Ilmasota

USAF:n konekalustoa 50-luvulta. Muutama näistä konetyypeistä on edelleen käytössä (päivitettyinä toki).

AuUeJcnGNg2WnALPCdDJdaM7jHPcTG3g2lRsv7-G9jA.jpg
 
USAF:n konekalustoa 50-luvulta. Muutama näistä konetyypeistä on edelleen käytössä (päivitettyinä toki).
KC-135 -tankkerikoneet ainakin. Jos en väärin muista, niin vanhimmat yhä käytössä olevat USAF:n yksilöt ovat 60-luvulta (rungot siis).
Ala-asteikäisenä näiden kuvia katseltiin kirjoista! Kuvassa näkyy kolmilapapotkureilla varustettuja C130A versioita, joita ei enää ole pitkään aikaan ollut ainakaan USAFilla sekä B52:n 1950-luvun malleja. Jälkimmäiset taas joutuivat aserajoitussopimusten uhreiksi.
 
Kuvasta näkee hyvin Convair B-36 Peacemaker pommikoneen valtavan koon muihin verrattuna !

Kuvassa näkyy kolmilapapotkureilla varustettuja C130A versioita, joita ei enää ole pitkään aikaan ollut ainakaan USAFilla sekä B52:n 1950-luvun malleja

Canberra pommari tuossa etu-vasemmalla oli käytössä tiedusteluversiona aivan viime-vuosiin asti, kyseinen kone oli alun perin Brittiläinen mutta Martin valmisti sitä lisenssillä Jenkeissä.
 
Canberra pommari tuossa etu-vasemmalla oli käytössä tiedusteluversiona aivan viime-vuosiin asti, kyseinen kone oli alun perin Brittiläinen mutta Martin valmisti sitä lisenssillä Jenkeissä.

RB-57 oli se korkealla lentävä tiedusteluversio. Tätä nykyä NASA vielä operoi jokusella yksilöllä. WB-57 on heidän käyttämä tyyppimerkintä. Koneita käytetään yläilmakehän tutkimuksessa.
 
Taitaapi olla myös B-52 kuvassa, vaikka nykyisin lennetäänkin myöhemmillä versioilla.
 
JASSM -ohjuksesta tulikin mieleen, että kesäkuussa Tikkakosken näytöksessä juttelin yhden Hornet-kuskimme kanssa juuri näistä aseista. Kysyin että millä tavoin näitä ilmasta-maahan -asejärjestelmiä on koulutettu ja koulutetaan Hornet-ohjaajille. Heppu vastasi, että pääosin sen mukaan mikä on ilmavoimien oma tarve ja kunkin ohjaajan henkilökohtainen soveltuvuus. Eli ymmärsin niin, että lähtökohtaisesti ihan kaikille tätä toimintaa ei kouluteta. Esim. jos ohjaaja hallitsee ilmataistelun paremmin, niin sitten varmaankin keskittyy pääasiassa siihen.
 
Vietnamin sodan aikana amerikkalaiset menettivät tiedusteludroonejaan niin tiuhaan tahtiin, että päättelivät jotain olevan pahasti persiillään. Miten pohjoisvietnamilaiset oikein niitä väijyvät? Kävi sitten ilmi, että USAF:n viestijärjestelmissä oli kommunistien mentäviä reikiä ja pohjoisvietnamilaiset kehittelivät drooneille ilmatorjunta-ansoja ja väijytyksiä.

https://warisboring.com/nsa-spies-helped-save-drones-from-a-fiery-death-over-vietnam/
 
Aircrew Interview'n lisäksi fanitan entisen Navyn Hornet-lentäjä Vincent Aiellon Fighter Pilot Podcast -nettiradio-ohjelmaa. Sain tänään Vincentiltä esikuunneltavaksi ohjelman uusimman jakson. Aiheena on jenkkilaivaston koelentotoiminta. Haastateltavana hänellä on tuore koelentäjä, luutnantti Becky Shaw.

Sanoisin että on mielenkiintoinen jakso, joka kannattaa kuunnella (pitäisi ilmestyä muutaman päivän sisällä). Suomalaisittain erikoista on se, että luutnantti Shaw on suorittanut Suomen ilmavoimien koelentokurssin. Suomessa ollessaan hän lensi Hawk Mk.66 -suihkuharjoitushävittäjillä.

RebeccaShaw.jpg
 
Back
Top