Vonka
Supreme Leader
Ei ollut eilen.
Ok.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ei ollut eilen.
No oli tämä valovuoden parempi kuin se taannoinen Oulun katastrofi, jossa järkkärit kävivät häätämässä lähistöllä ihmisiä pois pitkin pusikoita "turvallisuussyistä" ja vohkivat vielä vesipullot jengiltä. Suomen Ilmailuliitto kai se pääjärjestäjä on.
Olisivat tehneet tukipyynnön. Sitten olisi saatu joka risteykseen SPOL-ryhmä ja vaikka noheva vääpeli järjestämään huoltoa.
Jotta ei valittamiseksi menisi, keskisuomalaiset olivat rauhallisia ja eleettömiä enkä nähnyt mitään järkkäreiden hillittömiä pätemiskohtauksia. Meillä oli ihan hyvä fiilis ja kannatti käydä. Minkä sille mahtaa, jos kävijämäärät ylittyivät reilusti oletetusta. Sehän on vain iloinen asia.
Ei ollut eilen.
Tämä on totta, eikä voi kyllin korostaa.Jotta ei valittamiseksi menisi, keskisuomalaiset olivat rauhallisia ja eleettömiä enkä nähnyt mitään järkkäreiden hillittömiä pätemiskohtauksia. Meillä oli ihan hyvä fiilis ja kannatti käydä. Minkä sille mahtaa, jos kävijämäärät ylittyivät reilusti oletetusta. Sehän on vain iloinen asia.
Eikä ollut Rafalea lauantainakaan, tai sitten oli häivytetty todella hyvin.
Ihmettelin hiukan miksi Rafalet lensivät parina. Mikään paritaitolento-ohjelmahan se ei ollut vaan kakkoskone vaan lensi perässä liikkeitä jotka olivat hiukan samantapaisia kuin johtokone. Muuten demo oli nätti. Satuin seisomaan Hornet-kuskin vieressä. "Vetääkö tiukemmin kuin HN? -Kyllä vetää."
Eurofighterin demo alkoi vaatimattomasti mutta loppupuolella oli vääntöä ja tehoreservien esittelyjä. HN-kuskikin mutisi hyväksyvästi.
Growlerin demo oli sellaista koululentomaista laahustelua. Ilmeisesti tarkoitus oli tuoda julkisuuteen esille että meilläpä muuten on tällainenkin tarjolla, muilla ei oo. Gripeni sitten jäikin (taas) näkemättä
Mietiskelin tuossa Viitasaarelle ja takaisin ajellessa tapahtuman järjestelyjen suurimpia ongelmia ja tulin seur. päätelmiin:
- Ilmailuliiton vastuuhenkilöiden ja paikallisten toimijoiden täydellinen kokemattomuus suurten järjestelyjen kanssa; vrt. JYPin pelit tai Killerin ravit, joissa on tuhansia ihmisiä ja kaikki sujuu, kun homma toimii rutiinilla
- Vastuuhenkilöitten osaamisen näkyi puute "hippohiihtotasoisina" järjestelyinä; opasteiden ja ohjelmalehtisen puuttumisena; tapahtuman eri toimintojen keskittämisenä yhteen ja samaan pisteeseen: ruoka, juoma, WC, info tms., josta seurasi ruuhkautuminen satojen, ellei tuhansien ihmisten halutessa tähän yhteen ja samaan pisteeseen; vesihuollon ongelmina; järjestysmiesten liivien puuttumisena ja järjestysmiehille varatun ruoan loppumisena -> järjestysmiehet lähtivät jonottamaan samaa sapuskaa kuin yleisö. Moni järjestysmies oli myös aivan pihalla koko tapahtumasta, kuulin sivukorvalla muutamaankin otteeseen heidä komentavan "Kysy infosta!"
- Yleisölle se ei näkynyt, mutta saattoi näkyä jutuissa, kuvissa ja televisiopätkissä: mediavastaavaa tai puhelinnumerolla varustettua tuottajaa ei koko tapahtumassa ollut lainkaan, eikä oikein muitakaan mediajärjestelyjä. Tätä kyseli minulta eräs ulkomainen toimittaja, oli ns. haavi auki kun sanoin hänelle, että "There is not such person as media representative".
Randomilla mentiin koko tapahtuma. Onneksi väki oli selvinpäin, jos tämän tason järjestelyjä on festareilla, niin siellä syntyy nokkapokkaa vähemmästäkin.
On voinut paikallistasolla järjestelyihin vaikuttaa sekin, että Jyväskylässä on viimeksi järjestetty lentonäytös vuonna 2001. Joten aikaa viime kerrasta oli kulunut. Tuolloinhan sää oli aivan karmea. Kesäkuussa järjestettiin ja sattui kylmä ja todella sateinen päivä. Väkeä ei ollut tuolloin paikalla kovinkaan kummoista määrää. Veikkaanpa nyt viime viikonlopun perusteella ettei päälentonäytöstä Jykälässä tulla ihan vähään aikaan toteuttamaan.
Growlerilla oli kyydissä kolme ohjusta ja kaksi lisäsäiliötä. Enemmän kuin muilla, mutta kaukana täydestä asekuormasta.Ei tarvinnut olla lentäjä huomatakseen, että Gowler lähti täydessä aselastissa toisin kuin muut. Se kävi näyttämässä mahaansa. Olisin halunnut nähdä kaikki koneet tekemässä manööverit siten.
Tuo Oulun näytös on todella jäänyt mieleen. Porukkaa alkoi kertyä lentokentän aitojen varteen, pysyivät kuitenkin varsinaisen lentoaseman alueen ulkopuolella. Pääosin eivät minusta olleet edes lähellä esityslinjaa jossa koneet lensivät. Näytöksen johto sitten kuulutti, että ellei lentonäytösalueella asiattomasti liikkuva väki ( = pääsylippua lunastamattomat) häivy, keskeytetään koko lentonäytös.
1997 Oulu International Air Show 2.-8. kesäkuuta 1997, mm. MiG-29-osasto Strizhi (ensimmäinen soihtujen käyttö Suomessa?), Iljushin Il-76, F-4F ja F-4RF Phantom, Tornado (2), Atlantique, F-16D ja J (7), C-130 Hercules, Sea King, CN.235, Antonov An-2, P-3C Orion, Mil Mi-2, Mustang, AMX (2), Harrier GR.7 (2), F-15E Strike Eagle (3), BAe Nimrod KC-135 Stratotanker, Mil Mi-2 ja CP-140 Aurora,
Meitähän on ollut puoli palstaa paikalla Tikkakoskella.
@TomTom , kehitysehdotus: seuraava vastaava tapahtuma, niin salakuljetat 1000-millisessä zoomissasi lekan pirtua paikalle, pistät jalustaan kyltin, jossa ennalta sovittu koodi. Jokainen joka osaa täydentää oikein sanaparin karttaruutu... , niin tarjoot naukun.
Kannatetaan!
Eräs myönteinen mikä Tikkakoskella osui silmään, oli runsas naisten ja lasten ja mummojen määrä. Asiakaskin älys poimia kuvistani pääkuvaksi tuon pikku asiantuntijan: