Ilmasota

RAF teki 50-luvun alkupuolella enemmänkin tiedustelulentoja Neuvostoliittoon, aluksi USAFilta lainatuilla RB-45 Tornadoilla, sittemmin Canberralla. Onko noista julkaistu mitään kirjana?

Paul Lashmar: Spy Flights of the Cold War

Ilmestyi 90-luvulla. Käsittelee melko kattavasti juuri noita brittien 50-luvun lentoja. Kevin Wright on juuri julkaissut tuoreen aihetta käsittelevän kirjan. Brittiystäväni kehui sitä minulle. Ks. yleisen osan kirjaketju.
 
Ei ole vennään pojilla helppoa!

Russian_Air_Force_MiG-31_inflight_Pichugin-1118x629.jpg


MiG-31-hävittäjä. Dmitriy Pichugin/Wikimedia Commons

Venäjän hävittäjä ampui alas oman koneen

Kasperi Summanen | 24.04.2019 | 13:06- päivitetty 24.04.2019 | 13:07

Venäläismedian mukaan hävittäjään osui toisen koneen ampuma ohjus.

Venäläisen MiG-31-hävittäjäkoneen maahansyöksy ei ollutkaan tavallinen onnettomuus, itsenäisen venäläisen Baza -uutissivuston haltuunsa saamat viranomaisasiakirjat osoittavat.

Venäjän valtion ilmailu- ja avaruusteollisuutta valvovan Rosaviapromin raportin mukaan harjoituksissa Burjatiassa kaksi vuotta sitten tuhoutunut kone joutui toisen MiG-31:n ampuman ohjuksen uhriksi.
Venäjän puolustusministeriö ei paljastanut aikanaan yksityiskohtia onnettomuudesta. Koneen kerrottiin ainoastaan syöksyneen maahan harjoituksissa ja pilottien pelastautuneen.

Onnettomuudesta syytetään raportissa sekä ammutuksi tulleen että ohjuksen laukaisseen koneen miehistöjä. Tuhoutuneen koneen kerrotaan laiminlyöneen ohjeita ja ajautuneen mahdolliselle maalialueelle. Ohjuksen laukaisseen hävittäjän miehistöä syytetään puolestaan koneen tutkan tulenjohtojärjestelmän aktivoimisesta väärällä hetkellä. Tämän kerrotaan johtaneen siihen, että ammuttu R-33-ohjus hakeutui toiseen hävittäjään maaliksi tarkoitetun lennokin sijaan. Pilotin olisi raportin mukaan myös tullut tietää, että kohde oli väärä.

Onnettomuutta tässä ruotivan War Zonen mukaan MiG-31:n tutka- ja tulenjohtojärjestelmässä voi tapauksen perusteella olla vaarallisia ongelmia. Rosaviapromin raportin mukaan koneen tulenjohtojärjestelmä ei toiminut oikein tapahtumahetkellä. S-800-yhteisnimellä tunnetun järjestelmän tulisi erottaa ystävät vihollisista IFF-tunnistusjärjestelmän avulla. Turmakoneen IFF:n kerrotaan toimineen normaalisti. Silti toisen hävittäjän järjestelmä teki virheen ja tunnisti oman koneen ”vieraaksi kohteeksi”.

Raportin mukaan tutkajärjestelmän ongelmat olivat myös tiedossa eikä niitä pidetty epätavallisina. Silti niille ei oltu onnistuttu tekemään mitään. Bazan nimettömien lähteiden mukaan ongelmien taustalla voi olla tulenjohtojärjestelmän riittämätön kyky prosessoida koneen massiivisen Zaslon-AM-tutkan tuottamaa dataa.

 
Ei ole vennään pojilla helppoa!



Olisi mielenkiintoista tietää tekniset yksityiskohdat, esim. mikä versio R-33sta. Oletan että kyseessä oli R-33E versio ohjuksesta, jonka suora länsiverrokki kaikin tavoin on F-14:n kantama AIM-54 Phoenix. Varsin haastava ohjus voittaa vaikka osaisi sitä odottaakin, koska kohteen RWR alkaa huutamaan itse ohjuksesta vasta terminaalivaiheessa ja silloin on yleensä myöhäistä yrittää notchata. Lisäksi näissä on pommittajia varten mitoitettu taistelukärki, eli n. 50kg r-ainetta, verrattuna normaaliin 10-20kg:aan. (esim. Iranilainen F-14 pudotti koko muodostelman Migejä yhdellä Phoenixilla 80-luvun alussa)

Sinänsä syytökset varmaan ihan oikein, tuhottu hävittäjä väärässä paikassa ja ampujalla tehty valmistelevat hommat slaavilaisella tarkkuudella, ellei sitten IFF-moduuli tosiaan ollut epäkunnossa jolloin menee mekaanikon + ymmärrettävän inhimillisen erehdyksen piikkiin omasta mielestä.
 
Aivan sattumoisin minulla oli tilaisuus keskustella Gnat-kuskin kanssa. Yllättäen alkanut keskustelu kestikin sitten toista tuntia. Olipa mielenkiintoista!
Mitäs Gnat-pilotti kertoili koneella lentämisestä? Kuoreveden Hallissa oli Gnat tolpan nokassa vielä 90- luvulla, lieneekö vielä.
 
Back
Top