Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jos nyt ymmärsin oikein, että tässä puhutaan ns. Crotalen korvaajasta, niin tärkein käyttö on tappioiden tuottaminen joukkojen ja kohteiden liepeillä. Mitään kiveen hakattua sijoittelua ei olisi, vaan elettäisiin tilanteen mukaan.Mitä hankintaan muuten tulee, niin tuollaisen järjestelmän tapauksessa meikäläisessä patterissa olisi todennäköisesti vain 2 lavettia. Olen myös hyvin hämmästynyt, jos rahaa poltettaisiin yli 500 miljoonaa. It:n hankinnat kaikkineen voivat olla miljardin.Meneekö 3 patteria Pk-seudun suojaksi. Vai voidaanko ryhmittää 6 patteria eri alueiden suojaksi?
Jos nyt ymmärsin oikein, että tässä puhutaan ns. Crotalen korvaajasta, niin tärkein käyttö on tappioiden tuottaminen joukkojen ja kohteiden liepeillä. Mitään kiveen hakattua sijoittelua ei olisi, vaan elettäisiin tilanteen mukaan.Mitä hankintaan muuten tulee, niin tuollaisen järjestelmän tapauksessa meikäläisessä patterissa olisi todennäköisesti vain 2 lavettia. Olen myös hyvin hämmästynyt, jos rahaa poltettaisiin yli 500 miljoonaa. It:n hankinnat kaikkineen voivat olla miljardin.
Kantama ei ole julkinen. Israelissa on kuitenkin 2 patteria 200x400km kokoisessa maassa. Kolmella patterilla suurinpiirtein helsinki-Oulu linjasta länteen samaa suojausta mitä israelissa saavat tällä järjestelmällä.Piti kirjoittaa, että kuinkahan iso tilavuus tuolla uudella it-hankinnalla saadaan suojattua. Ja mikähän se tila on.
Nämä luvut, mitä julkisuudessa leviää, ovat aivan mielikuvituksellisia. Esim CAMM ER, todellisuudessa sen suurin torjuntakorkeus jää sinne 10 km paikkeille ja etäisyys varmaan alle 20 km.Kantama ei ole julkinen. Israelissa on kuitenkin 2 patteria 200x400km kokoisessa maassa. Kolmella patterilla suurinpiirtein helsinki-Oulu linjasta länteen samaa suojausta mitä israelissa saavat tällä järjestelmällä.
Ja mitä se sitten sisältää on ihan arvailun varassa.
Höppänästi kirjoittelet.Nämä luvut, mitä julkisuudessa leviää, ovat aivan mielikuvituksellisia. Esim CAMM ER, todellisuudessa sen suurin torjuntakorkeus jää sinne 10 km paikkeille ja etäisyys varmaan alle 20 km.
Minkään ohjusjärjestelmän kolmella patterilla ei suojata mitään Oulun alapuolista Suomea. Se on ihan hölynpölyä. Jos Oulun eteläpuolisen Suomen haluaa "suojata" it-järjestelmillä, se tarkoittaisi sitä, ettei Suomen puolustusvoimissa olisi mitään muita joukkoja eikä aselajeja kuin it...
Ohjuksen suorituskyvyn voi melko suurella luotettavuudella määritellä sen fyysisestä koosta ja kaikki yli 100 km luvut ovat "teoreettisia" olipa järjestelmä mikä tahansa. Siinä tulee vastaan kaksi asiaa; toinen on maan pinnan kaarevuus ja toinen on aika. Jokainen varmaa pystyy ihan itse päättelemään, miten ne hommassa toimivat.
Ohjuksen suorituskyvyn voi melko suurella luotettavuudella määritellä sen fyysisestä koosta ja kaikki yli 100 km luvut ovat "teoreettisia" olipa järjestelmä mikä tahansa. Siinä tulee vastaan kaksi asiaa; toinen on maan pinnan kaarevuus ja toinen on aika. Jokainen varmaa pystyy ihan itse päättelemään, miten ne hommassa toimivat.
Mistä sinä tai koko tämä MPNet luulette, että he suojaa niillä koko maata? Se on jo omituisesti ajateltu. Kyllä he suojaa vain tärkeitä kohteita/ niitä kohteita joihin vastapuoli yltää. Ei harvaan asuttua tai peräti asumatonta osaa (mikä on aika iso lämpäre siellä) maasta. Tietenkin järjestelmä on ihan eri tasoa kuin Camm, mutta ohjuksen koko asettaa sillekin rajansa. Moottorissa on toki joku 80 kg tai jotain enemmän ainetta, kun räjähtävä tst-kärki puuttuu. Mutta ei se suuruusluokkaa muuta.Höppänästi kirjoittelet.
Samaa suojausta kuin Israelissa = samaa suojausta kuin israelissa. Mitä se tarkoittaa pitää kysyä iipoilta. Toisekseen tämä on aivan eritason järjestelmä kuin CAMM-ER ja toimii erilaisella periaatteella. Israel korvaa tällä PAC2 patriottia, jos siitä haluat jotain ajatella.
Lueppas rauhassa uudestaan ja kerroppas nyt aluksi missä minä olen niin sanonut? Voi herran jestas nyt taas. Sillä saadaan samanlaista suojaa kuin israel saa. Täysin eri asia kuin että sillä suojataan. Mitä Israel siitä saa irti ei ole kenenkään tiedossa, ei edes sinun. Ilmoitettu käyttö keskimatkan ballistiset ohjukset ja risteilyohjukset. Korkein kantama-arvio tälle on 250km, Iipot itse sanoo 150+. Nopeus 7-8mach auttaa karkuun lähtijöiden pudottamisessa.Mistä sinä tai koko tämä MPNet luulette, että he suojaa niillä koko maata? Se on jo omituisesti ajateltu. Kyllä he suojaa vain tärkeitä kohteita/ niitä kohteita joihin vastapuoli yltää. Ei harvaan asuttua tai peräti asumatonta osaa (mikä on aika iso lämpäre siellä) maasta. Tietenkin järjestelmä on ihan eri tasoa kuin Camm, mutta ohjuksen koko asettaa sillekin rajansa. Moottorissa on toki joku 80 kg tai jotain enemmän ainetta, kun räjähtävä tst-kärki puuttuu. Mutta ei se suuruusluokkaa muuta.
Fysiikan lait on voimassa sielläkin. Ne ovat ohittamattomat.
Se muiden tutkien perusteella ampuminen on aika monimutkainen juttu, mahdollista tiettyyn rajaan saakka. Siellä myös keliolosuhteet optroniselle hakupäälle on aika helpot: 80 - 90% vuoden päivistä on pilvettömiä. Meillä suhde on talvella jopa toisinpäin: pilvistä on jopa 80% päivistä. Ei näy maali sen läpi ei sieltä "ylhäältä hyökkävälle ohjukselle.
Ei ole olemassa kultaista luotia it-järjestelmissäkään eikä tule.
Siellä on lisäksi rivissä vähän yli 300 hävittäjää. Maassa joka on meidän jonkun maakunnan kokoinen...
Suojaa se korkealla lentäviltä kuljetuskoneilta.Minkään ohjusjärjestelmän kolmella patterilla ei suojata mitään Oulun alapuolista Suomea. Se on ihan hölynpölyä
No niin. Nyt alkaa jo menemään oikein. Juuri näin se tehdään. Realistinen ympyrä vaan on varmaankin vielä pienempi ja lisäksi tarvitaan sitten niitä muita it-yksiköitä ampumaan muun tyyppisiä maaleja ja suojaamaan itse näitä pattereita.Mun mielestä ilmatorjuntaa ei pitäisi ajatella passiivisena toimijana joka ripotellaan tasaisina palloina pitkin karttaa ja toivotaan, että vihollinen tulee kantamalle. Ylipäätään ei mielestäni pitäisi ajatella, että tässä on suojattava kohde x, laitetaan sinne x:n ilmatorjunta patteri. Se ilmatorjunta voi olla vaikka paikassa y ja z. Niillä oletetuilla vihollisen hyökkäysreiteillä. Voidaan ajatella, että jos ohjuksen kantama olisi sen 100km. Niin eihän ole mitään järkeä istuttaa niitä keskelle Helsinkiä. Verkottuneessa järjestelmässä niiden sijaiti voi olla hyvinkin laaja. Eikä myöskään maalinosoituksen tarvinne olla ohjusalustan välittömässä läheisyydessä
Katso liite: 77269
Katso liite: 77270
Tuosta toisen aiheen tipumisesta en ole mistään lukenut, mie oon käsittänyt että ohjus on kokonainen sitä lähtöbuusteria lukuun ottamatta.toinen buusti hoitaa vaakasiirtymän kohteen suuntaan ja viimeinen terminaanivaiheen kärjen kiihdytyksen. Kärki ohjautuu ilmeisesti siivillä lopussa. Ohjus ilmeisesti kevenee entisestään buustereiden tippuessa ja terminaalivaiheessa siitä on jäljellä pelkkä kärki.
Netti kirjoituksista minä ymmärsin niin että tuo nopeus on aivan lopussa kun ohjus on jo lukittunut maaliin, siis vain lyhyen aikaa, jotta saadaan ohjukselle tuhovoimaa kun ei ole räjähdettä. Matka nopeus on hitaampi.-"Ohjuksen nopeus 7 - 8 M", ei ole.
Nykyäänhän toistetaan väsymiseen saakka, että it ei suojaa, vaan tuottaa tappioita. Nämähän ovat tietysti osin limittyviä tehtäviä, joten asia ei ole ihan yksiselitteinen. Olennaista on että tilannekuva on kunnossa ja ymmärretään missä vihollinen toimii ja millä kalustolla. Sen tiedon pohjalta voidaan sitten sijoitella ilmatorjuntaa tappioita tuottamaan.Mun mielestä ilmatorjuntaa ei pitäisi ajatella passiivisena toimijana joka ripotellaan tasaisina palloina pitkin karttaa ja toivotaan, että vihollinen tulee kantamalle. Ylipäätään ei mielestäni pitäisi ajatella, että tässä on suojattava kohde x, laitetaan sinne x:n ilmatorjunta patteri. Se ilmatorjunta voi olla vaikka paikassa y ja z. Niillä oletetuilla vihollisen hyökkäysreiteillä. Voidaan ajatella, että jos ohjuksen kantama olisi sen 100km. Niin eihän ole mitään järkeä istuttaa niitä keskelle Helsinkiä. Verkottuneessa järjestelmässä niiden sijaiti voi olla hyvinkin laaja. Eikä myöskään maalinosoituksen tarvinne olla ohjusalustan välittömässä läheisyydessä
Katso liite: 77269
Katso liite: 77270
Nämä ei ole mitään mullistavia ominaisuuksia it-ohjuksissa, vaan aika peruskauraa jo pitkään. Tietenkin toteutus on voinut kehittyä.Laite ammutaan ilmakehän ylempiin kerroksiin josta se hyökkää alaspäin. Myös ohjuksen vastus on siellä pienempi. Toisekseen datalinkki ja pari omaa sensoria mahdollistavat (ehkä myös suomessa) ampumisen muiden tutkien perusteella. Myös satelliitti pyörii israelilaisilla videoilla jostain syystä.
Ja sanoisin, että ei se ihan sinne ylimpiin kerroksiin mene vaan pysyy troposfäärissä, korkeintaan stratosfäärin alaosissa. Nuo ilmakehän kolme ylintä kerrosta on sen verran korkealla, ettei sinne oikein nuo yllä (50 km+).Nämä ei ole mitään mullistavia ominaisuuksia it-ohjuksissa, vaan aika peruskauraa jo pitkään. Tietenkin toteutus on voinut kehittyä.
Israelissa on aika paljon muutakin ilmatorjuntaa, (Arrowit, Iron Dome, Patriotit, laivoilla Barak-8:t).