Ilmavoimat 100 vuotta

Toivoisin yhtä laajaa tapahtumaa Tikkakoskelle vuosittain, potentiaalia olisi kuten nähtiin.

Minusta suomalaisten lentonäytösten "perisynti" on näytösten venyttäminen pitkiä taukoja käyttämällä. Tarkoitan siis sitä, että lentonäytösten välillä on pahimmillaan jopa parin tunnin taukoja joiden aikana ei tapahdu juuri mitään. Ymmärrän että tällä ainakin osittain pyritään maksimoimaan näytteilleasettajien ja kauppiaiden myyntiä. Mutta oletan vahvasti, että osasyy tähän on siinäkin, ettei Suomesta oikeastaan löydy kovinkaan paljon mielenkiintoista kalustoa mitä esitellä.

Mitä olen muualla Euroopassa käynyt, niin jopa Ruotsissakin näkee eron. Länsinaapuri on kuitenkin selvästi Suomea suurempi ilmailumaa. Harrastajia on enemmän ja heiltä löytyy konekalustoa mitä esitellä näytöksissä. On Mikael Carlsson WW1 -koneineen, on Spitfireä ja Mustangia ja löytyy Saabin historialliset suihkukoneet. Ja tuohon päälle sitten vielä Flygvapnetin nykykalusto. Meillä vastaavasti 2x Fouga, Gauntlet, Rajavartiolaitos ja Ilmavoimat, noin niin kuin kärjistäen. Toki ulkomaiset vieraat ja oma sotakalusto on se mitä tullaan katsomaan.
 
Meitähän on ollut puoli palstaa paikalla Tikkakoskella.
@TomTom , kehitysehdotus: seuraava vastaava tapahtuma, niin salakuljetat 1000-millisessä zoomissasi lekan pirtua paikalle, pistät jalustaan kyltin, jossa ennalta sovittu koodi. Jokainen joka osaa täydentää oikein sanaparin karttaruutu... , niin tarjoot naukun.
:cool:

Karttaruutupommi?
 
Minusta suomalaisten lentonäytösten "perisynti" on näytösten venyttäminen pitkiä taukoja käyttämällä. Tarkoitan siis sitä, että lentonäytösten välillä on pahimmillaan jopa parin tunnin taukoja joiden aikana ei tapahdu juuri mitään. Ymmärrän että tällä ainakin osittain pyritään maksimoimaan näytteilleasettajien ja kauppiaiden myyntiä. Mutta oletan vahvasti, että osasyy tähän on siinäkin, ettei Suomesta oikeastaan löydy kovinkaan paljon mielenkiintoista kalustoa mitä esitellä.

Mitä olen muualla Euroopassa käynyt, niin jopa Ruotsissakin näkee eron. Länsinaapuri on kuitenkin selvästi Suomea suurempi ilmailumaa. Harrastajia on enemmän ja heiltä löytyy konekalustoa mitä esitellä näytöksissä. On Mikael Carlsson WW1 -koneineen, on Spitfireä ja Mustangia ja löytyy Saabin historialliset suihkukoneet. Ja tuohon päälle sitten vielä Flygvapnetin nykykalusto. Meillä vastaavasti 2x Fouga, Gauntlet, Rajavartiolaitos ja Ilmavoimat, noin niin kuin kärjistäen. Toki ulkomaiset vieraat ja oma sotakalusto on se mitä tullaan katsomaan.

Meillä tehdään kaikki niin vaikeaksi. Kaikkein tärkein kenttäkin suljetaan.

Rohkeuttahan se tietenkin vain vaatii. Meidän suomalaisten "vävypoika" Phil Lawton osti Murmanskin alueelle syöksyneen hylyn ja kunnosti lentokuntoiseksi Thruxtonin kentällä Englannissa. Kone osiksi ja jokainen osa on käyty läpi, kunnostetettu tai korvattu uudella. "Jos osia ei ole löytynyt uusina keräilijöiltä eikä varaosiksi puretuista koneista, on valmistettu uusi osa oikeasta materiaalista alkuperäisten piirustusten mukaisesti."

Hurricanen hän myi hyvään hintaan, joten enää se ei ole Suomen väreissä.

Lawton osti silloin muutama vuosi sitten myös sen VL Viiman, osti ja myi Texanin jne.
 
Minusta suomalaisten lentonäytösten "perisynti" on näytösten venyttäminen pitkiä taukoja käyttämällä. Tarkoitan siis sitä, että lentonäytösten välillä on pahimmillaan jopa parin tunnin taukoja joiden aikana ei tapahdu juuri mitään. Ymmärrän että tällä ainakin osittain pyritään maksimoimaan näytteilleasettajien ja kauppiaiden myyntiä. Mutta oletan vahvasti, että osasyy tähän on siinäkin, ettei Suomesta oikeastaan löydy kovinkaan paljon mielenkiintoista kalustoa mitä esitellä.

Mitä olen muualla Euroopassa käynyt, niin jopa Ruotsissakin näkee eron. Länsinaapuri on kuitenkin selvästi Suomea suurempi ilmailumaa. Harrastajia on enemmän ja heiltä löytyy konekalustoa mitä esitellä näytöksissä. On Mikael Carlsson WW1 -koneineen, on Spitfireä ja Mustangia ja löytyy Saabin historialliset suihkukoneet. Ja tuohon päälle sitten vielä Flygvapnetin nykykalusto. Meillä vastaavasti 2x Fouga, Gauntlet, Rajavartiolaitos ja Ilmavoimat, noin niin kuin kärjistäen. Toki ulkomaiset vieraat ja oma sotakalusto on se mitä tullaan katsomaan.

Rahalla ne esiintyjät musiikkifestivaaleillekin tuodaan. joten vieraita vain hankkimaan
 
Käynnistetään vanha Kauhavan Lentäjien juhannus uudestaan Tikkakoskella. Siinähän se olisi.

Muistanko väärin mutta eikös tuota ideaa pyöritelty silloin Kauhavan Lentosotakoulun lakkauttamisen yhteydessä ? Olikos silloin puhetta perinteen jatkamisesta Ilmasotakoululla Tikkakoskella ? Taisi kaatua innon ja tekijöiden puutteeseen.
 
Ihmettelin hiukan miksi Rafalet lensivät parina. Mikään paritaitolento-ohjelmahan se ei ollut vaan kakkoskone vaan lensi perässä liikkeitä jotka olivat hiukan samantapaisia kuin johtokone. Muuten demo oli nätti. Satuin seisomaan Hornet-kuskin vieressä. "Vetääkö tiukemmin kuin HN? -Kyllä vetää."

Varsinaisella Rafalen taitolentotiimillä oli toinen kiinnitys, joten nuo Tikkakosken lentäjät olivat kai enemmän tai vähemmän rivilentäjiä, tuskin olisivat olleet mitään kovin monimutkaista ohjelmaa voineet suunnitella ja harjoitella. Rafale on kyllä aina perushyvä ilmanäytöksissä.
 
Muistanko väärin mutta eikös tuota ideaa pyöritelty silloin Kauhavan Lentosotakoulun lakkauttamisen yhteydessä ? Olikos silloin puhetta perinteen jatkamisesta Ilmasotakoululla Tikkakoskella ? Taisi kaatua innon ja tekijöiden puutteeseen.
Kuulin puskahuhua, että jotain puuhaisivat Kauhavalle...Jyväskylän näytöksen "joku" olisi ollut Kauhavan organisaatiosta..

Vai onko se tämä..:unsure:
https://m.facebook.com/WanhanajanLento/?locale2=fi_FI
 
Läheiseen tuttavapiiriini kuuluu henkilö, joka pääsi tuonne lentokonefirmojen tarjoaman juoman saamapuolelle. Juttelimme aiheesta hieman, mutta ymmärrettävistä syistä hän ei paljoa asiasta puhunut enkä minäkään kysynyt.
(Enkä nyt siis tarkoita sisartani.)
 
Back
Top