Ilmasota

Kiitos vinkistä, täytyypä laittaa kyseinen lehti hankintaan. MiG-21 F:ssä käytetty painekypärä on tosiaan aika karmea varuste. Olen kerran kokeillut ja se tuntuu siltä kuin pääsi ympärille vedettäisiin tiukasti istuva kortonki. Todella epämiellyttävä tunne. Ja auta armias jos sattuu kärsimään ahtaan paikan kammosta.

http://www.saunalahti.fi/myma1/

Lehdestä on tulossa erikseen tilattava erikoisnumero, Brewster, Taivaan helmi vai maailman huonoin. 15 ecua on erikoisnumeron hinta.
 
Polttoaineesta ei ollut varsinaisesti pulaa ennen kuin Saksan ilmatilan hallinta oli liki menetetty ja jalostamot pommitettu vuoden 1944 jälkimmäisellä puoliskolla. Mutta kaikki lisäöljy olisi varmasti auttanut. Tuohon asti polttoaineen jakelu sitä tarvitseville yksiköille oli suurempi ongelma, erityisesti idässä. Logistiikka takkuili, junia, kuorma-autoja ja teitä, rautateitä ja siltoja rakentavia ja korjaavia pioneereja oli liian vähän ja erityisesti 1944 alusta vihollisen ilmatoimintaa liikaa.

Polttoainepula tosiaan vaikutti harjoitteluun mutta operatiivisesti se muodostui kriittiseksi vasta 1945 puolella jolloin sota nyt oli muutenkin menetetty.
Laivoissa käytettävän raskaan polttoaineen suhteen tilanne oli toinen, siitä oli paha pula jo aiemmin. Sukellusvenease sai prioriteetin ja siksi loppuvuosina suosittiin hiilellä kulkevia pieniä sotalaivoja mikäli mahdollista.
Italian laivastolta loppui löpö jo 1942 alkupuolella eikä saksalaisilla ollut varaa sitä pahemmin toimittaa. Tämä osaltaan vaikutti mm. siihen miksi Maltaa ei yritetty vallata.
 
Uudessa Ilmailuhistoriallisessa lehdessä tarinaa MiG-21:stä ja painepuvuista.
Referoin muutamaa kohtaa:

Pidettiin, kun lennettiin yli 15 km tai nopeammin kuin 1,5 M. Kyseessä ei ollut varsinaisesti mikään mukavuusvaruste..

Kypärässä oli kaulus joustavaa kumia ja kaulan kohdalta tiukka. Päähän vetäminen vaani hiuksia. Jos tehtävä peruuntui ja kypärä piti vetää pois kuivasta päästä, taas meni tukko hiuksia. Hikisestä päästä se luiskahti pois helposti.

Puvun koeponnistus oli melkomoista. Hengissä pitävä vaikutus perustui mekaaniseen puristamiseen. Pukua kiersi paisuntakumit, joihin koneen järjestelmä runttasi paineen ja kiristi puvun tiukaksi. Kun painetta syötettiin myös umpinaiseen päähineeseen- kaulan kortsu tiukkasi sen - niin hengitys muuttui toisin päin kuin vapaassa ilmassa. Nyt paine tunki keuhkoihin ja se piti vaivoin puhaltaa pois. Puhuakin olisi pitänyt voida. Kielen asentoa piti opetella, muuten se räplätti hauskasti kurkussa. Muutaman sanan pystyi kerralla sanomaan.

Kun puvun pito testattiin, niin piti liikutella myös raajoja. Kasaan rutistettuna kun oli, niin siitä tuli kämmenen kokoisia mustelmia selkään.
( Hannu Valtosella, jutun kirjoittajalla oli kertomansa mukaan vaimolle vähän kotona selittämistä.:))

Jutussa on mainittu myös, että Jantusen Paveli veti huhujen mukaan 21:llä alakauttavedon täydellä poltolla 1200 metristä. Kirjoittajan mukaan puolen sekunnin viive pystyvaiheessa olisi riittänyt onnettomuuteen. Liike oli tuosta korkeudesta liian hazardi keskimääräiselle ohjaajalle. Valmistajan prosedyyrin mukaan aloitus 8000 metristä tyhjäkäynnillä nopeudella 450 km/h, korkeuden menetys 3500 metriä.

Paljon muutakin tarinaa MG:stä ja sillä lentämisestä.
alakauttaveto MG.llä on tuosta korkeudesta todellinen hasardi temppu...
Joskus tuli RV.llä vedettyä kovia vetoja alakautta, jolloin tulee helposti -6 g.tä voimiksi ja rajasyöksynopeuteen vauhti tuppaa kiihtymään...
 
alakauttaveto MG.llä on tuosta korkeudesta todellinen hasardi temppu...
Joskus tuli RV.llä vedettyä kovia vetoja alakautta, jolloin tulee helposti -6 g.tä voimiksi ja rajasyöksynopeuteen vauhti tuppaa kiihtymään...

Tarkoitit varmaankin alakauttavedossa +6 g. Kone selälleen ja sauva mahaan.
Meneehän se negatiivisenäkin, mutta -6 g ei kestä kyllä kukaan. Jo - 2 alkaa katkoa hiussuonia silmistä. Vaakalennosta sauva eteen.
 
alakauttaveto MG.llä on tuosta korkeudesta todellinen hasardi temppu...
Joskus tuli RV.llä vedettyä kovia vetoja alakautta, jolloin tulee helposti -6 g.tä voimiksi ja rajasyöksynopeuteen vauhti tuppaa kiihtymään...

Youtubessa olevassa videossa Jyrki Laukkanen muuten kertoo ihmetelleensä Paavo Janhusen MiG-21:llä vetämiä alakauttavetoja. Janhunen oli vaan todennut että kyllä se taipuu. Jyrki puolestaan kertoo että itse piti miniminä 2000 metriä tuossa liikkeessä.

 
Tarkoitit varmaankin alakauttavedossa +6 g. Kone selälleen ja sauva mahaan.
Meneehän se negatiivisenäkin, mutta -6 g ei kestä kyllä kukaan. Jo - 2 alkaa katkoa hiussuonia silmistä. Vaakalennosta sauva eteen.
Juuri näin, puolikierre ja sauva taakse... RV4 on erittäin nöyrästi käskettävä ja jos g-sakkausta lähestytään, niin varoittelee jo hyvissä ajoin. Mutta 2-tasoiset ei juurikaan varoittele, pari pientä värähdystä ja siipi alta pois. Ja erittäin agressivisesti pyörähtääkin. Kerran kokeiltiin kaverin kanssa spittiä ja kun se +6.7 g tuli mittariin, vavahti huomaamattoman hienoisesti ja ihan vitunmoinen pyörähdys kuormitettuun suuntaan.. Kaveri löi päänsä kabiiniin, vaikka oli räikkävyöt ja vedin kundin kiinni, kuin löpötynnyrin..
Mä tykkään käyttää "nakkipipoa" temppua lentäessä, tai kypärää. Niitähän ei tarvi, kuin koneesta hypätessä, pakkolaskussa tai just jossain rajussa stallauksessa.
 
Tarkoitit varmaankin alakauttavedossa +6 g. Kone selälleen ja sauva mahaan.
Meneehän se negatiivisenäkin, mutta -6 g ei kestä kyllä kukaan. Jo - 2 alkaa katkoa hiussuonia silmistä. Vaakalennosta sauva eteen.
Joo, tosiaan negatiiviset ovat aivan kauheita liikkeitä ja tiesittekös, että kun täyttää 50 vuotta, negatiivistä g-voimaa ei suositella enää lainkaan! On pään verisuonille äärimmäistä touhua.
 
Joo, tosiaan negatiiviset ovat aivan kauheita liikkeitä ja tiesittekös, että kun täyttää 50 vuotta, negatiivistä g-voimaa ei suositella enää lainkaan! On pään verisuonille äärimmäistä touhua.

Hyvin matkustaja otti g:t vastaan, tuskinpa oli ensimmäistä kertaa kyydissä. Ei tosin kovin kokenutkaan, kädet vispaili ohjaamossa siihen malliin:)
Ulkopuolista liikehdintää eli negatiivista tuossa ei ollut kuin hetki, positiivista taisi tulla aika jämäkästikin.

Hartmannin bravuuri tiukassa paikassa, sauva eteen ja ulkopuolinen silmukka.
 

Hyvin matkustaja otti g:t vastaan, tuskinpa oli ensimmäistä kertaa kyydissä. Ei tosin kovin kokenutkaan, kädet vispaili ohjaamossa siihen malliin:)
Ulkopuolista liikehdintää eli negatiivista tuossa ei ollut kuin hetki, positiivista taisi tulla aika jämäkästikin.

Hartmannin bravuuri tiukassa paikassa, sauva eteen ja ulkopuolinen silmukka.

Muistatko minua paremmin paljonko meillä tuli g-vitamiinia Fougan kyydissä ? Oma muistikuva on että noin +4,5 ja hetkellisesti -1 negatiivista.
 
@Ikarus kiitoksia vielä sinulle kun ystävällisesti linkkasit tuon SIL:n tilaussivun. Laitoin viikolla tilaukseen pari viimeisintä numeroa joissa on Hannu Valtosen muisteluksia MiG-21 F:llä lentämisestä. Tulivat juuri parahiksi eilisen postin mukana. Todella mielenkiintoista luettavaa ja juttuosio jatkuu vielä seuraavassakin numerossa.
 
Lentotekniikan Kilta järjestää näköjään ensi viikonloppuna Valmet Vihuri-kurssin Tikkakoskella.
Näitä on järjestetty pari kurssia vuodessa pidemmän aikaa. Joka kerta teemana joku menneen ajan lentokonetyyppi. Tilaisuudet ovat suosittuja ja tieto leviää ko killan jäsenille ja muille suusta suuhun metodilla. Mukaan pääsee Lentotekniikan kiltaan yhteyttä ottamalla. Tulevassa kurssissakin on ehkä vielä joku peruutuspaikka.
 
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005851668.html

"Suomen ilmavoimat olivat Lapin Lennoston perustamisen eli vuoden 1974 jälkeen niin vahvat ja nopeasti toimivat, että Lapin lennoston päällikkö Pertti Jokinen saattoi jopa kehuskella asialla. Suomi laski, että sen 60 hävittäjäkoneen voima vastaa 900 neuvostokoneen hyökkäyksen tehoa, Veikko Erkkilä kertoo Ilta-Sanomille."
Tässä tapauksessa Ruotsi olisi vallannut koko Neuvostoliiton ja vielä Kiinan päälle.
 
USA:n F-16-hävittäjä väistää hurjalla videolla kuutta ohjusta

Kasperi Summanen | 03.10.2018 | 23:56- päivitetty 03.10.2018 | 23:58

Persianlahden sodan video vie katsojan hävittäjän ohjaamoon keskelle taistelua.

Yhdysvaltain ilmavoimien F-16-hävittäjäkone joutuu alla näkyvällä videolla rankkaan ilmatorjuntatulitukseen. Vuonna 2009 alun perin verkossa julkaistu video on noussut esiin sosiaalisessa mediassa ja siitä uutisoi tässä National Interest.

”Stroke 3” -kutsumanimeä käyttävä pilotti joutuu koneen kameran kuvaamalla videolla ainakin kuuden irakilaisen ilmatorjuntaohjuksen kohteeksi. Videon taustalla raikuvat koneen varoitukset siihen lukittautuvista ohjuksista, muiden pilottien välillä tiukoiksi äityvät väistökehotukset ja hävittäjälentäjän omat viestit.

Koneen varoitukset yltyvät kovimmilleen noin kuuden minuutin kohdalla. Tässä vaiheessa lentäjä tekee huohottaen ja kiroten rankkoja väistöliikkeitä. Muutamassa kohdassa videolla näkyy myös koneen ohi lentäneiden ohjusten savuvanoja.


https://www.verkkouutiset.fi/usan-f-16-havittaja-vaistaa-hurjalla-videolla-kuutta-ohjusta/

Minä en kylläkään oikein ymmärrä koneen näyttöä.
 
Back
Top