Ilmastopsykoosi -ketju

Pienen googlettelun jälkeen löytyi tieto, että ministeriössä on joku ollut hereillä. Pitäisi varmaan tutkia vielä lausunnot. Joku väitti, että ne ovat positiivisia ja kannustavat kaksipyöräisiin, mutta että Helsingin kaupungin lausunto oli ihan pässi: ei kuulemma tilatehokkuus ja vähäpäästöisyys ole heille mikään juttu, kun on tällaista marginaalitoimintaa. Minä taas näkisin siellä visioissani paljonkin (fillareiden lisäksi) kaksipyöräisiä, kun niitä kaistojakin vähennetään. Tosin se on vain sesonkihommaa, kuten fillaristeillakin, ei koko vuoden ratkaisu. Suomessa ratkaisu on yli puoli vuotta hard top, kova katto.

https://www.lvm.fi/-/mopo-ja-moottoripyorastrategian-valmistelu-kaynnissa-982234
 
Viimeksi muokattu:
Lopetan tämän motopolun nyt, mutta nostan yhden löytämäni lyhyen puheenvuoron, jonka on S-moton konferenssissa pitänyt kansanedustaja Markku Eestilä, liikennevaliokunnasta.

Ihmiset on peloteltu aikanaan Ollilan mallilla. Käsitykseni mukaan ihmiset eivät vastusta kilometripohjaista liikenteestä maksamista, vaan kyttäämistä sekä sitä, että 8,3 miljardin kasvaisikin yllättäen vaikka 10,3 miljardiin euroon. Tässä voitaisiin poistaa autovero kokonaan ja motoristeillehan se olisi hyvä, kun niillä ei kuitenkaan ajeta niin paljon ja kilometripohjainen verotus. Jos minun pitäisi tehdä malli, niin jakaisin tiet kymmeneen eri veroluokkaan. Kalliimpia kilometrejä moottoriteillä ja kaupunkien keskustoissa ruuhka-aikaan ja sitten taas syrjäseudulla, missä ei linja-autoa ole nähty 10 vuoteen, verotus olisi pieni. Silloin tämä olisi sosiaalisesti oikeudenmukainen järjestelmä. Verotuksen pitää olla tiestön laadun mukaan.
 
Juu, omien kokemuksien mukaan pitää olla paljon polttopuuta ja öljyä jos meinaa että sisällä tarkenee.
Pumppujen laatu ei oikein vakuuta(neljä vuotta sitten laitettu "paras" Mitsu ja toimi 2,5v)
Ehkä se laatu paranee kokoajan.

Kyllä mun mielestä ihan ilmalämpöpumppujen turvin tarkenee hyvin, poislukien nyt kaikkein kovimmat tulipalopakkaset. Silloin varmaan tarvii muutakin lämmönlähdettä, eikä se pumpun huudattaminen kovalla pakkasella ole kovin taloudellista. Tosin nekin kehittyy koko ajan ja ilmeisesti uusimmat on jo tehokkaampia kylmemmilläkin keleillä.

Mitä noita pumppuja nyt tutuilla on niin kyllä ne on kestäneet useita vuosia ongelmitta. Jotain huoltoahan se vaatii vuosittain ja alkuaikoina tehtiin ilmeisesti asennusvirheitä jotka sitten lyhensivät pumpun elinikää. Investointina se on ainakin varsin edullinen. Ei sen pumpun ja asennuksen hinnalla taida saada oikein edes kunnollista tulisijaa teetettyä.
 
Kyllä mun mielestä ihan ilmalämpöpumppujen turvin tarkenee hyvin, poislukien nyt kaikkein kovimmat tulipalopakkaset. Silloin varmaan tarvii muutakin lämmönlähdettä, eikä se pumpun huudattaminen kovalla pakkasella ole kovin taloudellista. Tosin nekin kehittyy koko ajan ja ilmeisesti uusimmat on jo tehokkaampia kylmemmilläkin keleillä.

Mitä noita pumppuja nyt tutuilla on niin kyllä ne on kestäneet useita vuosia ongelmitta. Jotain huoltoahan se vaatii vuosittain ja alkuaikoina tehtiin ilmeisesti asennusvirheitä jotka sitten lyhensivät pumpun elinikää. Investointina se on ainakin varsin edullinen. Ei sen pumpun ja asennuksen hinnalla taida saada oikein edes kunnollista tulisijaa teetettyä.

COPpi lähentelee ILPeillä vitosta lauhemmilla ilmoilla ja kylmemmillä ollaan ykkösessä (COP 1 = 1kW sähköstä saadaan 1kW lämpöä).

Kaikkiin suomalaisiin rakennuksiin pitää saada jonkinlainen lämpöpumppuratkaisu ajettua sisään jollain (pitkällä) ajanjaksolla. On omistaja sitten yksityinen tai yritys, asumismuotona omakoti tai kerrostalo..

Kerrostalothan on pitkälle kaukolämmössä kiinni, joten sinne pitäisi alkaa työntämään poistoilmalämpöpumppuja. Meidän taloyhtiöön lupailivat 8 vuoden takaisinmaksuaikaa järjestelmän eliniän ollessa 20 vuotta... Hanke on toistaiseksi lähtötelineissä ja hutkinnassa.
 
COPpi lähentelee ILPeillä vitosta lauhemmilla ilmoilla ja kylmemmillä ollaan ykkösessä (COP 1 = 1kW sähköstä saadaan 1kW lämpöä).

Kaikkiin suomalaisiin rakennuksiin pitää saada jonkinlainen lämpöpumppuratkaisu ajettua sisään jollain (pitkällä) ajanjaksolla. On omistaja sitten yksityinen tai yritys, asumismuotona omakoti tai kerrostalo..

Kerrostalothan on pitkälle kaukolämmössä kiinni, joten sinne pitäisi alkaa työntämään poistoilmalämpöpumppuja. Meidän taloyhtiöön lupailivat 8 vuoden takaisinmaksuaikaa järjestelmän eliniän ollessa 20 vuotta... Hanke on toistaiseksi lähtötelineissä ja hutkinnassa.
Meidän yhtiöön hankittiin PILP-järjestelmä jonka takaisinmaksuajaksi suunniteltiin 10v. Parin vuoden kokemuksella säästöt ovat jopa laskettua suuremmat. Lämpöenergiaa säästyy vuositasolla hulppeat 50%, mutta kasvaneen sähkönkulutuksen vuoksi kokonaissäästö ei ole aivan näin suuri. Talokohtaiset erot ovat toki näissä järjestelmissä suuret.
 
Eikö työryhmässä kannattaisi vaikuttaa, jos on ideoita? Vaalit vain taitavat vaatia omaa "tinkimätöntä" ilmastopakettia omille kannattajille.
Vai onko tulossa realistinen ja hyvä ohjelma? Jos on, miksi kukaan ei kuunnellut? Odotelkaamme torstaita ja lisätietoja.
Perussuomalaiset nostivat kytkintä ilmastoneuvotteluista: "Suomen kunnianhimo kääntyy itsemurhaksi ja hintalappu on posketon"

https://yle.fi/uutiset/3-10558522
 
Juuri tuosta syystä en ole oikein ihastunut siitä että ilmastokeskustelu lyö mediassa yli ja liioitellaan kuin olisi noitia joka nurkassa. Puhuisivat enemmän ympäristönsuojelusta. Alkaa kulua koko "ilmastomuutos" jos sen piikkiin laitetaan tänäkin talvena myös teiden heikko ylläpito.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö työryhmässä kannattaisi vaikuttaa, jos on ideoita? Vaalit vain taitavat vaatia omaa "tinkimätöntä" ilmastopakettia omille kannattajille.
Vai onko tulossa realistinen ja hyvä ohjelma? Jos on, miksi kukaan ei kuunnellut? Odotelkaamme torstaita ja lisätietoja.
Perussuomalaiset nostivat kytkintä ilmastoneuvotteluista: "Suomen kunnianhimo kääntyy itsemurhaksi ja hintalappu on posketon"

https://yle.fi/uutiset/3-10558522
Onhan tässä vielä muutama päivä aikaa haukkua...ja sitten lisää.
 
Eikö työryhmässä kannattaisi vaikuttaa, jos on ideoita? Vaalit vain taitavat vaatia omaa "tinkimätöntä" ilmastopakettia omille kannattajille.
Vai onko tulossa realistinen ja hyvä ohjelma? Jos on, miksi kukaan ei kuunnellut? Odotelkaamme torstaita ja lisätietoja.
Perussuomalaiset nostivat kytkintä ilmastoneuvotteluista: "Suomen kunnianhimo kääntyy itsemurhaksi ja hintalappu on posketon"

https://yle.fi/uutiset/3-10558522

*tut sieltä mitään realistista ja hyvää ole tulossa. Nillitystä siitä, miten Puola, joka muuten päästelee henkilöä kohden vähemmän kuin Suomi, "saa jatkaa tuprutusta Suomen joutuessa karsimaan päästöjä". Kotitehtäväksi jää päätellä miksi näin mahtaa olla?

Eli perussettiä. Ei mitään logiikkaa. Suomi edellä mennään ja pitäis päästä kävelemään naapureiden yli päästöasioissa, koska Suomen etu.

Ei haiskahda kovinkaan Suomalaiselta tavalta. Ainoastaan perussuomalaiselta.
 
Sanonko, sanonko ääneen...

Peräpeiliin tuijottavilla poliitikoilla on suuri houkutus kosiskella kansan syviä rivejä morkkaamalla sähköautotavoitteita. Polttomoottoriäijät ovat äänekkäitä.
Perheemme ajelee tällä hetkellä pari vuotta vanhalla pikkuautolla, jonka hankintahinta oli selvästi alle 20 000 euroa.

Katsomme, että sellaiseen meillä on varaa – tai sellaisen rahamäärän haluamme ja pystymme panostamaan yksityisautoiluun.

Olen sen verran vakuuttunut kansainvälisen ilmastopaneelin IPCC:n raportin johtopäätöksistä, että jo seuraavan auton pitäisi olla sähköauto. Kyse on enää hinnasta.


Verkosta löytyi kiinnostava MTV Uutisten juttu, jossa kerrottiin myynnissä olevista täyssähköautoista. Teslat ja Jaguarit sivuutin, mutta esimerkiksi Renaultilta ja Nissanilta löytyi kansanmalleja 30 000 – 35 000 euron maailmasta.

On toki myös sähkö-Smarteja, joiden hinnat alkavat kakkosella, mutta ne näyttävät tarpeisiimme liian pieniltä.

Ei tilanne ole kuitenkaan mahdoton. Kun mukaan lasketaan valtion tarjoama 2 000 euron hankintatuki täyssähköauton hankintaan, on välimatka 20 000 euron budjettirajoitteeseemme enää pienimmillään kymppitonni.


Kun hinnat laskevat, ja pidämme nykyistä autoamme vielä esimerkiksi viisi vuotta, on seuraava automme ehkä sähköauto. Aina parempi tietysti, jos mitään valtiontukiaisia ei hintariman alitukseen tarvittaisi.

Lainsäädäntö ja markkinatalous hoitavat sen, että polttomoottorit syrjäytyvät yksityisautoilussa. Niin tapahtuu maailmalla jo julkisessa liikenteessä.

Yhdysvalloissa Kaliforniassa on päätetty, että julkisten linjojen operointiin saa hankkia vuodesta 2029 alkaen vain sähköllä käyviä linja-autoja.

Kalifornia ei ole tässä suinkaan edelläkävijä. Edelläkävijä löytyy Kiinasta, missä yli kymmenen miljoonan asukkaan Shenzhenin kaupungin bussiliikenne toimii jo nyt sähköllä käyvin moottorein. Kohta toimivat myös taksit.

Helsinki tulee kaukana perässä, vaikka on HSL täällä jo testivaiheeseen päässyt.


Peräpeiliin tuijottavilla poliitikoilla on suuri houkutus kosiskella kansan syviä rivejä morkkaamalla sähköautotavoitteita. Polttomoottoriäijät ovat äänekkäitä.

Rohkeammat poliitikot voivat katsoa asiaa toisin muistuttamalla, että Suomi voi hyötyä maailman autoilun muuttumisesta sähköiseksi. Maaperästämme löytyy akkuihin tarvittavaa kobolttia, mikä voi nostattaa myös akkutehtailijoiden investointihaluja.

Sähköautoilun ympäristöystävällisyyttä taas tukee tuulivoimatuotannon muuttuminen markkinaehtoiseksi ja aurinkosähköteknologian kehittyminen. Eikä lisäydinvoimakaan pahitteeksi ole.

Kirjoittaja on Uuden Suomen päätoimittaja.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/055d85d2-ce8c-43be-884b-fcef1fa747a0
 
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005935228.html

Ilma-vesilämpöpumppuja myydään nyt vilkkaasti, mutta maalämmön suosio on hiipunut.

Yhä useammat öljyllä lämmittävät omakotitaloasukkaat haluavat vanhasta lämpökattilasta eroon.


---------------

Öljylämmityksen vaihto lämpöpumppuun on hyvä esimerkki siitä miten samanaikaisesti voidaan lisätä suomalaista työllisyyttä, vähentää riippuvaisuutta venäläisestä öljystä ja tehdä ympäristöteko, vieläpä niin että siitä koituu omistajalle taloudellista hyötyä.

Suomessa on vielä 200 000 öljyllä lämpiävää taloutta, nämä kannattaa muuttaa lämpöpumpuille sitä myötä kun vanha lämmitysjärjestelmä tulee elinkaarensa loppupäähän. 2040 ei enää öljylämmitystä tarvittaisi ollenkaan. Valtion takaama nollakorkoinen laina voisi olla hyvä porkkana joka siivittää muutosta.
 
Ilmalämpöpumppu ei sentään ole taikakalu sekään. Ei se tyhjästä lämmintä taio.

Baikal, kyllä se on taikakalu ellei jopa noituutta! Miten voi muka tulla 5x enemmän lämpöenergiaa masiinasta ulos mitä sähköä menee sisään?

Toivottavasti Päivi kieltää sen käytön.

Jepjep... Ei talon lämmitystä tietenkään voi jättää koskaan lämpöpumpun varaan. Aina pitää olla toissijainen lämmitysmuoto huushollissa
 
Jepjep... Ei talon lämmitystä tietenkään voi jättää koskaan lämpöpumpun varaan. Aina pitää olla toissijainen lämmitysmuoto huushollissa

Täällä meilläpäin lämpöpumppu on toissijainen. Ja kun keskellä taloa jötköttää 3.6 tonnia lämmitettävää kiveä uunin muodossa, niin toissijaiseksi se myös jää:cool:. Minulla ei lämpöpumppua ole, eikä lämmitysmielessä tule. Kesähelteillä sen käänteinen malli toki houkuttaa.

Asiaan. Olette mielestäni ansiokkaasti käsitelleet päästöasioita, mutta nyt on käyty vasta liikennettä, joka on ööö-prosenttia kokonaispäästöistä. Isojen kaupunkien osalta liikenteen päästöt ovat asia, joka vaikuttaa jo nyt ja huomenna. Kiinalaistenkin on ollut pakko ryhtyä trakoonisiin toimiin kaupungeissaan.

Mitäpä arvelette, nielaisevatko kumppanivaltiot meidän esittämämme mallit metsien hiilinielutaseista?
 
Mitäpä arvelette, nielaisevatko kumppanivaltiot meidän esittämämme mallit metsien hiilinielutaseista?

Toivottavasti nielaisee. Optimaalisessa mallissa CO2:sta pitäisi nimenomaan katsoa tasetarkastelun kautta; eli olisi hiilinielut ja hiilipäästöt. Sitten jäätäisiin tietty määrä plussalle tai miinukselle. Tähän suuntaan pitäisi pitkässä juoksussa mennä.

Mutta nyt alkuun lienee järkevämpää vaan kylmästi leikata päästöjä niin paljon kuin hyvältään on mahdollista. Jos päästötalkoissa alkaa liikaa nihkeilemään tai heittäytyy tyystin tekemättömäksi, niin asiassa saattaa olla ikäviä poliittisia seuraamuksia globaalissa mittakaavassa, koska varsinkin kehittyvillä mailla on halu päästä länsimaiden tasolle kehityksessä.

Sitten tämä poliittinen kysymys, joka löytyy Wikipediasta:
"Hiilinieluihin liittyy poliittinen ongelma, miten määritetään nielun lähtötaso, josta lukien hiilivaraston kasvamista voidaan alkaa ottaa huomioon kasvihuonekaasupäästöjä vähentävänä tekijänä"
 
Päästövaatimukset koskevat pian myös moottorisahoja ja ruohonleikkureita
Uudet päästövaatimukset tulevat voimaan tammikuun alussa.


Jarmo Huhtanen HS
Julkaistu: 18.12. 13:57
MOOTTOREIDENpäästövaatimukset alkavat koskea vuodenvaihteen jälkeen lähes kaikkia polttomoottorikäyttöisiä laitteita, kertoo liikenteen turvallisuusvirasto Trafi.

Tällaisia laitteita ovat esimerkiksi ruohonleikkurit, raivaus- ja moottorisahat, aggregaatit, moottorikelkat ja maastomönkijät. Tavoitteena on vähentää työkoneiden haitallisia päästöjä.

MOOTTOREIDEN on oltava tammikuun alusta alkaen pakokaasupäästöjen osalta EU-tyyppihyväksyttyjä.

Poikkeuksen muodostavat siirtymävaiheen moottorit ja 56–130 kilowatin moottorit, joilla vaatimukset tulevat voimaan vuoden kuluttua. Siirtymävaiheen poikkeuksen tarkoituksena on mahdollistaa se, että varastoon valmistetut moottorit voidaan myydä lain voimaantulon jälkeen.

Trafi kertoo, että moottori katsotaan siirtymävaiheen moottoriksi, jos se on valmistettu ennen uuden säädöksen voimaantuloa ja täyttää tällöin voimassa olevat määräykset. Moottorissa pitää olla merkintä valmistusajankohdasta ja mahdollinen edellisen päästövaiheen mukainen tyyppihyväksyntämerkintä.

Trafi toimii tammikuun alusta voimaan tulevien päästöasetusten mukaisten työkonemoottorien markkinavalvontaviranomaisena

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005939368.html
 
Mutta nyt alkuun lienee järkevämpää vaan kylmästi leikata päästöjä niin paljon kuin hyvältään on mahdollista. Jos päästötalkoissa alkaa liikaa nihkeilemään tai heittäytyy tyystin tekemättömäksi, niin asiassa saattaa olla ikäviä poliittisia seuraamuksia globaalissa mittakaavassa, koska varsinkin kehittyvillä mailla on halu päästä länsimaiden tasolle kehityksessä.

Bold. Jää nähtäväksi.
 
Tällaisia laitteita ovat esimerkiksi ruohonleikkurit, raivaus- ja moottorisahat, aggregaatit, moottorikelkat ja maastomönkijät. Tavoitteena on vähentää työkoneiden haitallisia päästöjä.

Minkä tyyppisiä malleja tuo nyt tulee koskettamaan? Kaupungeissahan pärjää hyvin akkuruohonleikkureilla. Helsingin kaupunkikin voisi näyttää mallia ja hankkia niitä viherosastoilleen.

Pakkoko ruohoa on hinkata jatkuvasti. Kesälläkin ihmettelin. Antaa kukkien kukkia. Voikukatkin myrkytetään häiritsemästä.
 
Viimeksi muokattu:
Ruohonleikkuri on perkeleestä. :)

Miljoona lentoa viikossa, 50 miljoonaa vuodessa, jokaisessa 100 matkustajaa = noin 5 miljardia ihmistä lentää vuoden aikana. Määrän odotetaan vähintään kaksinkertaistuvan 2035 mennessä; Aasiassa jopa nelinkertaistuminen odotettavissa.

Just saying.
 
Back
Top