Ilmatorjunta

Stinger on IlmaTorjuntaOhjus 15 eli ITO15.
EKITO ITO15 (Erittäin lyhyen kantaman ilmatorjuntaohjus, Ilmatorjuntaohjus 15)
 
Viimeksi muokattu:
USMC Stinger ammuntaa. Näyttävät jopa saavan osumiakin.


Videossa näkyy myös lämpökamera laukaisulaitteeseen asennettuna. Ja se kuljetuslaatikko.
 
Ostetaan 12 kpl CV9030FIN vaunuja jotka muutetaan "kevyiksi" IT-vaunuiksi. Muutostyöt olisivat seuraavat.
-Johtajalle asennetaan 360 astetta kääntyvä suuren koron omaava automaattiseen etsintään/seurantaan kykenevä lämpökamera. Tämän tyylinen mutta pienempi http://www.sagem.com/spip.php?rubrique270&lang=en
-Johtamispääte jossa käytetään TASP06 ilmatilannekuvan vastaanottoa varten
-Viestiyhteyksiin LV342 tai vaatisi ilmeisesti kaksi LV342sta (useita radioverkkoja) siis 2-4 radiota.
-Sopiva a-tarvike ilmamaaleja varten (onko jo olemassa?)
Minusta tuo kuulostaisi hyvältä vaihtoehdolta. Toki 30mm heräteammus on vähän niin ja näin, mutta parempi kuin ei mitään. Yhteensopivuus muiden vaunujen ja systeemien kanssa olisi kuitenkin tuossa systeemissä hyvä.

Mutta eikö TASP06 ja ekstraradiot ole muutenkin joukkueenjohtajan vaunussa tms.? Eikö sieltä voisi yhtä hyvin huutaa varoitusta muille vaunuille sekä tietoja lähestyvästä ilmauhasta, jotta kaikki vaunut voisivat ampua tykeillään ilmauhkaa?!? Vai siis tehdäänkö näin jo nyt? Onhan tuokin aika kova juttu kuitenkin, eli vaikka omaa tutkaa ei siellä kärjessä olekaan niin tutkatiedot pitäisi kuitenkin sinne tulla perille (suurinpiirtein korkeus ja nopeus ja suunta), joten ehditään varoittamaan ja kaikki vaunut aloittamaan ilma-ammunta! Kyllä ilmauhka on niin kova juttu, että siinä vaiheessa pitäisi keskittyä sen torjuntaan ja unohtaa muut asiat hetkeksi (ei se ilmauhka kauaa kestä kuitenkaan). Jos ilmauhkaa ei neutraloida, ei vaunuista jää mitään jäljelle kuitenkaan taistelutilanteessa kun pommia ja ohjusta tulee niskaan kasapäin. Ilmauhan tullessa pitäisi taistelupanssarivaunujen keskittyä edelleen vihollisen moukarointiin ja rynnäkköpanssareiden valmistautua ja suorittaa ilma-ammunta joukon suojaamiseksi. Näin ainakin mun logiikkani sanoo.
 
Näistä artikkeleista sain sellaisen käsityksen, että kopterit ovat melko haavoittuvaisia olkapääohjuksia vastaan vaikka kyydissä olisi mitä tahansa härpäkettä. Paljon selittävät kuinka samaa reittiä ei kannata käyttää jatkuvasti mikä on tietenkin viisasta, mutta melko tehottomia taitavat olla häirintälaitteet "kolmannen sukupolven" olkapääohjuksia vastaan.

The Mi-35 is billed to have advanced countermeasures to mitigate heat-seeking missiles. Those countermeasures, however, wouldn’t have been sufficient to protect the downed aircraft if the pilots didn’t take precautions.

“[The Iraqis] were probably flying the same route every day,” said a Marine pilot with experience flying over contested air space. The Islamic State fighters, he speculated, “figured it out and just waited for them, missiles and cameras in hand.”
http://www.washingtonpost.com/news/...r-amplifies-fears-of-shoulder-fired-missiles/

This apparent confirmation of the successful use of MANPADS raises questions about the effectiveness of the countermeasures on Iraq's Mi-35Ms, all of which have been delivered from Russia in the past year. The countermeasures include the Adron KT-01 AVE Adros infrared jamming system and flare dispensers.

IAAC pilots may also be making themselves more vulnerable. Video footage released by the Iraqi MoD has shown helicopters flying along roads: a practice that simplifies navigation, but makes it easier for militants to predict their flight paths and ambush them with MANPADS.
http://www.janes.com/article/44267/islamic-state-uses-manpads-against-iraqi-helo
 
Viimeksi muokattu:
Näistä artikkeleista sain sellaisen käsityksen, että kopterit ovat melko haavoittuvaisia olkapääohjuksia vastaan vaikka kyydissä olisi mitä tahansa härpäkettä. Paljon selittävät kuinka samaa reittiä ei kannata käyttää jatkuvasti mikä on tietenkin viisasta, mutta melko tehottomia taitavat olla häirintälaitteet "kolmannen sukupolven" olkapääohjuksia vastaan.

Tuossa puhuttiin vain Mi-35 (-24) -kalustosta, ei voine yleistää muihin koptereihin. Olisipa otettu kantaa vielä Mi-28 ja Ka-52 koptereihin, niin olisi kertonut aika paljon venäläisestä kalustosta.

Samojen lentokäytävien sahaaminen edes takaisin on hölmöintä mitä koptereilla voi taktisesti tehdä. Siinä tulee kone ennemmin tai myöhemmin tonttiin.
 
Tuossa puhuttiin vain Mi-35 (-24) -kalustosta, ei voine yleistää muihin koptereihin. Olisipa otettu kantaa vielä Mi-28 ja Ka-52 koptereihin, niin olisi kertonut aika paljon venäläisestä kalustosta.

Samojen lentokäytävien sahaaminen edes takaisin on hölmöintä mitä koptereilla voi taktisesti tehdä. Siinä tulee kone ennemmin tai myöhemmin tonttiin.

Ei kai ne erityisen kestäviä nekään ole, joskin kehitystä varmaan on tapahtunut. Enemmän veikkaan vaikuttaneen miehistön koulutuksen taso.
 
Kyllä se olkapääohjus on vaarallinen vaikka olisi vähän vanhempaakin mallia. Toki uudemmat DIRCM (Directional Infrared Counter Measures) kuten AN/AAQ-24 luultavasti parantavat omasuojan tehokkuutta jonkinverran. En tiedä onko venäläisillä suunnattuun vaikutukseen perustuvia häirintälaitteita.
 
Kyllä se olkapääohjus on vaarallinen vaikka olisi vähän vanhempaakin mallia. Toki uudemmat DIRCM (Directional Infrared Counter Measures) kuten AN/AAQ-24 luultavasti parantavat omasuojan tehokkuutta jonkinverran. En tiedä onko venäläisillä suunnattuun vaikutukseen perustuvia häirintälaitteita.
President-s
 
Ei voisi mielestäni. JJOHT:n vaunu on ihan yhtä tarpeellinen kun joukkue on taistelussa pintavihollista vastaan kuin muutkin...ei se voi keskittyä ilmasuojaan. Vaikka taistelun aikana ilmasuojalle esim. PSTHEKO:ja vastaan olisi oikealle IT:lle tarvetta myös etulinjassa. Nythän tämä on ITO05M:n vastuulla ainoastaan. Kyllähän rivivaunut voivat ampua ilmaan kun nytkin jos pystyvät, mutta suorituskyky ei nouse ilman erikseen määrättyjä IT vaunuja joita johdetaan ITUPS:n toimesta. Jos olet koskaan nähnyt kuinka Marsut toimivat pataljoonan hyökkäyksessä niin tajuat missä ITPSV:n paikka on! Ne pojat ei pelkää ilma eikä pintavihollista. Vaikka tutka ei olisikaan ITPSV2015:sta niin silti ottaisin erillisen joukkueen joka pataljoonaan.

Tutkasta tietenkin olisi hyötynä myös kyky jakaa ilmatilannekuvaa (ml. JOPO:n tutkien lähikatveet) esim. ITO05M ja ITO15 pattereille. Lisäksi se monin kertaistaisi prikaatin tutkien määrän (korvaavuus, peittoala). Mutta parempi vaunut ilman tutkaa, kun tutkat ilman vaunuja... ;)

Jotain tämän suuntaista meinattiin vissiin Yhdysvaltain future combat system projekissa enenevässä kuin se leikattiin.
Kaikkiin etulinjan ajoneuvoihin mmv aesa Tutka jota olisi käytetty ilmavalvontaan, maavalvontaan, aps laukaisuun ja kommunikointiin.
 
Kyllä se olkapääohjus on vaarallinen vaikka olisi vähän vanhempaakin mallia. Toki uudemmat DIRCM (Directional Infrared Counter Measures) kuten AN/AAQ-24 luultavasti parantavat omasuojan tehokkuutta jonkinverran. En tiedä onko venäläisillä suunnattuun vaikutukseen perustuvia häirintälaitteita.

Veikkaisin ettei varmaan ainakaan vientikoneissa ole, tuonkaltaiset systeemithän on lännessäkin vasta viime vuosina tulossa käyttöön. Matalalla lentävät kopterit on varsinkin tuollaisessa tasamaastossa tosi alttiita it-ohjuksille. Vaikka toimiva häirintälaite olisikin niin ei sitä välttämättä saa päälle niin ajoissa että se ehtii vaikuttaa. Apachejakin menetettiin Irakin sodan aikana it-ohjuksille useita.
Lämpöhakuisten it-ohjusten torjuntaa ymmärtääkseni vaikeuttaa se että nämä suunnatut, laseriin perustuvat häirintälaitteet toimivat hyvin moderneja IIR-hakupäitä vastaan, mutta vanhanaikaisempia hakupäitä ne eivät niin hyvin pysty sokaisemaan. IIR-hakupäät taas puolestaan ovat aikalailla immuuneja vanhemmille häirintämetodeille.
 
@fulcrum Olisiko mahdollista yhdistää molemmat teknologiat samaan hakupäähän? Jos uudempi hakupää sokaistuu, siirrytään varajärjestelmänä toimivaan vanhempaan teknologiaan.
 
The issue of aviation security in the presence ofMANPADS (man-portable air-defense systems) is very serious. Missiles equipped with infrared guidance systems present a huge threat to low flying helicopters. Statistics show that nearly 90% of all aircraft losses in modern armed conflicts were caused by MANPADS. Countermeasure systems of the previous generations have proven to be ineffective. The problem clearly requires a completely new solution, and such a solution exists. The President-S was designed by developers in Russia to offer unparalleled protection against MANPADS missiles.

Comprehensive protection is provided by:

- Optical-electronic interference stations that protect the helicopter by forming a directed interference at the infrared seeker.

- UV detector for detecting and transmitting the location of air-to-air and surface-to-air missiles as soon as they are launched

- Equipment for the detection of laser irradiation and locating the coordinates of its location

-Control unit, which provides integrated control and information processing and controls all elements of the system simultaneously.

- Multi-panel display and a system that distinguishes false targets.

-A flare-dispensing system

The optical-electronic system President-S was developed on the basis of heavy analysis of various protection systems of the previous generations. The President-S is unique due to the fact that it implements several sub-systems of detection and countermeasures into one, giving it the ability to effectively counter heat-seeking missiles. As soon as a missile is launched at the helicopter, the UV finder immediately relays the missile’s coordinates to the control system, which simultaenously sets off the flare dispensers and activates the optical-electronic interference stations. It also alerts the helicopter’s crew of the attack via system-generated voice messages and digital information on the multi-panel displays. The coordinated work of all sub-systems results in the homing missile losing “sight” of the real target.

The effectiveness of the President-S has been proven through a full cycle of tests, including a full-scale experiment which involved the use of the latest MANDPADS. During the first stage of the experiment, the helicopter was replaced with a layout of the various components of the Mi-8 helicopter. All missiles that were fired at the layout were countered from at least 100 meters away. During the second phase of the experiment, a real Mi-8 helicopter was used, with its engine running. The President-S proved its high efficiency once again, as shown in the footage. The President-S has been tested on the Mi-8 and Ka-50 helicopters, and is currently being implemented on theKa-52 and Ka-252 helicopters. The system is universal, and can be mounted on all Russian and foreign helicopters without loss of performance.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Saab Giraffesta on tullut näemmä uusi versio, joka pystyy paikantamaan ilma, meri ja tykistömaaleja. Siis yhdellä tutkalla voidaan hoitaa kolme eri tehtävää, myös paikantamaan epäsuoraa tulta ampuvia aseita maalla. Aikamoinen parannus vanhaan, jos ei tarvita enää erillisiä vastatykistötutkia.

 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Saab Giraffesta on tullut näemmä uusi versio, joka pystyy paikantamaan ilma, meri ja tykistömaaleja. Siis yhdellä tutkalla voidaan hoitaa kolme eri tehtävää, myös paikantamaan epäsuoraa tulta ampuvia aseita maalla. Aikamoinen parannus vanhaan, jos ei tarvita enää erillisiä vastatykistötutkia.


Ei taida suorituskyky ihan vastata varsinaista vastatykistötutkaa. Lähinnä ilmeisesti antamaan ennakkovaroitus toki mahdollistaa myös tuliasemien paikantamiseen.

On kyllä muutenkin tutkien ominaisuudet hiukan kehittyneet. Verratkaa vaikka Giraffe 75 (MOSTKA87M) tohon uuteen Giraffe 1A tutkaan. Mielenkiintoinen myös että antennikeila voidaan muodostaa halutun muotoiseksi vaakasuunnassa ja pystysuunnassa.
 
Ei taida suorituskyky ihan vastata varsinaista vastatykistötutkaa. Lähinnä ilmeisesti antamaan ennakkovaroitus toki mahdollistaa myös tuliasemien paikantamiseen.

On kyllä muutenkin tutkien ominaisuudet hiukan kehittyneet. Verratkaa vaikka Giraffe 75 (MOSTKA87M) tohon uuteen Giraffe 1A tutkaan. Mielenkiintoinen myös että antennikeila voidaan muodostaa halutun muotoiseksi vaakasuunnassa ja pystysuunnassa.

Osaatko sanoa millä perusteella/kriteerillä tai missä tilanteessa keilan muotoa aletaan muokata?
 
Ei taida suorituskyky ihan vastata varsinaista vastatykistötutkaa. Lähinnä ilmeisesti antamaan ennakkovaroitus toki mahdollistaa myös tuliasemien paikantamiseen.

On kyllä muutenkin tutkien ominaisuudet hiukan kehittyneet. Verratkaa vaikka Giraffe 75 (MOSTKA87M) tohon uuteen Giraffe 1A tutkaan. Mielenkiintoinen myös että antennikeila voidaan muodostaa halutun muotoiseksi vaakasuunnassa ja pystysuunnassa.

Ensimmäisinä vastatykistötutkina käytettiin normaaleja ilmatorjunnan tulenjohtotutkia. Tuskin vastatykistötutkan tekniset vaatimukset sinänsä ovat sen vaativampia kuin nykyaikaisten häivemaalien havaitseminen. Enemmän ongelmia aiheuttanee tutkien sijoittelu jne.
 
Back
Top