Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Miten David's Sling mahtaa vertautua tuohon Brittinen Puolalle myymään CAMM ohjukseen pohjautuvaan järjestelmään?
Kyllä se alueellinen kattavuus jää aina pieneksi ilmatorjunnan osalta. Jo maaston muodot rajaavat ainakin matalalla lentävien maalien suhteen. Nimestään huolimatta tälläkin koitetaan ampua kaikkia maaleja, jotka ampumista vaatii. Vain hävittäjillä saavutetaan meidän oloissa merkittävää alueellista kattavuutta.Huomasiko kukaan tätä kohtaa tuolta puolustusvoimien "David's Sling" hankinnan ilmoituksesta? Elikkä tuleeko sieltä sittenkin kiva määrä kamaa, jolla saada hyvä kattavuus?
Korkeatorjuntakyvyn järjestelmä on valittu -
puolustusvoimat.fi
Hankinnan arvonlisäveroton arvo on noin 316 miljoonaa euroa ja se koostuu pääsopimuksesta sekä välittömästi lunastettavasta optiosta. Lisäksi suorituskyvyn rakentaminen edellyttää yksikkövarustusmateriaalin lisähankintoja myöhemmässä vaiheessa. Rahoitus koostuu vuotuisesta kehittämisohjelmarahoituksesta ja Puolustusvoimille kohdennetusta lisärahoituksesta.
CAMM on hyvin lyhyen kantaman järjestelmä ja CAMM-ER on lyhyen kantaman järjestelmä. Viimeksi mainitulla ehkä juuri ja juuri voidaan päästä 25 - 30 km kantamaan oikealla taistelukentällä. David Sling menee varmaan sen 50 - 100? km myös oikeassa tilanteessa.
Common Anti Air Missile (CAMM) - Think Defence
The Common Anti-Air Modular Missile (CAMM) will replace Seawolf and Rapier FSC in the Royal Navy and British Army and is described by MBDA as;www.thinkdefence.co.uk
ei hajuakaan,,mutta siitä suomentamaan
Tutustuttuasi järjestelmään huomaat että varsinaisen kiihdytettävän pätkän pituus on ehkä 2m ja kohteeseen osuva on ehkä noin metri. Jokaisesssa pätkässä on oma ohjausjärjestelmänsä. Yläilmakehässä lentävän esineen vastus on pienempi, joten nopeus saavutetaan helpommin.No niin. Nyt alkaa jo menemään oikein. Juuri näin se tehdään. Realistinen ympyrä vaan on varmaankin vielä pienempi ja lisäksi tarvitaan sitten niitä muita it-yksiköitä ampumaan muun tyyppisiä maaleja ja suojaamaan itse näitä pattereita.
Tuosta voi helposti nähdä, että myös it on valintoja.
Noihin muihin täällä esitettyihin väitteisiin:
-kyllä joku kirjoitti (vai muistanko ihan väärin?) että Israel "suojaa koko maan kolmella patterilla" -ei suojaa.
-"Ohjuksen nopeus 7 - 8 M", ei ole. Tämä on lienee väärinkäsitys siitä, että se voi(nee?) osua vielä tuolla nopeudella tuleviin maaleihin, ts. lyhyen matkan ballistisiin ohjuksiin tai jonkinlaisiin raketteihin. En pysty ikävä kyllä uskomaan, että tuon kokoinen (n. 4 - 5 m x 0,3m) raketti saavuttaisi tuon nopeuden.
Hienoa mutuilua. Terminaalivaiheen ohjaus toimii ilmeisesti siivekkeillä eikä thaadista löytyviin paineilmasuihkuihin ole tarvinnut lähteä. Lisäksi terminaalivaiheen nopeus voi olla edellämainittua korkeampi (kärki ammutaan irti) tai matalampi (jarruttaa siivillä), kun sitähän ei tosiaan tiedetä.Kyllä se on siellä 3 - 4 M välillä ainakin siinä vaiheessa kun se kääntyy etsimään maalia. Jos se nyt sitten oikeasti niin toimii. Jo siksikin, että se pystyy vielä ohjautumaan noin tarkasti maaliinsa. Semmoinen 3 km/s esine ei enää käänny juuri mihinkään. Tai kääntyy hyvin loivasti. Tuossa nopeudessa myös ohjuksen lämpeneminen olisi semmoinen ongelma, että mitenkähän hakupää kestäisi siellä kärjessä? Ehkä koko hökötys sulaisi? Ballististen ohjusten nopeus kun ne tulee alas on siinä 5 - 6M ja kärjessä ei ole mitään muuta kuin ballistinen lämpösuoja (lienee jotain kuumuutta kestävää materiaalia ja muotoilu on myös erittäin terävä). Esim Iskander on n. 7,3 m x 0,92m.
On vaarallista käyttää vertausta kun tietää foorumin lukutaidon tason. Avaruuteen suuntautuvissa raketeissa kiertoradalle nostetaan esineitä useampivaiheisten buustereiden avulla. Näistä luovutaan korkeuden kasvaessa painon vähentämiseksi.Informaatiosodankäynnin onnistumista kuvannee se, että netissä olevissa lähteissä lähes kaikki esitetty luvut poikkeavat toisistaan eli mitään oikeaa tietoa suorituskyvystä ei ole annettu julkisuuteen. Mutta tiettyjä asioita voi päätellä jokainen joka esineen näkee ja yksi niistä on raketin suoristuskyky. Kuurakettiin (max V 11,2+ km/s) ei paljon kannata verrata : Saturn V lähtömassa 3038,5 tonnia, pituus 110,6, halkaisija 10,1 m. Siinä riittää ainetta kiihdyttää nopeus pakonopeuteen. Hyötykuorma kuun kiertoradalle oli 47 tonnia eli 1,5%.
Eli meidän on oikeasti todettava, ettei järjestelmän suorituskyky ole julkistettua tietoa ja hyvä niin. Fysiikan lakien perusteella voi tehdä arvailuja ja arvioita ja semmoisiksi ne jäävätkin.
Kyllä se alueellinen kattavuus jää aina pieneksi ilmatorjunnan osalta. Jo maaston muodot rajaavat ainakin matalalla lentävien maalien suhteen. Nimestään huolimatta tälläkin koitetaan ampua kaikkia maaleja, jotka ampumista vaatii. Vain hävittäjillä saavutetaan meidän oloissa merkittävää alueellista kattavuutta.
Epäilemättä hanke vaatii paljon panostamista vielä kotimaassa, että siitä toimiva yksikkö/ yksiköt syntyy. Menisikö vielä 100 - 200 miljoonaa lisää täällä? Ne ovat sitten myös kotimasta työtä.
Niin, semmmoista kuin "torjuntaympyrä" ei edes ole oikeasti olemassa. Se on enemmän "pääkallo", ja piirretään sen MAALIN ympärille. Se liikuu maalin mukana ja sen "pääkallon" sisältä ammutulla ohjuksella on mahdollisuus osua. Kuvion koko riippuu tietenkin sen ohjuksen suorituskyvystä (mikä aika pitkälle tulee suoraan sen fyysisestä koosta). Jos sitä mallinnettaisiin jollakin todella hienolla järjestelmällä, se aina muotoituisi myös maaston mukaan niin, että esim ison mäen tai vuoren kohdalla siihen tulisi "kuhmu" sisäänpäin (tai sitten ulospäin, jos ase olisi vuoren laella...). Onkohan missään semmoisia simuja tai pelejä?Tämä. Netti on pullollaan jotain torjuntaympyröitä mutta samalla maastonmuodot ja ohjusten hinnat tiedetään. David's sling on varmasti hyvä järjestelmä mutta ei tuolla hankintamäärärahalla nyt vain ostella mahdottomia määriä ohjuksia ja tutkia mahdotonta kattavuutta luomaan. Ilmatorjunta on ihanan kallista.
Vaikea sanoa mikä on totta mutta kyllä minä uskon että tuohon 7M voitaisiin päästä. Näkisin sen jopa edellytyksenä kun toiminta perustuu puhtaasti kineettiseen energiaan. Onko nopeus tuo lähdöstä loppuun? Ei varmaankaan mutta kyllä se sitä saattaa olla törmäys hetkellä. Materiaalit ovat kehittyneet samoin ajopaineet, tekniikka sekä tekoälyt.Sinä kymjp olet hyvin pilkallinen ja halveksiva, mutta ei se haittaa. Ei se sinua miksikään sotilasasioiden asiantuntijaksi tee. Sinua näyttää tosiaan vituttavan muiden mielipiteet - voi voi.
Minäkin olen vain harrastelija näissä asioissa.
"Eli et usko että ohjuksella on nopeutta etkä usko että se osuu kohteisiinsa? Olemme siis ostaneet aivan täyttä kuraa, lähteenä analystin teelehdet kupissa"
En minä niin ole sanonut enkä juo teetä.
Kyllä sillä nopeutta on. En vain usko sen missään vaihessa kulkevan 7M ja osuvan maaliin 160 - 300 km päässä. Samalla tavalla kuin kuuraketissa, tästä irtoaa ainakin boosteri pois (niin kuin lähes kaikista isommista it-ohjuksista), ja jonkun mukaan sen jakaantuisi vielä hakeutumisvaiheessa.
Arvelen ja uskon sen kulkevan n. 3 - 4M suurimmillaan ja osuvan maaliin enintään 50 - 100 km päässä enintään n. 25% osumatodennäköisyydellä. Mikä on siis erinomainen suorituskyky sekin.
Se, että moneenko osaan ohjus jakaantuu ei muuta suuruusluokkia sen ominaisuuksista.
Ilmakehän kitka ei myöskään ole mitään mutuilua, jopa Concorde laajeni pituudessa noin 30 cm lennon aikana kitkan lämmittävän vaikutuksen takia. SR71 kehitettäessä se oli yksi iso haaste.
Mutta jos se on mielestäsi "mutuilua" niin olkoon.
Ei sitä nopeutta ainakaan tuhovaikutuksen aikaansaamiseksi tarvita. Kun se maali tulee itse 300 - 2700 m/s, niin ihan paikallaan oleva esine (100kg+) riittää siihen, että se tuhoutuu.Vaikea sanoa mikä on totta mutta kyllä minä uskon että tuohon 7M voitaisiin päästä. Näkisin sen jopa edellytyksenä kun toiminta perustuu puhtaasti kineettiseen energiaan. Onko nopeus tuo lähdöstä loppuun? Ei varmaankaan mutta kyllä se sitä saattaa olla törmäys hetkellä. Materiaalit ovat kehittyneet samoin ajopaineet, tekniikka sekä tekoälyt.
Toki, mutta kokonaiset suuruusluokkamuutokset ei ihan helposti ole mahdollisia. Ehkä 30 vuodessa saadaan aikaan 25% parannus. Tuollaisessa ohjuspolttoaineissa ja moottorin materiaaleissa ei mennä samaa vauhtia kuin tietotekniikassa.Kuten aiemmin laitoin niin ympyröitä voidaan piirrellä ja kuten analyst on kirjoittanut maapallo ei ole litteä josta syntyy ala katvetta. Ylipäätään maaston muodot hankaloittavat toimintaa. Näen kuitenkin edellämainitut ongelmat suurempina ammusilmatorjunnan kohdalla joka vaatii näköyhteyden. Ohjus kuten DS ei vaadi suoraa näköyhtyttä. Ohjuslavetti voi olla vaikka keskellä metsää kunhan suoraan yläpuolella on tilaa ja viestiliikennettä saadaan hoidettua. Maalinosoitus on kokonaan toinen juttu ja siihen vaikuttaa enemmän maan kaarevuuden tuoma ala katve ja maaston muodot. Mutta se mikä on kaverille optimi paikka ei ole sitä varmastikaan vaikkapa tutkaile tai muulle sensorille. Varsinkaan jos puhutaan pidemmän kantaman järjestelmistä.
Mitä tulee ohjuksen kokoon niin siitä voidaan varmasti vetää monia johtopäätelmiä mutta ei kaikkia. Koko ja paino ovat muuttujia mutta on erilaisia verrata vaikkapa 10-20 vuotta vanhaan suunnitteluun perustuvaa ohjusta uuteen suunnitteluun. Materiaali puolella on tapahtunut paljon, samoin elektroniikka puolella. Se mikä oli 30 vuotta sitten mahdotonta, mahtuu tänä päivänä tulitikkuaskiin. Ohjusten lentorataa voidaan optimoida sen kiihdytys, moottorin paloaikaa voidaan jatkuvasti optimoida paremmaksi. Paljon on tehty ja paljon voidaan tehdä. Koko ei ole nykyisin kaikkea määrittelevä tekijä. Varsinkaan jos verrataan ajallisesti eri aikalaisia.
Näitä sun juttuja lukiessa on joskus hankala päätellä oletko tosissasi vai trollaatko. Toivon että trollaat mutta pahaa pelkään että et.Olen samaa mieltä mutta toisaalta tekniikan kehittyessä myös fysiikanlaitkin muuttuvat tai vaikka lain alaisuudesta pysyisivät samana niin niiden vaikutusta voidaan muokata.
Tosiasiassa ei meillä ole tietoa millainen hakupäivä ohjuksessa on kuin pää piirteittäin. Eikä sitä millainen moottori siinä tarkalleen on. Mistä kantama ammennetaan.
Samaa mieltä. En näe mitään järkeä edes yrittää sitä. Kyseessä on varmaankin jonkinlainen sekaannus. Ballistisilla radoilla kulkevan arvot voi laskea helposti ihan julkisesti löytyvistä kaavoista ts. minkä alkunopeuden saava esine lentää minkäkin matkan ja millä nopeudella se alas tulee (likiarvon joka voi hiukan vaihdella mm. ilmanvastuskertoimesta riippuen).Julkisista lähteistä olen ymmärtänyt, että stunnerissa on kolme "pulssia" rakettimoottorissa, mutta ainoastaan ensimmäisen pulssin jälkeen vaihe tippuu pois.
Mach 7-8 nopeusalueella mikään IP-etsin ei toimi ohjuksen pinnan lämpenemisen vuoksi ja myös radiotaajuuksille syntyy merkittäviä häiriöitä. Yleensäkin merkittävän tiheyksisessä ilmakehässä aerodynaamisesti tuolla nopeudella lentävät laitteet ovat tällä hetkellä vasta kehittelyssä ja eivät muodoltaan muistuta pyöreärunkoista ohjusta.
Nimenomaan.Näistä Lingon machiluvuista oli aikaisemminkin spekulointia, ja se alkuperäinen "Mach 7" väite oli niin huonosti dokumentoitu, että arveltiin sen viittaavaan KOHTEEN maksiminopeuteen, ja tämä luku olisi sitten korruptoitunut kun mediat kopioivat toistensa detaileja.
Kuulun skeptikkoihin. nopeus ei ilmakehässä ole sellainen juttu jota voidaan tuosta vaan mielivaltaisesti lisäillä pelkästään työntövoimaa kasvattamalla. Mach 2 lentokoneen suunnittelu on ollut suht helppoa 50-luvulta lähtien, Mach 3 lentokoneen valmistus on nykytekniikallakin hankalaa ja työlästä. Ohjus ei ole lentokone, mutta samanlaisia haasteita sielläkin loppupeleissä tulee vastaan.
Varmasti, toisaalta ohjuksen ei tarvitse lentää kuin sen kerran jolloin sen tarvitsee kestää tiettyjä olosuhteita ja rasitusta vain kerran. Samoin toisin kuin lentokoneessa niin ohjuksessa ei ole sitä lentäjää jonka pitäisi selviytyä reissusta hengissä. Fysiikan lait kun tulee ihmisellä huomattavasti paljon nopeammin vastaan kuin koneella.Näistä Lingon machiluvuista oli aikaisemminkin spekulointia, ja se alkuperäinen "Mach 7" väite oli niin huonosti dokumentoitu, että arveltiin sen viittaavaan KOHTEEN maksiminopeuteen, ja tämä luku olisi sitten korruptoitunut kun mediat kopioivat toistensa detaileja.
Kuulun skeptikkoihin. nopeus ei ilmakehässä ole sellainen juttu jota voidaan tuosta vaan mielivaltaisesti lisäillä pelkästään työntövoimaa kasvattamalla. Mach 2 lentokoneen suunnittelu on ollut suht helppoa 50-luvulta lähtien, Mach 3 lentokoneen valmistus on nykytekniikallakin hankalaa ja työlästä. Ohjus ei ole lentokone, mutta samanlaisia haasteita sielläkin loppupeleissä tulee vastaan.
Huomasiko kukaan tätä kohtaa tuolta puolustusvoimien "David's Sling" hankinnan ilmoituksesta? Elikkä tuleeko sieltä sittenkin kiva määrä kamaa, jolla saada hyvä kattavuus?
Korkeatorjuntakyvyn järjestelmä on valittu -
puolustusvoimat.fi
Hankinnan arvonlisäveroton arvo on noin 316 miljoonaa euroa ja se koostuu pääsopimuksesta sekä välittömästi lunastettavasta optiosta. Lisäksi suorituskyvyn rakentaminen edellyttää yksikkövarustusmateriaalin lisähankintoja myöhemmässä vaiheessa. Rahoitus koostuu vuotuisesta kehittämisohjelmarahoituksesta ja Puolustusvoimille kohdennetusta lisärahoituksesta.