Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Minusta tuo kuulostaisi hyvältä vaihtoehdolta. Toki 30mm heräteammus on vähän niin ja näin, mutta parempi kuin ei mitään. Yhteensopivuus muiden vaunujen ja systeemien kanssa olisi kuitenkin tuossa systeemissä hyvä.Ostetaan 12 kpl CV9030FIN vaunuja jotka muutetaan "kevyiksi" IT-vaunuiksi. Muutostyöt olisivat seuraavat.
-Johtajalle asennetaan 360 astetta kääntyvä suuren koron omaava automaattiseen etsintään/seurantaan kykenevä lämpökamera. Tämän tyylinen mutta pienempi http://www.sagem.com/spip.php?rubrique270&lang=en
-Johtamispääte jossa käytetään TASP06 ilmatilannekuvan vastaanottoa varten
-Viestiyhteyksiin LV342 tai vaatisi ilmeisesti kaksi LV342sta (useita radioverkkoja) siis 2-4 radiota.
-Sopiva a-tarvike ilmamaaleja varten (onko jo olemassa?)
Onneksi civvie voi puhua suunsa puhtaaksi. Vastaus: Rheinmetall, ABM- ja PELE-ammukset.
http://www.washingtonpost.com/news/...r-amplifies-fears-of-shoulder-fired-missiles/The Mi-35 is billed to have advanced countermeasures to mitigate heat-seeking missiles. Those countermeasures, however, wouldn’t have been sufficient to protect the downed aircraft if the pilots didn’t take precautions.
“[The Iraqis] were probably flying the same route every day,” said a Marine pilot with experience flying over contested air space. The Islamic State fighters, he speculated, “figured it out and just waited for them, missiles and cameras in hand.”
http://www.janes.com/article/44267/islamic-state-uses-manpads-against-iraqi-heloThis apparent confirmation of the successful use of MANPADS raises questions about the effectiveness of the countermeasures on Iraq's Mi-35Ms, all of which have been delivered from Russia in the past year. The countermeasures include the Adron KT-01 AVE Adros infrared jamming system and flare dispensers.
IAAC pilots may also be making themselves more vulnerable. Video footage released by the Iraqi MoD has shown helicopters flying along roads: a practice that simplifies navigation, but makes it easier for militants to predict their flight paths and ambush them with MANPADS.
Näistä artikkeleista sain sellaisen käsityksen, että kopterit ovat melko haavoittuvaisia olkapääohjuksia vastaan vaikka kyydissä olisi mitä tahansa härpäkettä. Paljon selittävät kuinka samaa reittiä ei kannata käyttää jatkuvasti mikä on tietenkin viisasta, mutta melko tehottomia taitavat olla häirintälaitteet "kolmannen sukupolven" olkapääohjuksia vastaan.
Tuossa puhuttiin vain Mi-35 (-24) -kalustosta, ei voine yleistää muihin koptereihin. Olisipa otettu kantaa vielä Mi-28 ja Ka-52 koptereihin, niin olisi kertonut aika paljon venäläisestä kalustosta.
Samojen lentokäytävien sahaaminen edes takaisin on hölmöintä mitä koptereilla voi taktisesti tehdä. Siinä tulee kone ennemmin tai myöhemmin tonttiin.
President-sKyllä se olkapääohjus on vaarallinen vaikka olisi vähän vanhempaakin mallia. Toki uudemmat DIRCM (Directional Infrared Counter Measures) kuten AN/AAQ-24 luultavasti parantavat omasuojan tehokkuutta jonkinverran. En tiedä onko venäläisillä suunnattuun vaikutukseen perustuvia häirintälaitteita.
Ei voisi mielestäni. JJOHT:n vaunu on ihan yhtä tarpeellinen kun joukkue on taistelussa pintavihollista vastaan kuin muutkin...ei se voi keskittyä ilmasuojaan. Vaikka taistelun aikana ilmasuojalle esim. PSTHEKO:ja vastaan olisi oikealle IT:lle tarvetta myös etulinjassa. Nythän tämä on ITO05M:n vastuulla ainoastaan. Kyllähän rivivaunut voivat ampua ilmaan kun nytkin jos pystyvät, mutta suorituskyky ei nouse ilman erikseen määrättyjä IT vaunuja joita johdetaan ITUPS:n toimesta. Jos olet koskaan nähnyt kuinka Marsut toimivat pataljoonan hyökkäyksessä niin tajuat missä ITPSV:n paikka on! Ne pojat ei pelkää ilma eikä pintavihollista. Vaikka tutka ei olisikaan ITPSV2015:sta niin silti ottaisin erillisen joukkueen joka pataljoonaan.
Tutkasta tietenkin olisi hyötynä myös kyky jakaa ilmatilannekuvaa (ml. JOPO:n tutkien lähikatveet) esim. ITO05M ja ITO15 pattereille. Lisäksi se monin kertaistaisi prikaatin tutkien määrän (korvaavuus, peittoala). Mutta parempi vaunut ilman tutkaa, kun tutkat ilman vaunuja...
Kyllä se olkapääohjus on vaarallinen vaikka olisi vähän vanhempaakin mallia. Toki uudemmat DIRCM (Directional Infrared Counter Measures) kuten AN/AAQ-24 luultavasti parantavat omasuojan tehokkuutta jonkinverran. En tiedä onko venäläisillä suunnattuun vaikutukseen perustuvia häirintälaitteita.
Saab Giraffesta on tullut näemmä uusi versio, joka pystyy paikantamaan ilma, meri ja tykistömaaleja. Siis yhdellä tutkalla voidaan hoitaa kolme eri tehtävää, myös paikantamaan epäsuoraa tulta ampuvia aseita maalla. Aikamoinen parannus vanhaan, jos ei tarvita enää erillisiä vastatykistötutkia.
Ei taida suorituskyky ihan vastata varsinaista vastatykistötutkaa. Lähinnä ilmeisesti antamaan ennakkovaroitus toki mahdollistaa myös tuliasemien paikantamiseen.
On kyllä muutenkin tutkien ominaisuudet hiukan kehittyneet. Verratkaa vaikka Giraffe 75 (MOSTKA87M) tohon uuteen Giraffe 1A tutkaan. Mielenkiintoinen myös että antennikeila voidaan muodostaa halutun muotoiseksi vaakasuunnassa ja pystysuunnassa.
Ei taida suorituskyky ihan vastata varsinaista vastatykistötutkaa. Lähinnä ilmeisesti antamaan ennakkovaroitus toki mahdollistaa myös tuliasemien paikantamiseen.
On kyllä muutenkin tutkien ominaisuudet hiukan kehittyneet. Verratkaa vaikka Giraffe 75 (MOSTKA87M) tohon uuteen Giraffe 1A tutkaan. Mielenkiintoinen myös että antennikeila voidaan muodostaa halutun muotoiseksi vaakasuunnassa ja pystysuunnassa.
Osaatko sanoa millä perusteella/kriteerillä tai missä tilanteessa keilan muotoa aletaan muokata?
Häirinnänväistö, havaittavuuden pienentäminen tai taajuuksien hallinta (myös omat tutkat saattavat häiritä toisiaan).