Ilmatorjunta

Tässä on eräs laskuharjoitus redditistä. Voi olla sinne päin, mutta luultavasti ajattelee koko rahan menevän toimittajalle eikä integrointiin.
Joo, yllättävän lähelle menee mun arvailuja, mitkä tein ihan vaan kaluston ominaisuuksiin/ suorituskykyyn peilaten ilman mitään lähteitä pl. ohjus, josta olin jossakin nähnyt tuon miljoonan hintalapun.

Katsotaanpa julkaiseeko PV joskus jotakin yksiköiden määriä tms organisaatiota, kuinka lähelle meni.
 
Joo, yllättävän lähelle menee mun arvailuja, mitkä tein ihan vaan kaluston ominaisuuksiin/ suorituskykyyn peilaten ilman mitään lähteitä pl. ohjus, josta olin jossakin nähnyt tuon miljoonan hintalapun.

Katsotaanpa julkaiseeko PV joskus jotakin yksiköiden määriä tms organisaatiota, kuinka lähelle meni.
Miten mahtaa olla kun lupa vaaditaan myös jenkeistä niin joutuvatko myöntämään luvan samalla kaavalla kuin jos ostettaisiin sieltä suoraan? Ovat kuitenkin avoimempia tuossa suhteessa mitä suomi ja Israel.
 
Joo, yllättävän lähelle menee mun arvailuja, mitkä tein ihan vaan kaluston ominaisuuksiin/ suorituskykyyn peilaten ilman mitään lähteitä pl. ohjus, josta olin jossakin nähnyt tuon miljoonan hintalapun.

Katsotaanpa julkaiseeko PV joskus jotakin yksiköiden määriä tms organisaatiota, kuinka lähelle meni.
Hyvä lähtökohta on se, että suomalaisessa patterissa on aina vähemmän lavetteja, kuin mitä alkuperämaassa. Joskus puolet, joskus vain kolmannes. Tällä saadaan lisää pelimerkkejä kaluston sijoitteluun ja sivutuotteena myös taistelunkestävyyttä, kun sensorien määrä kasvaa suhteessa lavetteihin.
 
Hyvä lähtökohta on se, että suomalaisessa patterissa on aina vähemmän lavetteja, kuin mitä alkuperämaassa. Joskus puolet, joskus vain kolmannes. Tällä saadaan lisää pelimerkkejä kaluston sijoitteluun ja sivutuotteena myös taistelunkestävyyttä, kun sensorien määrä kasvaa suhteessa lavetteihin.

Tuolla tavoin saadaan myös säästettyä näppärästi ohjuksista. Ei tarvita niitäkään niin montaa, kun lavettejakin on vain kourallinen.

David's Slingin 12 ohjusta per lavetti tuntuu kyllä jo aika paljolta. Monta munaa samassa korissa. Tuleekohan ne meille puoliperävaunun alustalla vai tehdäänkö Suomea varten kuorma-autoalustainen ratkaisu?

iu
 
Mikähän tämä wikipedian uumoilema lethality-enhancer tuossa stunnerissa sitten on?
Ainakin Patriotin PAC-3 ohjuksessa tällä tarkoitetaan hit-to-kill ohjukseen lisättävää pientä kärkeä, joka ohjuksen osuessa kohteen lisää sen aiheuttamaa vahinkoa parantaen täten tehoa. Ymmärtääkseni tälläistä "lethality-enhancer" kärkeä ei stunnerissa ole?
 
Tuo Pesosen viimeinen kirjoitus kyllä hämmensi. Hänen mukaansa Suomella olisi yhä edelleen BUK järjestelmiä säilöttynä. Mitä raati on mieltä?
 
Se, että on "verkottunut" ei vielä kerro mitään. Millä tavalla? Mikä tiedonsiirtojärjestelmä? Onko joku standardi vaiko esim Israelilaisten joku oma? Mitä tietoa verkossa liikkuu? Voiko toteuttaa CEC:n? Vaiko vain pelkän tilannekuvan jaon? Voiko ohjata WCS:ää vai ei? Voiko ohjuksen, jos se on komento-ohjattava, ohjauksen luovuttaa toiselle keskukselle? Millainen yhteys siinä on välissä oltava? Kuinka ampumalavetti saa maalinosoituksen/tulitehtävän/tulenjohtopalvelut?

Yleensä israelilaiset järjestelmät eivät ole yhteensopivia kenenkään kanssa. He eivät juuri noudata Nato-standardeja ja heillä suunnittelun tärkein kriteeri on oman maan puolustaminen. Maan tasaisuudesta ja pienuudesta huolimatta he käyttävät paljon satelliitteja ja luottavat niihin. Ne ovat omia satelliitteja ja ne ovat korkealla horisontista ja tarjovat suuria kaistanleveyksiä. Viholliset ovat alkeellisia arabimaita/terroristeja, joilla ei ole mitään edellytyksiä häiritä näiden järjestelmien toimintaa millään tavalla.

Suomen taistelukentällä moni asia on toisin. Tosin, on sanottava, että parhaita vehkeitä siellä Israelissa kyllä tehdään, ei niitä muuten tänne ostettaisikaan. Mutta kokonaisintegrointi vaatinee takuulla paljon kahvia ja tupakkaa. Ehkä siitä vielä joskus PV kertoo julkisuuteen, mikä on kaupan sisältö ja ehkä hiukan siitäkin, kuinka se sovitetaan Suomen omaan järjestelmään. Jota muuten sitten vieläkin muutetaan jäsenyyden myötä, vaikka yhteensopivuutta onkin rakennettu jo 20 vuotta.

Niin, mutku PV:n tiedote ei edelleenkään mainitse tulenjohtokeskusta, mutta mainitsee kyllä muut palikat + järjestelmän integroimisen iippojen, jenkkien ja suomalaisten yhteistyönä. Ja että systeemi tulee olemaan täysin NATO-yhteensopiva.

https://puolustusvoimat.fi/en/-/1950813/high-altitude-capability-system-now-selected

"Excellently suited for the needs of Finland’s air defence, the system will also be fully NATO-compatible, Inspector of Ground-Based Air Defence, Colonel Mikko Mäntynen from the Army Command says."
...
"The procurement deal is for the David's Sling Weapon System from prime contractor Rafael, including Stunner interceptors, launchers, and datalinks, alongside sensors which will be supplied by IAI's Elta division. The system will be manufactured and integrated as a collaboration between Israeli, American and Finnish contractors, led by Rafael and Raytheon."

-----------
Maallikon mutkat suoriksi vetävä johtopäätös olisi sitten tuo Jopunin esittämä, eli integroitaisiin esim. NASAMS II FIN -tulenjohtokeskukseen nämä DS-komponentit.

Onko se mielestäsi ihan älytön, vai onko mahdollisuuksien rajoissa?
 
Niin, mutku PV:n tiedote ei edelleenkään mainitse tulenjohtokeskusta, mutta mainitsee kyllä muut palikat + järjestelmän integroimisen iippojen, jenkkien ja suomalaisten yhteistyönä. Ja että systeemi tulee olemaan täysin NATO-yhteensopiva.

https://puolustusvoimat.fi/en/-/1950813/high-altitude-capability-system-now-selected

"Excellently suited for the needs of Finland’s air defence, the system will also be fully NATO-compatible, Inspector of Ground-Based Air Defence, Colonel Mikko Mäntynen from the Army Command says."
...
"The procurement deal is for the David's Sling Weapon System from prime contractor Rafael, including Stunner interceptors, launchers, and datalinks, alongside sensors which will be supplied by IAI's Elta division. The system will be manufactured and integrated as a collaboration between Israeli, American and Finnish contractors, led by Rafael and Raytheon."

-----------
Maallikon mutkat suoriksi vetävä johtopäätös olisi sitten tuo Jopunin esittämä, eli integroitaisiin esim. NASAMS II FIN -tulenjohtokeskukseen nämä DS-komponentit.

Onko se mielestäsi ihan älytön, vai onko mahdollisuuksien rajoissa?

Ja tässä lisävinkkiä Puolustusministeriön tiedotteesta eli tulenjohdon (käytänkö nyt oikeaa termiä, englanniksi "command and control") suunnitteluun ja varustamiseen osallistuu myös suomalainen teollisuus yhdessä iippojen ja jenkkien kanssa:

https://www.defmin.fi/en/topical/pr...tem_for_the_finnish_defence_forces.13506.news

"Finnish industry, together with Rafael and Raytheon, will participate in the integration of the system and in the planning and equipping of the command and control elements."
 
Itse kyllä tykkään tuollaisesta puoliperävaunuratkaisusta. Helppoa viedä vetoajoneuvo vaikka Veholle huoltoon ja poikkeusoloissa siviilistä löytyy korvaavia vetoautoja.

Noinhan se on, mutta samat eduthan voitaisiin saada vaihtolavaratkaisulla (kuten NASAMS:ssa). Samalla ajokorttivaatimukset, etenemiskyky ja maastoliikkuvuus olisivat paremmat kuin puoliperävaunuyhdistelmällä. Liekö sitten liian raskas/hankala ohjus vaihtolavalle, Iron Domessahan sitäkin on käytetty (alla), mutta syystä taikka toisesta ei Lingossa.

Sinänsä kaikki on toki varmaan tehtävissä ihan asiakkaan halujen mukaan. Onhan jenkeilläkin Patriot puoliperävaunussa ja sakuilla taas kuorma-auton päällä.

iu
 
Tuolla tavoin saadaan myös säästettyä näppärästi ohjuksista. Ei tarvita niitäkään niin montaa, kun lavettejakin on vain kourallinen.

David's Slingin 12 ohjusta per lavetti tuntuu kyllä jo aika paljolta. Monta munaa samassa korissa. Tuleekohan ne meille puoliperävaunun alustalla vai tehdäänkö Suomea varten kuorma-autoalustainen ratkaisu?

iu

Olisiko Suomen maasto huomioiden esim. Sisu 10x10 ratkaisu? Liikkuva, maasto-ominaisuudet..

sisuoljy2.jpg
 
Tuo Pesosen viimeinen kirjoitus kyllä hämmensi. Hänen mukaansa Suomella olisi yhä edelleen BUK järjestelmiä säilöttynä. Mitä raati on mieltä?
Noinkohan miehellä on tiedossa mitä varastoissa vielä on ja mitä näistä varannoista on Ukrainaan todella viety. Mikäli hänellä on tietoa, niin hänellä on myös erittäin tiukka vaitiolovelvollisuus, joka takaisin sen ettei hän omissa nimissään tällaista kirjoitusta julkaisisi. Ilmiselviä asiavirheitäkin on runsaasti. Ehkä ajatuksena on, että riittävän määrätietoisesti esiintymällä ja näppärää nippelitietoa viljelemällä saa luotua illuusion ammattitaidosta ja aihepiirin ymmärryksestä? Oma käsitykseni: Pesonen on itsestään suuria luuleva, mutta kovin vajavaisesti informoitu harrastelija.
 
Ja tässä lisävinkkiä Puolustusministeriön tiedotteesta eli tulenjohdon (käytänkö nyt oikeaa termiä, englanniksi "command and control") suunnitteluun ja varustamiseen osallistuu myös suomalainen teollisuus yhdessä iippojen ja jenkkien kanssa:

https://www.defmin.fi/en/topical/pr...tem_for_the_finnish_defence_forces.13506.news

"Finnish industry, together with Rafael and Raytheon, will participate in the integration of the system and in the planning and equipping of the command and control elements."
Elikkä eiköhän sieltä tule Patria/Insta rakentama tulenjohtokontti Golden Almondin sijasta. Kyseisiltä lafkoilta löytyy osaamista rakentamiseen kun NASAMS 2 FIN hankintaan kuului 100% vastakauppavelvoite ja kaikki rojut rakennettiin suomessa pl. tutkat, muut sensorit ja ohjukset.
 
Elikkä eiköhän sieltä tule Patria/Insta rakentama tulenjohtokontti Golden Almondin sijasta. Kyseisiltä lafkoilta löytyy osaamista rakentamiseen kun NASAMS 2 FIN hankintaan kuului 100% vastakauppavelvoite ja kaikki rojut rakennettiin suomessa pl. tutkat, muut sensorit ja ohjukset.

Tästä löysinkin sitten kaivelemalla seuraavan lainauksen vuodelta 2009 Ilmatorjunta-lehdestä:

https://asiakas.kotisivukone.com/files/ilmatorjunta.com.kotisivukone.com/Lehdet/it0409.pdf

ITO12, NASAMS II FIN – ilmatorjuntaohjusjärjestelmä

...
"NASAMS II FIN -taistelunjohtokeskus sijoitetaan konttiin, jota kuljetetaan SISU 4x4 maastokuorma-autolla. Taistelunjohtokeskuksessa on teknisesti kyky liittyä kansalliseen ilmapuolustuksen johtamisjärjestelmäämme tuliasemapäätteen (TASP06) kautta radioteitse, kaapeliteitse tai laajakaistayhteyksin. Lisäksi taistelunjohtokeskus kykenee liittymään kansainväliseen johtamisympäristöön LINK16-, LINK16 JRE-, LINK11B- tai LLAPI (Low Level Air Picture Interface) -standardeilla. Ilmapuolustuksen johtamisjärjestelmän kehittyessä tiedonvaihto voidaan siis tehdä myös kansallisissa verkoissa suoraan hyödyntämällä noita kansainvälisiä standardeja ja valmius siihen on jo olemassa."

"KKITO-hankkeessa taistelunjohtokeskusten kokoonpanolinjat luodaan Suomeen ja niiden kokoamisesta päävastuu on Insta Oy:llä."
---------------------

Eli nyt toteutuisi DS:n kohdalla samantapainen järjestely.
 
Noinhan se on, mutta samat eduthan voitaisiin saada vaihtolavaratkaisulla (kuten NASAMS:ssa). Samalla ajokorttivaatimukset, etenemiskyky ja maastoliikkuvuus olisivat paremmat kuin puoliperävaunuyhdistelmällä. Liekö sitten liian raskas/hankala ohjus vaihtolavalle, Iron Domessahan sitäkin on käytetty (alla), mutta syystä taikka toisesta ei Lingossa.

Sinänsä kaikki on toki varmaan tehtävissä ihan asiakkaan halujen mukaan. Onhan jenkeilläkin Patriot puoliperävaunussa ja sakuilla taas kuorma-auton päällä.

iu

Vaihtolavassa rajoitteena on yleensä pituus, nostettava paino sekä käsittelyn rajuus maahan laskettaessa. Näin siis ilman suurempaa tietämystä yhden 14 kappaaleen sarjan vaihtolava rakenteisen teknisen nosturin teettäneenä. Parempi ratkaisu herkkään pitkään kappaleeseen voisi olla hydraulinen nelijalka, jonka alle kuormaauto ajetaan. Jalat voisi integroida suoraan kehikkoon.

Joistain syystä israelissa on haluttu matala puoliperävaunu pienillä renkailla ja pienellä maavaralla, vaikka siirtelyä luulisi riittävän. Onko heillä matalia siltoja tai säilytys jossain tunnelissa kun on valittu tommoinen alusta lavetille?


edit: Tämmöinen kuva löytyi Nasamssista. Vastaavaan varmaan pyritään mikäli ajoneuvo saadaan rekisteriin laillisesti jotta sillä voi rauhanaikana liikkua.
b8a0038f-4fd7-d502-cc19-285489af8031
 
Olisiko Suomen maasto huomioiden esim. Sisu 10x10 ratkaisu? Liikkuva, maasto-ominaisuudet..

[KUVA]

Sisullahan niitä Nasamsinkin palikoita ja GroundMaster-tutkia liikutellaan. Mutta 10x10 on tarpeettoman järeä eikä noita 10x10 alustoja ole käsittääkseni hankittu kuin juuri silta-autoiksi. 8x8 on edullisempi ja yleispätevämpi ratkaisu.
 
Vaihtolavassa rajoitteena on yleensä pituus, nostettava paino sekä käsittelyn rajuus maahan laskettaessa. Näin siis ilman suurempaa tietämystä yhden 14 kappaaleen sarjan vaihtolava rakenteisen teknisen nosturin teettäneenä. Parempi ratkaisu herkkään pitkään kappaleeseen voisi olla hydraulinen nelijalka, jonka alle kuormaauto ajetaan. Jalat voisi integroida suoraan kehikkoon.

Joistain syystä israelissa on haluttu matala puoliperävaunu pienillä renkailla ja pienellä maavaralla, vaikka siirtelyä luulisi riittävän. Onko heillä matalia siltoja tai säilytys jossain tunnelissa kun on valittu tommoinen alusta lavetille?


edit: Tämmöinen kuva löytyi Nasamssista. Vastaavaan varmaan pyritään mikäli ajoneuvo saadaan rekisteriin laillisesti jotta sillä voi rauhanaikana liikkua.
b8a0038f-4fd7-d502-cc19-285489af8031

Tarvitaanko edes hydrauliikkaa, jos autossa on ilmajouset? Vrt. vaihtokoriautot siviilissä.

Jos sitä vaihtolavaa silti miettii, niin käsittelyn rajuus ei varmasti sotilaselektroniikassa vaikuta eikä lavan pituudenkaan pitäisi olla ongelma (peränylitys, no joo, mutta sitä nyt on kaiken aikaa siviilissäkin). Stunner on kuitenkin vain vajaan metrin pidempi kuin AMRAAM, ja jos tuo NASAMS-laukaisin on ~6-metrin lavalla (20 ft), niin 7-metrisiä koneenkuljetus ym. lavoja näkyy ainakin löytyvän paljon.

2-Image-2-21.jpg
 
Back
Top