Ilmasota

Puhdasta potkuripornoa, ei tarinaa eikä selityksiä. Hawker Fury.
Taitaa vaan olla historiallisesti raiskattu yksilö, sillä käsittääkseni tuossa on R-4360-moottori, jollaista aidossa Sea Furyssä ei koskaan ollut. Äänikin on siten väärä, koska alkuperäinen moottori on luistiventtiileillä, R-4360 on lautasventtiilimoottori. Ja sylinterimääräkin on väärä (28 vs. 18).
 
Pornossakin on lukuisa joukko eri kategorioita. Vertailun vuoksi ohessa klippi, jossa koneen pitäisi kulkea Centauruksella. Olisiko tuo edellinen sitten botoxilla ja sili con kitillä ehostettu kaunokainen? ;)
 
Pornossakin on lukuisa joukko eri kategorioita. Vertailun vuoksi ohessa klippi, jossa koneen pitäisi kulkea Centauruksella. Olisiko tuo edellinen sitten botoxilla ja sili con kitillä ehostettu kaunokainen? ;)
Aivan v1tun hieno lasku !
Kohtalaisella vajoamisnopeudella ja sitten höyhenenkevyesti kiitotiehen.
 
Suomella oli kuusi tutkatonta B-Drakenia, jotka olivat virallisesti harjoitushävittäjän statuksella.

Oliko tutkaton B-Draken mitenkä kuranttia tavaraa tositoimissa Drakenien käyttövuosikymmeninä 70-90-luvuilla?
 
Suomella oli kuusi tutkatonta B-Drakenia, jotka olivat virallisesti harjoitushävittäjän statuksella.

Oliko tutkaton B-Draken mitenkä kuranttia tavaraa tositoimissa Drakenien käyttövuosikymmeninä 70-90-luvuilla?
Onhan se ollut näköolosuhteissa tapahtuvassa torjunnassa.
Siinähän oli kaksi 30mm Aden tykkiä ja kaksi Rb24 ohjusta (sidewinder)
Taistelunjohtokeskus on pystynyt ohjaamaan koneen maalin tuntumaan.

Eihän Mig 21-F malleissakaan ollut tutkaa. Tutka tuli suomen Migeihin vasta Bis mallissa.
 
Convair B-36 Peacemakerin puolustusaseistuksesta ei ole paljonkaan kuvia jossa koko paketti näkyisi kerralla
joten laitan tähän piirroksen.
Aina näkyvillähän on keulan ja perän kaksoitykit mutta koneessa on lisäksi ollut parhaimmillaan 6 kpl 20mm kaksoistykkitorneja
suljettavien luukkujen alla, eli yhteensä siis 16 kpl 20mm tykkiä
Myöhemmin näiden määrää vähennettiin "featherweight" painonpudostusohjelmassa.

Aseiden toimintakaan ei ollut täysin luotettavaa varsikaan korkealla mm. kylmästä ilmasta johtuen.
 

Liitteet

  • B-36 piirros.jpg
    B-36 piirros.jpg
    973.4 KB · Luettu: 31
  • B-36 tykkitornit.JPG
    B-36 tykkitornit.JPG
    80.2 KB · Luettu: 28
  • B-36 tykit.JPG
    B-36 tykit.JPG
    69.3 KB · Luettu: 25
Viimeksi muokattu:
B-36 venyi myös käytöltään aika leveälle alueelle.
Oheisissa kuvissa sekä toimivaa ydinvoimalaa kuljettava malli NB-36H että omaa tiedusteluhävittää vastaanottava malli GRB-36F.
 

Liitteet

  • B-36 with nuclear reactor.JPG
    B-36 with nuclear reactor.JPG
    111.6 KB · Luettu: 26
  • B-36 vastaanottaa tiedustelukoneen.JPG
    B-36 vastaanottaa tiedustelukoneen.JPG
    91 KB · Luettu: 29
B-36 venyi myös käytöltään aika leveälle alueelle.
Oheisissa kuvissa sekä toimivaa ydinvoimalaa kuljettava malli NB-36H että omaa tiedusteluhävittää vastaanottava malli GRB-36F.

Tuo ydinreaktorilla varustettu versio oli erikoinen. Piti rakentaa miehistölle säteilysuojat, niin koneesta tulikin epäkäytännöllinen ja painava kuin mikä. Jos en väärin muista. Ja tietääkseni ryssällä oli vastaavanlainen koeprojekti. Atomimiilulla varustettu TU-95. Tekivät sen sitten ilman miehistön säteilysuojaa.
 
B-36 venyi myös käytöltään aika leveälle alueelle.
Oheisissa kuvissa sekä toimivaa ydinvoimalaa kuljettava malli NB-36H että omaa tiedusteluhävittää vastaanottava malli GRB-36F.
B-36 oli muistaakseni rakenteeltaan sikäli innovatiivinen, että siinä käytettiin metallien liimausta metalliin. Ja muistaakseni myös niin, että vaikka oli paljon suurempi ja painavampi kuin B-29, pystyi toimimaan yhtä "pehmeiltä" kentiltä.
 
Tuo ydinreaktorilla varustettu versio oli erikoinen. Piti rakentaa miehistölle säteilysuojat, niin koneesta tulikin epäkäytännöllinen ja painava kuin mikä. Jos en väärin muista. Ja tietääkseni ryssällä oli vastaavanlainen koeprojekti. Atomimiilulla varustettu TU-95. Tekivät sen sitten ilman miehistön säteilysuojaa.
Urbaanilegenda, ao. koneessa kokeiltiin nimenomaan säteilysuojauksen toimivuutta :) eri asia sitten miten hyviä suojaukset olivat. Säteilyn vaarojen tiedostaminen ei ollut vielä kovin korkealla tasolla ja varsin vähäisten suojausten usein uskottiin riittävän.
Käsittääkseni kumpikaan näistä koneista ei lentänyt ydinvoimalla, reaktori oli vain kyydissä?

Mjasistshev M-50 "Bounder", jonka valtava koko ja erikoinen ulkonäkö herätti huhut ydinkäyttöisyydestä:
mya-52_1.jpg
 
B-36 oli muistaakseni rakenteeltaan sikäli innovatiivinen, että siinä käytettiin metallien liimausta metalliin. Ja muistaakseni myös niin, että vaikka oli paljon suurempi ja painavampi kuin B-29, pystyi toimimaan yhtä "pehmeiltä" kentiltä.
Äkkivilkaisu kirjahyllyyn:
Warbirdtech Volume 24, Convair B-36 Peacemaker
IMG_0290.jpegIMG_0291.jpegIMG_0292.jpegIMG_0293.jpegIMG_0294.jpeg

Alkuperäisillä jättiläisrenkailla kone tarvitsi erityisen kestävän alustan. Hieman myöhemmin kehitettiin useampirenkaiset laskutelineet (jarrujen suunnittelu ja valmistaminen oli hidastanut tämän laskutelinekonseptin käyttöön ottoa). Näillä voitiin toimia normaaleilta isoille pommikoneille soveltuvilta kentiltä. Pikanttina lisänä liitekuvissa koemielessä testatut urahihnalaskutelineet.

Jättiläispyörien suhteellista pintapainetta en äkikseltään huomannut, mutta nelipyöräinen 156 psi ja kammottavasti ujeltava ”nauhalaskuteline” 57 psi. Jälkimmäisellä olisi pintapaineen puolesta voinut laskeutua pehmeämmille kentille.

Metallien liimausasiaa täytyy tutkia tarkemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top