Gyllis1
Respected Leader
Jos lennetään tutkahorisontin alapuolella en näkisi tuossa ongelmaa. Satunnaiseksi esimerkiksi mainitsemaani Salon tasalle Suursaaresta tutkahorisontti sijaitsee noin 2500m korkeudella, itärajalta 4000m korkeudella. Tuohan olisi laskettavissa matemaattisesti, en jaksa sitä tehdä, eittämättä tulos olisi että jos ilmaoperaatio on tiedossa kannattaa koneet pitää valmiudessa ilmassa, jos ei, niin ei.
USN E-2C ja E-2D pystyvät juuri tuohon, eli maalittamaan aktiivitutkahakupäillä varustettuja ohjuksia kuten SM-6 ja AMRAAM. On ajan kysymys ennen kuin Venäjän ilmavoimilla on sama kyky. MiG-31 sopisi tuohon rooliin mainiosti jos halutaan liikkuvampaa tutka-alustaa kuin Beriev A-50.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cooperative_Engagement_Capability
Toimiakseen Etelä-Suomen painopistealueella ilmatorjuntaohjusten ei suinkaan tarvitse toimia mainosmaksimikantamansa piirissä. Suursaaresta Helsinkiin on 120km, Vaalimaalta Helsinkiin 170km. Tuon 170km linnuntietä matkalla Suomen kohtalo käytännössä ratkaistaan.
Toki Venäjän tai minkään muun maan ilmatorjuntajärjestelmä ei ole voittamaton. Kyse on lähinnä siitä, että kannattaako käyttää vähiä resursseja siihen että se on pakko voittaa (hävittäjätorjunta- ja hävittäjäiskuvoimapainotteiset ilmavoimat) vai rakentaa sellainen järjestelmä (ilmatorjunta- ja maasta käsin toimiva iskuvoima) että Venäjän ilmapuolustusta vastaan ei tarvitse edes kilpailla? Meidän maantieteellinen asemamme on kuitenkin aivan erilainen kuin vaikkapa Ruotsilla jonka ei tarvitse huolehtia toimimisesta vihollisen ilmapuolustuksen piirissä käytännössä lainkaan, jolloin hävittäjäpainotteinen ilmapuolustus ja iskukyky on järkevä vaihtoehto. Hävittäjiäkin Suomi toki tarvitsee, mutta ei suinkaan niin paljon kuin nykyään.
En saanut ihan samanlaista kuvaa tuosta sun linkistä, sitä E-2 käytetään "keskusnoodina" välittämään dataa koneiden välillä?
Edit joo oikeassa oot, on näemmä testilaukaisu tehty sm kutosella