Ilmatorjunta

Ymmärsin myös tuosta niin että 'tutkaohjus' tulee LVC-ympäristöön, eli simuloitu kyky? Hauskaa kyllä että vanhalle datalinkille on löytynyt uutta käyttöä.
Taisi olla vähän pyöreästi tosiaan sanottu. Eli todellinen fyysinen ohjuksen integrointi vai simulaattori taisteluharjoituksiin? Mahtaisiko Amraam edes toimia koneessa ilman että saa koneen tutkalta maalitietoa?

Jokatapauksessa hienoa että saadaan halvemmilla lentotunneilla myös tätä jatkossa treenattua.
 
Taisi olla vähän pyöreästi tosiaan sanottu. Eli todellinen fyysinen ohjuksen integrointi vai simulaattori taisteluharjoituksiin? Mahtaisiko Amraam edes toimia koneessa ilman että saa koneen tutkalta maalitietoa?

Jokatapauksessa hienoa että saadaan halvemmilla lentotunneilla myös tätä jatkossa treenattua.
Samat jorinat on muuten julkaistu ilmavoimien tiedotteessa jo ennen koronaa: https://ilmavoimat.fi/en/-/hawkit-lentavat-kohti-tulevaisuuden-taistelukenttaa?languageId=fi_FI

Amraam varmasti voitaisiin integroida Hawkiin boresight-moodissa, mutta hyöty verrattuna varsinkin AIM-9X:ään jäisi olemattomaksi. BVR-laukaisut vaatisivat tosiaan jonkin keinon syöttää ohjukselle ennakkopiste, ja kunnolliset BVR-laukaisut myös datalinkin maalitiedon päivittämiseen. Jotenkin en usko että Hawk Link olisi ihan NIFC-CA:n tasoinen kyvyissään, että tarpeeksi tarkkaa ja nopeaa maalidataa saataisiin sen kautta ohjukselle...
 
Samat jorinat on muuten julkaistu ilmavoimien tiedotteessa jo ennen koronaa: https://ilmavoimat.fi/en/-/hawkit-lentavat-kohti-tulevaisuuden-taistelukenttaa?languageId=fi_FI

Amraam varmasti voitaisiin integroida Hawkiin boresight-moodissa, mutta hyöty verrattuna varsinkin AIM-9X:ään jäisi olemattomaksi. BVR-laukaisut vaatisivat tosiaan jonkin keinon syöttää ohjukselle ennakkopiste, ja kunnolliset BVR-laukaisut myös datalinkin maalitiedon päivittämiseen. Jotenkin en usko että Hawk Link olisi ihan NIFC-CA:n tasoinen kyvyissään, että tarpeeksi tarkkaa ja nopeaa maalidataa saataisiin sen kautta ohjukselle...
Jospa Hawk tulee olemaan kuin Loyal wingman, mutta miehitetty. 🤔😎
 
Samat jorinat on muuten julkaistu ilmavoimien tiedotteessa jo ennen koronaa: https://ilmavoimat.fi/en/-/hawkit-lentavat-kohti-tulevaisuuden-taistelukenttaa?languageId=fi_FI

Amraam varmasti voitaisiin integroida Hawkiin boresight-moodissa, mutta hyöty verrattuna varsinkin AIM-9X:ään jäisi olemattomaksi. BVR-laukaisut vaatisivat tosiaan jonkin keinon syöttää ohjukselle ennakkopiste, ja kunnolliset BVR-laukaisut myös datalinkin maalitiedon päivittämiseen. Jotenkin en usko että Hawk Link olisi ihan NIFC-CA:n tasoinen kyvyissään, että tarpeeksi tarkkaa ja nopeaa maalidataa saataisiin sen kautta ohjukselle...
Kiitos, oli mennyt itseltä tuo ohi.

Taitaa olla virtuaali-integrointi.
 
Missäpäin maailmaa lentää hävittäjä, jossa on BVRAAM, mutta ei omaa tutkaa? Pelkän ulkoisen maalinosoituksen varassa oleva hävittäjä on lähes hyödytön ilmataistelussa.

AIM-9X on perusteltu, jos koneilla on rooli tukikohtien puolustamisessa tai hitaiden ilmamaalien torjunnassa. Siitä ei kuitenkaan saa täyttä hyötyä ilman kypärtähtäintä, joten jää nähtäväksi että integroidaanko JHMCS-kypäriä F-35 HMD:n tulon jälkeen Hawkeihin.
 
Kun tuossa mainittiin uudet KAVA:t ja ITO-90M korvaaminen, niin verrokkina ruotsi hankki SMART-L kaukovalvontatutkan Thalesilta hintaan 92milj. USD.
https://www.thedefensepost.com/2023/07/10/sweden-thales-special-radar/?expand_article=1

Siellä on myös käytössä IRIS-T SLS tela-ka alustaisena ja kyseinen ohjusjärjestelmä on saanut suitsutusta Ukrainassa tehokkuudestaan.
https://www.diehl.com/defence/en/pr...-handed-over-to-swedish-air-defence-regiment/

SMART-L tutkaan en usko, koska luulen että täällä etulinjassa halutaan kaukovalvontatutkista liikkuvia, mutta IRIS-T voisi olla vahvoilla. Toinen vaihtoehto on jokin Israel-tuote, joista molempiin hankkeisiin löytyy varmasti vaihtoehtoja.

Sensijaan ammusilmatorjunnan osalta on paljon kysymyksiä: montako tykkiä tarvitaan tai tarvitaanko enää ollenkaan? Tutka-ohjattavat tykit ovat kykeneviä torjumaan lennokeita ja jopa hitaasti lentäviä ohjuksia, mutta niiden hinta huimaa päätä. Onko olemassa kustannustehokkaampaa ratkaisua, joka olisi riittävän edullinen hankittavaksi riittävässä määrin ja nopeasti liikuteltava? Oerlikon Skyguard jatkaa siis edelleen, mutta päivitetäänkö ne ampumaan AHEAD- kranaatteja?
 
Häivehävittäjän miehitetty, lojaali siipimies, joka loistaa tutkassa 100 mailin päähän. :eek:
Ja F-35 sitten tuhoaa ne tutkat kun Hawk on laukaissut ne valemaali ohjukset harhauttamaan ilmatorjuntaa. Tosin tilanne on nyt muuttunut NATOn myötä taitaa niitä kunnon taistelukoneita riittää liittolaisilta ja Ruotsista.
 
Ja F-35 sitten tuhoaa ne tutkat kun Hawk on laukaissut ne valemaali ohjukset harhauttamaan ilmatorjuntaa. Tosin tilanne on nyt muuttunut NATOn myötä taitaa niitä kunnon taistelukoneita riittää liittolaisilta ja Ruotsista.
Ei taida kuulua suomalaisten taistelutyyliin ammuttaa alas koneita lentäjineen tutkien paljastamista varten. Siksi toisekseen ne tutkat paljastuvat sillä sekunnilla, kun ne päälle laitetaan. ”Igor-vainaa päätti sitten laittaa tutkan päälle, vaikka poikien kans siitä varoiteltiin…”
 
Offtopic!

Muistan kun joskus foorumilla haaveiltiin todella halvoista koneista, missä ei olisi "oikeaa lentäjää" vaan joku joka jollain lailla pysyy ilmassa. Tämä olisi toiminut "valemaalina" oikeiden koneiden hoitaessa viholliset :D
 
Offtopic!

Muistan kun joskus foorumilla haaveiltiin todella halvoista koneista, missä ei olisi "oikeaa lentäjää" vaan joku joka jollain lailla pysyy ilmassa. Tämä olisi toiminut "valemaalina" oikeiden koneiden hoitaessa viholliset :D

Armenian ja Azerbaitsanin sodassa vähän ennen kuin tämä Ukrainan rytinä alkoi, käytettiin vanhoja potkurikoneita tuohon valemaalitarkoitukseen
 
Samat jorinat on muuten julkaistu ilmavoimien tiedotteessa jo ennen koronaa: https://ilmavoimat.fi/en/-/hawkit-lentavat-kohti-tulevaisuuden-taistelukenttaa?languageId=fi_FI

Amraam varmasti voitaisiin integroida Hawkiin boresight-moodissa, mutta hyöty verrattuna varsinkin AIM-9X:ään jäisi olemattomaksi. BVR-laukaisut vaatisivat tosiaan jonkin keinon syöttää ohjukselle ennakkopiste, ja kunnolliset BVR-laukaisut myös datalinkin maalitiedon päivittämiseen. Jotenkin en usko että Hawk Link olisi ihan NIFC-CA:n tasoinen kyvyissään, että tarpeeksi tarkkaa ja nopeaa maalidataa saataisiin sen kautta ohjukselle...

Sinänsä en itsekään usko Hawkin "Fox 3" -laukauksiin. Ei ole mitään näyttöä sellaisesta, sellaisen kyvyn mahdollistavan järjestelmän kehittäminen maksaisi enemmän tai vähemmän rahaa ja rahankäytöstä riippuen suorituskykyyn jäisi isojakin puutteita.

Jos asiaa kuitenkin ajattelee, niin olisiko tuo teoreettisella tasolla mahdotonta? NASAMS:n palikat pystyvät käsittääkseni juttelemaan radioteitse, joten miten tilanne muuttuisi, vaikka ohjuslavetti olisikin lentävä?

No, pellin alla oleva tekniikka voi poiketa rajustikin ja sen asettamat rajoitteet ovat hämärän peitossa. Hawk Link pohjaa Hornetien Link 16 -päivityksen myötä vapautuneeseen aiemman kotimaisen tietovuon rautaan ja NASAMS:ssa lienee tarkoitukseen kehitetty.

Mutta jos/kun Hawkin tuulilasinäyttöön saadaan toisen Hawkin sijaintitieto ilmavoimien jutun kuvaamalla tarkkuudella, niin luulisi tuollaisen tarkkuuden riittävän ohjuslaukaukseenkin. Radiotekniikasta en mitään ymmärrä, mutta sama kai se on, huutaako sinne eetteriin toinen Hawk oman sijaintinsa vaiko Hornet tai maasijoitteinen tutka maalin sijainnin?

1692059734034.png
 
Teknisesti siinä ei ole mitään estettä, ainoastaan haasteita. AMRAAM:in maalitieto ennen laukaisua ja päivitykset laukaisun jälkeen ovat bittejä, jotka antavat tietoa maalista. Ohjukselle ei ole väliä mistä ne ovat peräisin. Datalinkin lähetin voidaan toteuttaa erillisellä antennilla kuten vaikkapa juuri NASAMS:issa on tehty.

Haasteet liittyvät maalitiedon tarkkuuteen, viiveeseen, päivitysnopeuteen ja siihen, että ulkopuolisen maalitedon pitää perustua absoluuttiseen koordinaatistoon kun taas maalinosoittajan ollessa ampuja voidaan käyttää suhteellista koordinaatistoa (ampujan oma paikka avaruudeessa ei ole merkityksellinen). Maasijoitteisen lavetin ja maalinosoitustutkan paikka avaruudessa on helpompi tapaus kuin ilmassa lentävät lentokoneet.
 
Tuolla Puola-ketjussa pohdiskelin millä Puola aikoo saada kasaan tarvittavat tuki-, koulutus- ja huolto-organisaatiot kaikelle uudelle kalustolleen.
No kättä vaan taskuun siis siellä...

Ukrainan resurssit ovat nyt hieman tiukemmassa, mutta jotenkin vaan hoitavat vieläkin useamman järjestelmän tuen!

Tässä esimerkki ( käytössä olevat IT-järjestelmät):


F3e8g6xXIAA5gZU.jpg
 
Tuolla Puola-ketjussa pohdiskelin millä Puola aikoo saada kasaan tarvittavat tuki-, koulutus- ja huolto-organisaatiot kaikelle uudelle kalustolleen.
No kättä vaan taskuun siis siellä...

Ukrainan resurssit ovat nyt hieman tiukemmassa, mutta jotenkin vaan hoitavat vieläkin useamman järjestelmän tuen!

Tässä esimerkki ( käytössä olevat IT-järjestelmät):


Katso liite: 82457
On siinä järjestelmiä ja ennen kaikkea määrää.
 
Back
Top