmetsästäjä.

Saksa ja Ranska päättivät koneen kehittää ja 1970 tehtiin päätös 200 koneen valmistamisesta.
 
Siis kyllähän meilläkin Fougilla harjoiteltiin rynnäköintiä ja pommittamista. Tosin tietääkseni ainoastaan Israel on käyttänyt Fougia noissa tehtävissä 6 päivän sodassa 1967.
 
Siis kyllähän meilläkin Fougilla harjoiteltiin rynnäköintiä ja pommittamista. Tosin tietääkseni ainoastaan Israel on käyttänyt Fougia noissa tehtävissä 6 päivän sodassa 1967

Mä muistan noilta ajoilta, että iippojen ite valmistamat koneet oli Super Magistereita. Tehokkaammat moottorit ja heittoistuimet. Kaikkitietävä wiki ei tosin pikaisella selauksella tätä vahvistanu.
Meilläkin Hawkeilla oli maa-ammunnat, ehkä on vieläkin. Koneisiin laitettiin jopa ikivanhat VKT -konekiväärit harjoitusaseiksi, jotta kalliita Aden -tykin paukkuja säästyisi. Rynnäkkökäyttö oli siis mukana suunnitelmissa, kuten jo on tulle esille. Kun koneiden kauppa oli
selvä sanoi Ilmavoimien silloinen komentaja, ettei hän ole tyytyväinen ennnenkuin koneita on sata.

Näihin aikoihin kuitenkin poliitikot päätti isot linjat eikä vaan kumileimannu kentsujen suunnitelmia. PPK:n (parlamentaarinen Puolustuskomitea) tahdosta alkoi jälkeenpäin kaiholla muisteltu Maavoimien vuosikymmen: kotimaasta Paseja sekä kenttätykkejä, 50.000 ressua
vuosittain kertaamaan jne. Nyky-yhteiskunnassa olisi kaiketi käynyt päinvastoin!
 
Back
Top